Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 317 van de 322 [ 8046 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Endomondo challenge: Bokkers Bokaal deel 2!

 

Jaloers. Al ben ik niet jaloers op de drek als het gaat smelten :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 19:17 



 
Profiel   

Wow wat een sneeuw.
Hier helemaal niets.
Helaas ben ik even uitgereden na een ongelukje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-23 22:36 



 
Profiel   

Hier ook helemaal niks. Wel grond wat bevroren dus klein rondje wou ik doen, is iets groter geworden dan dat ik wou. Het was wel heel koud, vooral de wind, dus zat zeer charmant op het paard

Begon als eerst met mijn fjord zonder capuchon wat echt koud aan mijn oren was

[ img ]

Dus met Betsy maar capuchon van mijn Vest onder mijn kap en daarover mijn jas.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 00:06 



 
Profiel   

Dyonne schreef
Wow wat een sneeuw.
Hier helemaal niets.
Helaas ben ik even uitgereden na een ongelukje.

Ow, balen, jij maakte toch ook altijd behoorlijk wat kilometers? Hopelijk niet te ernstig en niet al te lang uit de running dan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 01:06 



 
Profiel   

Niks van sneeuw hier, maar dat is niet erg. Paard staat op ijzers zonder sneeuwbeslag en ijzerloos is (helaas) geen optie.

Wat de koude betreft, ik heb vorig jaar toen de wintercollectie van kramer uit kwam deze jas gekocht https://www.kramer.be/Ruiter/Dames-bovenkleding/Rij-jassen-rijmantels/Winterjassen/regenmantel-Nella-II-met-capuchon

De buitenlaag is plastic/kunststof en helemaal glad. De binnenzijde is gevoerd. Heb er in het knalgeel (zichtbaarheid boven alles) en ben er zo blij mee! Heeft al flink wat pittige buien perfect doorstaan, ideaal tegen (harde/ijskoude) wind, makkelijk te wassen en drogen, prima diepe zakken én de capuchon is ruim genoeg om over mijn cap heen op te zetten. Enkel de rits is weleens wat gepriegel. In deze jas heb ik het nog geen seconde koud gehad, zelfs niet met enkel t-shirtje en eenvoudige sweater of trui eronder.

Ik heb verder nog zo'n lange bruine jas met flappen over de benen, ook van kramer dacht ik. Die capuchon is te klein om over mijn Cap te doen en eronder lijkt me zo... onnozel :P Maar hier kunnen dan weer heel veel laagjes onder voor warmte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 10:07 



 
Profiel   

Dayanara schreef
Ik heb om de conditie op te bouwen van mijn paard na blessure een trainingstraject gevolgd bij cool runnings

Ik ga er naar kijken, dankjewel!

Varekaj schreef
Pavo heeft een in-shape programma, maar dan start je echt vanaf 0 natuurlijk.
Is een opbouwschema zoals bij endurance misschien niets voor jullie? De laagste klasse is 20km. Die zijn voorzien op combinaties die vanaf kleinere afstanden starten. Denk dat je hier op bokt dan wel info kan vinden.

Ik zal hier ook naar kijken.
We willen op den duur wel meer km rijden, dus dat zou tof zijn als we op de 20 km komen.

SandraWierda schreef
Cchanny schreef
Er zijn er tegenwoordig ook die een hartslagmeters verhuren. Ik zou anders eerste eens beginnen met 5km stap rondjes. Dat is echt mega goed voor conditie opbouw.

De rondjes wandelen die we doen zijn al 4 a 5 km. Dus die hebben we standaard al :)
Het opbouwen wat we hadden was ook onbeperkt stappen.

Caily schreef
Is het paard geschoren? Ik rij Tinkers en de ijsbeer types, kunnen hun warmte niet kwijt en pompen dan ook. Worden ze niet ziek van, maar hartslag, die grofweg gelijk gaat met ademhaling, is dan wel te lang heel hoog. En dat zorgt voor verzuring. Ondanks dat ik zo natuurlijk mogelijk paarden hou, scheer ik daarom wel, of pas de training aan. Paarden raken warmte kwijt door zweten, die van mij kon het echt in straaltjes af lopen, dus daar was niks mis mee. Als een paard niet goed zweet, kan dat komen door een disbalans in mineralen/vitamine. Met een IJslander 8km/hoog meer rijden, kan ik voorstellen dat wintervacht warm is.

Endurance ruiters met een koudbloed scheren als ze hoger komen gerust in de zomer ook zelfs…

Spierpijn treedt op rond 48 uur, dus 2 dagen wel trainen gevolgd door 2 dagen niet, zou wat dat betreft een fijner ritme zijn. Na een intensievere training een dagje lichte training kan spierpijn wel voorkomen. Maar qua banden en pezen is om de dag trainen juist tactisch.

Persoonlijk kijk ik vooral naar het paard. Mijn revalidatie paard maak ik microschade mee, enige manier om sterker te worden voor haar. Ze heeft dus echt hersteltijd nodig. Bij zware training bedenk ik van te voren hoeveel dagen vrij ze minimaal krijgt, op het oog dan desgewenst langer. Bij normale of lichte training kijk ik naar wat ze zelf (gelukkig heel duidelijk) aangeeft. Soms heb ik niks gedaan en twijfel ik toch, dan heeft ze ook vrij. Maar feitelijk gaan we op deze manier al 6 maanden goed met alleen lange pauzes door ongemakken aan mijn kant. De dag na een zware training, haar een lichte training geven zou wellicht leuk zijn voor de spieren, maar voor haar ideale recept voor meer ongemak.

Hij is inderdaad compleet geschoren. In de herfst was het zo warm, dat hij het vies warm had en al stond te zweten en te pompen zonder dat hij wat aan het doen was.

We staan met nog een ijslander samen en daar vergelijk in hem dan mee. Die heeft wel grote neusgaten na een ritje van 4 km, maar meer niet. Die van mij staat dan compleet te pompen en flink te zweten.
(beide zijn geschoren)

Interessant. Hij toont geen spierpijn, dus dat is wel lastiger.
Maar na een heftige training wandelen we de dag er na een rondje aan de hand. Hij staat gelukkig ook altijd buiten, niet op stal. Nu wandeld hij eigenlijk alleen tussen de hooibakken en zijn poep plekje :') Maar hij kan wel flink wat stappen zetten.


[ img ]

Vrijdag hebben we een rondje met 3 paarden gedaan. Waarvan we een intervaltraining hebben gedaan.
5 minuten stappen en 5 minuten draven.
In totaal was het 4,2 km en zijn we 35 minuten onderweg geweest. We hebben 3x een draf 'stuk' gedaan en de minuten waren stappen.
Het verschil is wel ontzettend merkbaar. De andere IJslander was niet aan het zweten of pompen. De mijne was zeiknat, flink pompen en zweten. -O-
Maar hij kijkt nog wel fris uit zijn ogen en stapt nog pittig door tijdens het uitstappen.

Ik ga de opbouwschema's opzoeken en toepassen. Bedankt voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 11:41 



 
Profiel   

Aan welk tempo draaf je dan? Is dat zijn eigen normale arbeidstempo of zit er wat meer vaart achter? Hoe is het terrein? Is dat op asfalt of hardere ondergrond, of meer geploeter door zompig gras of over een verregend veld? Staat je ijslander te zwaar qua gewicht? En de leeftijd? Dit zijn allemaal factoren die je mee moet nemen in het totaalplaatje.

Mijn paard, ongeschoren maar best dunne vacht, is herstellend van een peesblessure. Ik kan nu met best gemak 3x 5min draven met tempowisselingen en al en dan 5min stappen. Daar staat nog geeneens een jaartje van klam, en dan rij ik bijvoorbeeld in de binnenbak.

Moet wel zeggen, wij komen van een best aardige conditie ivm eventing. Maar conditie afbraak gaat sneller dan opbouwen, en ik merk wel dat de galop al ietsje meer inspanning kost.

Interval begin je in theorie klein, en je rustperiode is altijd het dubbele van je inspanningsperiode. Dus bijvoorbeeld 5 minuten instappen als opwarming, 4 minuten stevig draven en dan 8 minuten stappen, actief en voorwaarts. En dan terug 4 minuten drafwerk en dan pakweg 10-15min uitstappen, waarvan de helft nog arbeidsstap en dan de rest op eigen tempo. En pas stoppen als hij niet langer pompt. Om uithouding te trainen herhaal je elke training minimaal 3x in een week, maar zorg wel met voldoende rust tussen.

Dus dit doe je bijvoorbeeld 1,5 week en om de dag. De dagen ertussen actieve rust, dus rondje stappen, stapmolen of iets soortgelijk. Liefst met weidegang gecombineerd maar dat doe je al.

Dan ga je op opbouwen. Om de duur op te bouwen ga je dan naar 3x 3 minuten. Voor intensiteit kies je dan eerder 2x 5 minuten. En afhankelijk van hoe het gaat, ga je dan de rustperiode stilletjes mee afbouwen door ipv 3x 3 min draven en 6min stap, de rust af te bouwen naar 4min. En altijd met kleine stapjes.

Je kan ook eerst uitbouwen naar 3x 4min draven en 4min stappen, en dan omschakelen naar 2x 5min draven en 8min stappen. En dan daar de rustpauze of duurtijd van verlengen.
Maar niet gelijk 3x 5min draven en 5min stap en over een week doortrekken naar 4x 5min van elk of 3x 10min. Dat is teveel ineen.

En galop is en blijft nog altijd het beste om conditie mee op te bouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 15:03 



 
Profiel   

Varekaj schreef
Aan welk tempo draaf je dan? Is dat zijn eigen normale arbeidstempo of zit er wat meer vaart achter? Hoe is het terrein? Is dat op asfalt of hardere ondergrond, of meer geploeter door zompig gras of over een verregend veld? Staat je ijslander te zwaar qua gewicht? En de leeftijd? Dit zijn allemaal factoren die je mee moet nemen in het totaalplaatje.

Mijn paard, ongeschoren maar best dunne vacht, is herstellend van een peesblessure. Ik kan nu met best gemak 3x 5min draven met tempowisselingen en al en dan 5min stappen. Daar staat nog geeneens een jaartje van klam, en dan rij ik bijvoorbeeld in de binnenbak.

Moet wel zeggen, wij komen van een best aardige conditie ivm eventing. Maar conditie afbraak gaat sneller dan opbouwen, en ik merk wel dat de galop al ietsje meer inspanning kost.

Interval begin je in theorie klein, en je rustperiode is altijd het dubbele van je inspanningsperiode. Dus bijvoorbeeld 5 minuten instappen als opwarming, 4 minuten stevig draven en dan 8 minuten stappen, actief en voorwaarts. En dan terug 4 minuten drafwerk en dan pakweg 10-15min uitstappen, waarvan de helft nog arbeidsstap en dan de rest op eigen tempo. En pas stoppen als hij niet langer pompt. Om uithouding te trainen herhaal je elke training minimaal 3x in een week, maar zorg wel met voldoende rust tussen.

Dus dit doe je bijvoorbeeld 1,5 week en om de dag. De dagen ertussen actieve rust, dus rondje stappen, stapmolen of iets soortgelijk. Liefst met weidegang gecombineerd maar dat doe je al.

Dan ga je op opbouwen. Om de duur op te bouwen ga je dan naar 3x 3 minuten. Voor intensiteit kies je dan eerder 2x 5 minuten. En afhankelijk van hoe het gaat, ga je dan de rustperiode stilletjes mee afbouwen door ipv 3x 3 min draven en 6min stap, de rust af te bouwen naar 4min. En altijd met kleine stapjes.

Je kan ook eerst uitbouwen naar 3x 4min draven en 4min stappen, en dan omschakelen naar 2x 5min draven en 8min stappen. En dan daar de rustpauze of duurtijd van verlengen.
Maar niet gelijk 3x 5min draven en 5min stap en over een week doortrekken naar 4x 5min van elk of 3x 10min. Dat is teveel ineen.

En galop is en blijft nog altijd het beste om conditie mee op te bouwen.


Thank voor het uitgebreide antwoord! Ga dit ook zeker meenemen :)

Ik draaf iets sneller dan zijn eigen tempo. Omdat dat echt sloffen is en er dan bijna geen zweefmoment is en hij niet vanuit achter loopt dan.
Terrein is nu op het moment erg zacht, dus dan is het vaak op grindpaadjes die wel goed te doen zijn of het asfalt.
Hij is nogal onhandig met zijn benen en struikelt over graspolletjes. Waardoor ik niet in het zompige gras draaf of galoppeer.

Hij staat op het moment nog iets te zwaar. Maar daar zijn we hard mee bezig. Hij is nu 10.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 15:43 



 
Profiel   

Hier er vanmiddag nog even lekker op uit geweest <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-23 16:44 



 
Profiel   

Na al die regenachtige dagen, konden wij er vandaag ook eindelijk weer op uit 8-) <3
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 20:53 



 
Profiel   

[ img ]

Dit was gisteren mijn uitzicht :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 21:11 



 
Profiel   

Heerlijke foto's!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:07 



 
Profiel   

Ik was vandaag ook een rondje mennen, maar ik had blijkbaar de app niet goed aangezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:18 



 
Profiel   

Hier ook heerlijk gereden en keihard gegalopeerd, 34 km/u volgens relive :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-23 23:38 



 
Profiel   

Wij hebben ook weer een rondje gedaan! Anton was zo blij dat we weer konden galopperen over de droge paden dat hij alleen maar als een soort hert kon huppelen met z’n hoofd tussen z’n benen _O- maflinger hahaha
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 00:54 



 
Profiel   

Haha gekke Anton

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 10:18 



 
Profiel   

Dit was vandaag wel een heel bijzondere wandeling vond equilab. Ik heb nog nooit zoveel galop gedaan :D


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:02 



 
Profiel   

Ook prachtig verzamelde galop op dat tempo :') :')

Ik heb dit weekend op zaterdag heerlijke buitenrit gemaakt, op zondag een fijne crosstraining (maar die heb ik niet geregistreerd omdat er nog niet echt duidelijkheid over was). De pony had er in elk geval heel erg veel zin in
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:13 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Ook prachtig verzamelde galop op dat tempo :') :')

Ik heb dit weekend op zaterdag heerlijke buitenrit gemaakt, op zondag een fijne crosstraining (maar die heb ik niet geregistreerd omdat er nog niet echt duidelijkheid over was). De pony had er in elk geval heel erg veel zin in
[ [url=m/ioBX4t.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik denk/ vind dat cross training best mag. Is ook lekker buiten toch. Ik neem ook al mijn endurance trainingen op, want tja die zijn allemaal lekker buiten :j

Haha ja idd wist niet dat ze zoveel kon verzamelen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:16 



 
Profiel   

Dat maakt toch niks uit gewoon meetellen. Het gaat om de kilometers lijkt mij, dan wie er bovenaan staat?!

Tenminste bij mij staat plezier en genieten voorop

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 12:54 



 
Profiel   

Ik doe tijdens een gemiddeld uurtje dressuurles ook ongeveer 6 tot 8km, heb dat eens een poosje bijgehouden. Dan kan ik galoptraining op de Galopbaan ook tracken, da's ook wel 3km gemiddeld in afstand. Beide is nochtans puur pistewerk.

Een crossparcours is dan weer een langerekte route over gras, veld, zand, door bos etc. Niet te vergelijken met bovenstaande. Een cross kan voor mij vallen onder de buitenritten, een dressuurles of galopwerk niet. Een crosstraining vind ik twijfelgeval, dat is immers ook vaak op een gewoon afgesloten stuk land met hindernissen en geen complete track in enkele richting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 14:24 



 
Profiel   

Genieten al die oortjesfoto's!

Ik heb zelf de januari badge niet gehaald maar wel vol goede moed 1 voor februari gemaakt voor degenen die dat leuk vinden.

Hey! Ik heb voor ons een uitdaging gecreëerd. Neem maar eens een kijkje en zie of jij samen met mij de finishlijn kan bereiken! https://www.relive.cc/challenge/invite/7j49m2xtdv9216

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:43 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Genieten al die oortjesfoto's!

Ik heb zelf de januari badge niet gehaald maar wel vol goede moed 1 voor februari gemaakt voor degenen die dat leuk vinden.

Hey! Ik heb voor ons een uitdaging gecreëerd. Neem maar eens een kijkje en zie of jij samen met mij de finishlijn kan bereiken! https://www.relive.cc/challenge/invite/7j49m2xtdv9216

Ik heb um ook niet gehaald en ga februari ook niet halen, 16x paardrijden is wel heel veel..

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 22:48 



 
Profiel   

Pipo clown heeft zichzelf een ijzer afgetrapt :+ dus even geen buitenritjes meer tot de smid is geweest. Hopelijk kunnen we vanaf volgende week dan weer verder uitbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-01-23 23:51 



 
Profiel   

Em ik tel zelf stappen aan de hand langs de weg ook mee, dus op die manier leek 16 ritjes in 28 dagen me wel haalbaar. Maar misschien is dat makkelijk gezegd, ik heb er 1 staan die op moet bouwen en waarmee ik regelmatig probeer te gaan stappen naast het rijden van de andere. :o

Ahh varekaj, als het goed gaat zijn ze leuk die paarden, jammer dat er zo vaak iets niet helemaal goed gaat. :+

Ik heb gister heel voorzichtig een ritje van 7 ipv 5 km gemaakt, dat klinkt als niks, maar ik ben zo blij dat ik weer kan rijden en zo bang dat er iets gebeurt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 09:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 317 van de 322 [ 8046 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 314, 315, 316, 317, 318, 319, 320 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen