Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Met woonwagen op reis

 
Profiel   

We "zitten" al langere tijd op deze website te koekeloeren naar info over een onderwerp wat ons in hoge mate interesseert maar vinden er tot nu toe weinig over. Desondanks vinden we het nu toch wel tijd om ons even voor te stellen: "we" zijn man/vrouw en zijn zo langzamerhand klaar met ons werkzame leven en dan komt de vraag: wat nu? Stilzitten? Dacht het niet, Vrijwilligerswerk? Heel nuttig, maar nu nog ff niet.
Na heel lang wikken en wegen (en wennen aan het idee) zijn we tot de ontdekking gekomen wat we de komende jaren wel (graag) willen) Niet lachen nu hoor!! We kopen (of laten 'm bouwen) een grote "pipowagen" voor permanente bewoning en gaan daar de komende jaren mee op reis. Ja,....... onze kinderen (zijn allang het huis uit) moesten wel behoorlijk wennen aan de gekke plannen van Pa en Ma maar zien ook wel dat het serieus gaat worden. Dussss. Nu kijken we voornamelijk uit naar een tweespan tinkers die letterlijk de kar moeten trekken. We hebben helaas nog geen ervaring met paarden maar nemen ruimschoots de tijd om alle benodigde kennis op te doen. Alles is te leren tenslotte (hopen wij) en tinkers zijn volgens ons bij uitstek de geschikte paarden voor zo'n plan. Misschien heb jij goede ervaringen met een tinkerstal of betrouwbare adressen of goede adviezen............Misschien heb je zelfs ervaringen met lange trektochten. We staan er voor open en houden je natuurlijk op de hoogte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 11:00 



 
Profiel   

Wat een leuk idee! Mits goed voorbereid, maar het klinkt alsof jullie daar mee bezig zijn.

Mijn tip is om de paarden ruim van te voren aan te schaffen een deze goed te leren kennen. Veel problemen ontstaan door dat mensen de signalen van hun paard niet goed kunnen 'lezen'. Op zo'n lange tocht worden kleine ongemakjes al snel een groter probleem. Dus is het zaak om de paarden goed in de gaten te kunnen houden.

Verder, zoek voorafgaand aan de tocht een goede instructeur/ pensionhouder die met bovenstaande kan helpen.

Een uiteraard goed trainen vooraf.

Ik ben heel benieuwd of het jullie gaat lukken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 12:23 



 
Profiel   

Dag Meintje,

Bedankt voor je reactie. We kennen onszelf gelukkig goed genoeg om zo'n avontuur alleen aan te gaan na grondige voorbereiding juist en vooral wat betreft de paarden. We gaan er vanuit minimaal 1,5 jaar
aan voorbereidingen nodig te hebben. Huis en machines verkopen We hebben (nog) een bedrijf. Dus er komt heel wat kijken voor we op pad gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 12:55 



 
Profiel   

Dat klinkt positief! Misschien zitten er bokkers in de buurt die jullie willen en kunnen helpen met vragen/advies.
Als jullie uit mijn regio komen zou ik dat zeker willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 13:54 



 
Profiel   

Volgens mij heb je bijna precies hetzelfde 1 week geleden gepost, het is niet helemaal de bedoeling om 2x hetzelfde te openen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 14:02 



 
Profiel   

Dag Meintje,

Bedankt voor je spontane aanbod voor hulp maar ik heb ff gegoogeld waar waterlandkerkje ligt en das niet echt bij ons naast de deur aangezien wij in Friesland wonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 15:31 



 
Profiel   

We hebben toch de 'huifkarbokkers' die elk jaar in de vakantie met de huifkar door NL trekken? Wie zijn dat ook alweer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-17 15:33 



 
Profiel   

Ja dat lijkt me ook zo tof . De tinker heb ik al nu nog een huifwagen en menles. ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 00:03 



 
Profiel   

Gaaf plan. Ik zou starten met menles en koetsiersbewijs halen. Van daaruit krijg je weer de juiste contacten in de paardenwereld. Tinkers zijn mooi maar ook bewerkelijk; gevoelig voor mok enz. Persoonlijk zou ik voor dit doel eerder een paar fjorden aanraden. Ook sober en sterk maar net wat makkelijker dan een gemiddelde tinker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 00:13 



 
Profiel   

Wat onwijs gaaf! Ik ga jullie graag volgen in dit avontuur en wil natuurlijk graag helpen met jullie zoektocht naar de Tinkers. Ik heb veel ervaring met het ras en woon in het oosten van groningen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 01:09 



 
Profiel   

Anne_GTI schreef
Gaaf plan. Ik zou starten met menles en koetsiersbewijs halen. Van daaruit krijg je weer de juiste contacten in de paardenwereld. Tinkers zijn mooi maar ook bewerkelijk; gevoelig voor mok enz. Persoonlijk zou ik voor dit doel eerder een paar fjorden aanraden. Ook sober en sterk maar net wat makkelijker dan een gemiddelde tinker.


Absoluut niet met je eens.
Gevoeligheid voor mok herken ik ook niet, heb je je echt verdiept in het ras en hoe ze gehouden worden bij oorsprong?
De Tinkers zijn erop gefokt dit werk te doen. Zij trekken al eeuwenlang de woonwagens van de Kelten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 01:10 



 
Profiel   

Erg gaaf plan!
Tinkers kunnen het werk inderdaad prima aan, en als ze genoeg beweging krijgen en sober gevoerd worden dan kun je de mok/CPL uitbraken heel goed voorkomen.
Hebben jullie al ervaring met paarden houden en mennen?

Er zijn meer bokkers die met de huifkar (incl tinker) rondtrekken, ik weet alleen de boktnaam even niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-08-17 05:28 



 
Profiel   

Wat een leuk idee. Maar inderdaad het zal de nodige voorbereidingen nodig zijn maar als ik jullie verhaal lees komt dat goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 08:38 



 
Profiel   

bedoelen jullie Mariska_28

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 08:44 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk idee!

Ik denk dat jullie topic beter naar BRT buitenrijden, ruitervakanties en trektochten verplaatst kan worden. Daar zullen meer mensen zijn die jullie kunnen helpen, tips kunnen geven etc.

Veel succes! Ik ga jullie volgen, ik ben erg benieuwd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 10:17 



 
Profiel   

Het lijkt mij erg gaaf! Leuk idee! Maar ik zou wel goede research etc doen, zodat je goed voorbereid bent!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 14:20 



 
Profiel   

Omdat deze vraag beter op [BRT]Buitenrijden, ruitervakanties en trektochten past, verplaats ik deze hierheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:00 



 
Profiel   

Wat een ontzettend leuk idee! Ik ga ook volgen. Woon in Friesland, ook wel een klein beetje ervaring met tinkers, maar niet voor trektochten e.d. Maar mochten jullie algemene vragen hebben wat betreft paarden houden mag je altijd pb sturen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:39 



 
Profiel   

Wij doen dit elk jaar als vakantie voor één a twee weken. Zit nu op mijn werk, reageer vanavond wel wat uitgebreider.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:49 



 

Leuk idee. Begin met het halen van je menbewijs. Dan leer je meteen ook alles over ziektes, verzorging, voeding etc. Die kennis heb je hard nodig. PMO in Steenwijk is een leuk en aardig adres daarvoor en ik weet zeker dat ze daar ook graag met je meedenken over jullie verdere plannen.

En koop pas paarden als je dat allemaal achter de rug hebt en goed weet wat je nodig hebt. Er zijn ongetwijfeld mensen die op jullie met jullie beperkte kennis heel kundig overkomen. En die jullie nu al allerlei paarden willen aansmeren. Maar de kans is groot dat je , naarmate je meer kennis en ervaring opdoet, ontdekt dat je dan toch niet gekocht hebt wat je nodig hebt.

En wat Anne_GTI ook zegt: ik zou liever voor Fjorden gaan dan voor Tinkers. Tinkers zien er natuurlijk très bohemien uit, maar het zijn al lang niet meer die sobere, makkelijke dieren waar men vroeger mee rondtrok. Maar nu ik erover denk..... laat het ras eens even helemaal los en kies 2 zeer goed opgeleide, koele en sterke paarden die goed bij elkaar passen in het span (en dan bedoel ik niet qua kleur maar qua karakter en manier van werken). Misschien vind je wel twee Tinkers die daaraan voldoen, maar sluit zeker ook je ogen niet voor andere opties!

Er is er trouwens nog eentje die rondtrekt, maar die blijft wel in de winter thuis: http://www.tubantia.nl/hof-van-twente/t ... ~a0ca654c/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 08:07 



 
Profiel   

Hallo Safina,

Bedankt voor je je reactie,

We hebben al een eerste kennismaking gehad met PMO en zijn zeker van plan eerst menlessen te nemen.Over de keuze van de paarden: Ja, we zitten middenin het hele proces van voorbereidingen en zullen zeker luisteren naar de vele adviezen en goede raad en pas daarna een besluit nemen. En nog maar bedankt voor de link naar een "collega reiziger"

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 08:36 



 

HarBrig schreef
Hallo Safina,

Bedankt voor je je reactie,

We hebben al een eerste kennismaking gehad met PMO en zijn zeker van plan eerst menlessen te nemen.Over de keuze van de paarden: Ja, we zitten middenin het hele proces van voorbereidingen en zullen zeker luisteren naar de vele adviezen en goede raad en pas daarna een besluit nemen. En nog maar bedankt voor de link naar een "collega reiziger"


Leuk dat jullie al contact hebben met PMO. Ben benieuwd hoe jullie de menlessen vinden!

Qua adviezen en goede raad van anderen: toen wij pas met mennen begonnen, geloofden we iedereen die er meer verstand van leek te hebben dan wij. Zolang ze maar overtuigend en deskundig overkwamen. Intussen weet ik dat je dat niet moet doen. Je moet zorgen dat je er zelf voldoende verstand van hebt. En dan pas een paard kopen. Echt!

Jullie hebben nog ruim te tijd. Ga lekker lessen, ervaring op doen met verschillende paarden en leer zo over jezelf en ontdek wat je in een paard zoekt. Zowel qua exterieur als karakter. Hoe verder je komt qua kennis en ervaring, hoe duidelijker jouw plaatje van jullie ideale reisgenoten wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 08:50 



 
Profiel   

Heel erg leuk idee.
Wat tips.
.Lees b.v. het boek, het aangespannen paard van Bartels. Ik vond dat een top boek en er staat veel in over mennen, paardenrassen, onderhoud paarden etc. Mocht het niet meer in de handel zijn, dan laat het me weten via pb, want ik heb 3de druk en dan stuur ik het naar jullie op. Wij mennen niet meer.
. Ga inderdaad menlessen halen en je menbewijs voordat je paarden gaat kopen. Zoek een goede instructeur.
. Ga met die instructeur je paarden kopen. Ik denk dat vanaf 10 jaar je de meer ervaren paarden kunt kopen die veelal wat relaxter zijn, maar onze merens van 4 was super relaxed, dus jong hoeft niet slecht te zijn. Je instructeur zal je verdere raad geven.
. Mochten jullie ooit in de Haute Vienne komen, dan hebben jullie een overnachtingsplek voor jullie en de paarden en kunnen jullie bij komen.


Veel plezier met alle voorbereidingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 13:10 



 
Profiel   

Wat een gaaf idee en wat een fantastische manier om rond te reizen en heerlijk van je pensioen te genieten! Ik wil je vooral aanraden om te genieten, zowel van de voorbereidingen als de reis zelf :D Al een idee waar de reis heen gaat? Zorg iig voor een goede telefoon met bijpassend abbonnement zodat jullie altijd kunnen bellen in geval van nood. Via (web) winkels als bever en bookdepository.co.uk kun je veel wandel en land kaarten vinden die wellicht handig zijn voor onderweg. Zo vind ik zelf de michellin kaarten (zijn van die boekwerken) heel handig, zeker als je de weg eens kwijt raakt of iets niet blijkt te kloppen ;)

Hou ons vooral op de hoogte van je voorbereidingen! Ik denk dat jullie plan een prima kans van slagen heeft :j Zeker omdat jullie echt de tijd willen nemen om goed voorbereid te zijn.. Succes dit kunnen jullie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 14:31 



 
Profiel   

Dag pien_2010,

Bedankt voor je tip over het boek, Hebben gelijk ff gekeken maar is nog leverbaar, dus gaan we zeker bestellen. We hadden zelf ook al bedacht dat paarden vanaf 8 jaar waarschijnlijk een betere optie zijn dan de jonkies. En,........komen we ooit in Frankrijk,....dan zul je zeker van ons horen. Bedankt voor het mooie aanbod. Is het in Frankrijk niet erg puzzelen om telkens een geschikte route te vinden wegens (te) steile hellingen en afdalingen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 12:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen