Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 16:00

Alles wat ik buiten de dagelijks omgang met de paarden doe, is in de wijde wereld.
Mijn beleving van ´paardrijden´ is daardoor vooral een interactie met de samenleving.

Ik woon in een agrarische bergomgeving in andalusië.
Geen fietspad, geen ruiterpad, alleen voetpad in het dorp, HEEL veel landbouwverkeer, veel vrachtverkeer, een hoog % automobilisten zonder rijbewij/verzekering en crossbrommers met een open uitlaat zijn de norm.
Met je paard ben je gewoon één van de bovenstaande weggebruikers.

Als ik geen zin heb om gelijk terrein te rijden, moet ik eerst een stukje of stukje over de provinciale weg. Alleen een strook van 70 cm. asfalt buiten de streep. Geen berm , geen ander pad. In de bochten wel een vangrail rechts pal aan de rand van het asfalt....
Je krijgt keurig een meter ruimte van de 10 tonner die met 70 voorbij komen en dat geeft je 1.70 meter *\o/*

Vanmorgen ben ik te voet op pad gegaan met hengstlief. Dag 3 in een serie van gerichte aandachtsoefeningen.
De opzet is om het hem zo moeilijk mogelijk te maken en dan tóch bij de les te houden.
Vandaag wat laat de provinciale weg op want dan rijden er aardig veel vrachtwagens van de steengroeve en komt er landbouwverkeer weer terug omdat het te warm wordt.
Wederom met opzet naar rechts, want daar staan op verschillende plaatsen paarden achter een hek of aan een touw vrij vlak, tot pál aan de weg.
Knipogende merries rechts op een meter en vrachtwagens/ tractoren met bonkende aanhangers een meter links; PER-FÉCT!
Twee kilometer, daar een rondje door het gehucht Cortijuelo en weer terug.

Ok, dat is het scenario.

Uiteaard komt hij in galóp naar de uitgang van de wei. Hij was geen eerste, maar met wat ´correcties´stond hij toch vooraan al voor ik zelf bij het hek was.
´Steek je kop maar door de rus´, het hek uit, ´links keer - stop´, hek weer dicht.
Voorlangs de boerderij staat mijn lief met de pup op de arm om ons uit te zwaaien. Pup wil even in de neus van pielemans likken die dat geduldig ondergaat.

Het land af de brug over en.... een buurman roept me aan. Zomaar voor een praatje uiteraard maar het is gelijk een perfecte oefening; oplettend niets doen.
Bij de provinciale weg eerst éven links. Tempo wisselingen, gangwisselingen, extra verzamelen langs een paar héél agressieve honden en twee paarden die altijd razend enthousiast aan komen rennen.
De eigenaar is thuis en komt aanlopen voor... een praatje = ´attent niets doen´ deel 2 :D
Nu de weg oversteken en de andere kant op.

Lekker druk en iedereen rijdt lekker door. Een meter, twee meter uitwijken, soms even pál achter ons inhouden voor een tegenligger en uiteraard zwaaien, toeteren (als groet).
Langs verschillende ´afleidingen´ komen we bij Cortijuelo.
Eerst een kruising met een secundaire weg beetje ongelukkig in een bocht pal achter een heuvel.
Uiteaard net een kluts druk verkeer.
Ik ga rechtdoor en heb dus voorrang, maar ik zie dat er van de andere kant een auto naar links wil en het is gewoon een rótpunt om daar midden op de weg te stoppen, dus ´stop - blijf´. Als een stándbeeld.
Een achterligger houdt wat in en auto kan snel tussen twee autos door en toetert/zwaait als dank.

Eerst nog een smal stuk door de bocht tussen vangrails. Extra smal en vrijwel niets naast de zijstreep want het gaat over een brede afwateringsgeul.
Uiteraard een tractor van de andere kant en een vrachtwagen achterop. Natuurlijk ontluchten de remmen van de vrachtwagen pal achter ons. Dat kan je verwachten, dus ik wás al begonnen met zijn aandacht te vragen. Één oor ging naar de rem-sis, het andere bleef bij mij, dus ´Achter-volg´ en we geven alle ruimte.

Phew; bij Cortijuelo.
Even links rechts troelala door de steejges en dan eens kijken of ik Fermin kan roepen voor koffie buiten.
´Capricho - Blijf´ en ik wil de trap op stappen, maar hij heeft me gezien en komt al met een :9k aangelopen
´Is al betaald door xxx´.
:?
Zegt me niets, maar een gegeven paard..., dus ´Lo agradesco´.
Even later komt xxx naar buiten. Is inderdaad niet uit het dorp.
Hij reed ons achterop toen ik voorrang gaf, was degene die wat inhield en hij vond het helemaal top hoe pielemans en ik dat deden.
´Hay que premiarlo´ (dat moet je belonen).
Gewéldig.

Terug ´hetzelfde´ maar dan met andere onverwachte dingen.
De merries van Demonio vonden hem op de heenweg al érg leuk, maar een tweede keer weer zonder iets voorbij was wel erg teleurstellend, dus die máákten toch een misbaar....
Staart omhoog, heel hoog opveren, luid kokekerend en.... perfect in het tempo wat ik vraag; incl. stop, achteruit, weerstandsloos en perfect bij de les <3
Ok even een sprintje om snel links over te steken en... twee buurvrouwen voor een praatje. Oefening ´attent niets´deel tig. Dit keer met de roepende merries pal achter de schutting....
Diepe, díepe zucht maar wel als een standbeeld.
De buurvrouwen vonden hem een kampioen.
Inmiddels stond zijn eigen harem de dames van Demonio te overschreeuwen dus snel naar de wei.

Tópervaring met superpielemans +:)+
Het engste waren twee Jack Russels die van het erf van Ramona af stoven de weg op. Niet voor ons eng, maar met een beetje pech zijn die plat. Dus ik heb ze met een paar armzwaaien teruggejaagd.
Mooiste moment was twee dazen jagen om ze dood te meppen met C. in ´Blijf´ stand terwijl de autos voorbij kwamen. Gewoon even aandacht vragen ´let op´ dat je gaan meppen en hij is alleen maar blij dat je die lastpakken elimineert.
Ja, en de koffie uiteraard.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:16

Huertecilla schreef:
´Hay que premiarlo´ (dat moet je belonen).

Jaja, want je krijgt wat je beloont! :D

Ik kom helaas niet zo vér meer - ben inmiddels lang en breed uit mijn pony gegroeid die ook al 32 is, maar aangezien ze het niet pikt om met pensioen te gaan, trek ik geregeld graag mijn sportschoenen aan om samen te gaan hardlopen (is misschien nog wel leuker dan rijden denk ik soms). Laatst kwam ik langs een picknick plek in het bos waar een verjaardagsfeest werd voorbereid: de bomen direct aan het pad waren bedólven onder de woest wapperende vlaggetjes. Leuke uitdaging! De aanwezigen natuurlijk kijken, want ja, "kijk, een paard!" Pony vond het érg spannend, maar bleef tóch keurig netjes even stilstaan zodat ik even kon vragen wie ik mocht feliciteren. :j

Met jouw verhalen prijs ik mezelf trouwens wel gelukkig met de heerlijke ruiterpaden hier in het bos Huertecilla... Kan me voorstellen dat het een uitdaging voor je is om ertussen te rijden en dat je ook vast veel léúke dingen tegenkomt, maar heerlijke stille bospaden zijn toch wel lúxe hoor!

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:23

Dat zou ik echt niet durven, op een meter afstand langs een vrachtwagen die 70 km per uur rijdt.
Niet dat ik bang ben op mijn paard of dat ze niet verkeersmak is, maar zelfs zonder paard zou ik het niet fijn vinden.
Zulke situaties zou ik dus ook niet bewust gaan opzoeken.

Ik vind dat ik hier ook een fijne omgeving heb om buiten te rijden.
Op het platteland, vlakbij het bos (Veluwe, zijn grote bossen, waar je zo 3 of 4 uur kunt rijden).
Vanaf de boerderij waar de paarden staan ben je zo in het bos.
Ook rij ik wel vaak langs de landweggetjes in de buurt, brede bermen waar je kan rijden.
Dit doe ik wel af en toe bewust, zodat m'n paard ook goed gewend blijft aan verkeer en enge dingen (zoals huizen, paaltjes, beelden etc etc).
Ik ga nooit alleen met mijn paard naar het bos, altijd met iemand anders van stal.
Langs de landweggetjes doe ik wel alleen.

Vandaag ook nog naar het bos geweest.
Positieve ervaring was dat we een hele groep honden tegenkwamen die bij een hondenuitlaat service hoorden.
Het stel zag ons naderen en probeerde alle honden aan te lijnen (stuk of 10).
Dit lukte niet, maar de paarden bleven heel braaf tussen het geblaf en gespring van de honden om zich heen.

Minder positief is dat mijn paard een zwak blijft houden voor rennende koeien (zo'n weiland komen we altijd langs, met van die jonge koeien).
Dan blijft ze nooit rustig maar altijd ongeveer piafferend gaan we daar langs.

quartel

Berichten: 15896
Geregistreerd: 14-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:41

knipogende meisjes of ander paardenspul trek ik me ook niks van aan maar dat grote verkeer :=
Paard vind het niets en ik eigenlijk ook niet zo :o

Ik sta ook op een stal met echt geweldig buitenrijd gebied.
900HA landgoed om doorheen te crossen.
Het laantje bij de stal uit en je bent er al.
Je kan kiezen of je over de weg gaat of langs het water.
Langs het water kan je over een spoorovergang en kom je uit op een mooi meer.
Via heidevelden met bomen kan je onderlangs de appeldijk die uiteraard vol staat met appelbomen.
Slalommen en hier en daar even plat op je paard gaan liggen houd de variatie er lekker in.
Zo is er ook een pad met alleen maar erg laag hangende takken ( leuk als je een grote ruiter op een groot paard mee hebt) :+
Onderweg kan je steeds kiezen of je op de weg verder wilt of door het bos of door de velden.
Er zijn ook routes met hindernissen.
En dan is er nog de Uiterwaarde....enorm heerlijk grote grasvlakte waar je je helemaal moe kan galoperen.
Je kan ook door het woongebied en op een klein stukje afstand is er het gelders natuurgebied (die moet ik nog even gaan onderzoeken)
Dan zijn er nog de visvijvers....die hebben ze weg gehaald en het tot een natuurgebied laten begroeien, ook daar kan je heerlijk rijden door het enorm hoge gras.
En dan is er natuurlijk nog het deel op het landgoed waar je kan gaan zwemmen met je paard.

Mijn paard is lekker koel tussen de oortjes.
Kijkt niet op van hupsende koeien of gillende schapen, loslopende honden doen hem ook iets maar loslopende mensen zijn wel altijd raar en moeten ernstig in de gaten gehouden worden :+
Speedbootjes op het water doen zijn ogen uit zijn oogkassen laten rollen :wow:
Maar hij blijft altijd netjes bij me.
Alleen het grote verkeer ( vrachtverkeer en trekkers) die zijn gewoon nog te groot.
Daar zijn we og mee aan het werk.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 01:25

Elanor schreef:
Met jouw verhalen prijs ik mezelf trouwens wel gelukkig met de heerlijke ruiterpaden hier in het bos Huertecilla... Kan me voorstellen dat het een uitdaging voor je is om ertussen te rijden en dat je ook vast veel léúke dingen tegenkomt, maar heerlijke stille bospaden zijn toch wel lúxe hoor!


Ik kan van het erf af 400 km hoofdzakelijk onverhard naar Valencia als ik zou willen. Of idem meer dan 1000 naar Santiago ;)

Het punt is dat dressuur de kunst het betrouwbaar veilig aanleren van bepaald gedrag op specifieke signalen is.
In de openbare ruimte zijn onvoorziene omstandigheden een zekerheid.
Door daar betrouwbaar veilig op voorbereid te zijn hoef je er geen angst voor te hebben, je niet te ergeren aan weet-ik-veel wat-tóch-gebeurt en kan je open staan voor - en genieten van de léuke dingen onderweg *\o/*
Zowel van de ruigste natuur met steenbokken en wilde zwijnen* als van de sociale interactie in de bebouwde wereld.

Een vriend van heeft de druivenoogst mislukt dus dit jaar geen Dulce de Montes van hem. Ga ik dus over de pas aan de zuidzijde van de bergen halen. Te paard. Práchtige rit met het hoogste punt op 1200 meter en zelfs een stuk waar veel waterschildpadden zijn waar ik een rivierbedding een stukje volg.
Ook een paar korte maar rottige stukjes over de weg, waarvan één een doorgaande provinciale met veel vrachtverkeer.
Door daar volledig op voorbereid te zijn hoef ik me daar niet druk over te maken en naar een práchtrit uitzien.

* mijn paarden heb ik ook zwijnbestendig beleerd

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 13:53

Dit jaar heb ik weinig kunnen rijden, maar vorig jaar ging ik telkens dwars door het dorp heen en dan het bos in, waarbij het 1e stuk hondenlosloopgebied was. Het is mij niks tegengevallen! Paard superbraaf, na een paar maand kon ik zonder zadel door het dorp sjokken en had ze geleerd voor de spoorwegovergang te wachten, naast de auto's, stond ze daar gewoon rustig tot de trein voorbij was. Kon langs wegwerkzaamheden met felgekleurde paaltjes, lintjes en zware machines zonder problemen. Scootmobielen, rammelende aanhangers, blaffende honden, allemaal okee. Dat vond ik zo geweldig.
Heb best eens wat rare dingen meegemaakt in het verkeer, maar de meeste mensen hier hielden best rekening met mijn paard, bijv een joch van een jaar of 16 die even zijn brommer uitzette omdat ik langskwam. Was niet nodig, maar vond het erg aardig dus daar heb ik 'm ook voor bedankt. Buschauffeurs die voorrang gaven waar ik het niet had zodat ik rustig de straat over kon steken.
Met honden viel ook mee, de meeste honden deden niks en de twijfelachtiger exemplaren werden bijna altijd wel even vastgehouden tot ik voorbij was. Een enkele keer niet, maar mijn paard kan er wel tegen als een hond om haar heen rent en/of blaft, loopt gewoon door.
En onderweg vaak kinderen en soms volwassen mensen die je paard willen aaien :) Als ik de tijd had mocht dat meestal wel. 1 mevrouw vond het zo leuk dat ik telkens langskwam dat ze een hele fotosessie van ons heeft gemaakt.
Paard is net niet helemaal bomproof, heeft ook zo haar dagen dat ze wat opgefokt is of nerveus, vooral in de winter is het soms wel een stuiterbal die opeens spoken in de sneeuw ziet. Maar ze maakt het niet veel bontere dan een beetje dribbel of een pasje opzij. Vertrouw ik het echt niet of durft ze ergens echt niet overheen of onderdoor (lage donkere tunnel bijvoorbeeld) dan stap ik af en dan volgt ze me braaf. Na een keer of 2-3 kan ik dan wel blijven zitten.
Vanaf waar mijn paard staat kan ik vele bosgebieden in zoals Hoge Veluwe en Veluwezoom, enorme luxe om uren achtereen te kunnen rijden.
Kortom, ik ben best een tevreden buitenrijder :)

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 15:16

Atalanta schreef:
En onderweg vaak kinderen en soms volwassen mensen die je paard willen aaien :) Als ik de tijd had mocht dat meestal wel. 1 mevrouw vond het zo leuk dat ik telkens langskwam dat ze een hele fotosessie van ons heeft gemaakt.


Omdat ik nóóít haast heb te paard maak ik gewoon tijd voor de sociale interactie en pas indien nodig de rit wel aan.

Ik rij optomingsloos en meestal in stíjl dus fotos worden er zat gemaakt. Verschillende malen een hele bus toeristen voor gestopt en uitgeladen :o

Mijn paarden zijn niet zo gediend (understatement) van geaai door vreemden.
Dat zien ze als ongewenste intimiteit.
Ze hebben niet met die mensen, willen er niets van; alleen respect voor hun ruimte.
Arabella, de leidmerrie, kan heel demonstratief haar kop wegdraaien als ze het aan ziet komen en opvallend is dat vooral níet ruiters dat goed oppikken.
Idem het haast fronsend wenkbrouw optrekken en neus rimpelen van Capricho.
Dat is bij beiden het tweede niveau van ´Zeg baas; opletten!´ en ik zorg dan dat ze niet zelf hun ruimte hoeven te beschermen.
Luna en Zomer will eerst zélf uitgebreid kunnen neuzelen of ze wel betast willen worden door die persoon an Sancha ondergaat het leidzaam.
In de praktijk houdt dat in dat ik ook die drie het beste kan vrijwaren van intimiteiten.

Ik ben inmiddels heel creatief in op een aardige manier ´afblijven´ te zeggen ;)
Slechts een heel enkele keer hoef ik aan een verongelijkte dame met ´Ja, maar ik wil alleen maar...´ te vragen; "Mevrouw, wat doet ú als een vreemde kerel u onuitgenodigd gaat aaien en kloppen?"
´Die krijgt een mép van me!!!!´
"U bent een vreemde voor mijn paard en ik probeer ik u voor die mep te behoeden."
In totaal reageren de mensen er erg positief op dat de paarden gerespecteerd willen worden en het is juist een geweldige insteek voor geïnteresseerde vragen.
Ik bedoel; ik rij optomingsloos op een paard met een eigen wil :D
Daar gaan echt heel veel :)* :)* :)* over aan en daar steek ik graag wat tijd in.

Idem even een heel korte demo voor ik weg rij. Dat is namelijk win-win; voor de mensen iets om mee te nemen en voor mijn paard een set oefeningen met veel afleiding = een perfecte leer-bekrachtiging.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 15:52

Wauw! Ik vind het knap van je en dat wil ik ook kunnen! :D
Alleen zit het nog een beetje tussen mijn oren dat ik het nog niet kan. Ik weet dat we het kunnen maar het moment is nog niet daar.

Heel knap dat jij je paard in deze omstandigheden netjes en gehoorzaam kan laten lopen, die foto ook in je profiel prachtig met die vrachtwagen zo achter je. Wat een vertrouwen moeten jullie samen hebben opgebouwd. :j

Het doet me een beetje denken aan een man (naam kwijt) die ik volg op youtube. Hij woont ook ergens in het buitenland en in zijn filmpjes zie je hem ook buitenrijden en dan razen er echt vrachtwagens met 80 km per uur op misschien een meter afstand voorbij. Het paard kijkt niet op of om. Prachtig!

Super TS! :D

Positieve verhalen mogen blijven komen van je hoor. ;)

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:21

ben erg jaloers op jouw mooie achtertuin :D
Wij genieten hier maar heerlijk van de Belgische zandpaden waar we heerlijk genieten van de rust en fruitbomen die we onderweg verdwaald tegenkomen. Kan niet op tegen al dat Spaanse schoon maar toch ook wel de moeite waard.

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 16:24

Hier ook een tevreden buitenrijder!

Kinderen die willen aaien komt me bekend voor :) Bijna iedereen (ook de Duitsers) wil wel een Pipi Langkouspaard aaien of mij vertellen dat hij op Witje lijkt (Nee, echt? Dat heb ik nog nooit gehoord!).

Soms moeten we langs een camping. Aan de ene kant een wei met blije paarden, aan de andere kant een sloot met blije kinderen. Zonder blikken of blozen erlangs :) Paard keek wel even raar op toen er een kindje uit een hangmat viel :P

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 16:32

Somebitch schreef:
Heel knap dat jij je paard in deze omstandigheden netjes en gehoorzaam kan laten lopen, die foto ook in je profiel prachtig met die vrachtwagen zo achter je.


Daar hoort een erg grappig verhaal bij.
Die foto is genomen door Bandida achterop de motorfiets bij mijn lief.
Toen de vrachtwagen ons voorbiij was, zag hij dat gevaarte op die meiden afgaan, dus die wilde hij beschermen.
Dat weet ik van die beroepsstraatvechter, dus ik gaf hem vóór hij zelf tot bewuste ongehoorzaamheid kon besluiten; ´galop´ maar... ingehouden; met beperkend signaal aan de voorzijde.
De vrachtwagen ging 70 of zoiets dus hadden we weggejaagd :D
Bekrachtiging, halve ophouding, helemaal voldaan weer in draf.

Dat is een ´jackpot´-ervaring:
Win-win-win; ik heb hem gecontroleerd onder mijn leiding laten handelen en dat was een succeservaring voor hem, in zijn beleving door mijn leiderschap.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 17:06

Natascha schreef:
ben erg jaloers op jouw mooie achtertuin :D
Wij genieten hier maar heerlijk van de Belgische zandpaden waar we heerlijk genieten van de rust en fruitbomen die we onderweg verdwaald tegenkomen. Kan niet op tegen al dat Spaanse schoon maar toch ook wel de moeite waard.


Jawel, hoor; prachtige rijke schakering van groen, van zachte heuvels tot ruig rotsig, veel bos, hoogveen moeras en práchtige beken. Een ondergrond die modaal comfortabeler is dan hier de best vindbare enneh.... ruíterpaden :wow:

Mereltje_

Berichten: 539
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:34

Hier meld zich nog een buitenrijder!

Sinds ik niet meer op de manege rijd en verzorgpaarden heb (is nu bijna 4 jaar), rijd ik heeeel veel buiten en nog steeds vind ik het leuk, hoewel het hier in de randstad nog niet eens zo mooi is. Vooral niet als ik het vergelijk met Brabant, België of Spanje :Y) Maar ik ken inmiddels wel wat mooie plaatsen (en het paard ook :Y, die wil daar vaak het liefst HARD).

Ik verzorg nu bijna twee jaar een hele lieve fjord die het buiten allemaal prachtig vindt, schrikt ook nergens van, maar hij kan wel lekker brutaal zijn. Op kinderen heeft hij een magische aantrekkingskracht (want: lekker harig, niet te groot en vriendelijke blik in zn ogen), maar nadat hij pas per ongeluk een peuter in zn hand had gebeten kijk ik toch liever uit...peutertje was gelukkig snel over het trauma heen :+ Ga ook regelmatig met hem langs mijn huis om mn ouders gedag te zeggen (inmiddels vindt paard dat prachtig, want hij weet dat hij daar geknuffeld wordt en brood krijgt ;) ).

Je hoort er eigenlijk weinig over, maar ik heb (en ben niet de enige lees ik hier) tijdens het buitenrijden erg veel geleerd en ben ook zelfverzekerder en ontspannener gaan rijden. Heb met name op mijn vorige vz pony weleens in lastige situaties in het verkeer gezeten maar ik wist later dat ik dat dus wel zelf op kon lossen. En hij wist het ook, dus wat overbleef was een erg leuk en pittig paardje om buiten mee te rijden :Y)

@ Henkje: wat een mooi en bijzonder paard heb je!

Atalanta

Berichten: 668
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:58

Mijn paard vindt aandacht juist prima. Ze stond vorig jaar aan de rand van de woonwijk, ze was de favoriet van de plaatselijke pennymeisjes, kwam altijd gezellig naar het hek en liet zich madeliefjes in de manen vlechten.
Om te poetsen en zadelen had ik haar in mijn achtertuin staan op de oprit. Kinderen die dat wisten kwamen vaak eens extra langslopen met de vraag "is Rosa er..?"
Schouderbinnenwaarts aan de hand oefenen deed ik ook gewoon op straat, is toch een rustig wijkje.
Wat ook leuk was, ik reed eens langs de supermarkt, en Rosa spotte een mevrouw met een zak verse kadetjes die vlak langs ons liep.. nou dat leek haar wel wat, nek strekte zich die kant al op, moest haar echt terughouden van heee dat is niet voor jou bedoeld!!

Heb wel gemerkt nu Roos afgelegen in het bos staat dat ze ook de gewenning aan verkeer en rare dingen een beetje is kwijtraakt, ze kan nu best eens schrikken van iets waar ze vorig jaar totaal niet van had opgekeken.

Paard in de tuin:

Afbeelding

En op straat:
Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 18:31

Die van mij vinden aandacht gewéldig. Alleen wel van voor hen betekenisvolle relaties.
Ze hebben hun eigen familie-groep en ons.
De rest zijn als honden en autos; achtergrond.

Vanmorgen kon ik niet op pad en ook morgen moet ik vroeg weg.
Er is nog steeds veel maan en helder hier dus... nachtrit!!!
Dat is perfect voor springtrainen. Ik zie ook met maan niet bepaald alles :D , dus het paard moet echt zélf opletten. Écht opletten want ook met hun perfecte nachtzicht moeten ze er beter, bewuster naar kijken dan overdag.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 19:04

Mereltje_ schreef:
Je hoort er eigenlijk weinig over, maar ik heb (en ben niet de enige lees ik hier) tijdens het buitenrijden erg veel geleerd en ben ook zelfverzekerder en ontspannener gaan rijden.


Buitenrijden is het enige echte paardrijden.
Het betrouwbaar veilig in het eggie kunnen paardrijden is het doel van dressuur.
Een secundair doel is; met zo min mogelijk belasting van het paard.

Het skala van de opleiding, de leer van Caprilli, het werk van Musseler, om er drie te noemen, hebben gebruik in het eggie als doel.
Tot relatief héél recent was dat wat er was :)*
Schoonrijden voor/door adel was slechts een splinter van paardgebruik.
De FEI dressurproef van vandaag is een verder formaliseren en verwordeing van wat ooit de toets van militaire ruitercombinaties voor het eggie was. Dat is minder dan 100 jaar geleden en pas in de laatste 30 - 35 jaar (en dan nog vooral in NW Europa met NL als extreme uitschieter) is het paard niet meer vooral buitenrijdier.
Hier in Andalucia is het buitenrijden nog steeds 99,9% van het paardgebeuren.

Dat je buiten veel meer leert is fundamenteel. Daar ís oneindig veel meer dan in een omheinde zandbak.
Letterlijk oneindig want de variatie aan onvoorziene, veranderende omstandigheden is onuitputtelijk.
Het is ook exact waarom de rijbak ooit bedachts is; een plaats waar onder gecontroleerde. omstandigheden met een minimum aan afleiding de basis gelegd kon worden.
Let op ´basis´ :)*
Zie het als de toegepaste theorie van paardrijden. De praktijk is het eggie.

Paardrijden in het eggie is als het leven zelf; zelforganiseren op de rand van chaos. Dat vraagt een veel bredere opleiding dan voor oefeningen in een omheinde zandbak.
Ja, buitenrijden is de hoge leerschool voor de ruiter.
Betrouwbaar veilig, met minimale belasting van het paard, buiten rijden is de échte hoge school van paardrijden; the proof of the pudding.

´Betrouwbaar veilig´ is een basisvoorwaarde voor ontspannen, met vertrouwen kunnen genieten in de chaos.
´Met minimale belasting van het paard´ had naast het functinele aspect vroeger vooral een economisch motief, wat vandaag vooral een ethisch punt is.

De wjde wereld is om van te genieten, dus investeer kwali-tijd in de gezamelijke opleiding.

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-11 20:42

Henkje schreef:
HBijna iedereen (ook de Duitsers) wil wel een Pipi Langkouspaard aaien of mij vertellen dat hij op Witje lijkt


Ik moest éven zoeken:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had Kleine Witje gemaakt voor zoonlief toen die weg was van de dvd serie Pipi Calcetines Largas.
Het vervolg is een wandeling van 5 of 6 kilometer door de Campo hier.

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 21:09

Vandaag weer even lekker met pony aan de hand op pad geweest. In het bos waar ik in wandel moeten honden aan de lijn, maar meestal laten mensen ze toch wel even loslopen. Een stelletje dat aan het wandelen was met twee honden zagen mij van verre met pony aankomen, en riepen direct de honden om ze aan te lijnen. Dus ik: 'dank u wel!', de man direct: 'ja, u hebt die van u ook zo netjes aan de lijn, gelukkig want die is toch een maatje groter'. :D :D Lo heeft wel een halstertje om met haar vliegentouwtjes, maar de leidlijn zit gewoon om haar hals (dat zwabbert wat minder bij het draven) - net een grote hondenriem voor een groot uitgevallen hond inderdaad. :')

Enfin, we lopen dus langs elkaar, en op het moment dat ik op het smalle pad langs de tweede hond loop, vliegt die naar voren en trekt de mevrouw aan de andere kant van de riem haast van haar sokken... en pony liep zonder te knipperen rustig achter me aan door. Ben dus toch blij dat een stalgenootje een hond heeft die soms flink kan springen en blaffen - Lo is dat daardoor helemaal gewend (en dendert graag samen met die hond over het erf). :D

Prachtig zonovergoten bos + kleine leuke ontmoeting + mini-schriktraining = fijne wandeling!

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 22:00

En doe mij ook zo'n Pippi-paard!!! Dat kost voor mij denk ik toch wel héél veel witte verf op een vos...

Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 15:06

Elanor schreef:
En doe mij ook zo'n Pippi-paard!!! Dat kost voor mij denk ik toch wel héél veel witte verf op een vos...


Dan verzin je wat anders ;)

Afbeelding
Afbeelding

Geel en lichtblauw doen het goed op een vos. Zwart ook. Maak je een aalstreep, zebra strepen op de poten en dikke stippels op de kont :D

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:59

Elanor schreef:
En doe mij ook zo'n Pippi-paard!!! Dat kost voor mij denk ik toch wel héél veel witte verf op een vos...


Hihi, dat probleem heb ik dan weer niet :)

Hier hebben we laatst ook de paarden in de tuin gehad. Heerlijk in het donker met de vuurkorf aan, biertje erbij, helemaal genieten. Beetje jammer dat ze het wel heel interessant vonden en de chipsbak hadden geplunderd (en het bier omver liepen). Toen toch maar een draadje gespannen :P

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:07


Huertecilla

Berichten: 26864
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 11:04

mika11 schreef:
Eenvoudige foto, maar dit is 1 van de landweggetjes richting het bos.


Eenvoudige fotos kunnen veelzeggend zijn.
Dit is na een km. of 10 píttig doorrijden door de bergen in surrealist licht onder een rommelende onweerslucht met stormachtige wind;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

= no sweat

Juangi

Berichten: 4686
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:56

Hier nog iemand die veel buitenrijdt! Heel fijn paard ervoor, jonge pony (Garrano, bergen uit Portugal, 1.38 hoog), pas 15x keer onder het zadel maar doet t erg braaf! Woonwijk door, blaffende honden, een heel groot open veld, langs auto's en trekkers. Nopee, niks is te gek! Alleen onverwachte dingen, zoals ineens een zak op de weg, vogel die uit de boom wegvliegt en geluid maakt.

Zijn nu al een keer of 4/5 naar buiten gegaan. Vandaag wil ik even het bos in nog, en zondagochtend een strand/duinrit (is op 4 km afstand!)

Leuk vind ik altijd die blikken van, hee een paard in de straat (of fietspad, of berm)!

mika11

Berichten: 11122
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Positieve buitenrij-ervaringen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:11

Maar met alleen een neckrope, langs een drukke weg, waar vrachtwagens je dichtbij passeren.
Ik denk niet, dat ik ooit zover zal komen.
Ik vind het heel knap, maar ik zou zelf te bang zijn wat er mis zou kunnen gaan.
Dat zou het paard meteen voelen en daarom al misgaan.
Dan moet je heel zelfverzekerd zijn en op je paard vertrouwen, en andersom.
Misschien is dat iets wat van nature in je moet zitten, om dat te kunnen.