Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-18 10:43

Dat herken ik ook, je zit en beweegt toch net iets anders.

Vanochtend zijn we dan voor het eerst in een half jaar weer samen op pad geweest. Handpaard is nu zelf opgevoed en licht ingereden, dat scheelt. Hij loopt wat verder naar voren voor de foto:

Afbeelding

Vooral gestapt en een paar stukjes gedraafd, was ouderwets gezellig!

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 12:27

Superpony dat denk ik dus ook zoals jij het beschrijft dat het komt waarbij hier ontzettend veel super horzels zitten en ondanks spuiten en vliegendeken schudt Polie haar hoofd af en toe met een ruk naar links of rechts. Dat voel ik natuurlijk ook en ik heb al niet veel nodig voor mijn rug om het fout te laten gaan.
Touw aan zadel maken dat ga ik niet doen. Dat vind ik echt veel te gevaarlijk.
Polie heeft de neiging om net iets teveel achter te blijven en dat kan ik nog wel trainen dat ze voor ons loopt want dan heb ik minder last van het draaiend zitten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:16

Wat ik doe als ik met alle 4 rij, is de touwen lang en voor mn knop van ene kant naar andere kant gelijk metd e brug van mn teugels en dat tesamen oppakken. Dan rij ik dus op 2 handen. Het enige nadeel is, dat ik echt probeer te voorkomen dat mn rijpaard een ruk krijgt aan mond of lijf. Ik heb een keer gehad dat mn handpaard struikelde en mn rijpaard per ongeluk een rukje in de mond kreeg. Het was minimaal, maar voor mij een no go.

Toen mn zoon klein was, had ik hem en de shet zelfs aan een longe mee, maar dan moest hij zelf wat sturen. Voor nu vind ik dat te lang en gebruik ik vaak gewone halstertouwen. Ik heb altijd een knoopje aan het einde als stopje. Maar vaak denk ik wel, een iets langer touw zou beter zijn.

Zoals jij ook een stelletje hebt dat elkaar niks doet, kan je je misschien gewoon gaan concentreren op jezelf en hun zelf laten kiezen hoe ze lopen, mits je verkeer passeert of smalle doorgangen.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 13:37

Heleen die hier woont zei, laat haar gewoon Hercule volgen en die stukjes op de weg klik je haar vast. Het is er landelijk genoeg voor. Wat mij tegen houdt is dat die twee erg verliefd zijn, dus als ze echt weg zou gaan, heb ik een probleem, want Hercule zal wellicht volgen. Niet dat ik dit verwacht met haar blessure en Hercule luistert erg goed en is ook gek op mij, maar het blijven dieren.
Polie zal zeker gaan grazen als ze los loopt want ze staat op dieet dus heeft weinig weidegang iets dat ze me zeer kwalijk neemt.

Ik heb een super lang halstertouw en rijd Hercule met linker hand en begeleid Polie met rechter hand en heb haar touw aan het einde met linkerhand vast waar ook een knop zit einde touw Dus Hercule zijn mond is safe. Dat vind ik ook een no go situatie want Hij heeft heel zacht mondje.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:15

Los heb ik ook wel gedaan. Mijn rijpaard die ik pas 1,5jr heb en het niet gewend was, moest dan even wennen dat ze inderdaad soms stoppen en weer aankomen rennen, maar onderling regelen ze al een hoop als je ze wat los en vrij laat, wat jij denk ik ook doet.
Het probleem begint vaak wanneer je teveel wil gaan regelen, het rijpaard kort gaat houden en dat soort dingen. Het rijpaard is bepalend, dus die moet ook zijn lijf kunnen gebruiken voor lichaamstaal.

Wat je kan doen op een geschikt stuk, elke keer als ze gaat staan grazen, aandraven. Misschien dat Hercule ietsjes reageert in het begin, maar laat het ze maar regelen.

Eigenlijk heb ik er weleens eentje per ongeluk los gelaten, dus touw laten vallen en dan blijft alles rustig, dus dat is een pluspunt. Mijn voordeel daarbij is wel dat ze 24/7 samen staan en alles dag en nacht regelen. Dat heb jij ook, maar anderen die dat niet hebben, moeten misschien meer bepalend zijn.

2jr geleden, toen mn jonge quarter nog leefde zijn we rijdend gaan verhuizen. Die had nog nooit ernaast gelopen, hij was net hengst af en ook niet altijd sociaal. Begon echt heftig, maar als je eenmaal rijdt, hersteld zich dat goed. Uiteindelijk nam ik hem vaker mee en is een keer mn touw gebroken. Stond niet eens kracht op eigenlijk, maar was al vaak nat geweest en denk daardoor wat zwak op een punt.
Ik had niet door dat hij losliep en hij ook niet. We waren aan het draven toen ik het zag en zei; ho en we stonden netjes stil. Geen idee hoelang we al zo reden :) Maar hij en ik dachten duidelijk dat er wel touw tussen zat, bleef mooi in positie naast me. En ik heb ze een beetje met hun hoofd naast mn been, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit. Het is wat vervelend als je handpaard voor komt te liggen.

Het gaat bij 3 helemaal goed, maar die ruin die het niet gewend was, kan wel een race beginnen als een handpaard hem wil passeren. Doet ook wel wat dreigen met zijn hoofd. Maar goed, aan de andere kant, scheelt dat mij weer.
Zijn moeder is alleen al 25 en galoppeert wat harder weg. Dat vindt hij niet leuk, maar zij mag het tempo bepalen, want zij kan niet zo goed verzamelen als hij. Ik wist de eerste keer niet dat hij zou gaan racen, maar pad was lang genoeg om het te regelen en nu weten hij en ik wat we van elkaar verwachten.
De shet mag wel flink galopperen naast hem en die mag hij minder dan zn moeder, dus je snapt het soms toch niet.

Ik ervaar ook dat ze samen juist heel stabiel zijn. Een tijd terug met 4 tegelijk schrokken mn rijpaard en de ruin ernaast. Mn merrie en de shet corrigeerden hun gelijk, dus was echt in 2 sec opgelost. Als ze ooit iets eng vinden gaan ze iets dichter tegen elkaar aan lopen, maar eigenlijk vinden ze niks echt eng. Ja, zwijnen, maar die zijn als je met 4 rijdt al snel weg.

O, ja en andere ruiters vinden je eng en doen erg moeilijk.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:48

superpony schreef:
Wat ik doe als ik met alle 4 rij, is de touwen lang en voor mn knop van ene kant naar andere kant gelijk metd e brug van mn teugels en dat tesamen oppakken. Dan rij ik dus op 2 handen. Het enige nadeel is, dat ik echt probeer te voorkomen dat mn rijpaard een ruk krijgt aan mond of lijf. Ik heb een keer gehad dat mn handpaard struikelde en mn rijpaard per ongeluk een rukje in de mond kreeg. Het was minimaal, maar voor mij een no go.

Toen mn zoon klein was, had ik hem en de shet zelfs aan een longe mee, maar dan moest hij zelf wat sturen. Voor nu vind ik dat te lang en gebruik ik vaak gewone halstertouwen. Ik heb altijd een knoopje aan het einde als stopje. Maar vaak denk ik wel, een iets langer touw zou beter zijn.

Zoals jij ook een stelletje hebt dat elkaar niks doet, kan je je misschien gewoon gaan concentreren op jezelf en hun zelf laten kiezen hoe ze lopen, mits je verkeer passeert of smalle doorgangen.


Hier geen risico op rukjes in de mond, want bitloos (sidepull). Dus hoogstens eens extra druk aan het hoofd als ik rijd met mijn leidtouw in eenzelfde hand dat ook teugels vast heeft. Maar ik heb mijn handpaard aan een lang leidtouw, dus eigenlijk is er altijd voldoende speling om daar zelf op in te spelen als het handpaard uitwijkt of stopt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 16:14

Ik rij ook niet altijd met bit hoor. Maar zelfs als ik op rijhlaster rij en heb ze ernaast, kan het rijpaard een ruk mee krijgen als je het handpaard vastmaakt of gelijk vasthoudt met hand van teugels. Zelfs bitloos is de minimale beweging van even struikelen, omkijken, een grasje proberen te pakken een beweging die doorgegeven wordt.

Dat voel je zelf en je rijpaard. het kan nooit helemaal zonder bewegingen, maar je kan wel veel voorkomen.

Het is ook echt al doende leert men en uitproberen wat iemand en zijn paarden past. Ik weet mensen die vastmaken aan het zadel en dat zou ik echt nooit doen en doe dit al 20jr zoiets.

Mn shetlander kan nogal hupsen na een flinke galop. Dat deed hij bij mn zoon onder het zadel al, dat doet hij voor de sulky en aan de hand. ( tot hij thuis ziet, dan is het klaar) Ik ga daar niet moeilijk over doen en heb touwhalstertje voor hem en reageert hij super op. Geen spanning meer na wat racen, dus voor de paarden en mezelf veel fijner.

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 11:26

We hebben hier volle bak met gasten vandaar late reactie want het is druk, hier volle bak en de gîte is ook vol.
Superpony, ik ben blij met je reactie en al je tips. Ik ben er mee aan de slag gegaan en vanochtend heb ik Polie los geklikt terwijl ik met beiden paarden aan de hand liep. Gelijk dook ze blij met haar snuit het gras in om te grazen, maar Hercule en ik liepen gewoon door. Dat was natuurlijk niet de bedoeling dus ze volgde maar liet er wel 5 meter tussen wat ik eigenlijk wat te veel vind.
Toen we gingen draaien (toestemming van dierenarts/ osteopaat om 20 minuten desnoods 2x per dag met haar aan de hand te revalideren) kwam ze wel mooi naar ons toe en kon ik haar vast klikken. Liever gebruik ik geen voerbeloning en dat dus ook niet gedaan, maar als we voor het echie gaan heb ik al besloten neem ik paar stukjes appels mee voor als ze net niet genoeg dicht bij komt. Voor een stukje appel doet Polie een moord (en natuurlijk krijgt Hercule er dan ook een).
Toen we terug wandelden liep ze wat dichter achter ons, en heb ik mijn zweep dwars gehouden zo van, je passeert niet. Dat ging goed. En opeens steekt ze de middelvinger tegen me op en duikt de berm in waar hoog gras staat om uitgebreid te grazen. Het uur van de waarheid volgde }> . Ik zei gelijk "draf" tegen Hercule die zonder blikken of blozen ook zijn middelvinger naar zijn vrouw opstak en gelijk in uitgestrekte draf zich van haar verwijderde *\o/* . Dat vond ik zo stoer van ons. Toen we dichter bij de kruising kwamen (gevaarlijk) en bij een huis waar ze altijd bang is om langs te gaan riep ik haar, hoorde ik een hoog piepje en kwam ze aan gegaloppeerd en in draf gehinkepinkt (niet blij mee natuurlijk, maar kan volgens dierenarts geen kwaad want doet ze ook op de wei). Dus wij gewacht en ik kon haar zo aanpikken. Dat stukje positief gedrag beloond en negatieve gedrag genegeerd.

Dus zeer tevreden over Hercule die gelukkig mij boven zijn vrouw zet en fantastisch luistert, ontevreden over Polie die de vork krijgt :Y) dus we gaan dit gewoon regelmatig oefenen. Met ml (= manlief) al afgesproken dat als het echt niet lukt, dat we een hele grote barbecue hier gaan organiseren met Polleke aan het spit geregen ;) . Zal een hoop geld, sores en werk schelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 12:22

Hey wat goed Pien. Alleen doen wanneer het goed voelt en op jullie manier, want alles hangt zo af van je dagelijkse manier van omgang etc.

Ik laat eigenlijk alleen mn ene ruin los en die blijft ook wel ver achter, maar houdt ons goed in de gaten.

Misschien is het wel merrie eigen om de middelvinger op te steken :p Ik heb mn merrie weleens per ongeluk laten vallen en rij dan gewoon door. Hoe gek ze op de anderen is, blijft ze gewoon staan. Ze komt uiteindelijk wel, maar ik moet niet vergeten dat ze 24/7 samen leven en dan alles onderling regelen. Zij is wel aardig het baasje, want als zij naar een andere hooibak loopt en de rest volgt niet, loopt ze aardig te hinniken. Ik draai voor dat uurtje wel de rollen om.

Hahaha, dat wordt een grote bbq. Ik dreig ook weleens, maar het is denk ik veel teveel vlees, dus moet het hele dorp uitnodigen :)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:59

Schop het topic even omhoog ;)

Ik wil het eigenlijk binnenkort ook gaan proberen. Wel zal ik dan op mijn pony ( 1,44 ) rijden en mijn paard ( 1,62 ) als handpaard meenemen. Ik wil haar juist meenemen omdat ze erg snel onzeker is en mijn pony juist heel stoer wordt als er een ander mee gaat.

Mijn pony is makkelijk te rijden en mijn paard is heel erg op stem. Ik verwacht daar geen problemen mee. Ik hoop dat mijn paard wat meer vertrouwen krijgt en zo km buiten kan maken en op den duur ook onder het zadel mee kan naar buiten want dat vind ze nu gewoon onwijs spannend. Wandelen aan de hand vind ze ook spannend maar ze is braaf. Ze zijn ook gewend om samen te wandelen. Loop vaak met beide en ook naar het weiland brengen gaat altijd met beide tegelijk.

Zijn er meer die met een kleintje rijden en een grote aan de hand meenemen? Zie vaker de kleineren aan de hand :P

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:02

_AAASCHAAA_ schreef:
Schop het topic even omhoog ;)

Ik wil het eigenlijk binnenkort ook gaan proberen. Wel zal ik dan op mijn pony ( 1,44 ) rijden en mijn paard ( 1,62 ) als handpaard meenemen. Ik wil haar juist meenemen omdat ze erg snel onzeker is en mijn pony juist heel stoer wordt als er een ander mee gaat.

Mijn pony is makkelijk te rijden en mijn paard is heel erg op stem. Ik verwacht daar geen problemen mee. Ik hoop dat mijn paard wat meer vertrouwen krijgt en zo km buiten kan maken en op den duur ook onder het zadel mee kan naar buiten want dat vind ze nu gewoon onwijs spannend. Wandelen aan de hand vind ze ook spannend maar ze is braaf.

Zijn er meer die met een kleintje rijden en een grote aan de hand meenemen? Zie vaker de kleineren aan de hand :P


Over een paar jaar zal dat hier wellicht zo zijn, als mijn kleiner paardje van momenteel nog net geen 4 jaar tegen dan wel bereden wordt en beleerd zal zijn, en mijn paard van momenteel net 17 geworden is ook enkele jaren ouder zal zijn en wellicht op pensioen zal gaan dan en niet meer onder het zadel zal gaan :o

Maar voorlopig is mijn kleinste paard nog te jong om bereden te worden :o

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:05

Ooh dat lijkt me zo fijn om mogelijk dan een pensionado gezellig mee te kunnen nemen en zo toch nog beweging te kunnen geven. Voor nu dan idd toch lekker op je grote met je puppy ernaast. Ziet er zo gezellig uit.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:11

Ja hé, dan krijgen ze ook wat afwisseling tov hun woonomgeving, dat mag ook nog als ze op pensioen zijn hé :D Dus ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van anderen met een groter handpaard als rijpaard... :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 00:15

Ik heb ook weleens iets groter ernaast. De shet heeft er gewoon echt heel vaak naast gelopen, maar ik vind een even grote of grotere wel prettig. Daar kun je toch wat makkelijker contact mee maken, even belonen etc. Onze shet was wel weer erg op stem getraind, omdat die van onze zoon was toen hij heel klein was en in het begin aan de longe reed.
Loop je weleens met alle 2 aan de hand tegelijk? Dan zou ik me verder niet te druk maken. Hoe meer jij eraan gaat denken, hoe groter het probleem wordt.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:07

superpony schreef:
Ik heb ook weleens iets groter ernaast. De shet heeft er gewoon echt heel vaak naast gelopen, maar ik vind een even grote of grotere wel prettig. Daar kun je toch wat makkelijker contact mee maken, even belonen etc. Onze shet was wel weer erg op stem getraind, omdat die van onze zoon was toen hij heel klein was en in het begin aan de longe reed.
Loop je weleens met alle 2 aan de hand tegelijk? Dan zou ik me verder niet te druk maken. Hoe meer jij eraan gaat denken, hoe groter het probleem wordt.


Dat doe ik hier ook wel eens. Maar ik heb net geen jaar pas mijn eerste paard gekocht (jongste) en pas sinds april mijn 2e, dus ik doe al die dingen nog wel terwijl mijn vriend te voet mee stapt. Dan kan hij helpen of een paard overnemen als het nodig is. En is ook handig omdat hij dan makkelijk kan belonen als ik op een paard zit :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:46

Wandelen met 2 paarden doe ik altijd na de stal en wei brengen. Soms met 3 paarden. Maar wandelen ook wel met 2 tegelijk. Zo ook begonnen om te kijken of ze goed met elkaar konden vinden.Afbeelding

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:49

Mijn buurvrouw doet dit ook. Ze heeft een wei aan de andere kant van de stad dus gaat ze zonder zadel en met touwhalster met het andere paard aan de hand naar de wei en/of terug naar huis. Paarden zijn dood braaf en kijken nergens van op haha.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:55

Ik moet eerlijk zeggen, dat het vanuit het zadel wel weer iets anders is. Maar als ik ze bijv alle 4 van bak terug naar paddock breng, heb ik ook wel vaak alle 4 in 1 hand en laat het ze zelf uitzoeken. Ik bemoei me er niet teveel mee.

Alleen mn d-pony die altijd rijpony is geweest met echt van alles ernaast, heeft ietsjes moeite als handpony. Meestal loopt je rijpaard toch iets meer voor en heb je je handpaard iets meer op been hoogte. Dat vond hij wel lastig, om zijn plek te vinden geloof ik.
Maar zit ook heel erg tussen mn oren, sinds hij een blessure had, minder gereden wordt, dat ik bang ben dat ik hem tekort doe, want hij was jaren mn nr 1 paard met alles.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:49

Wat een leuk topic! Heel vroeger toen ik een jaar of 10 was en twee verzorgpony's (Welsh, C maat) had die samen in een span liepen nam ik de tweede wel eens mee aan de hand buiten. Op die leeftijd misschien best onverantwoord, maar toen kon alles gewoon nog en zag ik nog geen gevaar.

2,5 jaar geleden een weidemaatje (cob type) voor mijn ponypaard gekocht. Omdat zij snel erg dik werd en ik niet veel tijd had om haar apart te rijden begon ik haar mee te nemen aan de hand. Het was een erg intelligent dier en snapte het super snel. Ook vrij gevoelig en reageerde heel goed op stem, dus zij zorgde altijd dat het touw in een boogje hing en liep perfect mee (behalve als ze moest mesten). Heerlijke ritten gemaakt met dat stel. Vooral als we samen over de bospaden galoppeerde dan voelde het alsof we vlogen.

Afbeelding

Sinds kort heb ik een ander weidemaatje, een jaarling merrietje. Toevallig gister na het trainen van m'n ponypaard even in de bak een paar rondjes geoefend met haar ernaast. Ik had helaas geen koekjes bij de hand, dus dan is mevrouw minder geïnteresseerd in het leren van iets nieuws :'). Ze volgde wel, maar te ver achter/te traag en zag geen reden om eens een pasje bij te doen. Binnenkort maar eens mét koekjes kijken :Y) . Ik wandel al veel met haar buiten op de weg en dat gaat super (met af en toe een wandelvitamientje (lees koekje)), maar het zou mooi zijn als ze af en toe eens een rondje mee kan uitstappen buiten met haar grote vriend om alvast wat kennis te maken met de grote wereld. Wordt ze vast wijs van!

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:16


pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:51

Hai Sure_lee, dat ziet er goed uit. Zie voorlaaste paardenfoto, waar het lijkt dat de shetlander voorbij jou gaat (is lastig te zien). Als ze dat doet haar terugsturen want jij blijft voorop lopen. Kleine tip.

Hier zijn we echt aan het trainen met Polie in vrijheid te laten lopen, afgelopen 3 dagen onder begeleiding van een paardenvrouw. Zodra mijn vriendin weg is doe ik een update in dit topic, want ik heb veel aan jullie te danken en leer veel afgelopen dagen of beter gezegd, de puntjes worden goed op de "i"gezet.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:18

Ik zie/lees trouwens dat wat mensen hun handpaard met hoofdstel/bit meenemen. Mijn ervaring is dat als je toch in een wat benarde situatie komt ergens, en het handpaad moet echt mee voorwaarts maar is even niet goed te motiveren op stem, dat je het bit dan voor in de mond trekt als je druk op het touw zet waardoor de meesten paarden juist helemaal niet meer voorwaarts willen en zelfs achterwaarts gaan. Vandaar dat ik een relatief dun touwhalster gebruik. Die remmen in te voorwaartse noodgevallen scherp op de neus, en geven bij een te weinig voorwaarts noodgeval goed druk achter de oren om het paard snel te motiveren voorwaarts te gaan. Hoe denken jullie hierover?
Ps. dit gaat dus echt om onvoorziene situaties en noodgevallen. Ik ga altijd van het slechtste uit :')

Jets

Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:24

Hier voor het eerst Oeps meegenomen als handpaard met iemand erop haha. Wilde met mijn vriend op buitenrit die niet kan rijden, ging echt super!
Afbeelding

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:26

Jets schreef:
Hier voor het eerst Oeps meegenomen als handpaard met iemand erop haha. Wilde met mijn vriend op buitenrit die niet kan rijden, ging echt super!
[ [url=m/FmxY2w.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heerlijk genieten samen!! <3

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:37

Sure_lee, wat leuk.

Pien, dat klinkt goed! Ook vertrouwen in jezelf hebben!!

Ziezo, ik vind het zelf niet prettig. Toen mn zoon heel klein was en de shet reed, had ik hem weleens mee ernaast met hoofdstel. Deed ik de longe aan een bitstukje, maar heb toen kind en shet ergens achtergelaten en had alleen nog hoofdstel en longe in mn hand. Was wel westernhoofdstel.

In principe neem ik ze mee aan halster. Afhankelijk van type halster doe ik ze aan onderste ring of aan de zijkant vast.
De shet kan na een galopje wel wat teveel zin krijgen en die heb ik aan een touwhalstertje.

Omdat de shet me in het begin weleens een flinke blaar heeft bezorgd, rij ik wel altijd met handschoenen met leer om altijd grip te hebben en te houden. Ik ben nu niet bang meer om ze te verliezen, maar ik vind het een fijn idee.