Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe gaan jullie met loslopende honden om ?

 
Profiel   

Hey

Als jullie buitenrijden.
Hoe gaan jullie met loslopende honden om ?
Die zorgen vaak voor onhandige situaties.

En zo vaak baasjes die hun hond niet terug krijgen...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:04 



 
Profiel   

Zeggen dat je paard honden trapt doet wonderen bij baasjes die zeggen dat hun hond niets doet O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:06 



 
Profiel   

Als er een hond achter je aan komt: paard omdraaien en achter de hond aanjagen. Honden bgrijpen dat niet en schrikken zich rot, en na een paar keer vindt je paard het het mooiste spelletje in de wereld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:08 



 
Profiel   

Dit is zo lastig. Ik ben hondeneigenaar en bij ons zijn zandpaden waar paarden lopen ook paden waar honden los mogen. Het is rekening houden met elkaar. Dus geen mensen met honden in hoog tempo benaderen, dan krijgen ze even de tijd hun hond te roepen. Bij honden die naar reageren op paarden zou ik dan weer zeggen, gas erop en hopen dat de hond je niet volgt ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:08 



 
Profiel   

Op afstand (eventueel stilstaan en) vragen of ze de hond even bij zich willen roepen gaat hier eigenlijk altijd wel goed. Mijn ervaring is hier gelukkig dat de meeste mensen hun honden wel bij zich houden als je eraan komt met je paard. Dezelfde vraag stellen als je met je hond een loslopende hond tegenkomt is overigens vaak wel teveel gevraagd }:0

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:14 



 

Ik ben laatst een keer afgestapt. Die hond was zo enthousiast, had echt geen oog meer voor zn baasje :') toen kon ze hem rustig pakken.

en een paar dagen geleden, dat hondje bleef maar blaffen en grommen en kwam steeds iets verder naar ons toe. Toen heb ik wel gezegd dat ik niet kan beloven dat mijn paard niet zal slaan. Maar dat deerde die man weinig en toen reed ik door en ging het hondje toch maar met hem mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:16 



 
Profiel   

Ik houd altijd even halt om de eigenaar de kans te geven om de hond aan te lijnen. Mijn paard is bomproof, maar hoe kleiner de hond hoe enger hij ze vind.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:17 



 
Profiel   

Ik kom geregeld eigenaren tegen die NIKS doen om hun hond terug te krijgen.. Dan rijd ik gewoon door. Als mensen wel moeite doen draai ik netjes om om de stalker terug te brengen naar baasje.
Vandaag had ik mijn eigen hond bij me aan de lijn. Komt er een andere hond om te spelen. Baasje kon niks doen omdat baasje teveel honden bij zich had... Dat was niet grappig. Een hond Letterlijk tussen te benen van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:22 



 
Profiel   

Ik lijn mijn honden altijd aan. Mijn ervaring is juist andersom;ruiters, en dan met name menners, die gewoon door denderen met het hele spul. Bloedirritant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:45 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als er een hond achter je aan komt: paard omdraaien en achter de hond aanjagen. Honden bgrijpen dat niet en schrikken zich rot, en na een paar keer vindt je paard het het mooiste spelletje in de wereld.


:') _/-\o_ (bij gebrek aan like knop)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:47 



 
Profiel   

Ik heb wel eens gehad dat een hond letterlijk (agressief) naar de keel van mijn paard begon te happen. Toen besloot hij het heft echter zelf in handen te nemen en een paar keer een flinke mep te geven met zijn staart. Dat hielp gelukkig wel, maar ik wist op dat moment echt niet meer wat ik moest doen. En de eigenaar mopperen dat die paarden altijd zo lastig zijn OP een ruiterpad.. deerde hem niets.

Hangt bij mij overigens af van de eigenaar. Als er niets aan gedaan word, ook niet nadat ik dat heb gevraagd, doe ik ook niets en rijd door. Ook als de hond me nog een tijd blijft volgen.. Als de eigenaar probeert de hond te pakken rijd ik terug of blijf even stilstaan. Mijn paard kent honden overigens goed en reageert daar (in principe) nooit op. Dat scheelt wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:47 



 
Profiel   

Hier is het ruitergebied ook een losloopgebied voor honden. Even rekening houden met elkaar dus.
Mijn paard is gelukkig gewend aan honden en geeft er vrij weinig om.
Ik hou altijd even netjes halt zodat de eigenaar de hond kan aanlijnen. Komt de hond toch onze kant op, kijk ik even hoe die reageert. Is die gewoon enthousiast en komt even kijken, brengen we hem terug. Worden ze iets te agressief stap ik af en hoop ik maar dat de eigenaar er snel bij is.

Wij rijden hier heel vaak bij een meer waar ook heel veel honden komen. Vaak eigenaars met puppy's die vragen of de pups even bij de paarden mogen kijken. Om te wennen en kennis te maken. Tuurlijk, geen probleem. Zo krijgen pups en eigenaars goede ervaringen met ruiters en scheelt weer gedoe in de toekomst :D

Laatst een iets minder grappig spelletje, ik werd uit het niets van achter aangevallen door een hond waarvan de eigenaar in geen velden of wegen te bekennen was. Nadat we eerst bijna halverwege het meer zwommen en mijn paard vervolgens maar heel hard wegrende om maar bij die hond vandaan te komen, bedacht ze dat het ook anders kon. Hond kreeg een trap, wij draaiden om en de hond wist niet hoe snel die weg moest komen. }:)

Niks tegen loslopende honden of honden die een keer niet luisteren en alsnog op je af komen, maar dit ging iets te ver.


Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 21-10-17 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:53 



 
Profiel   

hier een ruiterpad pal naast een fietspad dat als hondenuitlaatpad gebruikt wordt.
Mijn paard is een paar keer flink in de achterbenen gebeten (door dezelfde Mechelse herder) en is nu zo geconditioneerd dat hij halt houdt als er een loslopende hond aan komt.
Ik probeer dan ook altijd buiten de reguliere uitlaattijden om te rijden, anders schiet ik geen bal op.

De Mechelse herder was de schrik van alle ruiters, de baas riep dan dat wij maar op de menège moesten blijven..... terwijl wij betalen om op dat ruiterpad te mogen rijden en hij n.b. met een lopslopende hond op een fietspad loopt 8)7 |o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:54 



 
Profiel   

De meeste eigenaren die ik ken doen zeker moeite. Maar net als een paard is een hond ook een dier en kan die wel eens iets anders doen dan gepland. Daarnaast zijn er ook genoeg honden die het niet op paarden hebben. Ik benader mens en hond sowieso altijd in stap en geef mensen de ruimte. Als een hond extra kort wordt gepakt, wordt er vaak ook even gecommuniceerd. Of ze weten niet wat ze doen met paarden of ze mogen ze niet. Prima, kan ik ook alert zijn. En voor alle idioten heb ik buiten altijd een zweep bij. Niet voor het paard, want die heeft er echt geen nodig, maar voor situaties waar ie wel eens handig kan zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 19:59 



 
Profiel   

Ik ben altijd op me hoede. Mijn vorige pony was er bang voor en ik heb het zelf ook niet zo op honden en ben voor blaffende honden en grote honden zelf ook bang, ondanks ik zelf twee hondjes a 12 kg heb.

Ik rijd veel op strand em daar lopen geregeld honden los. Ik nader alles in stap en als een hond op me af gerend komt blijf ik stil staan. Ook waarschuw ik baasjes als ze reageren met ah joh dat gaat best, dat mijn pony uithaalt indien nodig en het einde verhaal voor de hond kan zijn.

Tijdje geleden ladt gehad met een husky ook stil blijven staan. Hij begon me te omcirkelen en al blaffend te happen naar de staart van me pony. Ook de truc toegepast met hoofd naar kop draaien, totdat het baasje eindelijk kwam. Ik zo bang dat ik bijna van af trilde van angst. Grote bek kon ik krijgen van de o zo netjes uitziende meneer. Dat ik door maar door moest rijden en niet zo moest zeiken. Ik denk niet dat mijn pony een husky er uit rent dus dat ging ik echt niet proberen. Uiteindelijk gevraagd of hij alsjeblieft dat beest wilde vasthouden zodat ik terug kon rijden.

Alle mensen die hun hond bij zich roepen, vast houden of rekening houden vraag ik of ik veilig een drafje in kan zetten en bedank ik altijd met: Dank je wel! Hield iedereen maar zoveel rekening met elkaar.

Mensen/uitlaatservices met 3 honden of meer passeer ik liever niet of zo ruim mogelijk. Soms rijd ik zelfs terug, ligt ook aan de bui van mijn pony.

Nieuwsgierige honden en puppies mogen altijd even kijken om te wennen. Daar heeft ieder alleen maar profijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 20:37 



 
Profiel   

ik heb het 1 keer meegemaakt jaren geleden dat een hond die achter ons na rende een schop kreeg van paardlief. Ik hoorde zijn kop kraken vergeet het nooit meer :(

Ik stond stil als het veilig was, was het niet veilig reed ik in een rustige stap door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 20:43 



 

Heel eerlijk? Op plekken waar honden loslopen waar dat niet mag rijd (draaf) ik gewoon door. In losloopgebieden ga ik stappen en afhankelijk van de situatie stop ik even of ik stap rustig verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 20:51 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Als er een hond achter je aan komt: paard omdraaien en achter de hond aanjagen. Honden bgrijpen dat niet en schrikken zich rot, en na een paar keer vindt je paard het het mooiste spelletje in de wereld.

Dit doe ik ook. Ponylief gaat dr nu uit zichzelf achteraan, vind ze leuk spelletje haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 20:54 



 
Profiel   

Azmay schreef
Zeggen dat je paard honden trapt doet wonderen bij baasjes die zeggen dat hun hond niets doet O:)


Ja helaas dan wel. Die van mij schopt daadwerkelijk als de hond te opdringerig blijft. Maar eerst moet je schijnbaar dreigen voordat ze de hond terug roepen.
Ik wandel btw alleen met mn shet.


Hier zijn ook gedeeltes waar zowel ruiterpaden als losloopgebieden op hetzelfde stuk zitten.
Gelukkig kom ik weinig tot geen honden tegen en als ik ze tegenkom dan is het waar zij niet mochten komen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 21:00 



 
Profiel   

Niets, ik ga stil staan en wacht op de eigenaar. Als die een beetje aanspreekbaar is waarschuw ik wel voor de gevaren. Maar als honden- en paardenliefhebber heb ik in alle situaties altijd wel geduld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 21:04 



 
Profiel   

Morrie schreef
hier een ruiterpad pal naast een fietspad dat als hondenuitlaatpad gebruikt wordt.
Mijn paard is een paar keer flink in de achterbenen gebeten (door dezelfde Mechelse herder) en is nu zo geconditioneerd dat hij halt houdt als er een loslopende hond aan komt.
Ik probeer dan ook altijd buiten de reguliere uitlaattijden om te rijden, anders schiet ik geen bal op.

De Mechelse herder was de schrik van alle ruiters, de baas riep dan dat wij maar op de menège moesten blijven..... terwijl wij betalen om op dat ruiterpad te mogen rijden en hij n.b. met een lopslopende hond op een fietspad loopt 8)7 |o

Die hond had dan toch een probleem bij mij en die eigenaar ook!

Maar verder is mijn oplossing bij voorkeur gelijk aan die van Ibbel.
Gisteren kwam ik een hondje tegen met mijn nieuwe paard en die werd daar wat onzeker van maar toen ik haar op de hond richtte en die zich bedacht, voelde ik wel een soort aha-gevoel bij haar.
Die gaat dat dus wel leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 21:04 



 
Profiel   

Hier iemand die een hekel heeft aan mensen met loslopende honden die niet luisteren. Ik vind het nog steeds lastig om er mee om te gaan. Ik rijd en men hier altijd in de polder, roepen of ze de hond aan willen lijnen is vaak niet mogelijk omdat de afstand te groot is.

Zo heb ik een keer gehad dat ik met mijn mini aan het mennen was, en er een hond ons naderde. Mevrouw liet haar hond (lees: erg grote hond met veel haar, even groot als mijn mini en lijkt op een beer) loslopen en deze stormde dus vanaf een flinke afstand op mij met mijn pony af. Hiervan schrok hij zo erg dat we om zijn geslagen met kar en al en toen is hij op hol geslagen. Ik was op dat moment nog maar 14 en durfde er niet veel van te zeggen. Maar later toen ik deze mevrouw weer tegen kwam en ze gewoon weer haar hond los liet lopen ben ik afgestap en naast mijn pony gaan lopen, en heb ik haar er op aangesproken.

Mensen hier vinden het blijkbaar erg normaal om hun hond los te laten lopen in de polder, uiteraard geen probleem zolang je de hond maar onder controle hebt.

Mijn laatste ervaring is toen ik buiten fietste en er een vriendin reed met mijn verzorgpony en er een jongen met 3 grotere honden en deze ook niet aangelijnt had. 1 van de honden vloog toen ook op ons af, jongen wist niet wat hij moest doen. Ik heb de jongen op toch wel een serieuze roon uitgelegt dat als honden niet onder controle gehouden kunnen worden zonder lijn dat het veiliger is om ze aan te lijnen in de buurt van paarden omdat er anders heftige ongelukken kunnen gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-17 21:14 



 
Profiel   

Honden.. meestal geen problemen mee.

Tijd geleden reed ik op het ruiterpad en wandelpad is gewoon een combipad zegmaar. Liep ook iemand met een hond en toen ik vroeg of hij zijn hond even bij hem wilde roepen moest ik maar op het ruiterpad wat ernaast lag gaan rijden? What?! Ik gaf aan dat ook dit een ruiterpad was wat hij kon zien aan het paaltje, maar nee was allemaal onzin en ik moest maar ergens anders rijden. Nou dag, ben dus ook gewoon doorgereden in een draf. Wat doe je moeilijk man.. echt sommige mensen denken dat het bos van hun alleen is ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-17 17:37 



 
Profiel   

Somebitch schreef
Honden.. meestal geen problemen mee.
Wat doe je moeilijk man.. echt sommige mensen denken dat het bos van hun alleen is ofzo.


Leven en laten leven.. Maar dat is voor sommige mensen heel moeilijk idd....

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-17 18:33 



 
Profiel   

Ik loop in principe gewoon door, zeker als hondenbaas geen moeite doet om hond terug te roepen. En bij heel vervelende blaffende honden draai ik om en ga ik achter ze aan. Werkt erg goed inderdaad. Honden denken namelijk dat zij door hun geblaf het paard wegjagen dus op het moment dat jij omdraait en achter hun aangaat schrikken ze vaak en druipen ze snel af :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-17 11:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen