Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

 
Profiel   

Ook getekend. Ik kom er ook niet maar de Re-wilding slaat te ver door.

We wonen nu eenmaal met veel mensen in Nederland dus dat de natuur dan voller is dan elders in Europa is dan ook een logisch gevolg.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:00 



 
Profiel   

Wat mij nog het meeste dwars zit is klagen alle instanties dat het te druk is. Maar wordt het gebied kleiner en kleiner waar je mag komen.en de sluiting van veel paden en parkeerplaatsen en wegen maakt dat het daar veel drukker wordt en je als minder fitte mens op steed minder plekken van de natuur kunt genieten ook. Je moet de fiets maar pakken wordt gezegd maar helaas kunnen veel mensen dat niet

De Posbank gaat als ze doordrukken dicht voor gemotoriseerd verkeer vanaf het paviljoen.van april tot september oktober daar ergens. De vrij recent vernieuwde parkeerplaatsen verderop kunnen dan niet gebruikt worden en kun je niet fietsen jammer dan

Ik heb uiteraard getekend

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:09 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ook bij Ede worden paden afgesloten, oa bij de Ginkel. En in Vierhouten zijn er diverse paden afgesloten. Gerucht bij de laatste is dat het om de wolven gaat die daar huizen, maar dat wordt niet bevestigd. Vallen trouwens allen ook buiten de plannen voor recreatiezonering op de Veluwe. Wat mij het meest stoort, wij als belastingbetaler betalen voor onderhoud en beheer. Er is 0,0 transparantie tav dit beheer. Ook is er weinig inspraak. Zelfs richting de overheid wordt weinig openheid van zaken gegeven. Ik vind dit een kwalijke zaak.
Ik rij in omgeving Ede, weet je waar ik hierover meer informatie kan vinden?

Ik kom niet bij de Posbank , maar als recreatieruiter uiteraard getekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:27 



 
Profiel   

Ben benieuwd of de Veluwe 4 daagse (hoe heet die ookalweer) nog wel door mag gaan?

Las zojuist dat de Ride en Run/bike in het DFW niet meer een vergunning krijgt.

Naast het sluiten van ruiter paden worden er dus ook steeds minder vergunningen voor paarden buiten evenementen uitgegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:41 



 
Profiel   

Rose94 schreef
SusanH schreef
Ook bij Ede worden paden afgesloten, oa bij de Ginkel. En in Vierhouten zijn er diverse paden afgesloten. Gerucht bij de laatste is dat het om de wolven gaat die daar huizen, maar dat wordt niet bevestigd. Vallen trouwens allen ook buiten de plannen voor recreatiezonering op de Veluwe. Wat mij het meest stoort, wij als belastingbetaler betalen voor onderhoud en beheer. Er is 0,0 transparantie tav dit beheer. Ook is er weinig inspraak. Zelfs richting de overheid wordt weinig openheid van zaken gegeven. Ik vind dit een kwalijke zaak.
Ik rij in omgeving Ede, weet je waar ik hierover meer informatie kan vinden?

Ik kom niet bij de Posbank , maar als recreatieruiter uiteraard getekend.


Ik heb geen idee waar je meer info kan vinden, maar als je bij het natuurcentrum de weg afloopt richting de Heidebloemplas is het eerste pad al meteen links na het hek, daar staat nu een wildscherm en een bordje dat het pad doodloopt. Eerst kon je daar ook doorlopen naar het heidegebiedje wat er achter ligt. Je kan in dat stuk bos al zien dat ze van plan zijn meer af te sluiten, want ze hebben palen geplaatst waar je een slagboom tussen kan doen. Veel is daar al rustgebied voor het wild.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:44 



 
Profiel   

De Eper paarden 4 daagse gaat wel door, zit ook aan het andere uiterste van de Veluwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 09:44 



 
Profiel   

Dus omdat wandelaars zich niet aan de regels houden en de ruiterpaden gaan gebruiken (waardoor meer verstoring ontstaat), worden de ruiters (die over algemeen minder verstoring veroorzaken) gestraft? Krom...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:27 



 
Profiel   

Macs schreef
De Eper paarden 4 daagse gaat wel door, zit ook aan het andere uiterste van de Veluwe.


Gelukkig maar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:47 



 
Profiel   

Ik zag hem gister ook al in verschillende FB groepen voorbij komen! Ook gister al meteen getekend :)
Heb er zelf nog nooit gereden maar staat wel op m'n verlanglijstje door alle foto's en verhalen. Oorspronkelijk kom ik ook uit die omgeving :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:22 



 
Profiel   

Ook getekend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:30 



 
Profiel   

Wow al bijna 900 handtekeningen!

Ik begreep van een mod dat ze de NR op de hoogte stellen. Zou mooi zijn als je topic op de Voorpagina komt te staan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:50 



 
Profiel   

misschien kan de petitie dan ook aan de openingspost worden toegevoegd? Bovenaan, in grote letters ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 11:59 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
misschien kan de petitie dan ook aan de openingspost worden toegevoegd? Bovenaan, in grote letters ofzo?

Dat probeerde ik al te doen maar ik kan het niet meer wijzigen..


Ik heb inmiddels ook een contactverzoek uitstaan bij Natuurmonumenten. En ook benoemd dat ik écht niet kom om ruzie te zoeken maar graag samen in gesprek ga om een oplossing te zoeken.
Hopelijk willen ze dat! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:08 



 
Profiel   

Goed bezig Macs.
Wellicht staan ze open voor een gesprek met meer ruiters/ belanghebbers

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:12 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:20 



 
Profiel   

EmptyWords schreef
[ [url=m/LurSrY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik had dit inderdaad ook gelezen, maar ik vond het een beetje een vreemd bericht.
Waarom wist niemand dit (behalve deze persoon?), mis een beetje meer achtergrond informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:22 



 
Profiel   

Macs schreef
Dan komen al lopend door dit gebied de volgende vragen in mij op...

- Op het Herikhuizerveld liggen tientallen wandelpaden: de keuze is reuze. Kunnen ze dit niet meer zoneren en het ruiterpad + wandelpad dwars over de heide wel behouden?
- Waarom ruiters weren uit dit gebied als het gebied begraasd wordt door een kudde IJslanders?
- Waarom zijn de wandelpaden direct langs de ruiterpaden nog wel gewoon open, als wandelaars overlast geven?
- Natuurmonumenten geeft als reden op dat de ruiterpaden weinig gebruikt worden door ruiters: waar is dit op gebaseerd?
- Wilde Natuurmonumenten geen parkeerplaats maken van voormalig stal Midden Heuven?
- Hoe kan het dat er rondom het Herikhuizerveld zoveel horeca zit en is bijgekomen (denk aan WOODZ, een hotel in Beekhuizen), als de overlast te groot is?
- Waarom wordt er zoveel reclame gemaakt voor recreëren in dit gebied: denk aan de NS wandeling en de OERRR route in dit gebied?
- Waarom worden parkeerplaatsen/routes in de zomer afgesloten in dit gebied omdat het te druk is?
- Waarom worden wij gebruikers/penninghouders niet betrokken bij het maken van keuzes over ruiterpaden? Ik weet er zo enkele te noemen die zo slecht begaanbaar zijn dat die best afgesloten mogen worden...

Al met al: schiet mij maar lek. Ik begrijp er werkelijk niks van.
Ik sta echt wel open voor goede redenen en als daardoor blijkt dat wij ruiters het probleem zijn: ook prima. Ik ga in ieder geval contact opnemen met natuurmonumenten en deze vragen voorleggen. Zag vandaag wel een auto rijden maar die was te snel om er achter aan te hobbelen :+


Beekhuizen is niet van Natuurmonumenten ;) Is een apart landgoed en Woodz, Buitenplaats Beekhuizen en het hotel liggen niet op het drukste punt bij t Herikhuizerveld.

Ze hadden in ieder geval het pad langs de schaapskooi en dan bovenlangs de heide open kunnen houden. Er loopt nl een ander wandelpad helemaal parallel daaraan beneden langs. Met de grote keuze aan wandelpaden incl uitzichtpunten hadden ze het pad bovenlangs daar best volledig ruiterpad kunnen maken. Dan had je in ieder geval nog een doorsteek gehad als je bijv vanaf Beekhuizen richting de Carolinahoeve wil. Nu moet je er helemaal omheen rijden of via de doorgaande (asfalt)weg omhoog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:23 



 
Profiel   

Getekend, goed initiatief om een petitie te maken!
Zie in Drenthe ook veel ruiterpaden verdwijnen helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:23 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik ga over een uurtje de petitie online gooien en heb contact gehad met de KNHS die hier niet van op de hoogte was. Die zijn in contact met Natuurmonumenten.
Waarom ruiteren en mennen niks heeft gedaan weet ik eigenlijk ook niet... Maar is misschien ook niet aan hen?
Onze stalhouder wist ook van niks terwijl hij in een groep zit die gaat over beheer en ruiterpaden in het gebied.

Als er iemand is die binnen dit uur nog met mij mee wil kijken naar de tekst dan graag via pb contact opnemen! :)


Ik zit officieel ook in die contactgroep (oa ivm stal in Rheden) en ook niks gehoord. Daar heb ik nu wel excuses voor gekregen nav mijn email die ik van de week verstuurd had. Maar ik ga nog even broeden op een reactie want ik vind het allemaal veel te plotsklaps en vraag me af hoeveel onderzoek er daadwerkelijk is gedaan naar het aantal ruiters wat er volgens hun wel of niet gebruik van maakt.

Hun redenering van paarden komen er al heel weinig sinds Midden Heuven dicht is en dus halen we die gebruikersgroep er maar uit om de natuur daar meer rust te geven vind ik ietwat scheef...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:27 



 
Profiel   

Ook getekend. Ik woon niet bepaald in de buurt, maar uit principe. Een beetje ruimte voor te paard in de natuur wandelen mag er wel blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:35 



 
Profiel   

Djilna schreef
Macs schreef
Dan komen al lopend door dit gebied de volgende vragen in mij op...

- Op het Herikhuizerveld liggen tientallen wandelpaden: de keuze is reuze. Kunnen ze dit niet meer zoneren en het ruiterpad + wandelpad dwars over de heide wel behouden?
- Waarom ruiters weren uit dit gebied als het gebied begraasd wordt door een kudde IJslanders?
- Waarom zijn de wandelpaden direct langs de ruiterpaden nog wel gewoon open, als wandelaars overlast geven?
- Natuurmonumenten geeft als reden op dat de ruiterpaden weinig gebruikt worden door ruiters: waar is dit op gebaseerd?
- Wilde Natuurmonumenten geen parkeerplaats maken van voormalig stal Midden Heuven?
- Hoe kan het dat er rondom het Herikhuizerveld zoveel horeca zit en is bijgekomen (denk aan WOODZ, een hotel in Beekhuizen), als de overlast te groot is?
- Waarom wordt er zoveel reclame gemaakt voor recreëren in dit gebied: denk aan de NS wandeling en de OERRR route in dit gebied?
- Waarom worden parkeerplaatsen/routes in de zomer afgesloten in dit gebied omdat het te druk is?
- Waarom worden wij gebruikers/penninghouders niet betrokken bij het maken van keuzes over ruiterpaden? Ik weet er zo enkele te noemen die zo slecht begaanbaar zijn dat die best afgesloten mogen worden...

Al met al: schiet mij maar lek. Ik begrijp er werkelijk niks van.
Ik sta echt wel open voor goede redenen en als daardoor blijkt dat wij ruiters het probleem zijn: ook prima. Ik ga in ieder geval contact opnemen met natuurmonumenten en deze vragen voorleggen. Zag vandaag wel een auto rijden maar die was te snel om er achter aan te hobbelen :+


Beekhuizen is niet van Natuurmonumenten ;) Is een apart landgoed en Woodz, Buitenplaats Beekhuizen en het hotel liggen niet op het drukste punt bij t Herikhuizerveld.


Klopt, het is inderdaad niet van Natuurmonumenten. Maar gaat wel over drukte in het gebied. En daar gaat de gemeente over - lijkt me. En ook die vindt het te druk op de Posbank. Het hotel, Woodz en Parkeerplaatsen bovenaan de Posbank liggen aan dezelfde weg (Beekhuizenseweg), enkele km's uit elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:38 



 
Profiel   

Ook getekend!
Ik rij hier al jaren vanuit Schaarsbergen. In het bos bij Schaarsbergen zijn ze ook paden aan het afsluiten om meer rustgebied te creëren voor de wilde dieren, maar daarbij sluiten zo ook de wandelpaden en zijn ze met stalhouders om de tafel gegaan om alternatieve ruiterroutes te leggen. Dat is hoe het hoort te gaan.

Nu halen ze een ruiterpad weg voor de rust, terwijl ze benoemen dat er amper ruiters zijn, het gebied al gewend is aan de aanwezigheid van paarden en vooral wandelaars het probleem vormen. :o?
Terwijl er tig wandelpaden zijn. Haal daar een deel van weg, maak er een stiltegebied van. Wilde dieren kijken amper op van passerende paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:50 



 
Profiel   

miereneter schreef
Ook getekend. Ik woon niet bepaald in de buurt, maar uit principe. Een beetje ruimte voor te paard in de natuur wandelen mag er wel blijven.

Hierom heb ik ook getekend. Woon aan de andere kant van NL

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 12:57 



 
Profiel   

Macs schreef
Klopt, het is inderdaad niet van Natuurmonumenten. Maar gaat wel over drukte in het gebied. En daar gaat de gemeente over - lijkt me. En ook die vindt het te druk op de Posbank. Het hotel, Woodz en Parkeerplaatsen bovenaan de Posbank liggen aan dezelfde weg (Beekhuizenseweg), enkele km's uit elkaar.


Heb je gelijk in, vooral als je het hebt over de toerende auto's en motoren over die wegen daar. Vind het ook niet erg dat ze daar wat aan willen doen.. Maar de grootste drukte als het gaat om wandelaars/dagjesmensen is echt bij en rond het Herikhuizerveld. Soort bottleneck. Die de meeste ruiters dan ook vermijden op de mooie (weekend)dagen. 8-)

Kleine note: Dat gebied heet officieel niet de Posbank.. Posbank is alleen de bank en theehuis bovenaan. O:) Het gebied waar we het over hebben is het Herikhuizerveld.
Weet wel dat het in de volksmond vaak zo genoemd wordt, maar correct is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:06 



 
Profiel   

Klopt haha, alleen de meeste mensen kennen het niet als Herikhuizerveld. Dus daarom Posbank er bij gezet zodat mensen het ook in de titel herkennen := Dat is inderdaad alleen het bankje daar :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 13:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen