Bokkers die met hun pony fietsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kverhage

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-02-15

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:33

Ja ik fiets ook vaak met mijn fjord! Wij hebben het eigenlijk gewoon een keer geprobeerd op een fietspaadje door een park heen en dat ging (en gaat nogsteeds) super! Nu was hij ook al goed verkeersmak en staat hij stil of gaat langzamer als ik dat ook doe :)

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 22:56

:o Ondertussen hebben we gefietst en het was superleuk.
Pony was erg enthousiast en we hebben er lekker de vaart in gehouden. Gelukkig is het erg rustig bij ons in het bos, we moeten nog wel werken aan de fijnafstemming

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:29

heb ondertussen wel besloten een cap op te zetten, en het commentaar kan me niet bommen!

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-17 10:30

Hier een fietshelm ;)

NoorWJ

Berichten: 271
Geregistreerd: 08-05-10

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:35

Ik doe het ook wel eens met mijn verzorgshet, alleen hoe doen andere mensen met een kleine pony dat bij het (in- en uit)stappen? Dat gaat zo langzaam dat fietsen niet te doen is, en lopen met een fiets en pony voor 20 minuten in totaal vind ik behoorlijk vervelend lopen. :o

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:42

Zadel laag genoeg zetten zodat je mee kunt steppen. Ik heb dan één voet op de trapper op de laagste stand, met mijn andere voet step ik op de vloer mee.

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:44

Jep ik fiets vanaf dat hij twee was van en naar de wei. En sinds vorig jaar ook grote rondjes van meer dan een uur gewoon langs de weg en ook een stukje langs een snelweg met berm tussen het fiets pad en de weg. Maar het meeste in een soort natuurgebied. Ons eerste grote rondje was met een ander paard erbij en daarna gewoon alleen voordeel is hij is voor de wagen super verkeersmak omdat altijd buiten gewandeld en gefiets hebben :j

Vind wel dat je paard of pony goed afgericht moet zijn en gehoorzaamt als jij wat zegt want anders kan het heel gevaarlijk worden
Laatst bijgewerkt door F_inley op 03-10-17 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 10:45

Paar keer gedaan met ponylief, maar die bleef het eng vinden... helaas, dan maar hardlopen, is voor baas ook niet erg

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:38

ik doe het wel eens eerst longeren in stap, of een stukje wandelen en dan terug om de fiets. ga het zo trouwens maar eens doen.....altijd leuk en gezond :x

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:44

Ik deed het vroeger heel veel met m'n shetlander. Hij liep in de berm, ik op m'n fiets op het fietspad. Ze bouwde we lekker zijn conditie op in stap en draf en galop. Heerlijk!

Tegenwoordig heb ik een paard en vind ik het toch iets gevaarlijker. Zo'n kleintje was altijd iets overzichtelijker dan zo'n reus naast je, waar je ook nog eens niet overheen kan kijken vanaf de fiets. Maar nu ik dit topic zo lees wil ik het toch weer eens oppakken, gewoon op een verplicht fietspad :).

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:56

Ik wil ook wel een keer gaan fietsen en op buitenrit enzo is ze 1000% verkeersmak.. maar zijn jullie nooit bang dat ze toch ergens van opzij springen?

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:13

Met mijn oude verzorgpaard fietste ik graag. Lage fiets, zodat je goed met je voeten bij de grond kunt. En kaptoom in het begin, voor meer controle. Later gewoon aan het halster, goed opletten dat ze niet wilde gaan grazen, want dan sta je zo abrupt stil. Ook heel goed voor interval training.

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:18

De pony waar ik mee fiets is 1,20, dus heel langzaam gaat het in-uitstappen niet.
Toch is het tempo wel laag haha, meestal fiets ik heel rustig mee en als we echt langzaam gaan hou ik mijn rechterhand (waar ook het halstertouw in zit) in zijn manenkam. Niet dat ik leun, maar zo bewaar je makkelijker je evenwicht en ga je niet te hard :P Maar ook dit is geen optie als je een heel kleintje bij je hebt haha

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:34

xLeoniee schreef:
Ik wil ook wel een keer gaan fietsen en op buitenrit enzo is ze 1000% verkeersmak.. maar zijn jullie nooit bang dat ze toch ergens van opzij springen?


Ja daarom ook een cap op en een lang touw mee, en proberen te improviseren als dat gebeurt!

Ben net terug we hebben er weer van genoten, en het gekke is dat je dan ineens veel aanspraak hebt :9

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:35

Sim schrikt gelukkig niet snel, alleen vrachtwagen s en tractors vindt ie eng, maar die zie je van te voren aankomen. Ook, als hij schrikt springt ie een pas opzij of 2 naar voren, daarna is het goed. <3

F_inley

Berichten: 6401
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:38

xLeoniee schreef:
Ik wil ook wel een keer gaan fietsen en op buitenrit enzo is ze 1000% verkeersmak.. maar zijn jullie nooit bang dat ze toch ergens van opzij springen?


Ik heb een lang touw en pony lief springt als hij echt schrikt achter de fiets langs net als dat hij tijdens het wandelen ook achter mij langs springt. Op mij springen is een no go en dat weet hij heel goed. Maar gelukkig schrikt hij haast nooit

Ik heb hem ook wel eens los moeten laten omdat hij opeens stil stond en dan gaat hij dus gewoon staan eten haha

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:09

NoorWJ schreef:
Ik doe het ook wel eens met mijn verzorgshet, alleen hoe doen andere mensen met een kleine pony dat bij het (in- en uit)stappen? Dat gaat zo langzaam dat fietsen niet te doen is, en lopen met een fiets en pony voor 20 minuten in totaal vind ik behoorlijk vervelend lopen. :o


Zomaar een idee, instappen, fiets pakken en fietsen, fiets wegzetten en daarna uitstappen? Dat lijkt mij het meest logisch en praktisch, denk dat ik het zo zou doen....

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:15

Ik fiets met al mijn paarden al jaren lang. Heb hier een arabofries staan die een probleem in haar bekken had-heeft. Ik ben met haar begonnen met wandelen en daarna naast de fiets. Nu wissel ik rijden en fiets af.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:29

Ik zou dat ook wel willen proberen met mijn mini. Denk alleen dat ie dwars door de fiets heen rent of spontaan opeens gaat grazen :)) Ik ga ook niet met de fiets naar stal, dus dan zal ik moeten vragen of ik er eentje kan lenen op stal van iemand.. (T is voor mij 22 km enkele reis, dat vind ik iets te enthousiast om te fietsen op een doordeweekse avond na mijn werk).

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 22:20

Over het in en uit stappen: Dat doe ik niet/nauwelijks, want ik denk dat het niet nodig is. Ponylief staat de hele dag een beetje te scharrelen in de paddock dus helemaal koud en stijf is hij niet. Verder vind ik fietsen ook totaal niet belastend, het is enkel op zijn comfortabele tempo een km of 5 draven in een rechte lijn met 6 bochten oid. Enkel de laatste 100 meter stappen we soms (meestal uit veiligheid ivm de paarden in de wei die gek gaan doen, niet perse om uit te stappen) en dat stukje is wel te doen op de fiets of dan wandel ik even mee.

GabberGill

Berichten: 5744
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:41

mijne doen stap draf en galop naast de fiets. De ene vindt het gevaarlijk, maar ik ken ze vrij goed.

Kabayo

Berichten: 13972
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:45



Zeker!
Hier met mijn 2 jarige Fries :)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:49

Ik doe het niet maar dochter gaat regelmatig fietsen met haar arabier. Hij snapt dat en vindt dat ook erg grappig. Zij doet het als variatie. Of een enkele keer als er bijvoorbeeld geen zadel op kan vanwege een singelplekje of zoiets.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:50

Ik wil het weer oppakken met onze shet. Hij kan het, maar ik twijfel altijd waar ik kan gaan fietsen. We kunnen hier het bos in en dan op fietspad of ruiterpad gaan waar ook wandelaars komen. Op fietspad is vrij smal met weinig ernaast, maar ruiterpad kan wel zwaar zijn om te fietsen.
Als hij naast me te paard mee gaat, loopt hij links van me, omdat ik rechts op 1 hand rij. Maar met fietsen is dat rechts. Daarom zou ik eigenlijk wel een fiets willen met terugtrap rem. Hoewel de mountainbikes fijner zijn in het bos.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:55

Naast de fiets en soms ook gekker :=

Afbeelding

Wel altijd met een driehoeksteugeltje om, dan bouw je er tenminste nog wat bespiering op de juiste plekken mee op. :j

Nu eigenlijk al een paar jaar niet meer gefietst omdat we een verzorgerstertje hebben voor haar, maar mocht die te groot worden dan gaat ze idd maar weer naast de fiets of als handpaard mee.

en ons jonge paard toen ze nog niet ingereden was, naast haar surrogaat mama mee om de grote wereld te verkennen.
Beetje jammer van het hoofdstel dat op de foto afgezakt en scheefgegaan was (bakstuk bij oog) dat is inmiddels opgelost maar heb zo gauw geen andere foto.

Afbeelding

Met een jong of groot dier voel ik me overigens veiliger op een ander paard dan op de fiets, moet je natuurlijk wel een ander paard tot je beschikking hebben dat snap ik. :P