Bokkers die met hun pony fietsen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:58

Danique schreef:
Ik heb heel veel met mijn oude shetlander gefietst. De eerste keer proberen met een ander aan de andere kant van de pony ernaast op de grond (zodat ik los kon laten als het toch niet helemaal goed ging) maar ze deed het alsof ze nooit anders deed.

Stap, draf, galop, alles aan een los touwtje en nooit trekken of te dicht bij de fiets. Vond dat ook ontzettend leuk om te doen.


Handige tip!
Iemand er aan de andere kant naast laten lopen als back-up, daar had ik nog niet aan gedacht.

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:00

Wij moeten de lespony's soms ophalen bij weilanden die overal in de buurt liggen, soms 1.5 km verderop. Als we er dan maar 1 of 2 mee hoeven te nemen, doen we dat inderdaad ook weleens aan de fiets. Gaat een heel stuk sneller dan lopen en pony is meteen warm O:)

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:01

Hier stap ik veel. Ik laat hem alleen draven als het 'veilig' rechtdoor kan. Hij wilt nog wel eens enthousiast worden en dan bij bijvoorbeeld een drukke weg is dat niet heel handig. :')

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:03

Stappen gaat inderdaad wat lastiger, maar veel overgangen rijden om op conditie te komen is dan wel een goeie.

Mijn shet blijft echter draven zolang ik fiets, dus ik ben gister ook echt afgestapt om ervoor te zorgen dat stappen ook echt stappen is.

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:05

Ik fiets met mn fries. Op de foto loopt zij in het ruiterpadje en fiets ik op beton platen.
Het lekkerst fietst gewoon op het fietspad. Ze is super verkeersmak en goed aan de stemhulpen. Anders zou ik niet durven fietsen. Afbeelding

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:11

ierusju schreef:
Ik fiets met mn fries. Op de foto loopt zij in het ruiterpadje en fiets ik op beton platen.
Het lekkerst fietst gewoon op het fietspad. Ze is super verkeersmak en goed aan de stemhulpen. Anders zou ik niet durven fietsen. [ [url=m/ONyxOF.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuk koppie!
Mag ik vragen hoe jij met je fries bent begonnen?

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:16

Eerlijk? Ik heb bij haar een halster omgedaan met een leadrope en ben gaan fietsen. Na 10 minuten ben ik harder gaan fietsen en gezegd dat ze moet draven en zo zijn we verder gegaan. Gewoon op de weg.
Maar ze heeft wel altijd voor de kar gelopen, dus ik wist van te voren dat ze 99% verkeersmak was.

Faline

Berichten: 7801
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:20

Vroeger met goldy wel gedaan, wij hadden een goede band en ik vertrouwde haar 200%.
Met mijn jonkies zou ik het niet snel meer doen denk ik. Zie tegenwoordig veel meer apen en beren op de weg dan vroeger :+

Ik ben net begonnen met fietsen met mijn jonge husky (mocht nu pas ivm haar leeftijd) whaha dat was al even spannend genoeg gezien zij ook hard kan trekken als ze wil, maar ze was super braaf en vond het fantastisch :D

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:28

ierusju schreef:
Eerlijk? Ik heb bij haar een halster omgedaan met een leadrope en ben gaan fietsen. Na 10 minuten ben ik harder gaan fietsen en gezegd dat ze moet draven en zo zijn we verder gegaan. Gewoon op de weg.
Maar ze heeft wel altijd voor de kar gelopen, dus ik wist van te voren dat ze 99% verkeersmak was.



Oké dat klinkt wel heel makkelijk! :D
Helaas heeft mijn fries nog niet zo veel ervaring buiten.

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 18:32

Faline schreef:
Vroeger met goldy wel gedaan, wij hadden een goede band en ik vertrouwde haar 200%.
Met mijn jonkies zou ik het niet snel meer doen denk ik. Zie tegenwoordig veel meer apen en beren op de weg dan vroeger :+

Ik ben net begonnen met fietsen met mijn jonge husky (mocht nu pas ivm haar leeftijd) whaha dat was al even spannend genoeg gezien zij ook hard kan trekken als ze wil, maar ze was super braaf en vond het fantastisch :D


Haha met de hond fietsen is idd al spannend!
Maar als die trekt kan je nog een beetje terug trekken, gaat een paard dan lig je er meteen af. Ik tenminste wel met mijn knulligheid. -O-

Mijn honden kennen de commando's "op de stoep" "links" "rechts" en een hele belangrijke "paaltje" daarmee kom ik gelukkig heel ver maar denk niet dat ik die commando's zo makkelijk aan mijn paard leer. :P

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:02

Mijn pony kent ook gewoon rechts en achter (als we langs een paal moeten) als commando hoor, ideaal voor aan de fiets.
Dus dat kan je ze prima leren.

Onali

Berichten: 18460
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:03

Kirst000 schreef:
Mijn honden kennen de commando's "op de stoep" "links" "rechts" en een hele belangrijke "paaltje" daarmee kom ik gelukkig heel ver maar denk niet dat ik die commando's zo makkelijk aan mijn paard leer. :P



Paarden zijn niet achterlijk. Die van mij kent easy (=langzamer) galop, draf, stap, wachten, STOP (=noodstop) aan de kant, let op! (=iets op de weg, gat/ verhoging/ verlaging)

Met mijn shet wandel ik veel dus links, rechts, andere links/ rechts :') zat er al in.
Ga dus eerst aan de hand oefenen voor de commando's als je het eng vindt.

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:19

Ja daar hebben jullie gelijk in, paarden zijn zeker ook slim!
Nou dan gaan we de uitdaging aan en beginnen we wel met de commando's in de bak te oefenen en dan zo steeds een stapje verder. :D

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 19:25

Ik fiets heel erg veel met mijn shetlander, ze is 3,5 jaar een het helpt erg goed om haar helemaal wverkeersmak te maken. Ik wissel meestal stukken stap af met draf of galop.
Mijn pony krijgt altijd een stuk lijn en weet heel goed dat ze het touw niet strak mag laten staan. Dus ze zal altijd naast mij lopen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:35

Kirst000 schreef:
Danique schreef:
Ik heb heel veel met mijn oude shetlander gefietst. De eerste keer proberen met een ander aan de andere kant van de pony ernaast op de grond (zodat ik los kon laten als het toch niet helemaal goed ging) maar ze deed het alsof ze nooit anders deed.

Stap, draf, galop, alles aan een los touwtje en nooit trekken of te dicht bij de fiets. Vond dat ook ontzettend leuk om te doen.


Handige tip!
Iemand er aan de andere kant naast laten lopen als back-up, daar had ik nog niet aan gedacht.


Ik vond het zelf vooral fijn dat die persoon tussen pony en gras liep, zodat pony mij niet ineens van de fiets af zou trekken :’)

Is gelukkig altijd heel goed gegaan!

Kirst000

Berichten: 18
Geregistreerd: 20-10-17
Woonplaats: Midden NL

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 21:48

Ja idd, op die manier ben je veiliger als er iets gebeurd.
Gelukkig is het altijd goed gegaan :)

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:04


racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:12

Ik fiets regelmatig met mijn tinker, hij vindt het erg leuk en luistert dan goed. Alternatief, als ik hem meeneem als handpaard terwijl ik op mijn andere paard zit, luistert hij voor geen meter..... (het is een beetje een grapjas)

5animals

Berichten: 25
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:58

ik heb ooit wel is gefietst met mn verzorgshet, maar dat ging niet heel soepel.. :') misschien moet ik het maar weer eens gaan proberen ;)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:15

die van mij is verliefd op de fiets....als ze hem ziet moet ze hinniken en er altijd aan likken of we nu fietsen of niet en dan duwt ze altijd haar snoet tegen me aan zo van gaan we weer fietsen!
Binnen kort gaan we weer!

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:38

Ik ben laatst door een onhandig ongelukje met paard naast de fiets (schrok en kwam iets opzij, al heel vaak gefietst en schrikt eigenlijk bijna nooit) heel hard gevallen :+ Mega bloedneus, kon een half uur niet zien, twee dagen hoofdpijn en last van m'n schouder := Dus voorlopig laat ik het maar even tot ik weer genoeg moed heb verzameld :')

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:54

Oeps... beterschap!

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:15

Oei beterschap!

Hier heb ik woensdag Alex eerst gelongeerd en daarna met hem gefietst, omdat ik niet voortgetrokken wil worden de eerste 2 km. En dat beviel heel goed, had een mooie controle over het tempo. Uiteindelijk ongeveer 10 km/h gelopen.
Afbeelding

5animals ik zou eerst aan de longe de commando's weer even bevestigen dan. Het is heel belangrijk dat je shetlander in jouw fietstempo loopt en niet andersom.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 12:21

Ik heb die van mij ook allebei naast de fiets. Voorheen, toen ik mijn merrie nog had, had ik ze ook vaak met zijn 2en tegelijk naast de fiets. Vonden zij, en ik, prachtig om te doen.
Nu met mijn nieuwe ruin, die is zo onbehouden en lomp nog, dat ik ze niet samen meer meeneem. Maar wel individueel. Alle gangen zitten er netjes onder controle op, gaat allemaal heel prima.

GabberGill

Berichten: 5708
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Bokkers die met hun pony fietsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:15

Het is simpeler dan mensen denken,

Zorg dat je paard goed op de stemhulpen reageert, stap, draf, galop en Vergeet de Hoooo vooral niet. Stap op je fiets en ga ervoor.

Verkeersmak paard en goede remmen zijn ook wel fijn.