Muildier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:10

Na 22 jaar in Amerika te wonen zitten wij te denken om terug te verhuizen naar Nederland.
We bezitten een hele lieve all round mule (muildier) die we mee zouden willen verhuizen naar nl.
We kunnen helemaal niets vinden op het internet over muildier eigenaren in Nederland, clubs etc.
Onze mule heeft nog nooit in haar leven een indoor arena gezien.
Ze heeft voor 3 jaar in de grand canyon gewerkt met rangers en touristen, is gebruikt voor packing en overnight camperen in de wildernis, jagen van wild boar, en is gebruikt in een parade.
Wij gebruiken haar voor trail riding in de rocky mountains waar ze heel happy is.
Doen wij er verstandig aan om haar mee te nemen?
Wij zouden alleen maar geïnteresseerd zijn in trail riding in het Nederlandse landschap.
Bestaan er veel mogelijkheden om dat te doen met haar?


Caroline

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:16

Mwoah...buitenritten kun je prachtig maken in NL, maar het is NIKS vergeleken met het Grand Canyon natuurlijk :+ Nederland is plat, heeft strand, polder, bos of hei en that's it :)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:22

Er zijn er hier wel maar zeer weinig, vaak zijn het liefhebbers hier op bokt heb je Tikka als ik het goed heb maar verder?

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:25

De buitenritten ben ik heel benieuwd naar.
Rijden jullie met je horse transport naar de trails?
Lekker relaxing lijkt me.
De buitenritten zijn hier erg mooi maar niet altijd zonder gevaar. We dealen hier met beren en mountain lions .

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:26

Enig idee waarom muildieren niet populair zijn in NL?

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18043
Geregistreerd: 21-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:28

Waar in NL wil je gaan wonen, Muilpaard?

De meeste ruiters maken buitenritten vanaf de locatie waar ze wonen/hun paard gestald staat.

Ik weet niet of en zo ja: waarom er weinig muildieren in NL zijn. Wél veel ezeltjes :j
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 19-11-16 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:28

Er zijn zeer weinig muildieren in Nederland, en de meeste die er zijn (ook muilezels) zijn kruisingen met kleine ezels, standaard maat (1.10/1.20) of mini-ezels. Vaak gekruist met Shetlanders 'voor de lol'.
Grote maat ezels zoals de Mammoths in de VS zijn hier nauwelijks te vinden want er is geen vraag naar, net als naar muildieren. Als je wat zuidelijker gaat, Frankrijk bijv, kom je ze al meer tegen.
Ik geloof dat je sowieso bij de KNHS niet mag starten met een ezel of muildier (dat was vroeger iig zo) maar ik weet niet hoe het zit bij westernverenigingen. Misschien dat ze er daar makkelijker in zijn aangezien het in de VS veel normaler is om mee te doen met muildieren.

Je kan hier in NL op sommige plekken best mooi rijden (afhankelijk van waar je woont) maar idd, het is natuurlijk niet te vergelijken. Hou er ook rekening mee dat muildieren erg sober zijn en het gras in Nederland vaak veel te vet is. De grond is hier ook anders, het zal waarschijnlijk een stuk natter zijn, vaak hebben muildieren wel stevige hoeven dus dat hoeft geen problemen te geven maar zou wel iets kunnen zijn om in de gaten te houden.
Heel eerlijk: zoals je het brengt denk ik dat ze waar ze nu leeft beter af is. Maar dat denk ik van bijna elk paard/ezel/muildier wat leeft in een gebied wat meer ruimte biedt en meer past bij het soort dier. Overigens denk ik niet dat ze het hier slecht zou hebben oid, maar het zal wel even wennen zijn met wat ze gewend is.

Er zijn een aantal bokkers met muildieren, maar dat zijn voornamelijk de kleine (niet echt berijdbare) maatjes. Ik weet dat er jaren terug een aantal mensen waren met grote muildieren maar die hebben hun dieren verkocht, geen idee waar die heen zijn gegaan.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:29

Natuurlijk kan je gewoon trailriding doen in Nederland. Denk aan de veluwe en andere parken. Maar zoals je natuurlijk kan bedenken is t niet zo avontuurlijk als de Rockies of Grand Canyon.
Aangezien muildieren en ezels zo slim en werkwillig zijn, zou ik (als t mijn dier zou zijn) hem blijven uitdagen. Dus verschillende dingen doen en dingen te doen waar hij moet denken. Ik denk dat hij anders verveeld gaat raken. Maar als jij je best blijft doen om t interessant te houden, is het t zeker waard.
Hoe oud is hij/zij?

Ik denk dat de reden is waarom er geen clubs etc zijn, omdat ezels en muildieren niet zo populair zijn in Nederland. In Nederland heb je ze niet zo nodig zoals je ze in de bergen nodig hebt. Muildieren en ezels zijn immers veel slimmer dan paarden en dus perfect in de bergen/ trailrides. Daarom zijn ze zo populair in Noord-Amerika. Vind ze zelf ook erg gaaf :D
Daarnaast zijn ze voor de nederlandse methode veel te moeilijk om te trainen. Aangezien je echt moet weten hoe je een equine correct moet trainen. Ze zijn veel te slim voor de meeste Nederlandse trainers/ ruiters :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:33

Muilpaard schreef:
Enig idee waarom muildieren niet populair zijn in NL?


Ook omdat grote ezels hier al nauwelijks te vinden zijn. De Mammoths van de VS zijn gefokt uit voornamelijk Spaanse rassen. Grote ezelrassen komen oa uit Spanje en Frankrijk. Wij hebben geen bergen hier in Nederland, dus wij konden altijd al gewoon spullen vervoeren met wagens of over het water. Daar zijn paarden prima geschikt voor. Op het land gebruik je dan trekpaarden.
In de bergen heb je een dier nodig met een zekere tred, een lastdier zoals een ezel of een muildier. Dus die zijn nooit echt populair geweest hier.
Daarnaast rijdt men hier voornamelijk dressuur etc, en daar zijn muildieren niet zo geschikt voor. Dus ook voor de wedstrijdruiter zijn ze niet echt aantrekkelijk hier. Tel daar bij op dat ze erg moeilijk te verkrijgen zijn (= duur), en je houdt hooguit een handjevol liefhebbers over. Soms zijn er wel plekken waar je ze kunt huren voor een trektocht maar dat is voornamelijk in Duitsland, Frankrijk en België.

De ezels in NL zijn voornamelijk de standaard middenmaatjes van rond de 1.10 en de mini's. De grotere Spaanse en Franse rassen zijn zeldzamer. Dus het fokken van een leuke maat rij-muildier wordt al een stuk lastiger dan.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 19-11-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:34

de gevaarlijkste dieren hier zijn boar. wilde zwijnen. en die zijn zolang ze geen jongen hebben en je ze niet provoceert niet gevaarlijk en zeker als je boven op je paard of muilezel zit niet. niets vergelijkbaar met mountain lions en beren :D je kunt hier met je trailer naar verschillende trails en de veel mensen kiezen een stalling die al in de buurt van een trail of natuurgebied is. alleen is de defenitie van "natuur" hier meestal met aangegeven ruiterroutes en aparte wandel en fietspaden. maar ook zeker mooi. geen idee waarom muildieren niet opoulair zijn hier.. meeste mensen hebben er gewoon geen ervaring mee of zelfs nog nooit een gezien. zeker niet van het formaat redelijk paard wat in de states veel voorkomt. je ziet hier af en toe kleintjes maatje kleine pony maar ook niet veel.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:39

Bijkomend probleem hier is natuurlijk dat je er niet mee kunt fokken. Dus dan gaat het ook niet zo hard met de fok als er al weinig ezels te vinden zijn boven de 1.30 of mensen die het er voor over hebben hun paard te laten dekken door een ezel. Er zijn maar weinig mensen die ervaring hebben met muildieren (en het is toch een slag apart, het zijn echt geen paarden), het gros zal waarschijnlijk nog nooit een muildier hebben gezien.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 22:50

Mules zijn hier meer in opkomst.
Kunnen wat makkelijker tegen allerlei soorten weer, meesten hebben geen schoenen nodig, minder kans op colic, eten minder. Meer surefooted. Aanschafs prijs is vergelijkbaar met een paard maar ze leven langer en kunnen langer bereden worden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:54

Klopt, helaas is men daar in NL nog niet achter. Heb zelf vooral ervaring met ezels en wat minder met muildieren, maar er wel mee gewerkt in Zuid-Frankrijk. Hoop er ooit zelf nog eentje te mogen bezitten :)

Probleem hier is alleen wel dat het klimaat niet ideaal is en het gras al helemaal niet. En dat ze hier toch wel aan de prijs zijn (je kan een paard voor veel minder vinden), vooral omdat je wss zult moeten importeren vanuit het buitenland (Frankrijk, Spanje etc.) Voordeel is dat ze daar dan vaak wel weer iets goedkoper zijn. Maar dan moet je wel heel voorzichtig zijn met zoeken naar een goeie.
Zag er net bijv. eentje te koop staan op ehorses, uit Duitsland, 3800 euro. Dat zijn vaak toch wel een beetje de prijzen in deze omgeving voor een bereden muildier met een grote stokmaat.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:02

Het eerste wat in mij opkomt: poeh dat gaat een vieze tegenvaller worden om terug in NL trailritten te maken.

Uiteraard zijn er opties, maar die stellen weinig voor van wat je in de US gewend bent. Je bent de aftstanden met truck in de US gewend, en stelt het voor jullie waarschijnlijk niet veel voor om de trailer op te laden en de grens over te gaan? Dus dat is misschien ook een optie als je een ander uitzicht wil dan in NL.

Of het verstandig is om de mule mee te nemen, ligt een beetje aan wat hij nodig heeft qua energie behoefte. Is hij eentje die een goede werkdag nodig heeft, of maakt het niet zoveel uit of je 1 uur rijdt of 10 uur, bergen in of plat landschap. 1 uur stappen in NL is qua energie verbranding en uitdaging veel minder dan 1 uur stappen in de rockies. In NL moet je misschien meer long trotting doen met hem of het rijden aanpassen zodat het uitdagend voor hem blijft. Maar misschien is hij gewoon een steady-eddy en maakt het allemaal niet zoveel uit :) .

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:15

Onze mule is 22 en wij zijn mid fifties.
Dus doen we het lekker rustig aan.

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 23:31

Langoor meldt zich :) ik woon wel niet in Nederland maar in België langs de grens met Duitsland, een kleine 100 km van Maastricht. Ik heb 4 grote rijmuildieren en doe aan westernrijden en buitenritten. Zoals hierboven al gezegd ga je in Nederland niet veel uitdagingen hebben als ik lees wat je gewend bent in de USA, hier bij ons zal het er net ietsjes meer op lijken
In Nederland en België zijn er idd zeer weinig muildieren te vinden, ik heb weet van 2 dames in Nederland die eentje hebben en enkele mensen hier in België. Net over de grens met Frankrijk en Duitsland kom je ze veel meer tegen. Mijn muildieren komen op eentje na allemaal uit Frankrijk, mits je op de juiste manier zoekt vind je er daar goede en betaalbare. Ik heb sinds 6 jaar muildieren en wil niks anders meer ben helemaal verkocht....
wat wedstrijden betreft, da's een moeilijke, heeeeel soms worden wedstrijden opengesteld voor muildieren, zo hebben wij vorige week voor het eerst een beginners trail gereden in Nederland. In Duitsland en Frankrijk worden ze meer toegelaten..... training is doorgaans geen probleem en afhankelijk van waar je gaat wonen in Nederland kan ik je mss wel aan een lesgever/trainer helpen die reeds ervaring heeft met muildieren....mocht je interesse hebben, in mn voetnoot vind je al wat gegevens, pb mag ook

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:46

Oh langoor wat leuk om je verhaal te lezen.
Leuk te lezen dat je muildier enthousiast bent.
En wij zijn ook helemaal in love met Mules.
We weten nog niet of het Nederland gaat worden we zitten ook aan België te denken. Net over de grens of zo.
We willen iets zoeken waar onze equines en honden happy zijn.
Ik houd zeker je info on file.

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 23:51

We hebben twee clinics mee gemaakt.
Obstacle courses in an outdoor arena en een binnenhal.
Ze deed het erg goed

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:01

Nederland is grotendeels drooggemalen rivierdelta. Dus NAT, gaan de keiharde berghoeven van een muildier niet leuk vinden. Als België ook goed is, Belgische Ardennen komt stukje dichterbij de rockies die je mule en jullie zelf gewend zijn. Vraag is dus hoeveel mensen ben je om je heen gewend, want je zal de eerste niet zijn die na lange tijd op minimaal 15min. van een buurman wonen niet kan aarden in een dorp/stad hoe klein ook. Met wat ouder worden is laatste huis het dorp uit misschien optie, maar afhankelijk van je woonomgeving nu zou ik echt goed kijken naar iets wat genoeg overeenkomt om niet meteen terug te willen.

Waarom wil je trouwens terug?

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 01:12

Door mijn husbands werk zijn we hier beland en hebben we ook in China en Brazilië verbleven.
We hebben geen kinderen en it is Just the two of us here.
Alle familie en vrienden zijn in nl die ook ouder worden en we toch missen.
We hebben ook in verschillende gebieden in Amerika gewoond, gewerkt en veel meegemaakt.
We hebben een leuke tijd gehad maar we missen toch een hoop goede dingen van Europa.
For many reasons we never called the USA " home"
We kijken ernaar uit om van de meest simpele dingen in Europa weer te kunnen genieten.
"Gezelligheid" is een van de dingen die we missen.
Niet uit te leggen aan een Amerikaan of eventueel correct te vertalen. :)F
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muilpaard op 20-11-16 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:28

Totaaaaaal offtopic maar nieuwgierig:

Als jullie thuis zitten op de bank, praten jullie dan nederlands of engels? :+ nederlands is jullie moedertaal maar na zoveel jaar zal het er wel in zitten toch? *ik ben niet nieuwsgierig*

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 01:31

Ha ha . 95% Nederlands met wat Amerikaanse woorden er doorheen gemengd. Puur omdat het een korter woord is en makkelijker in de mond ligt

Muilpaard

Berichten: 116
Geregistreerd: 19-11-16

Re: Muildier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 01:36

We merken wel dat de NL taal erg is veranderd sinds we weg zijn. Ook zal onze zins opbouw een beetje anders zijn of hoe we woorden gebruiken maar dat pikken we wel weer op. We moeten er erg om lachen en het duurt even voordat we door hebben wat men bedoelt

alex66

Berichten: 1771
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:51

Oeh ze is mooi :~ , tja wat zal ik zeggen in Nederland ga je niet vinden wat je in de USA hebt kwa buitenrijden maar met een beetje zoeken en een trailer kom je een heel eind.
Op de vraag neem je haar mee zeg ik waar is je muil het meest aan gehecht, haar plek of haar mens.
Wat ik van muilen weet is dat ze nogal eenkennig zijn en moeilijk van eigenaar wisselen.
Dat en het feit dat je hier zelden of nooit een dier zo als dit kunt kopen zou mij sterk doen nijgen naar meenemen.
En als je plek over hebt in je koffer mag je er ook een voor mij mee nemen :D

Langoor
Berichten: 39
Geregistreerd: 11-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:58

Kom maar heeeeel dicht bij ons wonen hier is het heerlijk vertoeven!! :') wij wonen in een dorpje met 70 inwoners en moeten het bos met maar weinigen delen.... we hebben ook nog een boerderijtje net over de grens in de duitse eifel ( 40 km hiervandaan) waar het zo mogelijk nog leuker rijden is met de muilen....hier kan je nog een dag of meer in het bos rondrijden zonder 20 keer hetzelfde rondje te hebben gedraaid en het is bergje op bergje af :) enne stiekum snak ik naar mede-muildier-lovers om samen de bossen in te trekken..... :D
We zijn er ook helemaal niet vies van om heel wat kms te rijden met de chevy en de trailer om eens een ander gebied te verkennen.....en qua leeftijd zitten we ook niet gek ver uit elkaar *\o/*