Vanaf waneer mag je gaan wandelen in nl?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lot_bmk
Berichten: 8
Geregistreerd: 22-10-17

Vanaf waneer mag je gaan wandelen in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-17 18:40

Hallo!
Ik heb een vraagje over het buitenrijden. Vanaf waneer mag je alleen gaan wandelen in Nederland? In belgie is het vanaf 14 jaar alleen en vanaf 12 jaar met begeleiding en je hebt geen ruiterbewijs nodig (zeg het als het fout is!) maar ik vind nergens de regels voor in Nederland, weet iemand de juiste regels? En hoe zit het dan met de verzekering als er iets gebeurd?
Groetjes Charlotte!
Laatst bijgewerkt door lot_bmk op 22-10-17 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49104
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vanaf waneer mag je gaan wandelen in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:42

Er zijn geen regels in Nederland. Er wordt ervan uitgegaan dat je ouders bepalen of je met je paard naar buiten kunt. Ruiterbewijs is ook niet verplicht, behalve in een aantal natuurgebieden.

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:43

Volgens mij zijn er die niet in Nederland. En je hebt ook geen ruiterbewijs nodig, met uitzondering van een paar gebieden.
Met begeleiding mag je sowieso vanaf elke leeftijd.
Mag dat in België dan niet? Ook geen groep kinderen van een manege bijvoorbeeld die mee doen met een georganiseerde rit?

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:43

Wel apart dat er in Nederland nog iets bestaat waar geen regels voor zijn! :+

Troopers
Berichten: 77
Geregistreerd: 28-05-15

Re: Vanaf waneer mag je gaan wandelen in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 18:45

met georganiseerde rit heb je begeleiding dus zou het vanaf 12 moeten mogen (zoals ik het lees)
daarvoor dus nog niet

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:07

Troopers schreef:
met georganiseerde rit heb je begeleiding dus zou het vanaf 12 moeten mogen (zoals ik het lees)
daarvoor dus nog niet


Ja, zo lees ik het ook en dat vind ik dus best raar. In NL kan je gewoon met een groep kinderen van 8 of 10 buiten gaan rijden, maar in België mag dat dus niet. Dan zou je dus pas vanaf je 12e buiten mogen rijden. Overigens vraag ik me ook af waar dat dan bepaald staat, in de Belgische Verkeerswet of zo?

Maris_

Berichten: 1448
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:28

Bloodymary schreef:
Wel apart dat er in Nederland nog iets bestaat waar geen regels voor zijn! :+


Mijn gedachten!

Love_Mirra
Berichten: 1250
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: Vanaf waneer mag je gaan wandelen in nl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:39

Klopt, hier in België zijn er regels wat betreft de leeftijd maar niet helemaal zoals ts beschrijft:
- jonger dan 12: moet pony begeleid worden aan touw door persoon ouder dan 21 jaar
- 12 jaar: los (niet meer vasthouden) op pony maar moet mee met een persoon ouder dan 21jaar
- 16 jaar: alleen met pony naar buiten.

En ik als Belg vind dat eigenlijk niet slecht. Vind het veiliger zo :)

c_alsemgeest

Berichten: 20660
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:42

Bloodymary schreef:
Wel apart dat er in Nederland nog iets bestaat waar geen regels voor zijn! :+

Ssssst! :+

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:54

lot_bmk schreef:
Hallo!
Ik heb een vraagje over het buitenrijden. Vanaf waneer mag je alleen gaan wandelen in Nederland? In belgie is het vanaf 14 jaar alleen en vanaf 12 jaar met begeleiding en je hebt geen ruiterbewijs nodig (zeg het als het fout is!) maar ik vind nergens de regels voor in Nederland, weet iemand de juiste regels? En hoe zit het dan met de verzekering als er iets gebeurd?
Groetjes Charlotte!

Meestal valt een ongeluk met je paard onder de AVP (persoonlijke WA verzekering), die moet jij of je ouders dus wel hebben en het is ook handig om daar te melden dat je een pony hebt, anders kunnen ze alsnog moeilijk doen. Verdere eisen zijn er niet vanuit de verzekering zover ik weet, al zal die wel lastig doen als er reden is om aan te nemen dat de combinatie niet buiten had moeten/mogen rijden. Dus controle en toestemming volwassene/eigenaar.

Maris_

Berichten: 1448
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 23:55

Love_Mirra schreef:
Klopt, hier in België zijn er regels wat betreft de leeftijd maar niet helemaal zoals ts beschrijft:
- jonger dan 12: moet pony begeleid worden aan touw door persoon ouder dan 21 jaar
- 12 jaar: los (niet meer vasthouden) op pony maar moet mee met een persoon ouder dan 21jaar
- 16 jaar: alleen met pony naar buiten.

En ik als Belg vind dat eigenlijk niet slecht. Vind het veiliger zo :)


Helemaal mee eens. Vandaar de verbazing ook over NL. Ze zouden hierin zeker een voorbeeld aan België kunnen nemen :j

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 00:26

Bloodymary schreef:
Wel apart dat er in Nederland nog iets bestaat waar geen regels voor zijn! :+


Gelukkig niet. Dat had mij gruwelijk beperkt in de lol met mijn knol en mijn dochter ook.