Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:40

Jij hebt geen invloed op hoe die eigenaren trainen.
Alleen op wat jezelf doet.


En ja, dat is ergerlijk soms.

Maar verwachten dat je nooit tegen deze problemen aanloopt is niet reëel.


Wat wil je nu eigenlijk horen?
Dat honden rotbeesten zijn, jij je paard perfect onder controle hebt en dat je niets hoeft te veranderen?

Ieder bericht dat je schrijft komt neer op

'ja maar' of 'anderen zijn fout'

Dan kunnen wij tips blijven geven, je blijven wijzen op fat je zelf jouw paard moet trainen, dat er fatsoensregels zijn voor ruiters, maar als je daar niets van wilt horen heeft het voor andere bokkers weinig nut om nog te reageren.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 17:43

Je kunt niet verwachten dat iedere hond naar zijn baasje luistert. Al zou iedereen dat wel willen en zou het makkelijker maken.
Met een instelling wat anderen 'moeten' doen kom je niet ver verwacht ik. Dat lijdt alleen maar tot teleurstelling....

Maar een mens is heel anders dan een paard. Een hond bijt sneller een ander dier, waar hij misschien bang voor is, dan een mens.
Als jij voor je eigen veiligheid op het paard blijft zitten omdat je zelf bang bent geef je in mijn ogen geen vertrouwen aan het paard.
Ik denk ook dat stilstaan altijd beter is dan doorlopen want dan blijven ze achter je aan gaan volgens mij.
Geen idee hoor want ik ga altijd stil staan.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 18:05

Femke_Tweety schreef:
Jij hebt geen invloed op hoe die eigenaren trainen.
Alleen op wat jezelf doet.


En ja, dat is ergerlijk soms.

Maar verwachten dat je nooit tegen deze problemen aanloopt is niet reëel.


Wat wil je nu eigenlijk horen?
Dat honden rotbeesten zijn, jij je paard perfect onder controle hebt en dat je niets hoeft te veranderen?

Ieder bericht dat je schrijft komt neer op

'ja maar' of 'anderen zijn fout'

Dan kunnen wij tips blijven geven, je blijven wijzen op fat je zelf jouw paard moet trainen, dat er fatsoensregels zijn voor ruiters, maar als je daar niets van wilt horen heeft het voor andere bokkers weinig nut om nog te reageren.


Helemaal niet en ja de anderen zijn fout,
JIJ leest NIET

Ik wil graag weten wat de meeste bokkers doen, hoe het VERSTANDIG is om te reageren want keffertjes en blaffers en honden die naar je toe lopen kan ik wel handelen.
Gaat om de agressieve honden en passieve eigenaren want de laatst bleef uit de buurt van zijn hond en toen ie um had lag ie op de grond

afstappen zou ik zelf bv nooit doen, ik ga ook niet voor mijn lol bij hek staan waar een waakhond is.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:27

tita schreef:
scrabbel schreef:
Ik stap af en laat het paard telkens naar de hond toe draaien. Daarbij ben ik zelf ook heel duidelijk in mijn lichaamstaal naar de hond toe. Meestal is er dan in een minuut rust



Zou nooit afstappen… dadelijk pakt de hond de mens.


Hier wil ik wel even op inhaken. Wellicht interpreteer ik het volledig verkeerd, maar ik rolde even bijna van de bank dat jij - zoals ik het interpreteerde - liever je paard laat bijten dan jezelf. Ik laat mezelf potverdikkie liever bijten dan het paard dat IK in die situatie gebracht heb. Ik kan die hond in zijn nekvel grijpen en op zijn minst proberen te voorkomen dat hij mijn paard pakt, eventueel zelfs naar de grond werken (been there done that). Dus deze reactie dat je zelf niet af stapt, schiet mij even in het verkeerde keelgat. Ik wordt echt één of andere mommabear die haar 'kind' beschermt in zo'n situatie. Wat overigens wel maakt dat tot nu toe ELKE hond afdruipt.

Tips heb ik al gegeven. Meest waardevolle is trainen en paard leren zo intimiderend mogelijk op zo'n hond af te stormen zodat deze afdruipt. En/of dat hij braaf achter je blijft als je afstapt en zelf die hond afweert. Jij voelt je kennelijk niet sterk, zeker en vertrouwd genoeg (of iets anders?) om af te stappen. Hoe kun je dan van je paard verwachten zich wel veilig te voelen in zo'n situatie? En eerlijk?! JIJ bent degene die het paard in deze situatie brengt. Invloed op andermans acties heb je niet, dus zorgen dat je zelf alles zo goed mogelijk 'inricht' op succes.

Neemt overigens niet weg dat het inderdaad vre-se-lijk is dat zo intens veel mensen hun hond niet onder 'controle' hebben. Kan eens gebeuren natuurlijk, overkomt de beste. Maar zoveel en zo vaak? Dat vind ik gewoon de laksheid van hondeneigenaren. Die honden kunnen er niks aan doen.

DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:32

Ik heb een tijd een merrie gereden waarmee ik veel naar het strand ging en ook daar tref je veel loslopende honden die op je af/achter je aan komen. Als ik het aan zag komen draaide ik altijd het paard met haar hoofd naar de hond toe, ging stilstaan en maakte een 'stop gebaar' met mijn hand en daarbij zei ik met een harde boze/zware stem iets als 'hé denk erom'. Moet zeggen dat het vaak genoeg hielp om de hond af te remmen en op een afstandje te houden, sommige keerde zelfs weer om. Echter tref je helaas toch ook altijd wel een hond die alle signalen negeert. Nu gaf die merrie er weinig om, behalve dat als het haar echt te lang duurde en ze veel bij haar benen kwamen ze nog wel eens een tik wilde geven, vaak schrok dit wel af, maar had dan toch ook altijd wel een beetje de angst dat ze niet te hard en te raak moest uithalen.. Dus corrigeerde haar daar dan wel weer voor

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:38

tita schreef:
Mijn paard is niet bang, ik ben bang dat ik een hond treft die wel bijt.
Mijn stal genoot is in hetzelfde bos haar paard verloren hond heeft de pezen kapot gebeten.


Dan is de hele simpele oplossing: niet meer het bos in. Want dit kún je niet voorkomen, hoe je je paard ook traint. Het kán een keer fout gaan.

Enige manier is dus gewoon alle confrontaties volkomen vermijden en dat is níet in het bos gaan paardrijden.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 18:39

Hond van 50-80 kilo werk IK niet even naar grond

En mijn paard dan….. lekker situatie is dat.
Loopt ie dadelijk op een 60km weg

Dus in dat geval bescherm je je kind ook niet
Tenzij jij zo goed bent dat je de hond aan de grond legt je paard vast houdt en dan hopen dat de eigenaar je niet op je bek slaat.

Want jij doet zijn kind pijn

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:43

Wat jij beschrijft zijn ook geen agressieve honden, honden die kwaad in de zin hebben fakkelen niet zolang. Die wat jij bent tegen gekomen hebben vooral een hele grote mond. En ik denk doordat jij bang bent de beleving van zo'n situatie eens zo erg is.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:45

Je grootste probleem is je angst, dit voelen honden haarfijn aan waardoor jij geen leider meer bent.

Wat ik zou doen in jouw geval is idd paard laten stilstaan of naar de hond draaien/ laten lopen. Zorgen voor een lange zweep en de hond autoritair wegsturen en het menen! Vooral dat..dus niet vanuit angst en als het beest niet reageert dan geef je het een rotmep met de zweep. (als je het echt meent is dit gelukkig meestal overbodig)

Wellicht is het interessant om een cursus te doen, omgaan met honden gedrag zodat je zekerder wordt van jezelf.

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:48

Ik denk dat verder tips geven weinig zin heeft. Naar wat voor tips ben je op zoek ts? Want wij kunnen niks doen aan de baasjes en hun honden. Maar tot nu toe vind je alle tips geen optie.

En eigenaren die je op je bek slaan omdat jij hun hond corrigeert wat ze zelf op dat moment niet lukte?
Wat voor mensen kom jij tegen? Mensen en honden zijn over het algemeen heel lief hoor.
Als je overal maar het slechtste van inziet en daarvan uitgaat... dan ben je mij kwijt hoor.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 18:49

tita schreef:
Hond van 50-80 kilo werk IK niet even naar grond

En mijn paard dan….. lekker situatie is dat.
Loopt ie dadelijk op een 60km weg

Dus in dat geval bescherm je je kind ook niet
Tenzij jij zo goed bent dat je de hond aan de grond legt je paard vast houdt en dan hopen dat de eigenaar je niet op je bek slaat.

Want jij doet zijn kind pijn


Ja maar... ja maar... ja maar...

Wil je überhaupt wel tips? Sta je daar wel voor open? Wat wil je nu eigenlijk? Er worden hier super goede tips gegeven die in de ervaring ook blijken te werken. Maar het enige wat jij imo doet is letterlijk alleen dingen eruit pikken wat je niet aanstaan. Op die manier kunnen mensen natuurlijk tips geven wat ze willen, maar als je niks aan wil nemen en alleen eruit haalt wat je niet aanstaat schiet ook niet op natuurlijk.

Als ik het zo lees, ben je beter af door op eigen erf te blijven. Opgelost! Iedereen blij.

@KimD, ook een goeie! Dit is wel waar. De meesten hebben echt alleen maar een grote mond. Die weten ook niet hoe ze anders met een situatie om moeten gaan, en druipen dus ook wel weer af.

@Elisa2 omschrijft het ook heel mooi en duidelijk. Helemaal mee eens en mijn ervaring is ook dat dit eigenlijk altijd wel werkt.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:01

Wat ik zou doen is richting de eigenaar stappen. Ben je het snelst van de hond af. Ik snap niet dat je gewoon stug door stapt en de hond dus steeds verder van de baas is. Dat voelt voor mij niet logisch. En dan zou je ook gelijk de eigenaar er op kunnen wijzen dat er bij schade een aangifte gedaan word en een schadevergoeding verhaalt gaat worden. Wellicht dat het die mensen wat afschrikt.

Ik heb het 1 x gehad met een herder, baas deed ook geen moeite om te roepen. Toen ik mijn paard omdraaide ging de hond gelijk in de ankers en droop hij af. Achter af spijt dat ik niet naar de eigenaar gereden ben.

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:25

tita schreef:
scrabbel schreef:
Ik stap af en laat het paard telkens naar de hond toe draaien. Daarbij ben ik zelf ook heel duidelijk in mijn lichaamstaal naar de hond toe. Meestal is er dan in een minuut rust



Zou nooit afstappen… dadelijk pakt de hond de mens.



Nou en? Stuk goedkoper qua ziektekosten en jij kan die hond bij zijn lurven grijpen of een rotschop geven zonder dat ie gelijk zijn schedel aan gruzelementen heeft liggen.
Nee heel eerlijk heb ik liever mn arm open liggen dan mn paard. Hoe kom je thuis met een gewond dier he.

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 19:33

Wat wil je nou horen ts? Het paard van je kennis is daar al dood gebeten. Dan ga je er toch niet meer rijden?!

Wat wil je nou?

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-22 20:12

Ik vraag hoe ik zou kunnen reageren

Ik lees vooral veel onzin dingen, durf te wedden dat het gros niet eens echt iets mee gemaakt heeft

Een grote blaffer en agressieve blaffer herken ik wel
Hebben jaren honden gehad en nee ik ga geen cursus volgen voor ongeleid projectiel van ander

En afstappen vind ik persoonlijk slechtste advies
Op de eigenaar afgaan vind ik wel een mooie dat kan ik de volgende x wel proberen maar wellicht is die weer angstig voor mijn paard

Ik ben ook hardloper dus genoeg ongemanierde eigenaren gezien hoor

Ik ga hier verder niet meer reageren en ontstip het topic
Worden allerlei dingen aangehaald die niet waar zijn

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:29

Ik heb zelf ook meerdere keren een hond bij mijn paard gehad. De eerste keer was met mijn oude pony die nergens bang voor was. Daar hing de hond op den duur in de staart. Ik was nog maar 13 ofzo maar zal het nooit meer vergeten. Pony bokte op den duur en ben daarna weggereden.

