Route naar Santiago de Compostela met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 23:47

Naar veel jaaren willen gaan heb ik eindelijk plannen gemaakt. Ik vertrek tussen april en maart vanaf thuis (in spanje) naar Santiago de compostela, iets meer dan 1000km, ik neem dan de zuidoost routen die gaat schuin van het zuid oosten boven langs madrid en komt dan saamen eerst met de route de la plata en uiteindelijk met de franse en dan via daar naar Santiago.
De bedoeling is om te loopen en één van de paarden mee teneemen als pakpaard.

Zijn er meer mensen die de route te paard hebben/willen doen?
Ben benieuwd naar ervaringen of plannen

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:07

Hè, dat had je nu net niet moeten schrijven; ik loop al een hele tijd rond met dat plan, MAAR voor mij zou het geen 1000 maar 3000 km zijn en ik kom van het noorden. Bij de Pyreneeën rechts af. Vanaf de Franse kant. Lijkt me ZO gaaf om dat eens te mogen doen met mijn haflinger. Zal wel bij dromen blijven, want Frankrijk doorkruisen lijkt me al een bezoeking; hoewel wel spannend!

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:17

Wij zijn dat ook van plan, dus ik ga dit zeker volgen! :)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 20:34

Heike1998 schreef:
Wij zijn dat ook van plan, dus ik ga dit zeker volgen! :)


En hoe wouden jullie dat dan doen? Ik heb maar één paard, ik zou aangespannen gaan. Spullen op de koets; rijden maar.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:09

Wij dachten ook aan aangespannen rijden. Maar we hebben al een paar keren gelezen dat mensen die de tocht hebben gedaan, op erg dunne weggetjes terechtkwamen. Dus we zijn er nog niet echt uit; als we met de koets zouden gaan, moeten we dan vooral op de hoofdwegen gaan ( waar ook auto's) komen?
Hoe zou jij het dan doen? :D

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:29

Heike1998 schreef:
Wij dachten ook aan aangespannen rijden. Maar we hebben al een paar keren gelezen dat mensen die de tocht hebben gedaan, op erg dunne weggetjes terechtkwamen. Dus we zijn er nog niet echt uit; als we met de koets zouden gaan, moeten we dan vooral op de hoofdwegen gaan ( waar ook auto's) komen?
Hoe zou jij het dan doen? :D


Hum, hum dáár ben ik ook nog niet uit. Ik denk dat de smalle wegen vooral de wegen zijn voor de wandelaars (te voet) met het schelpteken. Ik denk dat er meer wegen naar Rome leiden. Op de hoofdwegen zou ik zeker niet gaan lopen/rijden. Ik zal eens navraag doen; er is een site. Moet info op de vinden zijn. Er zijn ook 2 vrouwen vanaf Nijmegen een paar jaar geleden te paard vertrokken, die zullen misschien meer kunnen vertellen. Ik zal eens googelen.

Dit is voorlopig het meest leesbare wat ik heb gevonden.
http://www.elcaminoacaballo.com/paginamarcosingles.html

Ik denk dat ik eerst het Pieterpad maar eens ga lopen; misschien dat ik me dan bedenk hoe lastig he tis om een route van 3000 km te doenmet alle problemen van dien. Ik houd erg veel van mijn hafje en ik las al veel rampzalige verhalen over hoefijzers en kreupele paarden die moesten stoppen of direct terug naar huis. Santiago is denk ik een brug te ver voor mij/ons.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:59

Dank je voor de site! :D Inderdaad, er leiden meer wegen naar Rome, wij zijn er ook nog lang niet uit ;)
Wij vertrekken een beetje voor de Pyreneeën. We zullen waarschijnlijk de Franse Route volgen ( Route Frances), vanaf Saint-Jean-Pied-De-Port ( of iets in die vorm, weet het even niet meer goed ).
Kan je er niet voor trainen? Ik denk echt dat het iets wonderlijks is! Maar als ik merk dat het toch niet gezond en veilig zou zijn voor mijn paardje, zou ik het ook niet doen :D
Gelukkig Nieuwjaar!

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:30

1 van de 2 vrouwen die een aantal jaar geleden naar Santiago de Compostella zijn gereden staat bij mij ons op stal met haar paard. Zit ook op Bokt, maar niet zoveel meer geloof ik. Mocht je info willen graag via PB.

Annemeik

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: Lunteren

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:35


Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 07:14

Rais en Annemeik: dank zal ze doorlezen als ik tijd heb. Ben zo vroeg op, omdat ik me inschreef voor de "Eper" De 4-daagse die 500 deelnemers kent. Dit jaar 20-e keer, dus jubileum. Ga nog wat slapen doei

JvBfoto

Berichten: 41
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:40

Wauw wat gaaf zeg!! Lijkt me in ieder geval een prachtige ervaring en avontuur!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:30

Annemeik: ik heb je link bekeken, maar het ging alleen om wandelen (2 voeten) En we zijn nu juist zo benieuwd of het ook mogelijk is om op rustige wegen te paard naar Santiago te komen.
Ik ben al afgehaakt; ik wou eerst pelgrimstochten in benelux/duitsland gaan doen. Santiago is natuurlijk de bekendtse, maar er zijn veel meer pelgrimsplaatsen die je kunt aan doen. Ik ga eens googelen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelij ... _Duitsland

Maar dan ga ik niet voor penitentie of absolutie. Ben niet katholiek, dus ik zoek nu een 'leuke tocht' die ik met mijn paard kan uitvoeren. Nogal een idioot idee. Wellicht is er een mede-idioot die met mee wel?

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:29

Bij ons gaat het ook niet om het religieuze hoor, Sandrina, vooral om de tocht! :D Die ervaring lijkt ons echt fantastisch!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:51

Heike1998 schreef:
Bij ons gaat het ook niet om het religieuze hoor, Sandrina, vooral om de tocht! :D Die ervaring lijkt ons echt fantastisch!


Ben ik helemaal met je eens, maar de voorbereidingen zijn leuker dan de tocht, ben ik bang.
En toch, eigenlijk zou je 'gewoon' moeten gaan; alles op de bonnefooi en voor vanzelfsprekend nemen.
Ik heb er, denk ik, de lef niet voor.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:07

Ik ben ook van plan om samen met mijn man de route Santiago per paard te gaan doen, het kan makkelijk per paard, je moet alleen alles goed op een rijtje zetten. Bij veel slaapgelegenheden kan ook een paard gestald worden, er zijn ook speciale sites waar je info kan inwinnen.
Wij willen de spaanse route gaan doen, te paard over een paar jaar.
Kijk eens op facebook naar Camino de Santiago a caballo of website www.caminodesantiagoacaballo.com
Daar staan veel fotos en tips :) Veel plezier vast en hou ons op de hoogte.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:14

@ Sandrina : Wij hebben er ook het lef niet voor, hoor, om tijdens die tocht gewoon te wandelen en zien hoe het uitkomt :+
Denken jullie dat daar dan stallen zijn voor de paarden of weien?
Wij denken eraan om iets mee te nemen waarmee we een soort van ' tijdelijke wei' kunnen maken, zodat hij toch in beweging blijft ( en dus niet stram wordt) en hij is het ook niet gewoon om op stal te staan... Wat vinden jullie van dit idee? :D

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:51

Tijdelijke wei? Superidee! Neem je dan paaltjes mee en elektralint? Doen! Je moet alleen wel weten dat paard achter/binnen het lint blijft en er respect voor heeft, anders loopt ie er zó door. Als ze in de gaten hebben dat er geen stroom opstaat, kan je ze het volgende dorp gaan ophalen. Ik heb ook wel gehoord dat paarden worden gekluisterd, benen bij elkaar binden. Daar ben ik geen voorstander van; stel dat ze schrikken dan breken ze hun benen. Neem je dan een tent mee op de wagen of vraag je een boer in zijn stal te mogen slapen? Is wel erg veel gewicht. Veel belangrijker is het dat je reserve ijzers meeneemt die jouw smid al in de maat heeft gemaakt. Dan kan een franse smid ze er zo onder jassen. Voor die rit heb je wel 4 (6?) x 4 reserve nodig, minstens. Kan je onder de kar hangen. Mijn vraag is wel: hoe kom je weer terug? Lopend? Weer dat stuk?

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:47

Wauw wat gaaf!!
Alvast heel veel plezier toegewenst.
Ik heb weleens gedacht om de route te doen vanaf baskenland te paard.
Weet niet of het er ooit nog van komt maar het is zeker een wens van me.
De noordelijke route is heel goed te doen te paard heb ik gehoord van kennissen die ze gedaan hebben.
Hoorde zelfs dat te paard beter was dan te voet of ter fiets.
De route die jullie gaan doen ken ik niet maar neem aan dat deze ook makkelijk is te paard.
Onderweg is overal plaats om te overnachten en je paard te stallen heb ik gehoord.
Bij de Cathedraal mag je niet komen met een paard daarvoor moet je een permiso aanvragen.
Ben zeer benieuwd jouw ervaringen te lezen en hopelijk ook te zien want je gaat vast fotos maken onderweg.
Nog even aftellen, super hoor!! *\o/*

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:08

Sandrina schreef:
Tijdelijke wei? Superidee! Neem je dan paaltjes mee en elektralint? Doen! Je moet alleen wel weten dat paard achter/binnen het lint blijft en er respect voor heeft, anders loopt ie er zó door. Als ze in de gaten hebben dat er geen stroom opstaat, kan je ze het volgende dorp gaan ophalen. Ik heb ook wel gehoord dat paarden worden gekluisterd, benen bij elkaar binden. Daar ben ik geen voorstander van; stel dat ze schrikken dan breken ze hun benen. Neem je dan een tent mee op de wagen of vraag je een boer in zijn stal te mogen slapen? Is wel erg veel gewicht. Veel belangrijker is het dat je reserve ijzers meeneemt die jouw smid al in de maat heeft gemaakt. Dan kan een franse smid ze er zo onder jassen. Voor die rit heb je wel 4 (6?) x 4 reserve nodig, minstens. Kan je onder de kar hangen. Mijn vraag is wel: hoe kom je weer terug? Lopend? Weer dat stuk?


En waarschijnlijk ook een ( zo klein mogelijke) batterij, want mijn pony loopt er zo door O:) We weten nog niet echt of we zo veel mogelijk moeten proberen in taverne's ( refugio's) te gaan slapen en hem dan te stallen, of gewoon buiten in de tent en hij in zijn tijdelijk wei. Is dat niet gevaarlijk?
We nemen voor de zekerheid normaliter sowieso een tent mee, één die zo licht mogelijk is. Hij moet ook absoluut niet groot zijn :D
Mijn pony staat niet op ijzers. Denken jullie dat zijn hoeven door deze tocht té kort gaan worden? Ik zal het ook eens vragen aan mijn hoefsmid.
Nene, niet lopen. Zou iets té veel van het goede zijn :D Sowieso rijden we met de auto en trailer tot net voor de Pyreneeën. Daar zet mama ons ( papa, mij en ons paard) af. We weten wel nog niet precies hoe we het volgende gaan doen : het teruggaan.
1. inschatten hoe lang de tocht ongeveer gaat duren en dan een datum afspreken waarop mama met de trailer ons opwacht in Santiago de Compostella.
2. Op de één of andere manier mama iets laten weten ( wij gaan hoogstwaarschijnlijk tijdens de grote vakantie en mijn mama heeft dan ook vakantie :D), wij gaan daar de buurt nog wat verkennen tot mama ons komt ophalen. ( Dit lijkt misschien toch niet zo'n goed idee :+ )
De terugweg gaan we wel heel erg goed moeten opsplitse ( het is toch ongeveer 21 uur rijden zei papa), dus over 3 dagen ofzo, zodat het niet te vermoeiend zou zijn voor Wolfgang, ons paard. Hoe zou jij het doen? Of wat lijkt jou het beste?

hetbommeke

Berichten: 2885
Geregistreerd: 11-05-08
Woonplaats: Aan 't Korte Lontje

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:17

Een stalgenoot van mij heeft de route de afgelopen 4 maanden gelopen vanaf Noord Frankrijk. Wat zij mij vertelde is dat er ook mogelijkheden bestaan om je paar bij een Refugio/Herberg te stallen. Hiervoor kun je niet reserveren, wie het eerst aankomt, die krijgt als eerste en plekje. Wel krijgen wandelaars voorrang op fietsers en ook ruiters/amazones krijgen voorrang op fietsers. Idee hierachter is dat fietsers nog wel 10 km verder kunnen rijden naar de volgende herberg.

Je kunt vaak voor 5 a 10 euro per nacht overnachten, incl. ontbijt en een avondmaaltijd. Bij sommige herbergen is de mogelijkheid om je kleding in de wasmachine en droger te doen tegen betaling.

Dat is ongeveer alle info die ik weet. Wil je heel veel succes en plezier wensen.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:18

@Blensink: Weet je misschien of die kennissen een website hebben? Dank je om te zeggen, dat wist ik niet van die permiso. Weet jij misschien hoe je dat dan moet doen? Bedoel je dat je een aantal meter rond de cathedraal niet met je pony mag komen, dus dat je daar bijvoorbeeld niet mag staan met je pony om hem effe te aaien ofzo?

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:23

Ocharme fietsers :p

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:19

Heike: Wat ik gezien heb van de wegen die de wandelaars lopen, is dat ze erg stenig zijn. Een pony zonder ijzerds die onze zachte grond gewend is, loopt zich daarop stuk. Veel mensen vergissen zich daarin. Hij moet ook nog klimmen met alle extra belasting voor de achterhoeven vandien. Ik raad ijzers aan! Waarom eemn tijd/dag afsprken met je moeder? Je neemt toch je telefoon mee? Vergeet niet het kabeltje, als je elke nacht in herbergen logeert kan je opladen, dus altijd gebeld worden. Als je een tent meeneemt, en een prikweitje met battery dan kan je bijna elke nacht in het veld overnachten. Onderweg je eten en brood kopen. Oei, ik ga nog met je mee, hoe meer ik er over schrijf! Naar de Cathedraal toe moet je lopen! Dat wijwatervat dat door het schip van die prachtige kerk geslingerd wordt! Zo mooi!
Wat een klein bedrag om te mogen overnachten in zo'n herberg! Met warm eten erbij? Tjonge!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 13:15

De kennissen hebben wel een website maar gaat niet echt over de route naar Santiago.
Kan je helaas ook niet helpen hoe je een vergunning aan kunt vragen om wel met je paard totaan de Cathedraal kunt komen als ik me niet vergis ging dat volgens de guardia civil en vraag anders even op het gemeentehuis misschien dat ze je daar verder kunnen helpen.
Wat ik weet is dat het niet makkelijk is en wat Sandrina zegt is dat je naar de Cathedraal moet lopen en dus je paard een beetje dichtbij moet stallen.
Mocht ik toch nog informatie inwinnen over die permiso laat ik het je uiteraard weten.

Het klopt inderdaad wat hetbommeke zegt dat mensen met paarden voorrang krijgen op een slaapplaats evenals wandelaars en dat fietsers soms door moeten rijden.
Persoonlijk denk ik dat je een goede tijd in het seizoen gaat en dat er geen probleem is om een slaapplaats en stal voor je paard te vinden.
De overnachtingen zijn inderdaad zeer goedkoop en soms zelfs gratis.
Ik word helemaal enthousiast en heb bijna zin om met je mee te gaan, ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden tijdens je tocht en anders verwacht ik een groot verslag als je weer terug bent.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 15:55

Heike: je vroeg me ook wat over je paard, Wolfgang of ie niet al te moe zou worden? Ik begrijp dat je hem net een half jaar hebt, ken je zijn conditie al? Ik ken mijn haf door een door kwa conditie, die is altijd ge-wel-dig! zelfs in de winter loopt die bijna niet terug, terwijl ik dan weinig/minder met haar doe. En euh sorry, maar ik zie je leeftijd 14. Wou je alleen gaan mennen door Frankrijk en de Pyreneeën? Ik ben 40 jaar ouder en ik zie al op tegen die rit alleen maken met alle troubles vandien. Of gaat je vader mee? Vóór je zo'n grote tocht gaat ondernemen, 'moet' zou je eigenlijk gewoon eens naar mij moeten rijden. Daar doe je algauw een paar dagen over. Zonder reserveringen van bed of weide/box. En dan ervaren hoe het is om 24/7 voor je paard te moeten zorgen en zijn conditie en gezondheid goed in de gaten te moeten houden. Ik wil niet lelijk doen, maar voor sommige mensen is zo'n rit van Maastricht naar Utrecht al 'heel erg ver'. Laat me weten wanneer je deze kant uit komt, zorg ik dat ik een stal leeg heb. M.a.w. Ga niet meteen aan een monstertocht beginnen als een meerdaagse al een hele klus is.