's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sunnda

Berichten: 7842
Geregistreerd: 28-12-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:48

goed zorgen dat je te zien bent. mischien iets gevaarlijker maar overdag kan er ok wat gebeuren toch?

Auks

Berichten: 722
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: sneek

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:55

Goed zichtbaar zul je in ieder geval moeten zijn lijkt mij.
Ik zat eerder aan een andere reden te denken waarom je niet savonds zou moeten gaan rijden.
Je geeft aan dat je paarden altijd buiten staan. ALs je dan savonds gaat rijden gaan je paardjes toch zweten.
Kunnen ze dan met dit weer (al is het nog niet echt heel erg koud) wel weer droog en warm worden?
Misschien lukt dat bij jou wel hoor dat kan ik natuurlijk niet inschatten...
Dat is echter wel de reden waarom ik savonds niet rij met mijn paardjes.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 21:56

Ik vind het verantwoordelijk als je met meerdere gaat, en goede verlichting draagt.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 22:49

Auks schreef:
Goed zichtbaar zul je in ieder geval moeten zijn lijkt mij.
Ik zat eerder aan een andere reden te denken waarom je niet savonds zou moeten gaan rijden.
Je geeft aan dat je paarden altijd buiten staan. ALs je dan savonds gaat rijden gaan je paardjes toch zweten.
Kunnen ze dan met dit weer (al is het nog niet echt heel erg koud) wel weer droog en warm worden?
Misschien lukt dat bij jou wel hoor dat kan ik natuurlijk niet inschatten...
Dat is echter wel de reden waarom ik savonds niet rij met mijn paardjes.


die van mij staan ook altijd buiten, als hij gaat zweten (dat gebeurt eigenlijk alleen in de binnenbak) stap ik hem gewoon uit, dan is hij soms nog wel nat, maar niet meer warm. Gewoon weer de wei op, geen enkel punt. Zeker niet als je hem naar bed stuurt met een flinke portie hooi, zodat hij z'n kachel weer op kan stoken. Mijn knol is nooit ziek.

Mando

Berichten: 15750
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:30


Celine_M

Berichten: 1414
Geregistreerd: 08-10-06
Woonplaats: Destelbergen, België

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:53


soleillover

Berichten: 265
Geregistreerd: 01-01-07
Woonplaats: Gelderland

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:55

ik vind dat je met lampjes best op de weg kan.. ik gebruik dan zelf het liefst een reflectiedeken, reflectiebandages, rood lampje achter en wit lampje voor.. en dan van die knipperende banden om je armen! Lachen

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:06

Ik rij ook zeker eens per week buiten in het donker, nu toevallig deze week 2 keer.

Meestal strand, maar met slecht weer of eng hoog water over de weg. Inderdaad gewoon zorgen dat je zichtbaar bent Lachen.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:11

Mando schreef:
Ja hoor als je jezelf "zichtbaar" maak dan is het geen probleem.

Wij zijn altijd net de kermisklanten en dan zeggen ze.. zoooo jullie zien we ook niet over het hoofd.. Nee klopt.


Wij rijden dus zo buiten puur voor eigen veiligheid:

http://i24.photobucket.com/albums/c18/C ... 1168338598


http://i24.photobucket.com/albums/c18/C ... 1168338644


ik heb ook die uitrijdeken erg handig. Maar even een vraagje de plek waar het zadel in past is bij mij te groot heb achter me zadel een leeg stuk van 20 centimeter en dan gaat de deken verder en ook van voor ligt hij maar raar. kan het kloppen dat ze kunnen verschuiven of heb ik hem gewoon te groot of te klein gekocht ??

11a11
Berichten: 1604
Geregistreerd: 08-11-05

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:13

er zijn bij ons ook wel mensen die s'avonds nog buitenrijden
die hebben dan van hun lampjes om hun armen en op het paard Tong uitsteken
misschien zou je die ook op je kar kunnen maken zodat je genoeg opvalt in het donker

LovingTweety

Berichten: 10435
Geregistreerd: 25-11-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:15

Als ik in het donker buiten rij heb ik 2 lichtjes op mijn paard. Voor een witte en achter een rode. Verder een hesje, een deken en ik 2 banden om mijn been en paard 2 banden om de benen. Allemaal reflecterend. Nooit problemen gehad.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:32

Als ik goed begrijp wil jij met een aanspanning de weg op?
In dat geval zou ik de kar ook maar helemaal volhangen met lampjes. Op mijn eigen kar zitten achter 2 rode fietslampjes, voor 2 witte, op mijn paard voor nog een witte, paard in de reflectie en zelf een lichtgevend vest aan op de bok...

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:12

bij de HEMA verkopen ze ook leuke sticker die reflecteren Ja

ik heb mijn cap er al meer versierd Haha!

Mando

Berichten: 15750
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:18

gribaldi schreef:
Mando schreef:
Ja hoor als je jezelf "zichtbaar" maak dan is het geen probleem.

Wij zijn altijd net de kermisklanten en dan zeggen ze.. zoooo jullie zien we ook niet over het hoofd.. Nee klopt.


Wij rijden dus zo buiten puur voor eigen veiligheid:

http://i24.photobucket.com/albums/c18/C ... 1168338598


http://i24.photobucket.com/albums/c18/C ... 1168338644


ik heb ook die uitrijdeken erg handig. Maar even een vraagje de plek waar het zadel in past is bij mij te groot heb achter me zadel een leeg stuk van 20 centimeter en dan gaat de deken verder en ook van voor ligt hij maar raar. kan het kloppen dat ze kunnen verschuiven of heb ik hem gewoon te groot of te klein gekocht ??


Durf het niet te zeggen, misschien toch te groot maar als je hem wat naar voren schuif en dan met je benen over je deken gaat blijft ie meestal wel zitten. Anders wat ik ook wel eens zie is een dekensingel over je zadel heen doen zodat hij blijft zitten.

Huertecilla

Berichten: 26896
Geregistreerd: 19-02-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:51

Karin schreef:
Als je zorgt voor goede verlichting en reflectie en niet de drukste wegen opzoekt, dan gaat dat prima.


Ok, wettelijk moet je eigenlijk een lampje voeren, maar als je zelfs niet op paden rijdt is geen licht het prettigst omdat je dan meer ziet Knipoog

Afbeelding

Wat in NL een sleutelvraag is of je bijvoorbeeld in natuurgebieden wel mág rijden tussen zonsondergang en zonsopkomst. De kennemerduinen waren (zijn?) verboden toegang dan. Dat kan je fors beperken in het uitzoeken van rustige paden.

HC

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:38


Huertecilla

Berichten: 26896
Geregistreerd: 19-02-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:09

opala schreef:
http://www.agradi.nl/product?sc=Ruiteru ... +Reflectie

Slechts met deze aan ben ik uitermate goed zichtbaar en ik rij doordeweeks dagelijks in het pikkedonker langs de weg


De Wegenverkeerswet schrijft na zonsondergang verlichting voor en dat lijkt me op-aan de openbare weg niet alleen zinvol omdat het gewoon moet, maar ook vanwege de vraag over verantwoordelijkheid en schuld achteraf wanneer en onverhoopt iets gebeurt. Of het wel-niet veel toevoegt aan jouw zichtbaarheid is een andere en niet relevante vraag.
Het hesje is verstandig, verlichting verplichting.

Het verbaast me trouwens dat ik niets kan vinden over waar die verlichting aan moet voldoen. Alles moet aan normen voldoen en een EC-keurmerk hebben, maar hier kan ik niets over vinden. Ik kan alleen vinden dat je aan één zijde licht 'wit naar voren en rood naar achteren' moet voeren...
Kan aan mij liggen.

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-01-07 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit
Berichten: 3666
Geregistreerd: 08-08-05

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:13

niet doen!!

Ik reed eergister om half9/9uur met de auto naar huis en reed langs de hei.
Ik zit te kijken, zie ik opeens een vrouw met paard over het fietspad rijden! Ik had haar echt totaal niet gezien, terwijl ze wel zo'n lichtgevend jasje aan had.
Dus ik vind het echt levens gevaarlijk, tenzij je echt in het bos gaat en niet over/langs de weg hoeft!

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:16


corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:18

Er heeft een hele verlichtingstest gestaan in de bit van december (of november).
Er bleken weinig lampjes en toebehoren geschikt.
Maar ze zijn er wel, alleen niet allemaal even comfortable/stevig/of waterdicht...

Dus, misschien iets voor het beste idee van Nederland volgend jaar??

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:24

corine1981 schreef:
Er heeft een hele verlichtingstest gestaan in de bit van december (of november).
Er bleken weinig lampjes en toebehoren geschikt.
Maar ze zijn er wel, alleen niet allemaal even comfortable/stevig/of waterdicht...

Dus, misschien iets voor het beste idee van Nederland volgend jaar??


Ik heb het al gevonden hoor, zie aantal posts hierboven en nee.... heb geen aandelen bij Agradi. Bij ruitershops zijn ze ook verkrijgbaar.

Huertecilla

Berichten: 26896
Geregistreerd: 19-02-03

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:37

corine1981 schreef:
Er heeft een hele verlichtingstest gestaan in de bit van december (of november).
Er bleken weinig lampjes en toebehoren geschikt.
Maar ze zijn er wel, alleen niet allemaal even comfortable/stevig/of waterdicht...

Dus, misschien iets voor het beste idee van Nederland volgend jaar??


Test, test,.... er is helemaal geen nórm!!!

Comfortabel, stevig, waterdicht is allemaal geneuzel. Wat zijn de eisen aan de zichtbaarheid en wat voldoet daaraan, dat is stap 1.
Dat is de 'múst'. de rest is een 'wánt'.

De crux is dat ik geen enkele normering kan vinden. Let wel, dat is niet hetzelfde als dat die er niet ís, maar waar dan?
De RijksDienst voor het Wegverkeer, dat dit zou moeten bijhouden en toetsen, weet bij navraag van niets.

HC

JoT

Berichten: 4016
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:46

Zo'n lichtgevend vestje alleen schiet niet echt op, dat zie je echt te laat, als je het al ziet. Dus ook daadwerkelijke verlichting. Misschien achter de kar een touw spannen en daar twee van die fietslampjes-op-batterijen aan bevestigen? En dan ook zoiets aan de voorkant fröbelen. Hoe zichtbaarder je bent, hoe beter.

daNiielle_

Berichten: 7345
Geregistreerd: 21-11-06

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:48

ja moet dan wel goede reflectoren + lichten hebben...bij ons rijd ook zoiemand die heeft geen trailer dus rijd ze savonds ook naar les Lachen

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: 's avonds buitenrijden, is dat verandwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:51

Ik denk dat het kan. Maar dan lijkt het me wel verstandig om niet langs al te drukke wegen te rijden en goed reflectiemateriaal om te doen. Je heb ook van die reflecterende bandjes met daarin lichten en ook van die lampjes die je ook op je fiets kan doen zou je kunnen gebruiken.