Paard is druk op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 13:12

(Als dit topic hier niet goed staat, alvast sorry)

Ik plaats dit topic voor een vriendin van mij. Zij least op dit moment een PRE waar ze graag rustige buitenritjes mee wil maken. Maar zodra ze harder gaat dan stap wordt het paard heel druk. Hij gaat dribbelen en wil alleen maar hard. Ze heeft al verschillende dingen geprobeerd zoals laten stil staan als hij wil rennen en pas gaan draven als hij rustig stapt. Maar niks lijkt te helpen. Zodra ze wil gaan draven word hij weer druk, ook als hij na de draf weer gaat stappen wil hij niet meer rustig worden. Wat ook vervelend is, is dat hij tijdens dit soort buitenritten heel erg gaat zweten en hijgen. Het lijkt dus wel echt of hij stress heeft.

Hebben jullie tips voor haar zodat ze weer rustig op buitenrit kan?

Samantha_01

Berichten: 314
Geregistreerd: 13-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:16

En hoe is hij in de bak?
En als ze alleen rijdt, kan ze misschien eerder met een ander, rustig, paard naar buiten gaan?
Hoelang kennen ze elkaar al, en is hij bij een andere ruiter ook zo drukkig?

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:19

Ik heb een merrie gereden die exact hetzelfde deed en met andere paarden er bij nog veel erger werd in haar gedrag.

Wat hielp was op de grond héél duidelijk maken dat stappen ook echt stappen is. En dit opbouwen onder het zadel. Draaft hij aan gewoon terug naar stap en dit volhouden. In het begin stapte ik enkel buiten en na een poos kon ik gewoon met losse teugel alle gangen rijden. Was bij haar een kwestie van consequent zijn en blijven.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:21

Heeft ze al eens geprobeerd om dit drukke gedrag te negeren en het er gewoon uit te draven? Mijne kan soms in het begin v/d buitenrit ook wat drukker zijn, maar dan zet ik gewoon even een drafje in. Dan in het begin springt hij bijna naar voren, maar dan neem ik hem rustig wat terug en gaan we gewoon lekker een stuk draven. Dan vind hij daar ook weer rust in :)

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:23

Niet steeds terugnemen, daar worden ze gefrustreerd van en alleen maar drukker.
Eerst in de bak warmrijden en even goed checken of hij goed aan been en teugel is, en dan naar buiten.
Ideaal zou zijn als je gelijk kan gaan draven. En dan zoeken naar zijn eigen tempo. Dit kan hoger liggen of lijken dan bij een ander paard. Als hij over z'n tempo loopt, lichte ophouding, waarbij het belangrijk is dat je dat doet om te zorgen dat hij weer in eigen tempo loopt, maar niet eronder.
En als hij op het goede tempo loopt lekker loslaten.

Ik merk dat dit in draf makkelijker te leren is dan in stap. Als ze een stukje zo hebben gedraafd kan je terug naar stap waar je hetzelfde doet.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:32

Dat heeft die van mij ook. Het negeren of laten draven werkt niet omdat hij dan alleen maar harder gaat, helemaal als hij weer terug naar stal mag. Met andere paarden erbij is het helemaal een ramp! Duidelijk en consequent zijn is de enige oplossing. Ik vind buitenritten om deze reden helaas niet plezierig om te doen, de heenweg is top en de terugweg is vreselijk. Dit zit er helaas sinds de vorige eigenaar te erg in en is moeilijk eruit te krijgen. :-(

ElinaSK

Berichten: 2658
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:35

Ilse_123 schreef:
Niet steeds terugnemen, daar worden ze gefrustreerd van en alleen maar drukker.
Eerst in de bak warmrijden en even goed checken of hij goed aan been en teugel is, en dan naar buiten.
Ideaal zou zijn als je gelijk kan gaan draven. En dan zoeken naar zijn eigen tempo. Dit kan hoger liggen of lijken dan bij een ander paard. Als hij over z'n tempo loopt, lichte ophouding, waarbij het belangrijk is dat je dat doet om te zorgen dat hij weer in eigen tempo loopt, maar niet eronder.
En als hij op het goede tempo loopt lekker loslaten.

Ik merk dat dit in draf makkelijker te leren is dan in stap. Als ze een stukje zo hebben gedraafd kan je terug naar stap waar je hetzelfde doet.


Als het zo'n paard is als de merrie die ik reed dan werkt direct aandraven alleen maar averechts. Die ging dan alleen maar harder en negeerde gewoon je hulpen na een poos.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:41

Ik heb ook zo'n druktemaker op buitenrit. Echter is het bij haar wel duidelijk enthousiasme en geen stress, maar ook omdat ze zichzelf dus zo opfokt is ze ook snel echt bezweet.
Met een paard erbij inderdaad alleen maar erger. En eerst in de bak rijden heeft totaaal geen zien want dat is iets compleet anders.

Ik heb er maar mee leren leven ;) Stoppen doet ze misschien wel niet direct, maar dat weet ik dus we beginnen optijd met rustig de rem-hulpen te geven. En in draf maak ik gewoon steeds een ophouding. Zodra ze dan weer in mijn tempo loopt mag ze weer wat langer. Gaat ze harder pak ik haar weer kort om te remmen en zo door.
Nu dat goed gaat ben ik afgelopen week ook begonnen met gewoon stilstaan op het pad in het bos, en pas weer wegstoppen zodra ze ontspant. Gister toevallig 10 minuten op een plek gestaan, maar toen ze ontspande mocht ze ook gelijk weg stappen en uitgebreid belonen :)

Inmiddels begint het kwartje wel te vallen, maar ene relaxed buitenrij paard zal het niet worden ;) Zolang ze maar wel luisterd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-09-17 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:42

Volgens mij speelt een stuk stress van buiten zijn hierin mee.

Persoonlijk zou ik nu vooral lange,rustige stapritten maken.
Kilometer en kilometers en kilometers.

Volgens mij kom je dan zelf op een moment tot het inzicht dat het paard toch wel al een stuk rustiger is en dat is het moment om een drafje te proberen.

(want ik kan me niet inbeelden dat dit paard slenterig aan het stappen is op buitenrit,maar ook in stap goed vooruit is)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 13:43

Bedankt voor alle snelle reacties! Ik reageer later uitgebreider, eerst laat ik dit even aan mijn vriendin lezen

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:53

tengeltje11 schreef:
Volgens mij speelt een stuk stress van buiten zijn hierin mee.

Persoonlijk zou ik nu vooral lange,rustige stapritten maken.
Kilometer en kilometers en kilometers.

Volgens mij kom je dan zelf op een moment tot het inzicht dat het paard toch wel al een stuk rustiger is en dat is het moment om een drafje te proberen.

(want ik kan me niet inbeelden dat dit paard slenterig aan het stappen is op buitenrit,maar ook in stap goed vooruit is)


Dat dus. Ook buitenrijden moeten ze leren. En helemaal leren vertrouwen op de ruiter in allerlei situaties. Het moet een samenwerking worden. Een half jaar of nog langer (en dan heel regelmatig) alleen stappen is helemaal niet raar, en op die manier leert het paard omgaan met alle prikkels die er onderweg zijn, en door de rust te bewaren leert hij dat er niets engs is. Goed anticiperen van de ruiter helpt ook, want door juist bij boomstronken, hekken en emmers in de sloot heel relaxed te blijven (dus vooral die teugels ontspannen laten en niets aan je zit veranderen) wordt het paard steeds dapperder. Rustig laten kijken, met een boogje eromheen mag, terugkeren alleen als het voor beiden gevaar gaat opleveren verder te gaan. Maar alles met rust. Afstappen bij iets heel spannends mag, maar hoeft niet. Ligt eraan wat je zelf of het paard prettig vindt. En beloning onderweg kan niet genoeg zijn. (een 'braaaaaaaaaf!!' aai of wat lekkers)

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 13:56

Ik sluit mij aan bij tengeltje11. Dan maar alleen stapritten maken tot het kwartje valt. En vooral niet te voorspelbaar zijn in de keuze van routes. Ook tussen het stappen door eens een figuur rijden - waar mogelijk! - om de concentratie op jou te houden.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:07

Ik heb alle reacties zojuist aan mijn vriendin laten lezen. En ze kan zich het beste verplaatsen in Harvey1. Van andere paarden wordt hij alleen maar drukker en ook met een andere ruiter is hij druk op buitenrit. Ik de bak ik hij ook voorwaarts maar wel goed onder controle te houden.

Ik denk dat het inderdaad goed is om gewoon met veel geduld buiten te blijven rijden. Ze heeft de afgelopen keren op buitenrit inderdaad al bijna alleen maar gestapt, dus ik zal aan haar voorstellen om daar gewoon mee door te gaan.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:09

Shenavallie schreef:
Ik sluit mij aan bij tengeltje11. Dan maar alleen stapritten maken tot het kwartje valt. En vooral niet te voorspelbaar zijn in de keuze van routes. Ook tussen het stappen door eens een figuur rijden - waar mogelijk! - om de concentratie op jou te houden.


Dit wordt wel moeilijk omdat de enige buitenrij mogelijkheden bij ons langs de dijk zijn.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:10

Slangenvoltes kun je wel mooi op een dijkweg doen of keertwendigen. Stukje terug rijden en dan weer een keertwending om vervolgens weer een stuk verder te stappen. Moet er geen verkeer zijn, uiteraard. ;)

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 14:16

Shenavallie schreef:
Slangenvoltes kun je wel mooi op een dijkweg doen of keertwendigen. Stukje terug rijden en dan weer een keertwending om vervolgens weer een stuk verder te stappen. Moet er geen verkeer zijn, uiteraard. ;)


Onder langs de dijk, niet op de dijk :P

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:19

Vooraf longeren. Tijdens de buitenrit alleen maar stappen totdat dit helemaal ontspannen gaat. Paard leert dan dat buitenrijden = stappen. Draf en galop is dan de uitzondering.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:54

CathyTBP schreef:
Shenavallie schreef:
Slangenvoltes kun je wel mooi op een dijkweg doen of keertwendigen. Stukje terug rijden en dan weer een keertwending om vervolgens weer een stuk verder te stappen. Moet er geen verkeer zijn, uiteraard. ;)


Onder langs de dijk, niet op de dijk :P

Dat was niet duidelijk. Maar dan nog kun je in het gras van de onderdijk heel wat figuren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 14:57

Heel veel mensen adviseren dat inderdaad, maar ik heb bijvoorbeeld een paard dat van echt oefeningen/figuren rijden op buitenrit juist alleen maar drukker/onrustiger wordt. (buiten het feit dat ik van mening ben dat een buitenrit niet gevult met echt dressuurmatig oefeningen hoeft ze zitten, aangezien het ontspanning voor beide is :o )

Dus wat dat betreft moet je even kijken of dat voor het paard van jou vriendin niet ook averecht werkt. In dat geval kan je het beter bij de simpele tempo wisselingen houden. Dus wel gehoorzaam maken om zo maar te zeggen, maar alleen met de basis :)

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 15:43

Bij die van mij is het op de terugweg zo dat wanneer je hem gaat tegenhouden hij daar stress van krijgt maar wanneer je hem los laat en je zoekt die ontspanning op hij sneller blijft en gaat. Geef je een ophouding dan stopt hij 2-3 seconden met sneller lopen. Uitgebreid belonen, alleen het kwartje wil bij hem vallen. Hij is gewend (van zijn vorige eigenaar) dat hij altijd in galop naar huis mocht (ze kon hem niet inhouden/opvoeden) dus mocht hij zijn gang maar gaan. Ik ga dit er niet meer uit krijgen vrees ik, dus wanneer dit ongeveer jouw probleem is wordt het een hele lange weg om dat eruit te krijgen. :-(

MarijkkeL
Berichten: 14
Geregistreerd: 27-06-16

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:34

Misschien kun je hem van tevoren longeren?

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:54

Ik heb ook een druktemaker, zeker ook op buitenrit. Hier werkt gewoon km maken echt heel fijn, niet honderd meter draven, maar de drukte uit zijn hoofd draven. Soms wel km lang

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:01

somokkele schreef:
Ik heb ook een druktemaker, zeker ook op buitenrit. Hier werkt gewoon km maken echt heel fijn, niet honderd meter draven, maar de drukte uit zijn hoofd draven. Soms wel km lang


Dit vind ik toch ook echt het beste werken bij meerdere paarden. Dan wel op een tempo waarbij hij niet onder je uit loopt natuurlijk. Een druk paard dat je laat stappen schiet sneller in draf dan dat een dravend paard in galop springt.
En, als je merkt dat hij na een tijdje draven er genoeg van krijgt, nog eventjes laten doordraven en pas stappen als jij dat wilt.
Voorwaarts oplossen ;).

Maargoed, bij sommige paarden zullen de andere oplossingen beter werken.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 19:06

Bedankt voor de reacties weer! Longeren gaat niet echt helpen, want ook als ze een uur gewoon getraind hebben in de bak begint hij buiten alweer te dribbelen. Hij heeft echt heel veel energie!
Ik denk dat tot nu toe de beste oplossing voor mijn vriendin is, om hem gewoon net zo lang te laten stappen totdat hij ook rustig in draf wil. Maar eerst dus heel veel stappen, want stappen doet hij verder wel rustig. Dan wil hij niet aandraven ofzo, behalve als je net uit de draf komt. Dan wil hij juist alleen maar rennen.

Yevrah

Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:13

CathyTBP schreef:
Bedankt voor de reacties weer! Longeren gaat niet echt helpen, want ook als ze een uur gewoon getraind hebben in de bak begint hij buiten alweer te dribbelen. Hij heeft echt heel veel energie!
Ik denk dat tot nu toe de beste oplossing voor mijn vriendin is, om hem gewoon net zo lang te laten stappen totdat hij ook rustig in draf wil. Maar eerst dus heel veel stappen, want stappen doet hij verder wel rustig. Dan wil hij niet aandraven ofzo, behalve als je net uit de draf komt. Dan wil hij juist alleen maar rennen.



Haha herkenbaar! Heeft bij mij ook geen zin inderdaad. Ik zou inderdaad enkel stap ritten proberen voor een hele periode.