De andere keren viel het wel mee en kon ik de hond terug sturen. Één keer was er ook een dolenthousiaste hond die tegen mijn pony op spring zat geen kwaad in maar hij kwam gewoon kijken.

Altijd zorgen dat je met de hond meedraait en hem niet bij de achterkant laat komen. Dan is mijn angst namelijk dat of de hond bijt of mijn paard te hard trapt. Zelf je kalmte bewaren. Ik ben zelf gelukkig niet zo snel bang voor honden en mijn paarden die ik nu rij zijn de stalhonden gewend. Met sommige stijg ik idd af maar bij sommige weet ik dat ik ze dan niet bij me hou. En als ze springen een tik geven helpt wel ja maar ik neem nooit een zweepje mee.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:33

In het verleden ook al eens meegemaakt. Ik schijn nogal een overwicht op honden te hebben, want ik stuur ze resoluut weg en ze gaan nog ook :D. Honden voelen de situatie volgens mij haarfijn aan.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 22:51

Gelukkig in onze bossen nog niet in een erge situatie gekomen, wel honden die op de paarden af komen ipv naar de baas luisteren. Ik handel eigenlijk als volgt als ik honden tegen kom:

Hond onder appel
Altijd in stap passeren, ook als ze aan de lijn zitten.

Hond niet onder appel
Paard stilzetten, hoofd richting de hond draaien en wachten totdat de baas m terug te pakken heeft.

Hond begint paard op te jagen/blaffen
Paard naar hond toe draaien en op de hond af stappen. 99% druipt dan af na een paar keer herhalen.

Hond (dreigt) aan te vallen (nog niet meegemaakt)
Daarvoor heb ik een zweep bij en zou ik ook nog steeds hoofd van het paard naar de hond toe blijven draaien. Proberen rustig te blijven en niet schreeuwen. Wel heel resoluut en geloofwaardig de baas aan blijven spreken. Overdrijf maar, zeg dat je paard hem gericht doodtrapt als ze niet heel snel die hond vangen.

Snel proberen te passeren in draf of galop heeft vaak averechts effect. De gemiddelde hond kan een paard in galop met gemak bijhouden en krijgt daar extra jachtinstinct van.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:04

In zo'n geval zet ik m'n paard stil, en vraag de eigenaar de hond bij zich te roepen. En als de hond te dichtbij komt, het hoofd van paard naar 'm toe blijven draaien, vanaf het paard de hond commanderen op te t*fen, en desnoods met de zweep te slaan.

Maar dan moet je paard daar wel tegen kunnen. Mijn merrie had er niets van als ik met een zweep zat te zwaaien en slaan.

Gelukkig is het eigenlijk nooit uit de hand gelopen met honden. Blijft vaak bij grootspraak qua blaffen. Zeker als je paard stil staat, is er snel niets meer aan.

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:21

Ik lees een hoop: paard naar de hond draaien.
Ik heb shetlanders, loop vaak met 2 tegelijk. Wordt nogal een zeer onhandige volksverhuizing dan :+
Honden zijn best snel en wendbaar dat houd je echt niet bij met een paard.

Geen losloopgebied hier, niet dat dat uitmaakt voor sommige baasjes >;) maar gelukkig kan ik ver van te voren stilstaan en evt melden dat (inmiddels helaas) beide shetlanders er niet voor schromen om uit te halen.
Moet zeggen dat het hier echt 100% meevalt kwa honden, maar zeker ook met loslopende exemplaren.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe moet ik reageren aanvaarding met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 23:59

Paard ernaar toe draaien en een brul geven naar de hond, veruit de meesten schrikken zich te pletter dat er een mens bij is en luisteren dan nog best aardig. Ik heb er al heel wat een noodstop zien maken omdat ik hond- ZIT riep vanaf mn paard :P veel gaan zelfs zitten

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 00:06

Ik heb vaak ook honden circkelen, mijn haflinger is nogal een zeneuwdier maar bleef braaf staan. Ik blijf dus altijd staan en geef mijn paard een snoepje tot de hond is aangelijnd.
Ts, er is geen speciaal iets om agressieve honden te laten verdwijnen, je hebt ze in het bos en op dat moment zal jij moeten handelen naar wat goed voelt. Ik zou bijv. zeker wel afstappen. Als je paard ervandoor gaat met een hond erachteraan vindt ik enger. Naar een hond toerijden is een goed idee, en waarschijnlijk het enige wat je daadwerkelijk kunt doen. Hopend op een fatsoenlijk baasje.
Persoonlijk het geluk gehad blaffende honden bijten niet tegen te komen, maar in een daadwerkelijk gevaarlijke situatie is het waarschijnlijk handelen naar wat je kunt. (bek opentrekken! Schoppen heeft geen zin, helaas persoonlijk mee mogen maken..)
Of een ander bos zoeken..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 07:09

Zelf vind ik doorrijden en net doen of je gek bent de beste methode. Als ik zie dat de eigenaar hier ook iets positiefs mee wil doen stop ik of ga ik stappen. Als je er zelf iets mee wil kan je ook eens vragen of je een stukje op mag rijden met de honden en wandelaar. Of iemand die met zijn hond en de fiets is meevragen. het wordt dan allemaal wat gewoner en niet een kort piek/stress moment.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:34

tita schreef:
Ik vraag hoe ik zou kunnen reageren

Ik lees vooral veel onzin dingen, durf te wedden dat het gros niet eens echt iets mee gemaakt heeft

Een grote blaffer en agressieve blaffer herken ik wel
Hebben jaren honden gehad en nee ik ga geen cursus volgen voor ongeleid projectiel van ander

En afstappen vind ik persoonlijk slechtste advies
Op de eigenaar afgaan vind ik wel een mooie dat kan ik de volgende x wel proberen maar wellicht is die weer angstig voor mijn paard

Ik ben ook hardloper dus genoeg ongemanierde eigenaren gezien hoor

Ik ga hier verder niet meer reageren en ontstip het topic
Worden allerlei dingen aangehaald die niet waar zijn


Wat een vreemde aanname...genoeg meegemaakt met honden en paarden hier in het bos hoor, maar ik ben gelukkig nooit bang geweest.

Ik lees hier allemaal hele goede tips..maar aan jou om er iets mee te doen.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:46

Ibbel schreef:
Ik leer al mijn paarden aan dat een (lastige) hond betekent: stoppen, omdraaien en achter de hond aan. En dat vonden al mijn paarden tot nu toe een prachtig spelletje, en alle honden die dachten dat ze wel een beetje konden blaffen en rondcirkelen tot nu toe géén leuk geintje.

En ik drijf (in draf, stap is niet bedreigend genoeg voor de meeste honden) de hond terug naar z'n eigenaar, en wacht dan tot die z'n hond aan de lijn heeft. Mocht de eigenaar een grote mond hebben, dan kan-ie die terug krijgen, maar tot nu toe heb ik alleen nog maar verontschuldigingen terug gekregen.


Precies dit! Ik rij veel buiten in losloopgebied en bij honden die echt achter ons aankomen of agressief reageren, paard omdraaien, voorkant vinden honden enger dan de achterkant. En soms brul ik een paar keer naar de hond. Zijn ze ook vaak geïntimideerd door. En dan vooral zorgen dat de eigenaar m aanlijnt.
Meeste eigenaren hebben of geen weet dat hun hond zo reageert of zijn te laat in hun reactie waardoor de hond zo kan reageren.