Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

 
Profiel   

Hallo allemaal

Sommige kennen mij wel, ik heb nogal verleden met mijn paard.
En zij kan echt standje over de zeik gaan….ik heb dan weinig te vertellen.

Nu was ik al paar x (2 jaar bezig) naar bos gegaan met ander paard erbij, en altijd was er wel wat spannends waar mijn paard op reageerde of had kunnen reageren zoals motorbende, fietsers, patat kraam met vlaggen voor normaal paard niks bijzonders maar voor ons wel. Altijd is ze bij mij gebleven of met hulp ban ander paard rustig geworden.

De laatste keer dat ik naar bos ging werden we aangevallen door een rodesian… deze bleef blaffen en voor en achter de paarden lopen hond werd gek… de herder die erbij was lag op de grond met bek open om aan te vallen als de rodesian een paard had…. En een teckel had muilkorf om en bleef bij de baas
Okay niks gebeurd ….maar niet leuk.

Vandaag was de dag dat ik dacht ik ga alleen _/-\o_
Op zelfde plek nu een mastiff Bordeaux achtige hond ….compleet wild bleef aanvallen luisterde niet maar zijn baas
Rende achter ons langs om door de bossen en bomen voor ons te eindigen.
Ik bleef doorstappen mijn merrie vindt honden niet eng…. Maar voor mij was dit enger dan die rodesian
Ik was namelijk alleen

Hoe moet ik reageren bij loslopende honden…wat is de beste optie?
Erg jammer want mijn rem is dus niet los mijn paard heb ik 11 jaar en wil graag naar bos

Het losloop gebied is in zelfde gebied als het ruiterpad…sterker nog ze lopen allemaal los op het ruiterpad
Ik ga dit vaker krijgen en oud stal genoot is haar paard verloren aan een beet van een hond in het zelfde bos.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:13 



 
Profiel   

Ik had altijd een zweep mee om dat soort honden af te weren.
Wat vreselijk jammer weer dit. Honden mogen ook in een losloopgebied alleen los als ze onder appèl staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:15 



 
Profiel   

Je leest wel eens: Paard omkeren en op de hond af laten lopen. Bij voorkeur op tempo/zonder aarzeling.
Als je dat met jouw paard voor elkaar krijgt natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waarbij dit geen optie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:19 



 
Profiel   

mairead schreef
Je leest wel eens: Paard omkeren en op de hond af laten lopen. Bij voorkeur op tempo/zonder aarzeling.
Als je dat met jouw paard voor elkaar krijgt natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waarbij dit geen optie is.



Ja dit gaat zij wel doen….. maar bij beide honden heb ik echt het gevoel dat ze juist zouden aanvallen.
Zweep heb ik altijd bij me de bull was nog te ver weg de rodesian heb ik wel kunnen raken

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:23 



 
Profiel   

Ik draaide mijn paard ook altijd naar de hond toe, waardoor ze eigenlijk allemaal vrij snel afdropen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:29 



 
Profiel   

Omdraaien en achter hond aan gaan inderdaad

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:33 



 
Profiel   

Je verhaal is nogal onduidelijk. Je hebt het over "aanvallen", maar niemand is gebeten? Dan viel de hond niet aan.
Een zweep is overigens niet een geweldig wapen.
Ik zie hier een verhaal met duidelijk twee kanten, hondeneigenaren die hun loslopende honden niet onder appel hebben, en een ruiter wiens paard niet genoeg onder controle is voor een buitenrit onder dergelijke omstandigheden.
Daar niet meer rijden dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:33 



 
Profiel   

Kugger wat klets jij nou onzin.

Hoezo is mijn paard niet onder controle….. zij heeft niks maar ook niks gedaan. En daar niet rijden betekend dat ik niet meer in bos kan rijden is namelijk almaar 1 lang ruiterpad rest is verboden

Aanvallen…moet een paard eerst gebeten worden tot bloedens toe voordat ik het aanvallen mag noemen.
Die rodesian beet iid naar haar buik een pees dan is zo’n hond erg dichtbij hoor als je die kan aantikken met de zweep….. te dicht in mij aura :')

Een hond wat zeker minuten lang op je afrent blaf en hapt naar jouw paard hoe noem je dat en vergeet die opgetrokken bovenlip niet met grom geluiden…… vind dat niet getuigen van normaal gedrag.

Ik wil alleen weten wat de meesten mensen doen bij honden, nu stappen wij gewoon door draven en galopperen kan ook maar heb het idee dat ik honden daarmee meer trigger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:14 



 
Profiel   

Draven en galopperen is per definitie niet oké, er is zoiets als een ruiteretiquette / fatsoensregels.


Maar ik moet Kuggur wel gelijk geven.

In je eigen openingspost geef je aan dat je je paard niet onder controle hebt.

Dan moet je dit soort situaties dus zéker niet gaan opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:20 



 
Profiel   

Ik zeg nergens dat ik haar niet onder controle heb, ik heb een hete onvoorspelbare merrie. Met bijzonder gedrag ben 2 jaar bezig geweest om alleen naar bos te kunnen

En zelfs dood simpel manege paard wat elke dag in de bossen komt kan reageren.
Het is en blijft een vluchtdier.
Zelfde als met wedstrijden….. genoeg mensen die hun paard niet fatsoenlijk vol elkaar hebben

Beide keren was het niet mijn fout en bleef mijn merrie rustig ik bedoel weg draven of galopperen als een hond achter je zit.
Bedoel omdraaien en er naar toe draven …is dan ook geen ruiter etiquette.

Fatsoensregels zou sowieso passé bij de meeste mensen……. Dan mogen heel veel mensen wel cursus volgen


Laatst bijgewerkt door tita op 13-08-22 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:27 



 
Profiel   

Als je paard er oké mee is juist niet doorstappen of wegrijden. Ga juist stilstaan en laat je paard altijd gericht zijn naar de hond. Liefst stap je op de hond af, dan zijn de meeste honden wel geïntimideerd en druipen ze af of worden ze op zijn minst iets rustiger. Honden weten ook dondersgoed dat dat paard grorter en sterker is inprincipe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:27 



 
Profiel   

Als het paard er verder niet op reageert blijf ik stil staan of rustig door stappen. Veel honden vinden het dan niet meer interessant en druipen af. Ik roep wel altijd naar de eigenaar dat het paard de hond kan dood trappen als ie zo doorgaat.
Ik heb vaak honden gehad die blaffend aan komen rennen op een rotvaart en er omheen blijven cirkelen maar écht aanvallen doen ze niet zo snel hoor, honden beseffen ook wel dat zo’n paard groot is.


Laatst bijgewerkt door Suliko op 13-08-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:29 



 
Profiel   

tita schreef
mairead schreef
Je leest wel eens: Paard omkeren en op de hond af laten lopen. Bij voorkeur op tempo/zonder aarzeling.
Als je dat met jouw paard voor elkaar krijgt natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat er paarden zijn waarbij dit geen optie is.



Ja dit gaat zij wel doen….. maar bij beide honden heb ik echt het gevoel dat ze juist zouden aanvallen.
Zweep heb ik altijd bij me de bull was nog te ver weg de rodesian heb ik wel kunnen raken


Dat is een goed gevoel ja. De meeste honden die met meer dan één zijn zullen zich bedreigd voelen en zo gaan reageren. In onze roedel zou de rest dan ook 'aanhaken' omdat het van k*tgedrag van één hond naar bedreigend gaat voor die ene hond.

Als jouw merrie het niet eng vind zou ik gewoon rustig blijven doorstappen en een zweep meenemen voor het geval een hond te dicht bij komt en dan bovenhands een tik uitdelen.

Hier is ook een ruiterpad in het losloopgebied, die keuze heb ik nooit begrepen maargoed onze honden reageren er niet op dus loop niet tegen problemen aan. Sommige ruiters maken het ook wel heel aantrekkelijk voor honden en zorgen ervoor dat de trigger heel klein is.

Persoonlijk zou ik in zo'n gebied altijd stappen, zeker als jouw merrie daar geen probleem mee heeft. Dan is de kans het kleinst dst er iets gebeurt, veel honden komen vooral veel kabaal maken. En komen ze toch echt te kortbij? Zweep erover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:30 



 
Profiel   

tita schreef
Fatsoensregels zou sowieso passé bij de meeste mensen……. Dan mogen heel veel mensen wel cursus volgen



Dat is geen reden om je zelf niet aan de fatsoensregels te houden.

Kortom, bij voetgangers, honden, fietsers ga je in stap.
En je draaft pas weer aan als je ze ruim voorbij bent.
In geval van mensen met honden zeer ruim om triggeren te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:30 



 
Profiel   

Daphneeeej schreef
Als je paard er oké mee is juist niet doorstappen of wegrijden. Ga juist stilstaan en laat je paard altijd gericht zijn naar de hond. Liefst stap je op de hond af, dan zijn de meeste honden wel geïntimideerd en druipen ze af of worden ze op zijn minst iets rustiger. Honden weten ook dondersgoed dat dat paard grorter en sterker is inprincipe.


Ja ze bleef stil staan maar die hond dus niet en kwam steeds dichterbij….en ging dus vanuit de struiken zijwaarts naar voren springen. Toen besloot ik door te stappen al werd de hond daar niet rustiger van…ik helemaal niet heb dus ook ineens harde stem opgezet.
De eigenaar had um een keer beet en beest trok hem gewoon omver.
Kijk ik zit niet rustig op een paard omdat ik wel weet wat voor schade een hond kan aanrichten…

Stukje terug kwamen we ook 2 honden tegen die gelijk aangelijnd worden..eentje ging ook als malle tekeer maar daar is ze niet van onder de indruk, wat haar wel onvoorspelbaar maakt is een wielrenner die naast zijn fiets staat te piesen dan is het snuiven briesen en piafferend eropaf of omdraaien….

Jongens het gaat hier niet om een of 2 keer schijnbeweging ……. Bedoel blaffende honden die op ons af komen en omdraaien omdat baas ze roept ….vind ik ook niet goed maar dat is probleem niet het gaat hier om honden die gewoon te dichtbij komen en dus echt niet naar hun bazen luisteren en echt meer dan minuut bezig zijn kan me niet voorstellen dat er bokkers zijn die denken….. relaxxx ff wachten…….. en meerder honden die tegelijk op je afkomen lijkt me dan helemaal ramp.

Wilde dus alleen weten hoe ander bokkers reageren in zo’n situatie…..
Een hap of hond die tegenop springt en alle trainingen voor haar vertrouwen zijn weer weg

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:32 



 
Profiel   

Bij ons zijn op sommige stukken de ruiterpaden en losloopgebieden ook samen. Als ik een hond zie zet ik mijn paarden altijd even stil zodat ik kan kijken wat de reactie van de hond is.
Ik kan prima zien of de hond uit nieuwsgierigheid gewoon een kijkje wil komen nemen of iets anders in zijn hoofd heeft. De reactie van de baasjes zegt vaak ook al genoeg als deze in zicht zijn.
Als ik dus een hond zie waarbij ik de reactie niet vertrouw dan spring ik van mijn paard af.
Ik vind het namelijk mijn verantwoordelijkheid om mijzelf en mijn paard veilig te houden. Een hond corrigeren vanaf de grond gaat vaak prima. Vanaf een paard niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 16:43 



 
Profiel   

Ik stap af en laat het paard telkens naar de hond toe draaien. Daarbij ben ik zelf ook heel duidelijk in mijn lichaamstaal naar de hond toe. Meestal is er dan in een minuut rust

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:06 



 
Profiel   

Met een heet en sensibel paard dat snel onder de indruk is, zou ik ruiterpaden die ook hondenlosloopgebieden zijn (wie verzint dit trouwens :? ) mijden. Ik zou eerst gaan oefenen in veiligere gebieden en dan specifiek met honden. Vrienden en familieleden met een hond goed onder appél meevragen om te oefenen. En gradueel meer uitdagende situaties verzinnen; met een goed opgevoede hond kun je enge situaties nabootsen.

Oplossingen die te maken hebben met het rechtstreeks opzoeken van een conflict tussen paard en hond zou ik niet gaan toepassen (bv. hond met zweep slaan, naar de hond toe rijden, ...). Een angstige hond bijt ook en misschien zelfs sneller en je wilt je paard niet als levend schild gebruiken. Je wilt conflict vermijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:11 



 
Profiel   

Ik ben een ruiter met een onzeker paard. Als ik een situatie stressvol vind (geen overzicht/onvoorspelbare anderen zoals blaffende honden bij de benen) stap ik af om haar er rustig langs te leiden. Omdat ik anders zelf onzeker word. Als ik inschat dat ik zelf rustig blijf, dan moedig ik mijn paard aan: “toppertje, dit kan jij!” Ik maak ook altijd contact met de hondeneigenaar (“dag, lekker aan het wandelen”) om mijn paard te laten voelen dat alles okay is.

Mijn belangrijkste richtlijn is: ik doe de dingen zoals ik ze zelf aankan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:19 



 
Profiel   

ALTIJD een zweep mee. Als ze echt serieus op je af komen, meppen. Heeft mij een keer gered van een stel border collies. Die kon ik van me af meppen en zo voorkomen dat ze om je heen cirkelen (roedelgedrag, aanvallen). Ik heb nu dusdanig vaak situaties meegemaakt gelijk aan die van jou, dat ik nu mijn paard geleerd heb erop af te gaan of stil te staan. Het is heel dapper van je dat je doorstapt, maar beweging triggert honden enorm. Het zijn jagers immers.

Wat ik bij mijn paard gedaan heb, (lees: trainen, trainen, trainen en nog eens trainen):
- Heel veel zelfvertrouwen 'kweken'. Triggers als het ware waar hij zelfverzekerd van raakt. De spaanse pas bijvoorbeeld. Dit zijn dan oefeningen waar ik in zo'n situatie even op terug kan vallen om zijn zelfverzekerdheid 'aan te spreken' in plaats van dat hij onzeker/bang wordt
- Eerst ernaast, lange zweep mee en tegen alle bosjes en takken en bomen tikken/ritselen/lawaai maken. Op den duur schrikken ze daar niet meer van. Daarna erachter aan de lange lijnen hetzelfde doen. Op die manier heb ik mijn paard geleerd eerst rustig te blijven alvorens hij er vandoor gaat als er iets uit de bosjes komt
- Veel goede ontmoetingen met leuke honden, zodat hij honden met 'leuk en gezellig' associeert en niet direct met iets negatiefs;
- Soms stap ik af en doe ik precies wat @scrabbel beschrijft, afhankelijk van de situatie

Laatste redmiddel, want ik was het enorm zat al die K*T honden (ahum, eigenaren, die honden kunnen er ook niks aan doen) waarop ik besloten heb om mijn paard te leren om op de vervelende honden af te gaan. En dan het liefst in draf of galop. Hij draait nu dus met de hond mee zodat de hond nooit aan de achterkant kan komen. Beetje chase the tiger idee, ken je dat? Veel paarden worden dan ook loeifanatiek en eigenlijk een beetje 'gevaarlijk' (dus kijk wel goed uit!). Ik pik dan de hond eruit die de 'aanval' leidt (als er meer honden zijn) en stuur mijn paard er op af. Tot nu toe altijd succes, want de hond schrikt zich helemaal wild wanneer er zo'n groot gevaarte zó hard en wild op de hond afkomt. En tot nu toe zijn eigenaren ook zéér rap in het pakken van hun hond :+ Maar heb dit nog niet zo vaak hoeven gebruiken, want meestal loopt het wel met een sisser af. Ik kan alleen maar zeggen dat ik héél blij ben dat ik enorm veel tijd gestopt heb in het trainen van mijn paard. Aanrader!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:24 



 
Profiel   

Ik leer al mijn paarden aan dat een (lastige) hond betekent: stoppen, omdraaien en achter de hond aan. En dat vonden al mijn paarden tot nu toe een prachtig spelletje, en alle honden die dachten dat ze wel een beetje konden blaffen en rondcirkelen tot nu toe géén leuk geintje.

En ik drijf (in draf, stap is niet bedreigend genoeg voor de meeste honden) de hond terug naar z'n eigenaar, en wacht dan tot die z'n hond aan de lijn heeft. Mocht de eigenaar een grote mond hebben, dan kan-ie die terug krijgen, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar verontschuldigingen terug gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:26 



 
Profiel   

Jullie snappen het niet helemaal

Mijn paard is niet bang, ik ben bang dat ik een hond treft die wel bijt.
Mijn stal genoot is in hetzelfde bos haar paard verloren hond heeft de pezen kapot gebeten.

Ik wil daarom weten wat mensen doen, mijn paard is braaf bij honden maar kan natuurlijk keer over zijn.
Ik stapte altijd rustig door maar die beesten zitten na 100 meter nog achter me aan…. Uiteindelijk zijn ze beide naar baas gekeerd maar dit waren geen gewone keffertjes


Laatst bijgewerkt door tita op 13-08-22 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:31 



 
Profiel   

scrabbel schreef
Ik stap af en laat het paard telkens naar de hond toe draaien. Daarbij ben ik zelf ook heel duidelijk in mijn lichaamstaal naar de hond toe. Meestal is er dan in een minuut rust



Zou nooit afstappen… dadelijk pakt de hond de mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:32 



 
Profiel   

Gini schreef
Met een heet en sensibel paard dat snel onder de indruk is, zou ik ruiterpaden die ook hondenlosloopgebieden zijn (wie verzint dit trouwens :? ) mijden. Ik zou eerst gaan oefenen in veiligere gebieden en dan specifiek met honden. Vrienden en familieleden met een hond goed onder appél meevragen om te oefenen. En gradueel meer uitdagende situaties verzinnen; met een goed opgevoede hond kun je enge situaties nabootsen.

Oplossingen die te maken hebben met het rechtstreeks opzoeken van een conflict tussen paard en hond zou ik niet gaan toepassen (bv. hond met zweep slaan, naar de hond toe rijden, ...). Een angstige hond bijt ook en misschien zelfs sneller en je wilt je paard niet als levend schild gebruiken. Je wilt conflict vermijden.



Ja maar we hoeven niet te oefenen die baasjes moeten oefenen

Zeg me dan wat ik wel moet doen want ze stoppen niet 123

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:35 



 
Profiel   

Heb je al eens contact opgenomen met de boswachter daar? Losloop gebied is leuk, maar dan moeten de honden wel onder apel staan en dat staan ze duidelijk niet...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen