Route naar Santiago de Compostela met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mitxa

Berichten: 2170
Geregistreerd: 25-08-06
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:15

Oehhh wat gaaf! Ik heb mijn vader 3 jaar geleden in Santiago de Compostella opgehaald. Hij is er in 6 weken naar toe gefietst vanaf hier thuis.
Ook langs Saint Jean Pied du Port gekomen, een dorpje daarnaast woonde de fokker van mijn vorige paardje, daar zijn we natuurlijk even langs gereden tijdens te terugreis :D

Mijn vader heeft het enorm naar zijn zin gehad. Tijdens de reis kwam hij ook veel andere Nederlanders tegen waarmee hij met sommige nog steeds contact heeft. Hij heeft op de leukste plaatsen geslapen, heel gastvrij waren de Fransen en Spanjaarden. Een Fransman heeft hem zelfs een plek op kantoor aangeboden waar hij een nachtje mocht verblijven. Met paard zal het misschien wel iets moeilijker zijn, maar het is zeker mogelijk, mijn vader is meerdere ruiters tegengekomen.

Wie weet ooit in de toekomst dat ik ook wel die kant op wil met paard :)

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:08

Wat een geweldig topic!! Dit is m'n allergrootste droom! Ik heb ook plannen, maar nog niet direct. Ik wou het te voet doen, maar wil graag terug naar de geboorteplaats van mijn paarden, die te midden van de route ligt.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:15


Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:29


Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:53


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:28

Ha collega lederbewerker, die foto's zijn om helemaal weg te dromen!!! Fantastisch!!!!!!

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:04

Cambiar schreef:
Ha collega lederbewerker, die foto's zijn om helemaal weg te dromen!!! Fantastisch!!!!!!


Collega lederbewerker? Wat een mooi sidepull hoofdstel maak jij!
Sorry off topic.

On topic: vond het zulke schittenrende foto's kon het niet laten. Maar ik zie wel enge, steile paden waar het zelfs te paard al het afstappen waard is. Met een volgeladen karretje moet je er helemaal naast gaan lopen. Ze laten niet de moielijkheden zien; kreupele paarden, geen hoefsmid kunnen vinden, en meer weet ik even niet te verzinnen. Is een vakantietocht; moet wel leuk lijken.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:49

Sandrina schreef:
Heike: je vroeg me ook wat over je paard, Wolfgang of ie niet al te moe zou worden? Ik begrijp dat je hem net een half jaar hebt, ken je zijn conditie al? Ik ken mijn haf door een door kwa conditie, die is altijd ge-wel-dig! zelfs in de winter loopt die bijna niet terug, terwijl ik dan weinig/minder met haar doe. En euh sorry, maar ik zie je leeftijd 14. Wou je alleen gaan mennen door Frankrijk en de Pyreneeën? Ik ben 40 jaar ouder en ik zie al op tegen die rit alleen maken met alle troubles vandien. Of gaat je vader mee? Vóór je zo'n grote tocht gaat ondernemen, 'moet' zou je eigenlijk gewoon eens naar mij moeten rijden. Daar doe je algauw een paar dagen over. Zonder reserveringen van bed of weide/box. En dan ervaren hoe het is om 24/7 voor je paard te moeten zorgen en zijn conditie en gezondheid goed in de gaten te moeten houden. Ik wil niet lelijk doen, maar voor sommige mensen is zo'n rit van Maastricht naar Utrecht al 'heel erg ver'. Laat me weten wanneer je deze kant uit komt, zorg ik dat ik een stal leeg heb. M.a.w. Ga niet meteen aan een monstertocht beginnen als een meerdaagse al een hele klus is.


Wij gaan pas over 3 jaar, dan ben ik 18 ( in de zomervakantie) en mijn papa gaat sowieso mee. We zijn hier nu al zo mee bezig, omdat we het goed willen opbouwen; eerst ritjes van 5 uur naar dagtochten naar meerdaagse naar echt een week onderweg. Over drie jaar zouden we dan wel genoeg ervaring moeten hebben :p Dank je voor de stal, ik zal het zeker onthouden! :D

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:52

Ja, over de hoefijzers: wat voor hoefijzers? Ik ga uiteraard informatie aan mijn hoefsmid vragen ( en een second opinion zodat we er zeker van zijn), maar misschien hebben jullie al een idee welke hoefijzers het beste zouden zijn en aan alle vier de hoeven, alleen de achterste...?
Die filmpjes en foto's zijn echt PRACHTIG! :~

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 22:06

Ik wil ook gaan, maar vraag me af hoeveel ik zou moeten sparen om twee maandjes weg te zijn...

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 23:25

Niet superveel, maar je hebt wel best wat overschat voor de zekerheid ( denk ik). Ik denk dat je met 15 à 20 euro per dag genoeg hebt als je alleen en te voet gaat. Met je paard erbij kost het denk ik wel wat meer, maar dat weten wij ook nog niet precies

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 08:56

Heike, Je gaat pas over 3 jaar? Verstandig dat je nu al gaat voorbereiden. Ik dacht potdikkie dat je deze zomer al wou gaan. Nu moet je dus al aan Wolfgang zijn conditie gaan werken. Schrijf in bij de Eperpaarden4-daagse dan kan je zien hoe het gaat tussen jullie twee. Dat kan nog tot 31 januari. http://www.paarden4-daagse.nl. Ga je aangespannen dan moeten alle voeten van ijzers zijn voorzien. Niet alleen achter. Soms doen paarden het goed op alleen vóór, maar dan kan je alleen OHZ rijden, niet aangespannen. Ik raad je aan met een doorgewinterde menner te gaan praten, ik beproef nog veel onervarenheid bij je. Begin met ritjes van 2 uur. Je hebt je pony nog maar kort. Ga eerst kijken wat ie aankan. Conditie heb je maar niet zo! Pas in de herfst ritten van 5 uur maken.
Ik denk dat je per dag aan €50,- moet denken. Zorg voor een buffer; er kan altijd iets misgaan. Je hebt net nieuwe ijzers en in het volgende dorp valt er eentje af! Kan je wéér betalen. Ik ben geen doemdenker, maar zou 't zonde zijn als je doorgeldgebrek terug zou moeten.
Ik ben ook blij dat ik deze foto's heb gevonden in die site.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:15


Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:03

poeh, 50 euro is wel heel veel geld...ik ben altijd al een surviver geweest, ik heb totaal geen luxe nodig. Slaap onder de blote hemel zodat ik zo dicht mogelijk bij m'n paard kan zijn!
Schijnt wel dat er aan de Spaanse kant van de Pyreneëen meer risico is voor paardendiefstal, al helemaal niet zo veilig voor een vrouw alleen (hoorde het van een collega die telkens in etappes de route de compostella afwandelt).
Dus ja, misschien toch maar beter in refuge of bij mensen slapen in de tuin in tent slapen, maar dan heb je toch geen 50 euro nodig?
Mijn paarden blijven blootvoets, ze komen van de pyreneëen en hebben sterke voeten (ze lopen nu ook bijna constant op de beton), zou dan nog liever hoefschoenen aan doen mochten ze problemen krijgen.
Mooi filmpje Sandrina'

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:30

Ik heb zelf nog maar een paar keer gemend, en zelfs nog nooit met mijn pony :o Dus, sowieso ga ik met ervaren menners praten. Ik ga ook voor een koetsiersbewijs gaan, véél lessen nemen mét Wolfgang, zodat we er echt goed in worden en het echt gewoon worden :D
Als ik zo naar de filmpjes kijk -O- Hoe kan je daar met een koets door? Of moet dat dan via een andere route?

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 20:47

Verstandig dat je menles gaat nemen. Daar heb ik ook veel aan gehad. Nope, geen andere route, is er denk ik gewoonweg niet. Ik zag geen problemen om met de kar daarheen te rijden, alleen een brug die erg smal leek. Maaaaaar als je met je pony een team bent (geworden) dan kan je hem goed leiden en tot rust manen als er lastige trajecten zijn. Met moed, beleid en trouw kom je samen met je paard een heel eind! Bovendien; op den duur weet je pony ook hoe breed de kar is, echt!

Mieke_Xena
Berichten: 136
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:09

Wat leuk! Ik ga samen met een vriendin deze zomer een lange trektocht maken, over de veluwe en door duitsland van ongeveer 1,5 maand. Ik ga je verhaal even volgen, leuk om andere reisideeën te lezen;D

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 10:39

Mieke_Xena schreef:
Wat leuk! Ik ga samen met een vriendin deze zomer een lange trektocht maken, over de veluwe en door duitsland van ongeveer 1,5 maand. Ik ga je verhaal even volgen, leuk om andere reisideeën te lezen;D


Wat een leuk idee. Lijkt me ook goed uitvoerbaar. Is wel een erg lange tijd.
Ik loop ook al zo lang rond met een 'trektochtplan'
Ik was gisteren op een van de 4 campingbeurzen van de SVR; een campingorganisatie met boerencampings en weinig 'eenheden' max 20 tenten campers of caravans. Heb van elke camping die zei weidegang te hebben een folder. Deze campings hebben nog leuke prijzen bijv: 2 of 5 euro weidegang per nacht i.pv. 11! Ook het kamperen zelf is daar nog goed te betalen.
Nu ga ik met al m'n 6 grooms/bijrijders kijken of een trektocht in Drenthe/Groningen of Gelderland of Brabant tot een goed plan kan worden gesmeed.

Mieke_Xena
Berichten: 136
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:58

@sandrina: dat is inderdaad ook heel erg leuk! ik heb dat een paar jaar geleden met 3 vriendinnen in drenthe gedaan, ook bij boerencampings (via www.vekabo.nl) rond grolloo enzo! Dat was echt heel leuk! Leukste camping was sowieso 't vosseveld in Odoornerveen, daar waren ze zo aardig en behulpzaam! Dus als dat op je route ligt zou ik daar zeker langs;)
Ik denk dat wij ook wel wat boerencampings gaan doen, en ik wil binnenkort nog een berichtje op bokt gaan zetten of er ook bokkers zijn die op de route wonen en het leuk vinden als we een nachtje langskomen;) we hebben wel eigen tentje maar de paarden moeten wel elke nacht ergens ondergebracht worden

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:51

Mieke: dank voor je advies. Moet je dan ook lid van die club worden? Ik ga zo die site kijken dus wacht maar met antwoorden. Dat berichtje op bokt om bokkers te vragen, heb ik ook over nagedacht. Dan kan je het echt low- budget houden. Misschien volgend jaar.

Mieke_Xena
Berichten: 136
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Drenthe

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:42

Haha dan heb je het vast al gezien maar dat hoeft niet, in ieder geval toen niet;)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 12:49

Ik ben zo ontzettend nieuwsgierig of je al vertrokken bent en hoe je reis vergaat :D

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:10

Ja, TS, wanneer ging je ook al weer? :D

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 23:55

Ik volg dit topic al een tijdje met veel plezier. Ik lees over dromen. Dat is goed, maar... dromen zijn vaak bedrog. Het is een loodzware tocht en echt niet zo makkelijk als wordt gedacht @Heike. Even tijdens een zomervakantie 800 km trekken door bergen over slechte paden, gaat je echt niet lukken. Als je een maand lang(30 dagen zonder rustdagen) 25 km per dag zou doen, ben je pas 750 km verder! Die 25 km/pdag ga je echt niet halen. De mooie Youtube filmpjes, zijn van georganiseerde ritten op lokale paarden, zonder bagage. 5 uur rijden per dag, slapen in hotel, paarden in de veewagen naar een nachtadres en de volgende morgen staan ze weer voor je klaar !! Kosten naar gelang de afstand 3000 tot 5000 euro pp. Lijkt allemaal romantisch(is het ook) maar de werkelijkheid is anders voor een ruiter met eigen paard, inclusief de bagage. Ik ben zelf onderweg(in etappes) met mijn paard vanaf de Waddenzee en hoop dit jaar de laatste 1000 km af te leggen vanaf Bordeaux. Ik zie op tegen de reis door Spanje. Weinig adressen waar je terecht kan met een paard en ik spreek de taal niet.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:46