Dwalen en verdwalen op de Veluwe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
D4J
Berichten: 94
Geregistreerd: 04-02-10

Dwalen en verdwalen op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 22:24

Vandaag samen met mijn dochter richting Ede vertrokken. Goed voorbereid en zin om een heerlijke rit te maken. Route uitgestippeld met ruiteren en mennen, parkeerplaats vantevoren uitgezocht, app geinstalleerd, het kan niet mis gaan. Maar dan blijkt de app toch niet te werken, Locus Map, en rijden we de route uit ons hoofd. Gelukkig had mijn dochter wel endomondo aan staan. Na een tijdje blijkt dat we toch wel vaak iets zien dat we herkennen, er gaat iets mis. Ja hoor op endomondo is te zien dat we rondjes rijden. Toch maar de richting vragen aan wandelaars en daar gaan we weer. We komen in een ander gedeelte, maar wel het gedeelte van de militaire oefenterreinen. En dat blijkt, de helicopters vliegen af en aan. Op een gegeven moment horen we wel een helicopter maar zien die niet, waar is die nou? En dan duikt die op uit het bos recht op ons af, alsof je die kunt aanraken, buigt net voor ons af, pffff.....
En onze paarden waren zo braaf niet te geloven, even een paar meter wegschieten meer niet.
Maar waarom ik dit post is dat het ons heel leuk lijkt om nog een keer naar Ede te gaan maar dan te rijden met iemand die het daar kent. Want nu hebben we wel lekker gereden maar geheel tevreden waren we niet. Dus wie heeft er een keer zin en tijd??




Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:41

Ede is prachtig, maar de paden staan niet lekker aangeven (en uit ervaring weet ik dat ruiteren en mennen daar ook niet echt klopt). Als ik het goed zie, ben je nu gestart vanaf een parkeerplaats waar ook een dagtocht startte. Die zijn ca 20 km en brengen je weer terug bij je startpunt. Nadeel: zo hier en daar missen wat paaltjes. En je moet goed in de gaten houden welke route je rijdt: de ruiterroutes staan aangegeven dmv een paal met witte kop met daarop een paardje-met-ruiter en een nummer (je rijdt dus van 1 naar 2 naar 3 etc). De menroutes zijn aangegeven dmv paal met witte kop met daarop een wagenwiel en een nummer.
Er staan ook aanrij-routes aangegeven, dus om vanaf een P op een route te komen; die hebben een ruitertje of wagenwiel en romeinse cijfers. Je komt dan ergens op de dagtocht terecht (kan bijv ook bij paal 20 zijn, dan moet je dus bij paal 20 daarna ook weer de verbindingsroute terug volgen).

Helaas zijn de dagtochten op de kaarten niet terug te vinden...
Afbeelding
Dagtocht voor menners, paal 2.

D4J
Berichten: 94
Geregistreerd: 04-02-10

Re: Dwalen en verdwalen op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 22:50

Die heb ik idd gezien, ook de nummers maar wist helaas niet dat dit tochten waren, jammer!

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:31

Die routes met paaltjes kunnen goed helpen om leuk te rijden, ja.
Het is dat ik nu geen goed begeleidpaard heb, anders was je gerust welkom. Mijn oude merrie doe ik geen echt lange ritten meer mee, hoogstens een kilometer of 10 en mijn jongere paard is (nog?) te onzeker om te begeleiden.

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Dwalen en verdwalen op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:34

Kom een keer rijden in de omgeving van Epe. Daar hebben we knooppunten routes, net zoals met de fietsroutes maar dan met ruiterpaden. Kilometers genoeg om te rijden. De route map kan je kopen bij de vvv.

D4J
Berichten: 94
Geregistreerd: 04-02-10

Re: Dwalen en verdwalen op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 11:24

Dat is jammer, Waratje. Al is mijn paard wel een stoere bink, die loopt graag voorop.

Epe is echt te ver voor een dagje rijden, naar Ede ben ik al haast een uur aan het rijden. Maar idd knooppunten zijn wel ideaal in een vreemde omgeving.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:43

Alenthe05 schreef:
Kom een keer rijden in de omgeving van Epe. Daar hebben we knooppunten routes, net zoals met de fietsroutes maar dan met ruiterpaden. Kilometers genoeg om te rijden. De route map kan je kopen bij de vvv.


In Epe kun je inderdaad heerlijk rijden zonder te verdwalen, vooraf je route uit stippelen en printen en gaan...heerlijk, maar ook voor mij helaas alleen te doen voor een paar dagen vakantie...