Paard is druk op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:23

CathyTBP schreef:
Bedankt voor de reacties weer! Longeren gaat niet echt helpen, want ook als ze een uur gewoon getraind hebben in de bak begint hij buiten alweer te dribbelen. Hij heeft echt heel veel energie!
Ik denk dat tot nu toe de beste oplossing voor mijn vriendin is, om hem gewoon net zo lang te laten stappen totdat hij ook rustig in draf wil. Maar eerst dus heel veel stappen, want stappen doet hij verder wel rustig. Dan wil hij niet aandraven ofzo, behalve als je net uit de draf komt. Dan wil hij juist alleen maar rennen.


Ik herken dit verhaal ook wel bij mijn tinker :)

Hij is ontzettend werkwillig, bakwerk staat compleet los van een buitenrit, hij zal zich altijd voor 300% inzetten, ook al vindt jij 80% inzet meer dan genoeg :') Longeren van te voren was nutteloos, want hij was niet vooruit te branden. Ook na een uur stevige les waarbij ie duidelijk vermoeid naar huis stapt, maar zodra je afslaat om in het bos nog uit te draven, dan zit die peper weer in z'n reet.

Wat bij hem werkte was zelf heel erg ontspannen, alleen maar stappen een tijdje op buitenrit. Daarna langzaam opbouwen naar een paar passen draven en dan weer terug naar stap. Hij dribbelde ook enorm, want z'n drive lijkt dan wel ''aangewakkerd''. Maar dan weer helemaal terug naar ontspanning in stap. Daarna nog een kort drafje proberen.
Hetzelfde in galop, draven gaat prima, maar zodra ik 1x in galop ben geweest, lijkt het wel alsof dat de enige gang is die ie nog wil doen. Maar dan weer eerst helemaal rust vinden in stap én lange stukken in draf, om pas weer die paar pasjes galop te mogen.

Wat bij hem ook extreem rustgevend werkte was dat hij voorop mag lopen bij een groep andere paarden (zowel in de bak als in het bos). Dan past hij zich perfect aan aan het tempo van de paarden die achter hem lopen :') Zo rustig krijg ik hem zelf niet.

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:50

Iberische paarden worden vaak alleen maar gestressd van teruggereden worden. Ze zijn nu eenmaal energiek. Laat 'm lekker lopen. Draven? Zet als het kan gewoon een verzameld galopje in. Gooi de energie die hij geeft de hoogte in (verzameling) in plaats van naar voren (snelheid).

Als je echt bang bent om tempo te maken, zet 'm dan in schouderbinnen of travers. Dat remt op natuurlijke wijze af en voorkomt dat jij als ruiter teveel met je handen terugwerkt.

Maar wat je ook doet, maak er geen trekspelletje van, want dat levert alleen maar ellende op.

chantal17
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: zwartsluis

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:34

Mijn ervaring is met zulke paarden dat je niet te veel met je handen bezig moet zijn. Daar maak je het paard alleen maar sterker van. Tevens misschien een idee om voorop te rijden met het drukke paard? sommige paarden worden daar ook minder druk van.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:24

CathyTBP schreef:
Bedankt voor de reacties weer! Longeren gaat niet echt helpen, want ook als ze een uur gewoon getraind hebben in de bak begint hij buiten alweer te dribbelen. Hij heeft echt heel veel energie!
Ik denk dat tot nu toe de beste oplossing voor mijn vriendin is, om hem gewoon net zo lang te laten stappen totdat hij ook rustig in draf wil. Maar eerst dus heel veel stappen, want stappen doet hij verder wel rustig. Dan wil hij niet aandraven ofzo, behalve als je net uit de draf komt. Dan wil hij juist alleen maar rennen.

Kom dit nu pas tegen maar ik wil je toch even een ervaring delen.

Wij hebben er eentje die dat ook deed. Dat heeft ook nogal wat hoofdbrekens gekost maar bleek uiteindelijk terug te voeren op voer en wel specifiek op voordroog. Daarna uitsluitend hooi gevoerd en geen problemen meer.

Ik zeg niet dat dit voor jullie ook geldt, maar ik wil je deze ervaring niet onthouden. Kijk maar of je er wat mee kunt.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard is druk op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 23:03

Bedankt nog voor je reactie! Ik zou werkelijk niet weten of het aan het voer ligt, maar wel interessant! Helaas heeft mijn vriendin over het voer niks in te brengen omdat het enkel haar lease paard is...

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 10:56

Met mijn dribbelkont heb ik een jaar lang (samen met een vriendin met ook een dribbelkont) op buitenrit alleen maar gestapt, in principe met lange teugel. Alleen maar ontspanning zoeken. Toen ik met haar begon kon ze nog net in stap van het erf af naar het bos (minuut of 10 stappen) en dan maakte het niet uit wat je deed, het werd eerst een rengalop en daarna kon ze alleen nog maar dribbelen. Door dat jaar stappen en daarna heel rustig aan eens een drafje erbij pakken als het goed voelde en weer terug naar stap-lange-teugel heeft ze geleerd dat je altijd terug kunt naar ontspanning in die stap. Het is tijd investeren in die rust, maar het kan wel.