Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Poll eindigt op

4 km/h
3 (7%)
6 km/h
17 (44%)
8 km/h
12 (31%)
10 km/h
4 (10%)
12 km/h
1 (2%)
14 km/h
Geen stemmen
16 km/h
Geen stemmen
18 km/h
1 (2%)
20 km/h
Geen stemmen
22 km/h
Geen stemmen
24 km/h
Geen stemmen
26 km/h
Geen stemmen
28 km/h
Geen stemmen
30 km/h
Geen stemmen
32 km/h
Geen stemmen
34 km/h
Geen stemmen
36 km/h
Geen stemmen
38 km/h
Geen stemmen
40 km/h
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 38


tempura

Berichten: 249
Geregistreerd: 30-10-19

Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-23 15:56

Hallo bokkers,

Ik ben benieuwd hoeveel km jullie (per uur) gemiddeld afleggen tijdens een buitenrit? Er vanuitgaande dat er normale omstandigheden zijn (Geen kreupel paard, geen hittegolf, niet na een zware training, etc.)

Voor de mensen die horse tracking apps gebruiken ben ik ook benieuwd welk percentage van je wandeling gemiddeld bestaat uit stap, draf of galop is. (Of geef een schatting als je zo'n app niet gebruikt)

Groetjes

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:00

Ik heb de poll niet ingevuld omdat mijn tempo echt vreselijk wisselt. De ene keer 6km per uur gemiddeld, tot toch wel 10km per uur.

Maar mijn gemiddelde afstanden liggen rond de 15km. Dus meestal zon 1,5 tot 2 uur wat ik daar op rijd.
In de zomer of periodes dat ik meer tijd heb om te rijden dan rijd ik ook wel graag 20+km dus dan ben ik ook wel gerust 4/5 uur weg :)

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:04

Vooral bij langere ritten is het gemiddelde tempo laag, ook door oversteken en goed uitstappen etc.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:05

Heb je enig idee van normale gemiddelde snelheden van paarden?
Alles boven de 10-12 km/u begint te lijken op trainingssnelheden voor endurance. En alles boven de 20 km/u zijn professionele endurancewedstrijdsnelheden.

Je poll is derhalve nogal irreeel opgezet :))

Macs

Berichten: 7635
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:13

Je poll antwoorden kloppen inderdaad niet echt, dit zijn eerder maximaal snelheden.
In ons bos moet je eerst een behoorlijke heuvel met slechte ondergrond beklimmen, dus dat neemt heen+terugweg al 40 minuten aan rustige stap á 4 km/uur in beslag.
Daarna zijn er fijne paden dus dan wordt er meer gedraafd en gegaloppeerd.
Als ik 3 uur weg ben zit mijn gemiddelde dus alsnog op ongeveer 6/6,5 km/uur.

Molfre

Berichten: 2631
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:33

40km/h gemiddeld? :7 Da's een hele korte rit of je zit op een brommer in plaats van een paard.

Voor mij verschilt het. Soms if het 7-9, soms is het 13-15, gemiddeld.

Heb je het over maximale snelheden? Ook dat verschilt. Soms 25, soms 45.

Qua verdeling kan ik je niks zeggen. Ik heb een Draver en die apps zijn er berucht om (en geven zelf ook aan) voor gangenpaarden en Dravers niet accuraat te zijn.
Ik heb volgens die apps bijvoorbeeld vaker dan eens 25km/h gestaps :+

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:43

Trainingsrondje thuis is 11 km die ik normaal binnen het uur doe, soms in 50 minuten, soms in een uur. Alleen stap en draf omdat alles verhard is.
Ook afhankelijk of ik enkel of 2span rijd.

Mendurance wedstrijden ben ik tussen de 8 en 12 km gemiddeld geeindigd met enkel of 2span shetten. Dan neem ik wel regelmatig een lekkere galop mee.

Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:03

Haha, wat rijden wij dan lekker langzaam! :') Tussen de 4,5 en 5 km per uur. Wij stappen meerendeel van de rit en we zijn niet heel snel. :') 21 jarige Fries heb ik!

Ik gebruik emondo.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Hoeveel km per uur leggen jullie gemiddeld af tijdens een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:13

Een gemiddelde durf ik er niet aan te hangen, maar ons standaard rondje is ca 8km lang. daar doen we ongeveer een uur over. In stap gaat ons paard 4km/uur in draf tussen de 7 en 11km/uur volgens de fietscomputer. Als hij een ander paard ziet of stal ruikt kunnen we ook 17km/uu in draf. Galop wisselt ook in snelheid tussen de 14km/uur en 28km/uur aldus de fietscomputer. (oh ja dit is mennen)

gitteesmee
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:14

Hoi, hoi! Onze gemiddelde snelheid is ongeveer 6 km per uur. Ik meestal maak ik ritten van 1,5 tot 4 uur lang. Dat zijn rondjes van meestal 10 tot 20 km. Daar komt dus best veel stap aan te pas.

Ik keek net even in de statistieken en grappig genoeg scheelt een rondje wat bijna volledig uit stap bestaan met stukjes draf, niet veel van rondjes met alle gangen. We halen in die rondjes top snelheden van ±27 km per uur. Gek. Ik ga nog eens dieper in de statistieken kijken :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:21

Als je vaste rondje ongeveer 8 km is en je doet daar ongeveer een uur over, dan is je gemiddelde snelheid ongeveer 8 km/u :+

In de tijd dat ik endurance reed, trainde ik op 12-14 km/u, op rondjes van tussen de 25 en 45 km, afhankelijk van welke klasse ik startte. In wedstrijden reed ik in latere jaren meestal rond de 15 km/u in klasse 2, en 12 km/u in klasse 3.

Ik rijd al een tijd geen endurancewedstrijden meer, en rijd nu meestal zo'n 8 à 9 km/u op kortere rondjes van 10-12 km, met jonge/weinig getrainde paarden. Wel met het idee ooit weer eens te gaan starten, dus wil dat wel weer opbouwen naar rondjes van 20-25 km met 10-12 km/u. Oftewel, 2 uur rijden.

Met de marathonwagen rijd ik minimaal een ronde van 16 km - ik zit 3,5 km van het bos, dus ik heb 7 km asfalt sowieso, dus wil ik ook nog wat bos zien, ben ik al snel wat verder onderweg.
Wat grotere rondjes zijn al snel in de 20 km, en die doe ik ook meestal in of net onder de 2 uur. Dus dan zit ik al snel rond de 10-12 km/u.

Je tweede vraag is trouwens al een topic over: [BRT] Hoeveel % stap draf en galop tijdens buitenrit