Bokkers die met hun pony fietsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:28

superpony schreef:
Ik wil het weer oppakken met onze shet. Hij kan het, maar ik twijfel altijd waar ik kan gaan fietsen. We kunnen hier het bos in en dan op fietspad of ruiterpad gaan waar ook wandelaars komen. Op fietspad is vrij smal met weinig ernaast, maar ruiterpad kan wel zwaar zijn om te fietsen.
Als hij naast me te paard mee gaat, loopt hij links van me, omdat ik rechts op 1 hand rij. Maar met fietsen is dat rechts. Daarom zou ik eigenlijk wel een fiets willen met terugtrap rem. Hoewel de mountainbikes fijner zijn in het bos.

Als ik door het bos ga, neem ik het ruiterpad. Fietspad is de boswachter niet blij mee :) Moet zeggen dat ik een klein stukje heb wat is toegestaan voor wandelaars, fietsers en paarden, dus dat is makkelijk. Verder pak ik dan een stukje langs de weg; het eerste stuk stap ik, dan op de rustige stukken draven en op drukkere stukken weer stappen. Dan via het bos terug. Andere optie die ik op sommige bosstukken heb is fietspad naast het ruiterpad, zit alleen zo'n smal bermpje met af en toe een paaltje tussen. Maar mijn pony's snappen beide dat ze beter op het ruiterpad kunnen lopen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:20

Ik moet een klein stukje langs de weg en kom dan in het bos. Fietspad loopt wel parallel aan ruiterpad, maar zit bomenrij tussen. Ruiterpad fietsen red ik niet qua zwaarte denk ik. Maar misschien tijdens droge periode wel te doen. zal het proberen. Vd week gewandeld en sommige stukken moeten wel lukken als ik de mountainbike neem.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:30

Afbeelding
Ik fiets ook met mijn super enthousiaste pony :') (op de foto drachtig en van de mening dat het tijd was voor verlof).

Wij hebben geen bak dus vooral in de winter is het een fijne manier om te trainen wanneer ik geen tijd heb om te mennen of als afwisseling.
Ik zorg wel altijd voor een fiets met achteruittraprem, alleen handrem vind ik wel wat link.

Hoop midden november weer te beginnen met fietsen om conditie op te bouwen na rust door dracht en veulen en daarna verplichte rust van mijn kant.

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 23:35

Met Alex fietsen is op het moment ook wat link, hij gaat het liefste in een keiharde niet bij te houden galop bij de eerste keer dat ik draf zeg. Dus vanaf nu mag ie eerst aan de longeerlijn voordat ik ga fietsen :+

GabberGill

Berichten: 5751
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 23:51

Gypsy schreef:
Naast de fiets en soms ook gekker :=

[ [url=m/yitqzs.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wel altijd met een driehoeksteugeltje om, dan bouw je er tenminste nog wat bespiering op de juiste plekken mee op. :j

Nu eigenlijk al een paar jaar niet meer gefietst omdat we een verzorgerstertje hebben voor haar, maar mocht die te groot worden dan gaat ze idd maar weer naast de fiets of als handpaard mee.

en ons jonge paard toen ze nog niet ingereden was, naast haar surrogaat mama mee om de grote wereld te verkennen.
Beetje jammer van het hoofdstel dat op de foto afgezakt en scheefgegaan was (bakstuk bij oog) dat is inmiddels opgelost maar heb zo gauw geen andere foto.

[ [url=m/U83X6T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met een jong of groot dier voel ik me overigens veiliger op een ander paard dan op de fiets, moet je natuurlijk wel een ander paard tot je beschikking hebben dat snap ik. :P

Hahahhaha mijne doen dit ook. Auto, fiets of ander paard ernaast het boeit ze niks

Hippe_Hannes

Berichten: 176
Geregistreerd: 10-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:01

Met mijn oudste fiets ik ook regelmatig. Hij geniet er echt van. Inderdaad, afstappen als we iets engs tegenkomen, en de eerste kilometer loop ik er gewoon naast. Het halstertouw heb ik altijd dubbel in mijn hand. In geval van nood, kan ik een deel loslaten, zodat er iets meer speling komt, en ik tijd heb om een voet op de grond te zetten. Het uiteinde heb ik dan gewoon nog vast. Terugtraprem is zeker handig! En je zadel moet niet te hoog staan, zodat je gemakkelijk bij de grond kan, als dat nodig is.

We zijn begonnen met draven op rustige momenten. Hij was al met 1 hand te sturen voordat ik er aan begon. Gewoon halster, touw, en soms een zweep, als hij zijn achterbenen wat meer op moet tillen.

Met mijn jongste durf ik het nog niet aan. Hij is nog wel eens te enthousiast op zoek naar grasjes, en ik moet hem buiten nog te vaak met 2 handen corrigeren als we wandelen. Je hebt er wel een braaf paard voor nodig. ;-)

polbo

Berichten: 939
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 00:07

Afbeelding

Wij fietsen al jaren. Soms met een en af en toe heb ik ze beide mee.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:46

Weet niet hoe het in Nederland zit. Hier in Duitsland fietsen ook veel mensen met hun paarden, helaas bij een ongeluk zijn ze wel het haasje want het mag volgens de Duitse verkeerswet niet.

Villanelle

Berichten: 1289
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:40

Ik fiets ook regelmatig met mijn merrie. Dit ter afwisseling op het rijden/longeren en om haar toch voldoende beweging te kunnen geven. Of als de longeerpaddocks te nat zijn... Ze is superbraaf <3

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:46

Oh gaaf, twee tegelijk. Dat heb ik nog niet aangedurfd. Bij die van mij komt het qua tempo ook niet overeen dus misschien ook niet zo'n goed idee om het te gaan proberen :))

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:29

Ik volg hier al een tijdje, ben heel benieuwd naar hoe ik dit het beste aan kan pakken en of jullie tips hebben. Ben gister voor het eerst gaan fietsen met mn shet. Vandaag voor de 2e keer. Kleine stukjes om te beginnen, maar mijn shet loopt bijna alleen maar zo goed als achter mn fiets. Als ik haar naar voren/naast vraag dan loopt ze daar echt maar heel even en binnen notime is ze weer afgezakt en draaft ze achter de fiets. Het licht denk ik niet aan het tempo want is voor haar ook gewoon echt rustig draf tempo.

Zelf vind ik het niet heel prettig, heb haar liever gewoon er naast. heb het idee dat achter meer risico's heeft en met zich meebrengt. Heeft iemand tips hoe ik haar kan leren er naast te blijven?

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:40

Simba deed dit ook, toen heb ik een zweepje erbij gepskt :)
Edit: wel zon lange, dat je gewoon iets kan drijven zonder te trekken

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:41

Hmmm dat zou echt een noodoplossing zijn hier. Ik denk dat hier momenteel zweepje op de fiets betekend dat ik de grond mag kussen :+

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:43

_O-
Bij sim merknaam ook dat hij het leuker vind in het bos en dan beter naast me blijft lopen. Fiets jij in het bos of op het fietspad?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:44

Inderdaad een zweepje erbij zodat je haar wat meer bij je kan houden.'
Die van mij vind het wel leuk, maar die is liever lui dan moe dus daar moet eigenlijk ook een zweepje bij :)

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:45

Nee ik fiets gewoon langs de weg op het fietspad. Hebben ook niet echt een bos of natuurgebied in de buurt eigenlijk....

_Anke

Berichten: 2052
Geregistreerd: 11-07-14
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:46

Kan ook zijn dat ze misschien steun zoekt achter je fiets? Als hier iets engs is duikt Simba ook meteen achter me en gaat daarna op de rem -O-

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 20:06

Fiets je 'midden' op de weg? Ik moet dat doen anders loopt elano ook achter mij. Asfalt e.d zal wel lekkerder lopen denk ik. Of hij wilt geen hondenpoep in zijn hoeven ofzo.. :')

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:59

Binnenkort verhuizen wij van stal en kan ik ook op de fiets ernaartoe *\o/* Dan kan ik eindelijk lekker gaan fietsen met Pepper. We kunnen naar de duinen of de andere kant de polder in, dus heerlijke rustige fietsroutes :)

Ben wel benieuwd of hij het snapt, hij loopt sowieso liever achter mij dan naast mij..

AnnetteFlame

Berichten: 1442
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:18

Hoi! Mag ik me ook melden!

Heb een 3,5 onbeleerde waar ik bijna mee ga beginnen. Afgelopen jaar wekelijks buiten met hem gewandeld en afgelopen woensdag de stoute schoenen aangetrokken en gewoon met de fiets geprobeerd en dat ging super!!!

Eerst met de fiets en paard in de hand gewandeld en vervolgens opgestapt.

Gelijk netjes meestappen, had idd soms wel de voorkeur om erachter te kruipen, maar dan nam ik de leadrope gewoon wat korter wat werkte.
Vervolgens ook stukken gedraafd en dan bleef hij super netjes met hoofd op schouderhoogte. Helaas geen beeldmateriaal want handen vol, maar zeker voor herhaling vatbaar!

Ook geen zweepje nodig gewoon op combinatie van stem en harder fietsen ging hij al draven.
En hier idd beide gewoon op het asfalt dus ik idd midden op de weg (heele rustige straten dat wel) en dan bij passerende auto's wel de berm in.

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:27

Wat leuk om te zien dat zo veel mensen met hun paard fietsen!
Ik meld me hier ook even aan, wil over een tijdje ook beginnen met fietsen aan de hand.

Sinds kort heb ik een hele brave maar energieke fries van 3 en vind fietsen een hele leuke afwisseling voor hem.
Ga even wat meer in dit topic lezen over hoe we hier veilig mee kunnen starten. :D

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:32

Ricie schreef:
Ik volg hier al een tijdje, ben heel benieuwd naar hoe ik dit het beste aan kan pakken en of jullie tips hebben. Ben gister voor het eerst gaan fietsen met mn shet. Vandaag voor de 2e keer. Kleine stukjes om te beginnen, maar mijn shet loopt bijna alleen maar zo goed als achter mn fiets. Als ik haar naar voren/naast vraag dan loopt ze daar echt maar heel even en binnen notime is ze weer afgezakt en draaft ze achter de fiets. Het licht denk ik niet aan het tempo want is voor haar ook gewoon echt rustig draf tempo.

Zelf vind ik het niet heel prettig, heb haar liever gewoon er naast. heb het idee dat achter meer risico's heeft en met zich meebrengt. Heeft iemand tips hoe ik haar kan leren er naast te blijven?


Kan zijn dat ze de positie niet gewend is. Stuur haar naast je en beloon uitbundig.


Gister wilde ik naar een ander stuk bos, ben dus met de fiets gegaan. Fiets geparkeerd op de parkeerplaats, toen lopend verder gegaan en weer teruggegaan met de fiets.
Bam had goed het tempo er inzitten, totaal 18 km. Hebben wel 1 keer pauze ingelast.

Anoniem

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:49

Ik heb heel veel met mijn oude shetlander gefietst. De eerste keer proberen met een ander aan de andere kant van de pony ernaast op de grond (zodat ik los kon laten als het toch niet helemaal goed ging) maar ze deed het alsof ze nooit anders deed.

Stap, draf, galop, alles aan een los touwtje en nooit trekken of te dicht bij de fiets. Vond dat ook ontzettend leuk om te doen.

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:55

Hoi, ik volg dit topic al een tijdje en wil misschien ook met mijn verzorgpony gaan fietsen aangezien ik wat minder mag rijden i.v.m. haar rug. Nu heeft ze niet zo'n goede conditie en stappen we veel, ook als we gewoon buiten rijden. Nu is mijn vraag of het te doen is om een groot gedeelte van de tijd te stappen terwijl ik fiets omdat het zo langzaam gaat.
(Mijn fiets heeft wel veel versnellingen dus dat is denk ik wel fijn om langzaam te fietsen)
(Het is een d-pony)
Laatst bijgewerkt door Eefje_Sammy op 20-10-17 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindeeee
Berichten: 776
Geregistreerd: 26-06-13
Woonplaats: NB, bij Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:56

Ik fiets ook! Stappen doe ik vaak in de weide want het staptempo is te laag om te fietsen (Shetlander) en dan op de fiets lekker draven over het asfalt, berm is niet handig.
Ik pak het wel heel voorzichtig aan ondanks dat ze superbraaf is en bijna niet schrikt. Ik kies alleen de momenten uit dat ik weet dat ik eigenlijk alleen fietsers en wandelaars tegenkom, en ik stap vaak af als er meer dan 1 auto aan komt. Ook zeg ik altijd 'let op' als er een auto/fietser/wat dan ook aankomt van achteren zodat ze weet dat er iets komt.
Ik zag hier een paar pony's voorbij komen met bijzetjes etc, dat us een goed idee, daar ga ik ook voor kijken! Net wat beter gebruik van de spieren