Route naar Santiago de Compostela met paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 01:01

Adrian schreef:
Hier een foto-collage van de wegen op de pelgrimsroute naar Santiago in Spanje.
https://picasaweb.google.com/adri.en.wa ... directlink

Daar zie ik al een paar foto's met obstakels waar je met een kar niet over/door heen komt.

Mijn trektocht ervaring is veel dichter bij huis, maar pakpaard is stukken makkelijker dan een kar. Minder kunnen meenemen is makkelijker op te vangen door het kiezen van de juiste overnachtingsadressen.

Als je zo'n afstand wil doen leer dan om zelf te beslaan, dan ben je niet meteen gestrand als er een ijzer los/af raakt.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 12:52


Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:05


smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:17

Klopt, hij doet (of deed, spreek hem al even niet meer) in delen vanwege de tijd....

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 01:20

Ik spreek Mart wel regelmatig. Hij doet net als ik, de pelgrimstocht in etappes. Werkende mensen hebben nou eenmaal hooguit een maand vakantie per jaar. Vanuit zijn woonplaats is het ongeveer 2800 km naar Santiago. Als je een maand lang zonder rustdagen, iedere dag 30 km aflegt, dan doe je maar 900 km per maand. Lees zijn blog maar goed, het is echt zwaar. Iedereen maakt deze reis op zijn eigen manier. Niet het doel is belangrijk, maar wel de belevenissen en het genieten onderweg er naar toe !!

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:53

Wij gaan deze tocht toch te paard doen, niet met de koets. Dat lijkt ons beter. Wij zien Santiago de Compostela ook zeker en vast niet als iets wat je snel kan doen en zonder enige voorbereiding in een paar weekjes. We gaan deze tocht pas over 2 jaar doen. We zijn wel nu al bezig met lange wandelingen/trektochten en leren zelf onze plan te trekken tijdens zo'n trektocht. Mijn papa kan ook een beetje Spaans, gelukkig :D We weten wel nog niet in welk jaargetijde we gaan. Als we in de zomer gaan, dan is dat sowieso in de periode dat ik 3 maanden verlof heb. In 3 maanden lukt Santiago de Compostela normaal gezien wel ;)
Als je met 2 gaat en je wilt al rijdend op je paard deze tocht doen, moet je dan een extra pakpaard meenemen?

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 23:06

blensink schreef:
Ik ben zo ontzettend nieuwsgierig of je al vertrokken bent en hoe je reis vergaat :D


Vreemd dat de TS niets meer van haar laat horen in dit topic. Op haar FB pagina staat niets over een geplande reis naar SdC. Op 1 april was ze nog gewoon thuis zo te zien op FB.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:56

Heike1998 schreef:
Wij gaan deze tocht toch te paard doen, niet met de koets. Dat lijkt ons beter. Wij zien Santiago de Compostela ook zeker en vast niet als iets wat je snel kan doen en zonder enige voorbereiding in een paar weekjes. We gaan deze tocht pas over 2 jaar doen. We zijn wel nu al bezig met lange wandelingen/trektochten en leren zelf onze plan te trekken tijdens zo'n trektocht. Mijn papa kan ook een beetje Spaans, gelukkig :D We weten wel nog niet in welk jaargetijde we gaan. Als we in de zomer gaan, dan is dat sowieso in de periode dat ik 3 maanden verlof heb. In 3 maanden lukt Santiago de Compostela normaal gezien wel ;)
Als je met 2 gaat en je wilt al rijdend op je paard deze tocht doen, moet je dan een extra pakpaard meenemen?

Beste Heike, maak er maar 4 maanden van. Het jaargetijde is heel belangrijk. Bedenk wel, dat het 45 gr.Cel kan worden op de hoogvlakte na Pamplona en daar staat echt niets te vreten voor de paarden in de zomer. Lees eens wat reisblogs van wandelaars, die de route gelopen hebben op: http://www.santiago.nl/reis_verslagen_en_weblogs.php , dan krijg je een idee van de tocht en de afstanden per dag. Op een paard met bepakking, doe je echt niet meer.
Een pakpaard meenemen is lastig. De paadjes door Frankrijk zijn vaak zeer smal in de bossen. Een pakpaard opleiden en begeleiden is al een kunst op zich.
Afbeelding
Zoals ik al vertelde ben ik ook onderweg in etappes. Op bovenstaande kaart staan de routes naar Santiago.
Ik volgde de routes: 4, 2, 5, 14, 21 en 31 tot net boven Bordeaux. Van daar uit is het nog 1000 km naar Santiago over route 40. Het zijn allemaal wandelroutes. Een route speciaal voor paarden is er niet. Je hebt nog een paar jaar om alles uit te vogelen, maar denk er niet te licht over !!

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 23:58

Bedankt voor al je hulp! :D Als wij Santiago gaan 'wandelen', dan vertrekken we vanuit St. Jean-Pied-de-Port. Zou het dan ook niet lukken in 3 maanden ( als we in de zomer gaan)?
Wat lijkt jou dan wel het beste ( niet met pakpaarden en niet met koets, maar ...)?

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:38

Jammer, dat je Frankrijk overslaat, dat is zo mooi !! Ja, in 3 maanden kan je makkelijk 780 km rijden over normale wegen. Maar dat is helaas niet het geval in Spanje. Je zal ook hele dagen over de vluchtstrook moeten rijden van snelwegen. Voor voetgangers is dat ook gevaarlijk, maar voor ruiters nog veel meer ivm voorbijrazende vrachtwagens. Het belangrijkste is het heel houden van de paardenvoetjes en het zorgen voor een goed nachtadres met voeding voor mens en dier. De zomer in het binnenland van Spanje is verziekend heet, weinig regen, dus ook geen spriet groen meer te bekennen. April, mei en juni zijn de beste maanden om Spanje te doorkruisen. Routa del Norte (langs de kust) is de beste route voor paarden, maar je moet dan wel door heel drukke, grote steden zoals San Sebastian en Bilbao. Die twee vrouwen uit Nijmegen onderweg naar Santiago, hebben dan ook het stuk tussen Bordeaux en Bilbao overgeslagen(800 km met trailer)en zijn pas na Bilbao weer verder gegaan.
Je hebt uiteraard de foto's van de paden gezien in de link die ik plaatste. Zo zullen die ook voor jullie en de paarden zijn.
Er is een manege in Santiago, waar je de paarden kan stallen, nadat je aangekomen bent. Als ik jullie was, zou ik gaan op twee paarden met zadeltassen en een tent en op heel goede wandelschoenen voor jullie zelf !! Paarden op hoefschoenen of ijzers met een kunststofzool er tussen !! Suc6 met de voorbereidingen !!

Casmihra

Berichten: 150
Geregistreerd: 19-07-12
Woonplaats: Harderwijk

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:59

Ik heb laatst een recensie gelezen van een man die ook een route naar Santiago had gedaan te paard, hij had geen hoefijzers maar hoefschoenen ! Het bespaarde veel geld met de hoefsmid en zijn paard liep als een zonnetje (ze moesten wel af en toe vervangen worden). Natuurlijk heeft het wel even geduurd voordat zijn paard volledig aan de schoenen gewend raakte.

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:05

Kan je nog achterhalen, waar je die recensie gelezen hebt. Ik ben ook geinteresseerd.

Mieke_Xena
Berichten: 136
Geregistreerd: 07-08-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 16:57

Hee! Even een vraagje aan Adrian: waarom kies je voor kunststof zolen er nog tussen?

Adrian

Berichten: 330
Geregistreerd: 22-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:07

Mieke_Xena schreef:
Hee! Even een vraagje aan Adrian: waarom kies je voor kunststof zolen er nog tussen?

Traditioneel beslagen paarden, hebben een weggesneden niet dragende straal en vaak dunne zolen. De paden door Frankrijk en Spanje zijn veelal verhard met nogal grof, scherp basaltsplit (zie link van foto's die ik eerder plaatste) Een zool en/of straalkneuzing of doorboring zelfs, moet je dan voorkomen. Een kunststofzool zal de hoef daar tegen beschermen. De diepe krassen en putten in de kunststof zolen van mijn hoefschoenen spreken boekdelen. Voorbeeld kunstofzolen voor tussen het ijzer en hoef: http://www.mustad.com/nl/mshop-product/ ... =undefined

anoushka

Berichten: 379
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Benimeli(Spanje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:14

heb deze maanden helaas geen tijd gehad om met het topic bezig te blijven door omstandigheden.
Het leek er op dat het niet meer ging lukken om dit jaar de route te doen, ik run samen met mijn moeder een kleine prive manege en vanwege rug probleemen van haar kant kan ik in principe niet weg. Nu komt er dit jaar eind van de zomer een meisje drie maanden hier tegen kosten en inwonen werken en kan ik er een tijdje tussenuit.
Ik weet nu zeker dat ik de camino de la lana ga doen, dat was die ik in de openingspost ook had staan en de bedoeling is om in September te vertrekken.
Ik vind het hier in spanje niet verstandig om de route zomers te doen met de hitte die we hier hebben, al helemaal niet met het paard.

Ik ga de reis barefoot doen en neem voor de zekerheid hoefschoennen mee. Ik neem paarden mee die nooit ijzers hebben gehad en ook goed getrainde en zeer sterke hoeven hebben. Ik was eerst van plan om zelf de hele route te loopen maar denk nu toch dat ik het te paard doe en stukken mee loop maar dat moet ik nog helemaal uitzoekken.

Ik ben best benieuwd hoe jullie de overnachtingen denken te doen. Ik zelf ben van plan om een licht gewicht tent mee te nemen en het paard met een lang lijn tussen bomen vast te maken. Ik weet dat groot deels van de reis vanaf waar ik ga geen stallen in de buurt zijn en ik wil het ook zo simpel mogelijk houden. Ik heb wel een voordeel dat ik de tal spreek en meestal zijn de spanjarden ook berijd om te helpen als er wat nodig is.

Ps: Adrian, heb ik jouw op facebook? of had je het over iemand anders

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 00:13

Waaw, ik volg :) Is toch ook een droom die 'k in de komende 5j wil volmaken.

Heike1998
Berichten: 150
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Horpmaal, Limburg,Belgie

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:12

Iemand nog iets gevonden? Of misschien gedaan? :D

filippini10
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:48

hi ik ga over 2 jaar met mijn nieuwe paard de route lopen. vanuit Nederland is het plan. ik ga hem nu inrijden en helemaal klaar stomen. heeft iemand goede routes. ik begin met het pietenpad vanuit Nederland

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:54

Die twee dames die naar Santiago gingen met Norikers kende ik destijds. Ze namen paarden mee van de fokkerij waar ik toen werkte. Ze hebben het gehaald, onderweg wel één keer een ziek paard gehad, maar weet niet meer precies wat er was. Een van de paarden droeg een pakzadel waar de bagage op zat.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:55

filippini10 schreef:
hi ik ga over 2 jaar met mijn nieuwe paard de route lopen. vanuit Nederland is het plan. ik ga hem nu inrijden en helemaal klaar stomen. heeft iemand goede routes. ik begin met het pietenpad vanuit Nederland


http://www.ruiterenenmennen.nl

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 00:33

Geen ervaring, maar stiekem wel een droom voor als ik later groot ben.. Ben inmiddels alweer 2x in santiago geweest (schoonvader woont er 60 km vandaan, in Cambados) en wil dolgraag de route (deels) eens gaan doen met mijn paard..

Zilandra

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 15:03

Ken je dit boek?
Is geschreven door twee dames die de route te paard hebben gedaan. Zij hadden een vrachtauto mee en de man van één van beide groomde de hele route.

Of horseshoes and holy water van Mefo Philips.

https://www.bol.com/nl/p/horseshoes-and-holy-water/9200000002592417/?suggestionType=suggestedsearch&bltgh=gCgo1pDf8C23kmfd--tFXw.1.2.ProductTitle

Ik heb zelf heel veel onderzoek gedaan en er toch vanaf gezien om deze route te paard te rijden. De Camino is gemaakt voor Pelgrims, met een paard loop je tegen zaken aan als dat je niet welkom bent in de hostels voor pelgrims. Je moet andere overnachtingsplaatsen zoeken, dat maakt het kostbaar en onzeker.

In de zomer is het ook niet super eenvoudig om aan eten te komen. De huisarts die met hond en paard van Zuid Spanje naar de Noordkaap wandelde in 2016 heeft uiteindelijk zijn paard naar huis gebracht omdat het té ingewikkeld was.

Ook twee mensen die vorig jaar te paard vertrokken zijn na een dag of 10 gstopt vanwege de continue stress voor de zorg van het paard. Zorg dus voor een goede groom of een grote zak met geld. Of een andere leuke route.

En tja, een project als dit geeft altijd onverwachte uitdagingen. :D
Ik wens je succes in de voorbereidingen, maak je dromen waar! Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat.

Lusitana

Berichten: 22436
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Route naar Santiago de Compostela met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:08

Ik ken mensen die het vanaf noord portugal hebben gedaan, ik wilde het ook gaan doen toen ik daar nog woonde, zodoende heb ik het met ze er over gehad. Ze hebben wel een stuk de paarden met een vrachtwagen laten vervoeren omdat er geen alternatief was voor de snelweg met brug over de Minho op hun route. (Vraag me af of de paarden op de pond hadden gekund op een ander punt).
Ze hebben verder geen problemen ondervonden. Het is altijd fijner in een groep omdat akkefietjes dan makkelijker op te lossen zijn en bovendien hadden ze back up vervoer die bagage meenam.

Zelf zit ik te denken aan een veel kleinere meerdaagse tocht in mijn omgeving, maar ik heb moeite met vinden van slaapplekken voor de paarden en mij en ik wil ook niet met zakken voer gaan slepen, eigenlijk.
Er gaat wel een georganiseerde vijfdaagse tocht van Moita naar Viana de Alentejo, ook bij mij in de buurt, en dat is misschien een leuk begin, maar het probleem is dat het zo massaal is. Daar ben ik niet zo van.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:13

Hoppit schreef:
Waaw, ik volg :) Is toch ook een droom die 'k in de komende 5j wil volmaken.


Ahem, maak hier dus maar 10j van :P Maar ondertussen wel een eigen paard en tweede komt over een goede 2.5 week *\o/*

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 12:33

Zoiets tocht is ook mijn droom. Niet zo zeer naar Santiago maar wel naar het zuiden van Spanje.

Er zijn veel oude routes dwars door Spanje.