Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

 
Profiel   

Macs schreef
Tot mijn grote schrik, verbazing en woede.. is het ruiterpad op de Posbank / Herikhuizerveld afgesloten.

Ik ben echt wel fan van Natuurmonumenten, alleen dit schiet even verkeerd. Vooral dat het zonder enige communicatie naar de penninghouders of stallen in de omgeving is gegaan (ze hebben onze mailadressen).


Ik heb ze al een mail gedaan voor ik dit topic zag. Maar ik was ook verbaasd dat dit zonder enige communicatie naar of met de gebruikersgroep is gedaan. Dacht al dat ze alleen mij vergeten waren :')

De argumentatie om zowel het pad door de vallei als dat langs de heide af te sluiten erg vaag. Als er al zo weinig gereden zou worden, maakt het tcoh niks meer uit?
Maar goed, ik heb al in de mail gevraagd welke alternatieve paden ervoor in de plaats komen. Bij het Rozenbosch achter Heuven hebben ze een paar jaar terug tenslotte ook al paden weggehaald ten behoeve van de MTBrs. Daar kwam dat pad langs de heide voor terug. En dan nu dat ook afsluiten?


Laatst bijgewerkt door Djilna op 20-03-23 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:28 



 
Profiel   

Supervixen schreef
Tja, ze zijn in meerdere natuurgebieden paden aan het afsluiten. Ook bij Wolfheze en de Ginkelse hei bijvoorbeeld. Niet alleen voor ruiters, maar ook voor wandelaars.
Ook georganiseerde trailruns, waar ik vaak aan meedoe, mogen niet meer over het Herikhuizerveld gaan. Ze krijgen er geen vergunning meer voor.

En wat eerder is gezegd over mtbers.. die mogen helemaal niet op het Herikhuizerveld komen.
Maar het kan niet lang meer duren tot er ook voor hen minder paden komen, want ik kom ze ook overal tegen waar ze niet mogen komen. En als je er wat van zegt krijg je een grote bek.

Het is rot, maar de natuur moet ook ruimte hebben.

Op het Herikhuizerveld is het vaak zo absurd druk, dat ik heel goed snap dat ze dit soort maatregelen nemen. Dat is echt geen 'ruitertje pesten'.


Ook trailrunner hier en idd is het in wedstrijdverband op de Veluwezoom (en ook andere natuurgebieden) al een stuk beperkter geworden, maar dat snap ik nog wel. En dat het op het Herikhuizerveld met mooi weer super druk is klopt ook. Maar volgens mij zijn de vele wandelaars, die vaak ook nog de paden afgaan, dan voor de rust van de vogels ed een groter probleem dan die paar ruiters. En dan betalen wij ook nog een vergunning, wandelaars betalen niets.
Dus ergens is het wel een dubbel gevoel. Ruiters gebruiken de paden weinig (wat is weinig, vergeleken met de aantallen wandelaars wel) dus sluiten we die af om de natuur meer rust te geven?

En dat ze de vallei eruit halen is 1, maar ook nog het pad langs de hei dat als alternatief is gekomen voor het leuke slingerpad achter Heuven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:36 



 
Profiel   

Voor wandelaars worden ook steeds meer paden afgesloten in verschillende gebieden. Dat gaat daar vast ook nog wel gebeuren.
Ik kom als ik in het bos ben meer mtbers tegen die niet op de mtb route rijden dan wandelaars die van het pad af zijn.

Als ruiters de paden weinig gebruiken, zouden hier in dit topic niet zoveel reacties zijn op deze sluiting?
Misschien komt er wel een alternatief.


Laatst bijgewerkt door Supervixen op 20-03-23 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:48 



 
Profiel   

Nee, dat is de reden die natuurmonumenten zelf noemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:48 



 
Profiel   

Ik vind het ook raar dat ze eerst naast het pad door de heide een heel nieuw wandelpad hebben aangelegd met een heidevermoordend graafmachientje en dat nu het ruiterpad afgesloten wordt.
Er was al sprake van zonering door ieder z'n eigen pad te geven.
Had dan direct 1 van de gebruikersgroepen uitgesloten ipv eerst een nieuw pad parallel aan te leggen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 20:53 



 
Profiel   

Ha ja, er lag een pad, leggen ze ernaast dwars door de hei een nieuwe aan en vervolgens sluiten ze het pad dat er al járen ligt 8)7
Beetje korte termijn denken zo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 21:19 



 
Profiel   

Wat zonde zeg! Ik ben 2 jaar achter elkaar naar die omgeving op vakantie gegaan met paard. En ik denk velen met mij. Zonde dat ze het minder aantrekkelijk maken. Waren ook plannen voor het autoluw maken dat zou ik dan eerder stimuleren dan dit. De keren dat we er zijn geweest toch wel aardig wat "skeurders" met auto en motor die er naar mijn idee meer reden voor de bochtjes en het hoogteverschil dan om te genieten van de omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:07 



 
Profiel   

Is niet alleen daar ook rond Ermelo worden de leukste en mooiste paden afgesloten voor ruiters en soms worden daar MTB routes van gemaakt. En een klein rondje is dan ook niet altijd meer mogelijk. Ik zie ook wel dat er door wandelaars en MTBers veel zgn olifantspaden worden gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 22:29 



 
Profiel   

Natuurmonumenten noemen wij thuis natuur mankementen. Ik heb jaren bij Midden Heuven gestaan en als je het aantal dagjes mensen zag in een weekend dan was het meer schadelijk voor de natuur dan de ruiters met hun paard. Echt een belachelijke actie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:09 



 
Profiel   

Protestactie? Ipv menselijk lint een file van viervoeters?

Ik vrees eerlijk gezegd dat N.M. voet bij stuk houdt. Er is weinig rationeel aan deze keuzes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:17 



 
Profiel   

Ik rij zelf ongeveer 3 jaar in dit gebied en ben dus niet bekend met oudere situaties. Maar ik begrijp dat er dus al het een en ander is opgeheven in het verleden. En nu dus dit weer.

Ik ben nog even op zoek naar wat feitjes om in de petitie te zetten, dus ben blij met jullie reacties (meer mag altijd!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:22 



 
Profiel   

Dit is vast onderdeel van de recreatie zonering op de Veluwe. Maar ik heb wel het idee dat her en der veel meer afgesloten wordt dan vooraf is gecommuniceerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:59 



 
Profiel   

Ik ben nu ter plaatse. Als je je trailer parkeert op Transferium Posbank (bezoekerscentrum Veluwezoom) en je volgt netjes de ruiterpaden (want die bordjes staan er nog) en je gaat dus niet vlak langs restaurants de Ruif en de Deel (dat is ook geen ruiterpad) en Midden Heuven, kom je nergens een bord met informatie over sluiting ruiterpad tegen.
Alleen bij het paadje bij Midden Heuven (het pad langs de vakantiebungalows en het bruggetje richting Posbank) kom je een bord tegen. Maar in mijn beleving was dat al heel lang geen ruiterpad meer :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:13 



 
Profiel   

Dat was nog wel een ruiterpad :j
Je moest alleen na de vakantiebungalows schuin naar links langs het weiland en er dan omheen richting het hek, ipv rechtdoor rechts langs het weiland en dan onder dat bruggetje door en dan rechtdoor naar het hek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:18 



 
Profiel   

Ja die begreep ik inderdaad!
Maar als je van de parkeerplaats komt dan wordt je niet langs Midden Heuven geleid en mis je dat bord dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:56 



 
Profiel   

jannico schreef
We hebben 1 keer een route posbank gedaan, en die stond nog is op de planning. Wij komen uit Belgie trouwens. Ik vind dit bericht dan ook heel erg jammer. Dit voelt vooral als ruiter pesten.
De verantwoording vind ik ronduit zwak, mountainbikers mogen natuurlijk wel gewoon nog rondraggen.

Natuur monumenten lijkt me helaas een weinig ontvankelijke organisatie voor protesten of andere standpunten dan hun eigen bekrompen instelling.


Ook als mountainbiker moet je betalen om de routes te mogen rijden. Het is niet zo dat je overal rond mag rijden. Als je iemand dat wel ziet doen , doet diegene dat waarschijnlijk tegen de regels in. Er is een vaste route , en mij is altijd geleerd als mountainbiker dat je niet van de route af mag wijken en zomaar je eigen route mag gaan maken. Althans ik denk altijd wat heb ik te zoeken op een ander pad , als er al speciaal een route is uitgestippeld.

Ik kan mij niet herinneren dat ik over dit stuk Postbank ben gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:05 



 
Profiel   

Wat vervelend.
Punt is. Wandelaars mogen over ruiterpaden lopen.
Ook over MTB paden. Niet dat het verstandig is om dat te doen.
Het mag gewoon.
Wandelaars hebben vrije toegang op wegen en paden.
Geen uitzondering. Daar heb ik SBB al een over aan gedaan dat het gevaarlijk is als mensen op een handdoek op het pad gaal liggen zonnen. Dat mag dus gewoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:17 



 
Profiel   

Conclusie van mijn rondje:

- Als je van de parkeerplaats Bezoekerscentrum Veluwezoom/Veluwetransferium komt wordt je nog steeds via ruiterpad bordjes langs de schaapskooi geleidt. Hier vind je ook geen bord met 'ruiterroute opgeheven'. Deze is aan de zuidzijde van het Herikhuizerveld alleen te vinden bij Midden Heuven.
- Het voormalige ruiterpad langs de schaapsweide (bij het hek naar de hei) is nu een wandelpad.
- Het ruiterpad over de heide is voor een groot gedeelte bezaaid met snoeiafval en lappen gras en aarde.
- Langs dit ruiterpad ligt een wandelpad.
- Aan de noordzijde van de heide wordt bij elk ruiterpad aansluitend op de parkeerplaatsen goed aangegeven dat de route afgesloten is. Echter zijn de wandelpaden langs deze ruiterpaden nog wel gewoon open.


[ img ]
links grazende IJslanders (kreeg er maar 1 op de foto), wandelpad, afgesloten ruiterpad.

Natuurmonumenten geeft aan dat er meer rust in het gebied moet komen, met name voor (op de grond) broedende vogels.
Dan komen al lopend door dit gebied de volgende vragen in mij op...

- Op het Herikhuizerveld liggen tientallen wandelpaden: de keuze is reuze. Kunnen ze dit niet meer zoneren en het ruiterpad + wandelpad dwars over de heide wel behouden?
- Waarom ruiters weren uit dit gebied als het gebied begraasd wordt door een kudde IJslanders?
- Waarom zijn de wandelpaden direct langs de ruiterpaden nog wel gewoon open, als wandelaars overlast geven?
- Natuurmonumenten geeft als reden op dat de ruiterpaden weinig gebruikt worden door ruiters: waar is dit op gebaseerd?
- Wilde Natuurmonumenten geen parkeerplaats maken van voormalig stal Midden Heuven?
- Hoe kan het dat er rondom het Herikhuizerveld zoveel horeca zit en is bijgekomen (denk aan WOODZ, een hotel in Beekhuizen), als de overlast te groot is?
- Waarom wordt er zoveel reclame gemaakt voor recreëren in dit gebied: denk aan de NS wandeling en de OERRR route in dit gebied?
- Waarom worden parkeerplaatsen/routes in de zomer afgesloten in dit gebied omdat het te druk is?
- Waarom worden wij gebruikers/penninghouders niet betrokken bij het maken van keuzes over ruiterpaden? Ik weet er zo enkele te noemen die zo slecht begaanbaar zijn dat die best afgesloten mogen worden...



Al met al: schiet mij maar lek. Ik begrijp er werkelijk niks van.
Ik sta echt wel open voor goede redenen en als daardoor blijkt dat wij ruiters het probleem zijn: ook prima. Ik ga in ieder geval contact opnemen met natuurmonumenten en deze vragen voorleggen. Zag vandaag wel een auto rijden maar die was te snel om er achter aan te hobbelen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 12:30 



 
Profiel   

Dit doen ze in veel meer gebieden, ik denk eerder dat het een landelijk iets is met het oog op "oernatuur" en Rewilding. ( ter voorbereiding )
Hier in Drenthe worden er ook in diverse gebieden/paden ineens afsluitingen geplaatst, door middel van takken op het pad of hekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:16 



 
Profiel   

Happinez schreef
Dit doen ze in veel meer gebieden, ik denk eerder dat het een landelijk iets is met het oog op "oernatuur" en Rewilding. ( ter voorbereiding )
Hier in Drenthe worden er ook in diverse gebieden/paden ineens afsluitingen geplaatst, door middel van takken op het pad of hekken.

Als ze daar gegronde redenen en gepaste maatregelen voor treffen dan kan ik me daar helemaal in vinden. Alleen dat gebeurt nu in mijn ogen niet. + Het gebrek aan communicatie naar betaalde recreanten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:31 



 
Profiel   

Happinez schreef
Dit doen ze in veel meer gebieden, ik denk eerder dat het een landelijk iets is met het oog op "oernatuur" en Rewilding. ( ter voorbereiding )
Hier in Drenthe worden er ook in diverse gebieden/paden ineens afsluitingen geplaatst, door middel van takken op het pad of hekken.

Denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Het valt mij in boswachterij Staphorst ook op dat paden ofwel afgesloten worden of wel bewust overwoekerd laten worden door struiken.
Sommige wandelpaden zijn daar plots gedeeltelijk samengevoegd met ruiterpaden.

In DFW gaat een of the road rit niet door vanwege de aanwezigheid van de wolven roedel cq wolven hol.
En vrijwilligers van natuurmonumenten/SBB denken dat ze dezelfde bevoegdheden hebben als de boswachter/boa.

Het wordt er niet leuker en vriendelijker op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:41 



 
Profiel   

Ook bij Ede worden paden afgesloten, oa bij de Ginkel. En in Vierhouten zijn er diverse paden afgesloten. Gerucht bij de laatste is dat het om de wolven gaat die daar huizen, maar dat wordt niet bevestigd. Vallen trouwens allen ook buiten de plannen voor recreatiezonering op de Veluwe. Wat mij het meest stoort, wij als belastingbetaler betalen voor onderhoud en beheer. Er is 0,0 transparantie tav dit beheer. Ook is er weinig inspraak. Zelfs richting de overheid wordt weinig openheid van zaken gegeven. Ik vind dit een kwalijke zaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:46 



 
Profiel   

Ik kwam ook dit bericht nog tegen over het ruiterpad wat over het terrein van Midden Heuven liep:
https://www.ruiterenenmennen.nl/N462-Om ... ezoom.html
De sluiting zou van tijdelijke aard zijn :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:54 



 
Profiel   

Ah gloeiende, was er een paar weken geleden en toen moesten we al over het wandelpad omdat het ruiterpad vol lag met boomstammen. Dus was er al bang voor. Maar dit slaat werkelijk nergens op. En maar duurder maken dat label…. Nog even en je mag nergens meer rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 14:02 



 
Profiel   

Liep net met de hond langs restaurant de ruif en als je daar richting de schaapskudde loopt dan hangt er wel een bord dat het is opgeheven
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 14:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen