[VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

[VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 20:16

Met vriendin PaulineH@bokt ben ik bezig met een 4-daagse trektocht door Kyrgyzstan. Het leek ons leuk om een paar foto’s en verslagen te plaatsen in dit topic.

Onze reis is trouwens geoganiseerd door een Nederlander genaamd Andre van alatoo-travel.com. De prijzen wisselen erg. Vliegtickets retour variëren van 350 tot ruim 800 euro waarbij geldt hoe vroeger je boekt hoe beter.

Dag 1:

Na ruim 23 reizen (6 uur trein-12 uur vliegtuig-5 uur auto) aangekomen in Yssyköl. Onderweg gekeken bij de moskee van Burana en kennisgemaakt met de lokale wegen (deels prima en deels beroerd, overal kwamen we loslopende koeien en schapen tegen, wat hier doodnormaal gevonden wordt). Savonds kwamen we aan bij het gezin bij wie we slapen, op de slaapkamer van de dochters van het huis. Gezellig en knus! Echt nog het boerenleven van vroeger, iedereen is nu bezig met de aardappeloogst, op de knieën met een emmertje de aardappels rapen. Ook de jongste zoon van 9 werkt de hele dag keihard mee. Na het rijden in de bergen hebben wij zelf ook nog een paar emmers aardappelen geoogst. Fijn om mee te helpen en te zien dat ze het best grappig vinden maar ook zeker waarderen als we ook meehelpen.

Afbeelding
Moskee

Afbeelding
Markt langs een drukke snelweg

Afbeelding
Oogsten

Dag 2:
Als we wakker worden staat het ontbijt al klaar. Liters thee, heerlijk brood en verse zelfgemaakte jam.

Eerst is het tijd voor een adelaarsshow! Het is een nationale trots dat er gejaagd wordt met adelaars en onze host heeft er 2. Erg gaaf om de traditionele kleding te zien en de vogel te zien jagen. Vrij kort jagen dat wel aangezien er voor ons een gevangen konijn wordt losgelaten die erg rap wordt gevangen en opgesmikkeld.

Foto
Afbeelding

De paarden staan naast het huis al klaar om met ons de bergen in te trekken. Eerst zelfstandig opzadelen wat nog best een bijzondere klus is aangezien het een stapel van losse onderdelen is. Drie dikke viltenpads, twee stukken leer waarin de boom van het zadel werd geplaatst. Een losse boom, bestaand uit stukken hout op een metalen frame, hieraan zitten ook de beugels. Daaroverheen weer een dik kussen en daar omheen de losse singel. Klinkt als onhandig maar het zit heerlijk en is super stabiel.

Afbeelding

Vervolgens op stap! We starten in de vallei op 2000 meter hoogte en gaan nog flink hoger. Een prachtige rit langs mooie bergen en kabbelende ijskoude bergrivieren. Na een paar uur werden we ontvangen in een yurt (nomaden tent) waar lunch wordt geserveerd. Het gezin in de yurt woont vanaf het voorjaar tot 15 oktober in de bergen met hun vee. Daarna trekken ze weer naar het dal voordat de sneeuw valt.


Afbeelding
De yurt waar we lunchten

Afbeelding
Nomaden wc, in het hokje zit een gat in de grond

Na de lunch in de yurt en pitstop op het traditionele toilet is het tijd voor de afdaling. De man van het gezin (grote stevige kerel) in de yurt daalt ook mee af op zijn jaarling(!). Het blijkt gebruikelijk te zijn om in Kirgizië je paarden in te rijden als ze enter zijn.

Afbeelding
De meneer op zijn jaarling

Teruggekomen bij de boerderij waar we verblijven worden we weer flink verwend met ché (thee) en versgebakken brood. Hierna zijn we nog een tocht door de vallei gegaan. Ditmaal zonder gids maar wel met zijn paard. Het paard van troi werd opnieuw beslagen (hoefonderhoud doet iedereen trouwens zelf hoefsmid als beroep bestaat hier niet) zodat het minder glad voor hem was met afdalen.

Afbeelding

Dag 3:
Vandaag een prachtige rit! De gids heeft blijkbaar besloten dat we ons wel redden te paard want vandaag wordt nog spectaculairder. We gaan de hoogste bergen op, stijl omhoog en omlaag. Alsof je over de botten van de aarde gaat. Ik ben enorm blij met mijn ijzersterke paard dat zonder angst al die weggetjes opstapt en me veilig omhoog en omlaag voert!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De paarden waren gekluisterd zodat ze wel lekker konden scharrelen en grazen maar niet ver weg konden.

Afbeelding


We beginnen in het dal met een shirtje in 25 graden en eindigen boven in de bergen in een sneeuw/hagelbui (pauline heeft het ijskoud, ik had gelukkig mijn warme winterjas in de rugzak gestopt). Ongelofelijk hoe snel het weer kan omslaan.

Aan het einde van de dag in de auto en naar Karakol. Ik schrijf dit nu in de kamer van het rivierside karakol guesthouse. Morgen krijgen we de volgende rit en volgens onze tour organisator krijgen we een heel ander landschap te zien, ik ben benieuwd!

Meer in de volgende update!
Laatst bijgewerkt door Lous op 25-09-17 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd aan de titel

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:22

Heel bijzonder en gaaf dat jullie dit met ons willen delen. Veel plezier nog *\o/*

PS Zijn het gangenpaarden of 3 gangen waar jullie op rijden?

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:25


troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-17 20:25

Wisselt. Pauline had een 5-ganger die tellgangde en tolte erg veel (alleen soms kwam daar een galopje uit) de mijne was wat diagonaler maar was ook niet vies van een stukje rentelgang.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:25

Lijkt me een bijzondere ervaring!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:31

Wow, wat een waanzinnige reis en ervaring. Mooi om te zien hoe anders alles daar is, van wonen tot omgang met je dieren. Prachtig.
Ben benieuwd naar meer foto's!

Dammie

Berichten: 3317
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Ja.

Re: Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:36

Wat een gave vakantie zeg.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:37

*D Dat maakt het aantal uren in het zadel wel iets prettiger op z'n tijd. Zeker in tolt :o Kom maar op met nog meer foto's op de volgende pagina. Geniet ervan ladies! _/-\o_

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:45

Indrukwekkende reis zeg...

Sneu dat de paarden daar al zo jong in gereden worden... hoe oud worden ze daar gemiddeld?

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 20:50

Ik volg natuurlijk! Stoere bikkels zijn jullie!

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 21:12

Wauw, wat een gave ervaring! Ik ben benieuwd naar verdere updates. Mijn vroegere staleigenaar is in de tijd dat ik daar stond een maand in die omgeving geweest. Hij was toen al in de 70. Bijzondere verhalen had hij. :j Fascinerende vakantiebestemming!

Goed t-shirt ook, die blauwe. O:) :D

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 00:00

Aangezien het hier om een volgtopic van een ruitertrektocht gaat verplaats ik het topic hierbij naar BRT :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:15

Wat leuk dit! Je paard ziet er ook erg goed uit :)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:28

Neon schreef:
Indrukwekkende reis zeg...

Sneu dat de paarden daar al zo jong in gereden worden... hoe oud worden ze daar gemiddeld?


Vroeg ik me ook af, vind het er bijzonder ongemakkelijk uitzien die grote kerel op dat jonge paard..
verder wel hele mooie foto's !

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:28

Straks de volgende update, net terug van de trektocht namelijk maar nog geen puf om 105 foto’s uit te zoeken :P

Mbt de leeftijd. Ik trof vanmiddag een fokker en die zei dat het gebruikelijk was om de 2-jarigen te starten met licht werk (de meneer op de foto zal dus een uitzondering zijn geweest) dus nog niet de bergen in, en van vanaf 4 jaar, als ze sterk geworden zijn, ze voor alles te gebruiken. Op 4 jaar wordt er ook geselecteerd. De erg goede hengsten gaan voor de dek. De minder goede maar wel sterke hengsten die goed zijn voor het rijden worden gecastreerd (en ja hoe ze dat doen in een land waar zelfs voor mensen nauwelijks medicijnen en verdoving aanwezig is kun je raden..). De goede merries gaan de bergen in, in de kudde om veulens te produceren (die leven de hele zomer lang in totale vrijheid, er zijn nergens weilanden of hekken te bekennen hier, maar worden wel regelmatig gecontroleerd). En de minder goede en sterke hengsten en merries worden simpelweg opgegeten. Keihard maar zo krijg je wel betrouwbare en ijzersterke paarden, wat je ook nodig hebt in een wereld waar jouw eigen overleven afhankelijk is van een goed paard.

De paarden zijn goed bruikbaar volgens de fokker tot gemiddeld 16-18 jaar daarna gaan ze in kracht achteruit (en de ruinen de worst in). Maar er zijn uitzonderingen zo heeft hij momenteel een 23 jarige ruin staan die nog volop in het werk staat. En vergis je niet dan hebben we het over een kilo of 100 aan ruiter plus bepakking de berg op en af zeulen langs enorm steile geitenpaadjes gedurende een uur of 10/12 per dag (en zeg dat de dieren zelf een kilo of 450-500 wegen!). Dat kan mijn kerngezonde 8 jarige nog geen kwartier zonder zijn poten te breken. Wat ze doen is absolute topsport!

Binnenkort weer een update met foto’s!
Laatst bijgewerkt door troi op 26-09-17 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:30

Heftig... ik ben wel benieuwd hoe lang een paard dan meegaat? Oude dieren ook voor het vlees?

Kom maar op met de foto's!

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 14:50

Voor de geinteresseerde lezer. Ik heb met de fokker een tijd staan praten over het ‘ideale’ kyrgysische paard. Wel ze komen in twee typen.

Het bergtype. Deze moet klein (140-145 schat ik in) en compact zijn. Grove benen, schuine kontlijn (daar is vast een mooier woord voor :) ) en graag laterale paarden (telgangers). Dat houden de paarden en de ruiters langer vol bij het vele stijgen en dalen en dat kunnen ze ook op hoger tempo. Hij had momenteel een 16 jarige ruin staan waar hij erg weg van was en die zijn ideale bergpaard benaderde.

Afbeelding

De beste bergpaarden komen uit de Naryn regio zo schijnt. Ik heb de afgelopen dagen gereden op meer of minder laterale paarden en moet eerlijk zeggen hoe lateraler hoe fijner. Wat een verschil in vermoeidheid in je lijf na 8uur in het zadel, zelfs in stap merk je al duidelijk hoeveel comfortabeler het is.

Daarnaast is er het race type. Deze zijn duidelijk slanker en hoger, zal een scheut volbloed inzitten gok ik zo. Ook hier zien ze graag telgangers al worden gallopeerders ook gewaardeerd. Er worden races georganiseerd (al kon de fokker me daar de ins en outs niet helemaal van vertellen, zijn engels was zeker niet slecht maar ook niet perfect).

Qua kleur hebben ze het liefste zwart of bruin. Al heb ik alle kleurslagen gezien incl tobiano (platenbont), wildkleur en creme. Al waren de laatste drie weinig voorkomend. Functie staat duidelijk boven kleur.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 14:56

Super interessant!

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:24

Hele gave ervaring lijkt me dat. hebben jullie van te voren nog zelf getraind, want 8 uur in het zadel zitten is niet nix.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:36

Wat een prachtige reis, ik volg :)

soesita

Berichten: 5165
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:45

Heel interessant! Bijna onvoorstelbaar als je dat vergelijkt met onze manier van paarden houden. Fascinerend reisverslag. Ik blijf je volgen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:20

Geweldig, trektocht in Kirgizië! Ik ben er in 2008 geweest, wat een prachtig land en overal waar je maar kijkt vee wat vrij rond loopt. Helaas was onze reis van route veranderd (grens tussen China en Kirgizië was dichtgegooid) waardoor we 2 weken later daar waren dan in eerste instantie gepland, net toen eigenlijk alles al de bergen uitgetrokken was. De rit die ik zou maken is daarom ook niet doorgegaan. -O-

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:26

Wat een interessant topic, ik ga zeker volgen.
Veel plezier!-

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 00:07

Wow wat een bijzondere reis, heel interessant om over te lezen.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: [VOLG]Trektocht in Kyrgystan / Kyrgizie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 01:16

Ik volg mee, super interessant!!