Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

 
Profiel   

Tot mijn grote schrik, verbazing en woede.. is het ruiterpad op de Posbank / Herikhuizerveld afgesloten.
Dit betekent dat je op geen enkele manier meer de Posbank te paard kunt bewonderen. Zie huidige kaart:

[ img ]



Onderstaande stuk van de website van Ruiteren en Mennen:

https://www.ruiterenenmennen.nl/N502-Na ... ezoom.html
"Natuurmonumenten saneert opnieuw ruiterpaden Nationaal Park Veluwezoom


Nadat eerder al diverse ruiterpaden in het Herikhuizerveld waren gesaneerd, heeft Natuurmonumenten nu de laatste 7 kilometer aan ruiterpaden opgeheven.

De Ruiteren & Mennen routeplanner is inmiddels aangepast.

Hieronder het betreffende schrijven van dat wij van Natuurmonumenten ontvingen aangaande deze sanering.



"Beste lezer,


Komend weekend worden er een paar veranderingen doorgevoerd m.b.t. de ruiterpaden in Nationaal Park Veluwezoom. Wij verzoeken jullie vriendelijk de kaarten op jullie website ruiterenenmennen.nl aan te passen.


Het ruiterpad over het Herikhuizerveld richting Midden-Heuven en enkele paden daarnaartoe, verdwijnen. Op kaart ziet dat er zo uit (de oranje paden worden opgeheven).


[ img ]

Met het verdwijnen van manege Midden-Heuven werden sommige paden weinig gebruikt. In het kader van de zonering is ervoor gekozen het ruiterpad dwars over het Herikhuizerveld weg te halen. Dit ruiterpad werd ook veel gebruikt door wandelaars. Door het pad op te heffen brengen we meer rust op het Herikhuizerveld. Verschillende soorten profiteren daarvan, met name (grond)broedende vogels.


De bijgewerkte pdf-kaart met alle ruiter- en menpaden erop voeg ik toe bij deze mail. Deze komt vanaf 20 maart ook op de website van Natuurmonumenten te staan; je vindt hem via nm.nl/paardrijden."


Er zijn enkele punten waar ik het niet mee eens ben:
- Wij als penninghouders zijn niet vooraf geïnformeerd. Het is dat ik op facebook de Ruiteren en Mennen pagina per toeval voorbij zag komen waar het op gepubliceerd was.
Wat als je met je trailer daar heen rijdt en vervolgens de ruiterpaden vol liggen met hout? Dit gebeurde een stalgenoot van mij gisteren. Er stonden geen bordjes met uitleg bij de paden

[ img ]
(rechts is wandelpad, links is ruiterpad met houtresten)


- Ze geven aan dat dit ruiterpad weinig gebruikt wordt. Van de mensen bij ons op stal weet ik dat tientallen ruiters daar (met winterperiode uitgezonderd) regelmatig gebruik van maakt.
Daarnaast zitten er veel stallen/weides in de omgeving waar vooral buitenruiters staan en weet ik vrijwel zeker dat zij in dit gebied veel komen.

- Op social media zie ik dat er regelmatig mensen zijn die vanuit heel NL naar dit gebied komen om deze mooie route te rijden. Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie bokkers dit zien: heb ik gelijk of juist niet? Vanaf waar kom jij om dit gebied te bezoeken?

- Een andere reden die Natuurmonumenten opgeeft is dat wandelaars veel over dit ruiterpad lopen. "Dit ruiterpad werd ook veel gebruikt door wandelaars. Door het pad op te heffen brengen we meer rust op het Herikhuizerveld. Verschillende soorten profiteren daarvan, met name (grond)broedende vogels. "
Het valt mij inderdaad op dat wandelaars dit pad veel gebruiken (als ruiter ook niet altijd handig, het zijn zware paden die je liever in een hoger tempo rijdt). Wat mij nog veel meer opviel is dat wandelaars/dagjesmensen zich midden in de hei ophielden (buiten de paden) om mooie foto's te maken of te struinen. Of fotografen die (met of zonder toestemming) zich in de heide bevonden (wat dus niet is toegestaan!). Of afsluiting van dit pad gaat helpen weet ik niet. Er zit veel horeca rondom dit gebied.

- Dit gebied wordt begraasd door een kudde IJslandse paarden. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat enkele ruiters dit gebied verstoren.




Ik ben nou wel iemand die denkt in oplossingen, hier in ieder geval enkele van mijn gedachtespinsels:
- Zou er niet de mogelijkheid zijn om vanuit een minder druk wandelaars/dagjesmensen gebied een ruiterpad de Posbank over te laten lopen (over bestaande paden uiteraard) waardoor het minder zichtbaar wordt voor de mensen en wij alsnog kunnen genieten van dit gebied?
Bijvoorbeeld over het stuk heide rechts van de Schietbergseweg?

-Het pad onder Parkeerplaats Herikhuizerveld is ook opgeschort, dit is een klein stuk met een waanzinnig mooi uitzicht. Kan dit niet behouden blijven?

- Kun je met een bordje tekst en uitleg bij de ingang van deze paden (aan de kant van de Schaapskooi en aan de kant van de Beekhuizenseweg) wandelaars weren (alleen ruiters toegestaan?)?

- Misschien heeft Bokt ook nog oplossingen?

- Heeft het starten van een petitie oid zin gehad in het verleden in andere gebieden?

Ik ben echt wel fan van Natuurmonumenten, alleen dit schiet even verkeerd. Vooral dat het zonder enige communicatie naar de penninghouders of stallen in de omgeving is gegaan (ze hebben onze mailadressen).

Misschien ben ik nog dingen vergeten of heb ik het mis op bepaalde punten, laat me dat alsjeblieft weten (maar wel op een nette manier). Hoop dat er iets te doen valt zodat we deze mooie route kunnen redden!

[ img ]

Moderatoropmerking:
Petitie toegevoegd:De petitie is ready:
https://petities.nl/petitions/behoud-de ... ?locale=nl
Deel vooral met mede buitenruiters !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 16:54 



 
Profiel   

Ik woon in een andere regio, maar mijn ervaring met Natuurmonumenten is dat zij juist de natuurgebieden schade toebrengen. Hier bij Havelte wordt immens veel gekapt, jaar na jaar. Hele sprookjesachtige delen zijn nu kaal. Bij de Genieput is veel gekapt, en pal boven Havelte veel gekapt bij de startbaan, en nu recent zo’n 60 populieren, en 20 prachtige brede berkenbomen, en nog naaldbomen. Alles gaat naar de biomassa centrales, want het ging allemaal door de verhakselaar.
Bij Uffelte zijn ook ruiterroutes geblokkeerd met lage afsluitingspalen.

Ik vind het onterecht dat zij (zeker zonder overleg) hele ruiteroutes afsluiten.
( zelf rijd ik helaas niet meer )

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:07 



 
Profiel   

Ik rij al 15 jaar op dat met-hout-bezaaide pad op de foto, daar heb ik de laatste pony zelfs gedeeltelijk ingereden... Wat balen was dat zeg, gister. De foto komt van mij af.

Overal lagen omgehakte bomen op het pad (ook halverwege op de heuvel naar beneden gedonderd, het zag er niet uit), houtstapels, gaten in de grond gegraven (????) met zo'n paalgraafding. Want waren elke keer gaten van dezelfde diepte en grootte. Gewoon midden in het pad.

We hadden eerst niet door dat het serieus was afgesloten, dacht dat iemand gewoon onhandig had gesnoeid. Op een gegeven moment moesten we door de bosjes heen naar een begaanbaar pad. De pony die met ons mee was lag al op z'n knieën omdat ie geen kant op kon.

Geen bordjes. Niks aangegeven. Eén grote ellendige bedoeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:09 



 
Profiel   

Het zou sowieso gisteren nog toegankelijk moeten zijn geweest, want volgens hun eigen bericht zou het met ingang van 20 maart worden afgesloten en dat is vandaag.
Dus dat je er gisteren al niet meer door kon is sowieso niet terecht.

Ik baal ook enorm, een mooi pad dat een rondje zonder dubbel ruiterpad te hoeven nemen vanaf mijn stal mogelijk maakt, is nu van de routekaart verdwenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:30 



 
Profiel   

We hebben 1 keer een route posbank gedaan, en die stond nog is op de planning. Wij komen uit Belgie trouwens. Ik vind dit bericht dan ook heel erg jammer. Dit voelt vooral als ruiter pesten.
De verantwoording vind ik ronduit zwak, mountainbikers mogen natuurlijk wel gewoon nog rondraggen.

Natuur monumenten lijkt me helaas een weinig ontvankelijke organisatie voor protesten of andere standpunten dan hun eigen bekrompen instelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 17:45 



 
Profiel   

Of een petitie nog zinvol is weet ik niet maar proberen kan altijd.
Ik zou tekenen :j

Het is erg zonde was prachtig om over de Posbank te rijden.

Snap ook niet dat de vergunning duurder is geworden en het aantal ruiterpaden kleiner.


Misschien kan de KNHS nog wat betekenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:12 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Of een petitie nog zinvol is weet ik niet maar proberen kan altijd.
Ik zou tekenen :j

Het is erg zonde was prachtig om over de Posbank te rijden.

Snap ook niet dat de vergunning duurder is geworden en het aantal ruiterpaden kleiner.


Misschien kan de KNHS nog wat betekenen.


Proberen kan altijd toch. Er is genoeg recreatie in dat stuk.

Ik zou zeker tekenen en hoop dat iemand het oppakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:41 



 
Profiel   

Kansloos dit.
Net weer een vergunning gekocht om er te kunnen wandelen en volgend jaar met de trailer wekelijks lekker te kunnen rijden…
Waar betalen we nog voor, de vergunning is niet goedkoop en er verdwijnen steeds meer routes..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:55 



 
Profiel   

Knhs consulent recreatie van die regio informeren en vragen of zij dit bespreekbaar kan maken namen leden knhs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 18:57 



 
Profiel   

Fijn deze berichten van jullie, sta er in ieder geval niet alleen voor :))
Wil best iemand van de KNHS benaderen, is het probleem als je geen lid bent van de KNHS?


Laatst bijgewerkt door Macs op 20-03-23 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:01 



 
Profiel   

Jemig… ik ga 2x per jaar naar laag soeren om in dit gebied te rijden. De Postbank is altijd een favoriete bestemming.
Zo zonde om te zien dat ruiter toerisme zo geweerd wordt overal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:07 



 
Profiel   

Wat ontzettend jammer :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:17 



 
Profiel   

[ img ]
We hebben het over dit stuk toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:18 



 
Profiel   

Wat onwijs jammer. Ik hoop dat een petitie of contact met de knhs wat zal verbeteren.
Heb ook altijd genoten van deze paden, vroeger wekelijks, en nu gaan we nog speciaal hiervoor naar de Veluwezoom op vakantie.

Als je hulp nodig hebt mbv knhs wil ik best helpen, alleen mijn vereniging zit natuurlijk niet echt in de buurt aangezien ik zelf ook niet meer in de buurt woon. Maar ben wel lid van de knhs.
En een petitie onderteken ik ook zeker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:18 



 
Profiel   

Ik ook. Ben ook geen lid maar steun alles wat kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:20 



 
Profiel   

+1

Vooral heel erg raar dat er zo (niet) gecommuniceerd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:25 



 
Profiel   

Tja, ze zijn in meerdere natuurgebieden paden aan het afsluiten. Ook bij Wolfheze en de Ginkelse hei bijvoorbeeld. Niet alleen voor ruiters, maar ook voor wandelaars.
Ook georganiseerde trailruns, waar ik vaak aan meedoe, mogen niet meer over het Herikhuizerveld gaan. Ze krijgen er geen vergunning meer voor.

En wat eerder is gezegd over mtbers.. die mogen helemaal niet op het Herikhuizerveld komen.
Maar het kan niet lang meer duren tot er ook voor hen minder paden komen, want ik kom ze ook overal tegen waar ze niet mogen komen. En als je er wat van zegt krijg je een grote bek.

Het is rot, maar de natuur moet ook ruimte hebben.

Op het Herikhuizerveld is het vaak zo absurd druk, dat ik heel goed snap dat ze dit soort maatregelen nemen. Dat is echt geen 'ruitertje pesten'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:33 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Op het Herikhuizerveld is het vaak zo absurd druk, dat ik heel goed snap dat ze dit soort maatregelen nemen. Dat is echt geen 'ruitertje pesten'.


Kunnen ze dan niet beter het wandelpad afsluiten?


De argumentatie, het gebrek aan communicatie en alternatieven en het verhogen van de kosten zijn natuurlijk bedroevend slecht van Natuurmonumenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:44 



 
Profiel   

Het argument dat het pad door wandelaars wordt gebruikt is m.i. weinig overtuigend voor het deel langs de oostrand van de hei. Het ruiterpad liep eerst ten zuiden daarvan, maar dat werd mtb-route. Vervolgens heeft Natuurmonumenten het ruiterpad over de kammenwandeling gelegd. Dat het daar druk zou worden, had NM van tevoren wel kunnen bedenken!

En hoe moet je nu van Rheden/Herikhuizen naar Dieren? Heen en terug via (dezelfde) omweg bovenlangs? Of onderlangs via de weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:50 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Supervixen schreef
Op het Herikhuizerveld is het vaak zo absurd druk, dat ik heel goed snap dat ze dit soort maatregelen nemen. Dat is echt geen 'ruitertje pesten'.


Kunnen ze dan niet beter het wandelpad afsluiten?


De argumentatie, het gebrek aan communicatie en alternatieven en het verhogen van de kosten zijn natuurlijk bedroevend slecht van Natuurmonumenten.

Ikzelf erger mij ook aan de drukte/overlast van wandelaars. En ik noem het eigenlijk geen wandelaars, maar dagjesmensen die geen idee hebben waar ze zijn en wat ze aanrichten (waarschijnlijk mensen die niets geleerd hebben over natuur/ecologie, can't blame them...? of zo?) Hoe vaak ik gezinnen wel heb teruggeroepen van een rustgebied of midden in de hei, honden die loslopen etc...
Van de hobby wandelaar heb je geen last.
En wij ruiters zijn ook niet altijd heilig hoor, maar door dit soort paden af te sluiten creëer je alleen maar meer ellende (ruiters die off-road gaan). Iets wat je juist niet wilt als Natuurmonumenten lijkt me.
Dat ze delen afsluiten, zeker in dit gebied, kan ik me helemaal voorstellen met de huidige overlast. Alleen wat Fransje zegt: de manier waarop en het niet aanbieden van alternatieven is in mijn ogen niet netjes tegenover de betalende recreant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:53 



 
Profiel   

EllyC schreef
[ [url=m/WlXOF7.jpg]Afbeelding[/url] ]
We hebben het over dit stuk toch?

Ja klopt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 19:53 



 
Profiel   

En idd, hoe wordt nu een “rondje rijden”mogelijk?
Zelfde als enkele jaren terug toen ze een stuk hebben verlegd vlakbij de spelerij in dieren, waar ruiters toen maar over de weg moesten ( misschien is dat nu nog zo?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:01 



 
Profiel   

Dat was gedaan door Twickel. Je hoeft daar nu niet meer over de weg, maar het meest gebruikte ruiterpad in die buurt is wel nog steeds afgesloten, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:12 



 
Profiel   

Ja, laatste keer dat ik daar was inderdaad ook.
Super zonde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:14 



 
Profiel   

Oh jeetje dat verklaard waarom al die boomtakken daar lagen, het ligt achter mijn huis dus ik wandel er regelmatig naar toe met de hond, en binnenkort verhuisd mijn paard naar een stal in de buurt, heb net 2 weken geleden een penning gekocht om dan ook in dit gebied te kunnen rijden :\
Het is een grote zooi nu met al die takken, dus snapte al niet helemaal waar ze mee bezig geweest zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen