Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 10:51

Saranghea schreef:
Diane_ schreef:
Enige wat ik soms lastig vind is dat ze achter hem wil blijven en niet ernaast lopen. Soms moet ik echt 'sleuren' om haar naast hem te krijgen. Hij is dan ook wel de dominante van de twee. Meer mensen met dit probleem? Is ook een kwestie van oefenen denk ik, ik rij ze te weinig.


Dat ken ik ook inderdaad. Heidi loopt ontzettend graag achter omdat ze ook zeker wel de onderdanige is. Voor haar is het ook makkelijker om het handpaard te zijn dan het rijpaard/de leider. Ik probeer het voor te zijn maar mocht ik te laat zijn als zij achter wilt lopen op een moment dat ik dat niet wil hou ik Layka op dat moment rijpaard kort in en laat ik een klein pasje opzij zetten. Tegelijkertijd zeg ik Heidi kom en geef ff druk op t halstertouw. Dat doe ik altijd op t zelfde moment zodat ze in principe ook binnen 1 seconde op mijn beenhoogte loopt en dan gewoon weer op normaal tempo verder.


Fijn dat ik niet de enige ben. :) Mijn merrie reageert niet zo goed op druk van vooraf, dus dat is soms wat lastiger. Maar ik ga deze winter gewoon veel oefenen! :D

Ik zou nog op zoek naar een foto en heb deze gevonden (is al wel een jaar oud, haha). Tijd voor een nieuwe! In het bos wat op 5 minuten stappen van de wei begint. :D

De merrie staat hier overigens wat ver naar voren, dat is niet zo als we in beweging zijn. :)


Afbeelding

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:10

Hilary schreef:
EdkingEnzo schreef:
Wat een onwijs leuk topic! Ik wil het heel graag wat meer doen, zodat mijn jonge paard ook wat vaker mee kan. Hij is ontzettend braaf, gaat nu vaak mee aan de fiets of aan de hand. Het probleem ligt eerder bij mijn andere ruin. Die vind het namelijk heel spannend, dat er een touw langs hem loopt :') Of als mijn ietwat lompe jongere paard eventjes stopt oid en er komt druk, schiet mijn andere paard waar ik dan op zit een beetje in de stress haha.
Ik ga lekker hier meelezen en wat meer oefenen eerst maar even in de bak :D het scheelt in ieder geval al wel dat mijn 2 paarden echt beste vriendjes zijn.

Touw kun je prima mee oefenen vanaf de grond; ik leg dan een leadrope als een 8 om het paard heen en zet op alle manieren druk op die lijn, zodat ze daaraan wennen. Kan wel een keer een foto maken van de manier van het aanleggen van de lus/8.


Oh ja heel graag! Ben erg benieuwd :)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 11:33

tamary schreef:
Paar dingen zijn belangrijk:
Beide paarden wijken voor druk,
Je rijpaard voor jouw druk, je handpaard voor druk van jouw en je rijpaard.
Je handpaard volgt het rijpaard net als veulentje mama.
Beide luisteren naar jouw ipv met elkaar bezig te zijn, er wordt niet gespeeld/gebeten (zeker niet door je handpaard) en elkaar opgestookt. Handpaard wil ik ook daarom bv niet met de neus voorbij mijn knie/rijpaard's schouder hebben.
[ Video ]
[ Video ]
Rijpaard dat op 1 hand te rijden is, is heel handig, dan kan je makkelijker onafhankelijk sturen.

Wat grappig dat je een filmpje van Jonathan Field hier neer zet. Ben groot fan van hem en heb hem ook in het echt gezien en gesproken, ik volg z'n methode en hoop nog een keer een clinic van hem te nemen (in Canada dus) :D Hij is helaas helemaal niet bekend in nl.

Ponying (rijden met handpaard) is voor mij zelfs een deel van de training. Ze leren je dan al te volgen wanneer je hogerop zit en op een andere manier dan er naast lopen. Dit doe ik eigenlijk altijd wel voordat ik er ooit op ga. Maar dat is in Nederland voor mij net wat moeilijker aangezien je ten eerste geen zadelknop hebt en ten tweede ik heb geen goed paard waar ik vanaf kan ponyen haha.
Ook hebben we erg vaak een handpaard mee omdat we soms wel 8 uur lang intensief met koeien sorteren, soms zelfs in de modder. Dan is het belangrijk dat je paarden kan afwisselen dus neemt iedereen een extra paard mee.

Hier halen we de paarden uit het weiland, ik op de quad en leid een paard vanaf de quad en vriendin op een paard met mijn paard als handpaard :D
Afbeelding
dusja, vanaf het paard, vanaf de quad, vanaf de auto/ truck, vanaf de fiets, lopend, bedenk het maar ik doe het allemaal haha.

Dus eigenlijk rij ik niet echt voor de lol met een handpaard, maar puur voor training en handigheid/ wanneer het nodig is :+

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:25

Dat hier boven ziet er echt heeeel leuk uit :D

Mona14

Berichten: 245
Geregistreerd: 16-11-11
Woonplaats: Ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 12:31


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 19:30

Eileen_ wij hebben wel een knop aan het zadel :) Maar ik bind ze nooit vast. Ook als ik er 3 ernaast neem, hou ik ze allemaal vast.

Doe ze trouwens ook idd overal naast. Stond ooit ergens waar wei stukje vanaf stal lag. Dan stopte ik met de auto, nam er 2 mee en reed zo pad af naar stal. En als ik klaar was met alles deed ik ze op weg naar huis weer zo naar de wei :)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:18

Haha, superpony, dat vind ik wel knap! Bond je ze dan aan de auto of hield je ze vast? Lijkt me best lastig, eerst instappen, dan rijden met 1 hand enzo.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 01:28

Nee, hield ze wel vast. Je zet je auto neer, pakt de paarden, deur open, raampje open en rijden. Had toen nog een schakelbak, nu automaat, dus dat was makkelijker geweest.
Ik zeg eerlijk dat die van ons alles braaf doen, omdat ze het allemaal wel geloven. Er is heel veel wederzijds vertrouwen. Ik denk niet zo heel veel na en volg vaak mn gevoel.
Er zijn ook best tijden geweest dat iets niet goed voelde en ik iets niet deed. Zoals nu bijv, kies ik ervoor om niet langs die drukke weg te gaan met 3 handpaarden. Dan moet ik het ook echt niet doen. Maar denk ik dat iets kan, geloven ze me wel.

Was trouwens een breed zandpad richting stal die eerst langs de weides ging. Die van ons stonden natuurlijk in de eerste wei, dus verste van stal.

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 08:45

Leuk! En fijn dat je dit ook zo fijn kan doen met ze!

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:30

Diane_ schreef:
Saranghea schreef:


Dat ken ik ook inderdaad. Heidi loopt ontzettend graag achter omdat ze ook zeker wel de onderdanige is. Voor haar is het ook makkelijker om het handpaard te zijn dan het rijpaard/de leider. Ik probeer het voor te zijn maar mocht ik te laat zijn als zij achter wilt lopen op een moment dat ik dat niet wil hou ik Layka op dat moment rijpaard kort in en laat ik een klein pasje opzij zetten. Tegelijkertijd zeg ik Heidi kom en geef ff druk op t halstertouw. Dat doe ik altijd op t zelfde moment zodat ze in principe ook binnen 1 seconde op mijn beenhoogte loopt en dan gewoon weer op normaal tempo verder.


Fijn dat ik niet de enige ben. :) Mijn merrie reageert niet zo goed op druk van vooraf, dus dat is soms wat lastiger. Maar ik ga deze winter gewoon veel oefenen! :D

Ik zou nog op zoek naar een foto en heb deze gevonden (is al wel een jaar oud, haha). Tijd voor een nieuwe! In het bos wat op 5 minuten stappen van de wei begint. :D

De merrie staat hier overigens wat ver naar voren, dat is niet zo als we in beweging zijn. :)


[ [url=m/jRMvwq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dan is het inderdaad lastiger als ze niet goed op druk van voor reageert. Kan je opzich wel met stem werken of reageren ze dan eerder allebei?
Ik ben wel echt jaloers op het bos wat je in de buurt hebt. :+

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 21:53

Mijn puppy in opleiding gaat ook mee als handpaard :)

Afbeelding

Afbeelding

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 22:23

Leuke foto's allemaal! :D +:)+

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:46

simodi schreef:
Leuke foto's allemaal! :D +:)+


Ja he!
Bij ons in de buurt ken ik niemand die ook een paard aan de hand mee neemt, maar ik blijk niet de enige te zijn, het topic is toch goed gevuld met leuke foto's!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:01

Wat ook leuk is, zijn de opmerkingen die je soms krijgt onderweg van mensen;

Als ik op mn New Forest ( zwart ) ruin zit met de shet ernaast ( zwart ); Leuk moeder en kind...( beiden ruin ook, hahaha )

Of als ik 2 gelijke mee heb bijv; Hey, altijd handig een reserve paard mee.
Of, is dat voor als die ene moe wordt?

Heb wel een filmpje van alle 4 mee, maar krijg dat niet hier??

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-17 14:40

Het verrast mij ook om te zien hoeveel er toch nog met handpaard gereden wordt, dat had ik niet verwacht!

Zelf heb ik tijdelijk een stapje terug gedaan met mijn handpaard na zijn laatste actie, focus even op concentratie en discipline. Wandelen ging vanochtend zonder problemen, dus hopelijk kunnen we snel weer met z'n drieën op stap.

Tot die tijd geniet ik hier lekker mee! :D

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:42

Ik rijd ook zo op mijn barebackpad en bitloos oo mijn ruin,met mijn merrie ernaast:

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 21:44

EdkingEnzo schreef:
Hilary schreef:
Touw kun je prima mee oefenen vanaf de grond; ik leg dan een leadrope als een 8 om het paard heen en zet op alle manieren druk op die lijn, zodat ze daaraan wennen. Kan wel een keer een foto maken van de manier van het aanleggen van de lus/8.


Oh ja heel graag! Ben erg benieuwd :)

Vanmiddag even gauw foto's gemaakt. Omdat het bokt is maar gelijk een disclaimer: mijn paard is dit soort dingen / deze oefening gewend. Hij doet 'm dan ook slapend :O en met twee hoeven in zijn neus :z . Don't try this at home zonder handen zoals op de foto's :) Ook een aanrader: handschoenen :)

Ter voorbereiding leer ik het paard altijd om op druk op de lijn aan het touwhalster stelling mijn kant op te nemen. Ik hou altijd (nou ja, behalve voor de foto's dus) met mijn ene hand de leadrope vast vlakbij het hoofd (cm of 10-20 van de klip af). Op het moment dat een paard het spannend vindt en begint te lopen, wil je het paard op een klein cirkeltje om je heen vragen. Voor alle stappen geldt: laten lopen tot je paard stopt, ontspannen zodra dat gebeurt. Ga niet door met de volgende stap als de huidige nog niet bevestigd is.
Let goed op je eigen veiligheid: sommige paarden bokken als reactie op de lijn.

Gebruikt materiaal:
- touwhalster Emiel Voest
- leadrope van 6,5 meter (Emiel Voest; helft van een set dubbele lange lijnen). Bij een kleinere pony kun je uiteraard een kleinere lijn gebruiken, ik pak graag de langere lijn, zodat ik zeker weet genoeg te hebben.

Afbeelding
Stap 1: leg de lijn in een lus over de rug en slinger deze van voor tot achter over het lichaam van het paard. Ga pas door met stap 2 als het paard deze stap beheerst aan zowel de linker- als aan de rechterkant.

Afbeelding
Stap 2: de lijn komt vanaf het touwhalster en gaat over de schoft; aan de andere kant hangt de lus. Wiebel het tweede deel (kant van het uiteinde) richting de achterhand. Dit is een beetje een handigheidje met een beweging alsof je een garde vast hebt en door een kom slaat (beter kan ik het niet uitleggen :P). Uiteindelijk zakt de lijn over de staart naar beneden.

Afbeelding
Stap 3a: pak boven de rug de twee stukken lijn bij elkaar in je hand (ik heb mijn duim onder de lijnen, vingers erboven en rug van mijn hand bovenop). Je moet een beetje zoeken naar de juiste lengte van het deel dat nu achterom gewikkeld zit; te lang en je moet dan te veel 'tillen' in de volgende stap, te kort en je kunt geen release meer geven. Zorg in ieder geval dat de lijn NIET onder de hak (spronggewricht) zakt (dat komt straks).

Stap 3b: beweeg je hand met de lus een beetje van de ene naar de andere kant van de ruggengraat. De lijn schuift dan over de achterhand heen en weer.

Stap 3c: beweeg je hand met de lus richting de schoft van het paard en zet zo druk met de lijn op de achterhand. Geen reactie? Ontspan, even wachten en herhalen. Wel reactie? Wachten tot ie stilstaat, ontspannen, even wachten en herhalen.

Afbeelding
Stap 4: en nu moet de lijn er ook weer af. Laat het uiteinde van de lijn op de grond vallen en haal de lijn vanaf de schoft terug naar jouw kant. De lijn valt hierbij onder de hak en schuift aan de onderkant langs de achterbenen. Ook hier zullen sommige paarden op reageren.

Als ik deze hele oefening aan beide kanten zonder problemen kan uitvoeren, ga ik vervolgens longeren met longeersingel en bodywrap. Daarna met longeersingel met daaraan vast twee wapperende leadropes (qua lengte kort beginnen en het losse stuk steeds langer maken).

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:43

Ik vind het duidelijk uitgelegd maar snap er geen snars van :=. Ik ga even op you tube zoeken. 8)7

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:49

In je eentje filmen terwijl je staat de bibberen van de kou en je constant *snif snif* je neus op staat te halen, vond ik niet zo'n succes. Dinsdag wil ik best een poging wagen, dan probeer ik eraan te denken zodra ik op stal aankom i.p.v. als ik al drie uur in de kou heb lopen rondsjouwen ;)

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:11

Hilary schreef:
Vanmiddag even gauw foto's gemaakt. Omdat het bokt is maar gelijk een disclaimer: mijn paard is dit soort dingen / deze oefening gewend. Hij doet 'm dan ook slapend :O en met twee hoeven in zijn neus :z . Don't try this at home zonder handen zoals op de foto's :) Ook een aanrader: handschoenen :)

Ter voorbereiding leer ik het paard altijd om op druk op de lijn aan het touwhalster stelling mijn kant op te nemen. Ik hou altijd (nou ja, behalve voor de foto's dus) met mijn ene hand de leadrope vast vlakbij het hoofd (cm of 10-20 van de klip af). Op het moment dat een paard het spannend vindt en begint te lopen, wil je het paard op een klein cirkeltje om je heen vragen. Voor alle stappen geldt: laten lopen tot je paard stopt, ontspannen zodra dat gebeurt. Ga niet door met de volgende stap als de huidige nog niet bevestigd is.
Let goed op je eigen veiligheid: sommige paarden bokken als reactie op de lijn.

Gebruikt materiaal:
- touwhalster Emiel Voest
- leadrope van 6,5 meter (Emiel Voest; helft van een set dubbele lange lijnen). Bij een kleinere pony kun je uiteraard een kleinere lijn gebruiken, ik pak graag de langere lijn, zodat ik zeker weet genoeg te hebben.

[ [url=m/1oL2R2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 1: leg de lijn in een lus over de rug en slinger deze van voor tot achter over het lichaam van het paard. Ga pas door met stap 2 als het paard deze stap beheerst aan zowel de linker- als aan de rechterkant.

[ [url=m/Gi4EvE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 2: de lijn komt vanaf het touwhalster en gaat over de schoft; aan de andere kant hangt de lus. Wiebel het tweede deel (kant van het uiteinde) richting de achterhand. Dit is een beetje een handigheidje met een beweging alsof je een garde vast hebt en door een kom slaat (beter kan ik het niet uitleggen :P). Uiteindelijk zakt de lijn over de staart naar beneden.

[ [url=m/KgzulC.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 3a: pak boven de rug de twee stukken lijn bij elkaar in je hand (ik heb mijn duim onder de lijnen, vingers erboven en rug van mijn hand bovenop). Je moet een beetje zoeken naar de juiste lengte van het deel dat nu achterom gewikkeld zit; te lang en je moet dan te veel 'tillen' in de volgende stap, te kort en je kunt geen release meer geven. Zorg in ieder geval dat de lijn NIET onder de hak (spronggewricht) zakt (dat komt straks).

Stap 3b: beweeg je hand met de lus een beetje van de ene naar de andere kant van de ruggengraat. De lijn schuift dan over de achterhand heen en weer.

Stap 3c: beweeg je hand met de lus richting de schoft van het paard en zet zo druk met de lijn op de achterhand. Geen reactie? Ontspan, even wachten en herhalen. Wel reactie? Wachten tot ie stilstaat, ontspannen, even wachten en herhalen.

[ [url=m/EZUpeZ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stap 4: en nu moet de lijn er ook weer af. Laat het uiteinde van de lijn op de grond vallen en haal de lijn vanaf de schoft terug naar jouw kant. De lijn valt hierbij onder de hak en schuift aan de onderkant langs de achterbenen. Ook hier zullen sommige paarden op reageren.

Als ik deze hele oefening aan beide kanten zonder problemen kan uitvoeren, ga ik vervolgens longeren met longeersingel en bodywrap. Daarna met longeersingel met daaraan vast twee wapperende leadropes (qua lengte kort beginnen en het losse stuk steeds langer maken).


Wauw! Super! Heel erg bedankt voor de fijne en uitgebreide uitleg. Hier ga ik zeker mee aan de slag!

Nu heb ik nog een "probleempje" :')
Mijn witje waar ik op rijd heeft echt een harde stap. Goed de pas er in. Enzo, mijn jongste, dan dus handpaard is echt een stuk trager. Hebben jullie hier ook ervaring mee? Lost dit zichzelf wel op? Ik zie me al helemaal zitten, achterstevoren met mijn armen uit elkaar haha!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:23

wow gaaf hoor!!

ik zelf ben echt een scheiterd daar in hahaha. als mijn hand paard er vandoor gaat, zou mij rijpaard mee gaan denk ik hahaa.

maar wie weet over paar jaar. Dan is rijpaard 23 en puppypaard (ga volgend jaar veulen kopen) 3 jaar. En dan lijkt het me idieaal om te leren. Gelukkig kunnen we soort van op buitenrit, op eigen terrein. Dus kunnen we goed oefenen, voordat we het bos in gaan.

REYNIR
Berichten: 778
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:41

Afbeelding
Wij doen ook aan handpony rijden!
Ik vind het vooral handig om twee pony's gelijk beweging te geven. We zitten wel met een tempoverschil, Reynir (de witte) is nogal van de vlotte in alle gangen. Finley (de zwarte) moest het echt leren. In het begin, we begonnen met mini rondjes, ging hij nog wel eens stilstaan en dat leverde verrekte armen op 8-).Nu gaat het super goed, Finley draaft meestal in verschillende tempo's naast ons. Langzaam als we stappen en vlotter als wij ook draven. Gisteren nog 13 km gedaan.
Finley is nu 5,5 en we hebben al heel wat kilometers gemaakt zo met z'n drieën. Ik vind dat een fijne manier ook om jonge pony's onbelaste kilometers te laten maken en ze vertrouwd te maken met de buitenwereld en het verkeer.

Overigens reed ik al eerder handpony, met mijn wijlen pony Bonnie, maar die was nogal stout en glipte vaak langs de andere kant van bomen of lantaarnpalen, dat is vrij lastig :j
Afbeelding

Afbeelding

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:02

Wat een mooie foto's Reynir! Ziet er leuk uit zo.
Pf, langs de andere kant van een boom. Dat lijkt me inderdaad vrij lastig. :+

Ratties4life

Berichten: 519
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 17:47

Leuk topic!
De afgelopen tijd eigenlijk alleen maar met een handpaard gereden aangezien mijn merrie een beetje heel erg bang is van alles... Ook het zadel, dus dat zijn we opnieuw aan het opbouwen! Maar ze moet natuurlijk wel beweging hebben!
Helaas hebben we een paar weken terug de diagnose gekregen dat mijn ruin zijn griffelbeentje heeft gebroken... Dus dat wordt de komende tijd niet rijden....
Afbeelding
Afbeelding

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:07

Het is me gelukt!! Ik heb het gewoon gedaan! Echt super trots op beide paarden <3


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EdkingEnzo op 19-12-17 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt