Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ruiterpaden bij de Posbank (Veluwezoom) verdwenen!

 
Profiel   

Ik las al even mee in dit topic omdat ik het zo jammer vind dat de mooie ruiterpaden altijd maar als eerste weg moeten. Ik kwam dus zojuist dit tegen van de KNHS:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7237536395

Ze hebben de petitie gedeeld, maar willen zich er verder niet in mengen. Een reactie eronder zegt daar heel duidelijk op dat dit het moment zou moeten zijn voor de KNHS om van zich te laten horen, gezien ze schijnbaar wel om tafel zitten om de prijzen te bepalen en dat dit stookt met deze case geruisloos aan zich voorbij te laten gaan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:35 



 
Profiel   

pol013 schreef
Wij hebben hier met SBB wel redelijke ervaringen met praten overigens.

Ze hadden hier ook bestaande zandpaden tot fietsalee geasfalteerd en daarbij de ruiters even vergeten.
We hebben toen de regiovertegenwoordiger van de KNHS er bij gehaald. Die heeft weer wat contacten gelegd met stallen en andere verenigingen in de buurt.
Toen zijn er uiteindelijk vanuit onze vereniging 2 vertegenwoordigers met SBB het bos in gegaan/ de kaarten bekeken. En toen is er nog wel een deel oplossing gekomen.
Maar goed, wij hebben gewoon bos en geen 'waardevolle natuur' dat scheelt.
Maar op basis van die ervaring zou ik ook zeggen: Even massa achter je krijgen en dan gaan praten.

AL heeft SBB hier ook best maffe plannen. Eerst doen ze onderzoek naar de plekken waar mensen het liefst komen in het bos. En dan besluiten ze die gebieden in een nieuwe zonering juist af te gaan sluiten.... benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Waar bestaat dat `onderzoek` uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:46 



 
Profiel   

Ik snap de logica wel om druk bezochte gebieden af te sluiten. Ofwel tijdelijk, ofwel permanent om het beschadigde gebied tot rust te brengen. En deze recreanten naar gebieden te leiden die iets meer kunnen hebben. Zo maken ze hier in het bos wel vaker tijdelijk paden dicht en gooien ze andere open.
Maar dat is precies wat dus niet klopt aan het sluiten van dit ruiterpad: alle wandelpaden in het gebied zijn nog open en er zijn plannen om uit te breiden met een parkeerplaats.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:49 



 
Profiel   

Macs schreef
Ik snap de logica wel om druk bezochte gebieden af te sluiten. Ofwel tijdelijk, ofwel permanent om het beschadigde gebied tot rust te brengen. En deze recreanten naar gebieden te leiden die iets meer kunnen hebben. Zo maken ze hier in het bos wel vaker tijdelijk paden dicht en gooien ze andere open.
Maar dat is precies wat dus niet klopt aan het sluiten van dit ruiterpad: alle wandelpaden in het gebied zijn nog open en er zijn plannen om uit te breiden met een parkeerplaats.

Toevallig een plaatselijk opperhoofd wat een hekel heeft aan paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 09:57 



 
Profiel   

Rizette schreef
pol013 schreef


AL heeft SBB hier ook best maffe plannen. Eerst doen ze onderzoek naar de plekken waar mensen het liefst komen in het bos. En dan besluiten ze die gebieden in een nieuwe zonering juist af te gaan sluiten.... benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Waar bestaat dat `onderzoek` uit?


Een onderzoek onder de gebruikers van het bos. Een uitgebreide enquete.
Een ander deel van het bos willen ze nu drukker gaan maken/ recreatie zonering (door er een gigantische welness te bouwen) en het deel waar de huidige gebruikers komen dus minder druk. }:0
Het lijkt mij een ..... uitdaging....


https://wikikids.nl/Chaamse_Bossen
Het is een extreem rustig bos. Geen natura 200 gebied. Zelfs in corona tijd kon je er niet struikelen over de mensen. Ik rij hier minstens 2 keer per week en kom dan meestal niemand tegen (wat een luxe)
Het is ook niet bepaald een 'ongemoeid gebied' . 100 jaar geleden heeft de mens er zelf bos van gemaakt (voor de kap). Dat kappen doet sbb nog steeds. En daar hebben ze ook speciale semi verharde paden voor aangelegd. Daarvoor hebben 'we' er waarschijnlijk zelf heide van gemaakt. Nu zijn we het waar actief aan het vernatten*. Leuk stukje speelgoed voor de mens dus.
https://www.boswachtersblog.nl/noord-br ... estemming/

Maar goed, het is hier zeker niet kommer en kwel met SBB dus misschien gaat het meevallen.

Dat vernatten heeft dan trouwens ook weer direct effect op ons. Het valt meer mensen in het gebied op dat de weilanden sneller onbruikbaar zijn rondom regenbuien. (maar goed, je kunt niet op alle slakken zout leggen)


Laatst bijgewerkt door pol013 op 24-03-23 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:04 



 
Profiel   

Hoe gaat zo'n onderzoek, hoe bereiken ze de mensen? Via een paal met een qr code in het bos? Dat iedere gebruiker kan reageren of hoe gaat dat in zijn werk met zo'n enquete?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:17 



 
Profiel   

Rizette schreef
Hoe gaat zo'n onderzoek, hoe bereiken ze de mensen? Via een paal met een qr code in het bos? Dat iedere gebruiker kan reageren of hoe gaat dat in zijn werk met zo'n enquete?


Gemeenten hebben hem actief verspreid. En in ons geval de vereniging benaderd om hem ook te verspreiden. Dat hebben wij dan weer gedaan via mail en onze socials. Zullen ze ook gedaan hebben met andere sportclubs. Ze hebben toen ook best een hoge respons gehad.
Ik moet zeggen dat we hier nog best 'fijnmazig' contact hebben. Gemeente, SBB verenigingen (daarom is het eigenlijk ook voor recreanten goed om je aan te sluiten bij een vereniging). Dus we weten elkaar wel enigszins te vinden. Dat loopt echt niet altijd perfect maar het loopt wel.

Zo ben ik ooit bij de plannen voor dat fietspad naar de info avond gegaan. Heb toen ook een vraag gesteld over de voorgenome fietspaden en hoe ze dat met de ruiters wilden doen. Hadden ze geen antwoord op. En toen het er eenmaal lag waren ze zelf ook verbaasd dat ze daar niet over nagedacht hadden. Nou kan ik me voorstellen dat zoiets ook zonder verkeerde intenties gebeurd hoor. Maar het voelt dan wel suf. Want als het asfalt er eenmaal ligt kun je er niks meer aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 10:24 



 
Profiel   

Ik heb wel eens aangegeven bij een man- baas op dat moment van de organisatie Noord-Hollands landschap die bij ons in t bos achter een kraampje stond op het parkeerterrein om donateurs te werven en ik passeerde met m'n paard en hj vroeg aan mij of ik donateur wilde worden dat hij en z'n collega's eens bij de knhs aan zouden moeten kloppen om een gezamenlijk beleid te gaan voeren , omdat er vokgens mij best bereidheid is onder ruiters om te betalen voor een pas , of kaart om in natuurgebieden te mogen rijden. Als dat landelijk geregeld is zodat je niet voor elk gebied afzonderlijk hoeft te betalen lijkt mij dat een uitkomst. Maar ik ben natuurlijk al gewend om hier een jaarkaart te kopen voor de waterleidingduinen , dan moet ik om het stukje natuur van Noord-Hollands landschap heen , want daar mag ik met m'n paard niet komen - dat heb ik m ook voorgelegd ,als ik daar een paadje krijg word ik donateur. Nu niet dus

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 11:52 



 
Profiel   

Ondertekend..
Ik kom er nooit ik woon in het Noorden maar ben bang dat dit een landelijke trend zal zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 12:44 



 
Profiel   

vopo914 schreef
Ondertekend..
Ik kom er nooit ik woon in het Noorden maar ben bang dat dit een landelijke trend zal zijn...


Hier ook getekend, ondanks dat ik er nooit kom (met paard iig).

Zelfde trend is zichtbaar in Limburg, waar inmiddels paden 'geblokkeerd' zijn die tot de Dutch Mountain Trail behoren (DTM, populair wandelpad/trail). Dus ook zonder overleg, zonder gegronde argumentatie gewoon bomen gekapt en over de wandelpaden gedeponeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 12:51 



 
Profiel   

Lijkt dus een landelijk ding te zijnā€¦

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:05 



 
Profiel   

Heeft de KNHS alleen per regio meer of minder contact met de natuurorganisaties of is er ook een landelijk overleg? Dan zouden we het bij die afdeling aan moeten kaarten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:14 



 
Profiel   

Uk heb de ervaring met de regioconsulenten van de knhs of de speciale meldpunt voor bv gevaarlijke situaties dat daar niet of niet adequaat op geregeerd wordt , ik denk niet echt een prioriteit

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:56 



 
Profiel   

Celebi schreef
Ik las al even mee in dit topic omdat ik het zo jammer vind dat de mooie ruiterpaden altijd maar als eerste weg moeten. Ik kwam dus zojuist dit tegen van de KNHS:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7237536395

Ze hebben de petitie gedeeld, maar willen zich er verder niet in mengen. Een reactie eronder zegt daar heel duidelijk op dat dit het moment zou moeten zijn voor de KNHS om van zich te laten horen, gezien ze schijnbaar wel om tafel zitten om de prijzen te bepalen en dat dit stookt met deze case geruisloos aan zich voorbij te laten gaan.


Zo lees ik het niet!
Ze gaan in overleg!
Aangezien de petitie niet vanuit hun is geschreven kunnen ze die alleen delen maar verder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:57 



 
Profiel   

Even een update:

-De petitie heet NM bereikt, onze stalhouder heeft iemand gesproken en diegene gaf aan dat ze geschrokken zijn van het aantal ondertekeningen. Helemaal goed dus!
- Meerdere partijen hebben inmiddels contact opgenomen met NM (o.a. KNHS buitenrijden, zij doen dus zeker wel wat!)
- Ik heb inmiddels contact met een van de beheerders van dit gebied en heb diegene de vragen die ik eerder in dit topic stelde als 'gedachtespinsels' verder uitgewerkt en gesteld.
- Verder is er iemand die contact heeft met de media. Ook dit wordt dus opgepakt
- Het is ook duidelijk dat de werkgroep die meedacht over de ruiterpaden in het gebied door personeelsverandering bij NM niet goed is gecommuniceerd en er dus geen zicht meer was op wie er in die werkgroep zat. Daarom is er geen contact geweest.


Oftewel, er is een heleboel aan het rollen. We wachten het allemaal even af. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 16:53 



 
Profiel   

Wat goed! Ben heel benieuwd hoe zich dit verder gaat ontwikkelen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:00 



 
Profiel   

Goed nieuws dus! Fijn dat er dingen aan het rollen zijn. Ben benieuwd wat eruit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:05 



 
Profiel   

Wat goed nieuws! Dit geeft hoop :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:19 



 
Profiel   

Top!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 17:24 



 
Profiel   

Macs schreef
Even een update:

-De petitie heet NM bereikt, onze stalhouder heeft iemand gesproken en diegene gaf aan dat ze geschrokken zijn van het aantal ondertekeningen. Helemaal goed dus!
- Meerdere partijen hebben inmiddels contact opgenomen met NM (o.a. KNHS buitenrijden, zij doen dus zeker wel wat!)
- Ik heb inmiddels contact met een van de beheerders van dit gebied en heb diegene de vragen die ik eerder in dit topic stelde als 'gedachtespinsels' verder uitgewerkt en gesteld.
- Verder is er iemand die contact heeft met de media. Ook dit wordt dus opgepakt
- Het is ook duidelijk dat de werkgroep die meedacht over de ruiterpaden in het gebied door personeelsverandering bij NM niet goed is gecommuniceerd en er dus geen zicht meer was op wie er in die werkgroep zat. Daarom is er geen contact geweest.


Oftewel, er is een heleboel aan het rollen. We wachten het allemaal even af. :)


de kracht van bokt bewijst zich weer eens. _/-\o_ Veel succes, ik hoop op een goede uitkomst.
uiteraard ook getekend

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 18:07 



 
Profiel   

Klinkt wel hoopvol!
Hopelijk komt er een oplossing?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:22 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Celebi schreef
Ik las al even mee in dit topic omdat ik het zo jammer vind dat de mooie ruiterpaden altijd maar als eerste weg moeten. Ik kwam dus zojuist dit tegen van de KNHS:

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 7237536395

Ze hebben de petitie gedeeld, maar willen zich er verder niet in mengen. Een reactie eronder zegt daar heel duidelijk op dat dit het moment zou moeten zijn voor de KNHS om van zich te laten horen, gezien ze schijnbaar wel om tafel zitten om de prijzen te bepalen en dat dit stookt met deze case geruisloos aan zich voorbij te laten gaan.


Zo lees ik het niet!
Ze gaan in overleg!
Aangezien de petitie niet vanuit hun is geschreven kunnen ze die alleen delen maar verder niet.


Je hebt helemaal gelijk. Nog eens gelezen en dat staat er inderdaad. Dan zal ik het wel enorm fout hebben gelezen. Of ze hebben de tekst duidelijker gemaakt naar aanleiding van de reacties, dat zou eventueel ook nog kunnen.

In ieder geval positief dat ze ermee bezig zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:31 



 
Profiel   

Stalegenootje nu net op het Gelders nieuws van Omroep Gelderland (1700 uitzending)
https://www.gld.nl/tv/tv-gelderland/live

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:11 



 
Profiel   

swartbeessie schreef
Stalegenootje nu net op het Gelders nieuws van Omroep Gelderland (1700 uitzending)
https://www.gld.nl/tv/tv-gelderland/live

Helaas gemist, onder de link vind ik inmiddels een programma over de Spitfire, Wat heeft jouw stalgenootje naar voren gebracht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:24 



 
Profiel   

https://www.gld.nl/tv/programma/gld-nieuws/31
Hier kun je het terugvinden.

Ze zei dat het reuze meevalt met de ruiters qua drukte, er meer wandelaars zijn en ook de IJslandse paarden daar lopen.
Daarna een boswachter aan het woord over kwetsbare natuur.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 13 [ 310 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen