Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:10

Ziezo_X schreef:
Ik zie/lees trouwens dat wat mensen hun handpaard met hoofdstel/bit meenemen. Mijn ervaring is dat als je toch in een wat benarde situatie komt ergens, en het handpaad moet echt mee voorwaarts maar is even niet goed te motiveren op stem, dat je het bit dan voor in de mond trekt als je druk op het touw zet waardoor de meesten paarden juist helemaal niet meer voorwaarts willen en zelfs achterwaarts gaan. Vandaar dat ik een relatief dun touwhalster gebruik. Die remmen in te voorwaartse noodgevallen scherp op de neus, en geven bij een te weinig voorwaarts noodgeval goed druk achter de oren om het paard snel te motiveren voorwaarts te gaan. Hoe denken jullie hierover?
Ps. dit gaat dus echt om onvoorziene situaties en noodgevallen. Ik ga altijd van het slechtste uit :')


Nooit met bit, brrr. Altijd halster. Ik heb ook geen bit in mijn bezit, hier wordt alles gewoon bitloos gedaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:44

Mijn rijpaard draagt zijn normale hoofdstel, mijn handpaard(pony) een touwhalster. Bit heeft ze al een tijd niet meer in, zie er het nut voor haar ook niet zo van in. Bovendien neemt ze onderweg nog wel eens een hap struik (wat uiteraard niet mag), dan heb ik geen zin om een takje van het bit af te pulken onderweg.

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:48

Als je met bit doet, dan is het belangrijk dat je een speciaal riempje hebt met in het midden een ring waar je het halstertouw aan bevestigd. Het is niet tof om touw aan een of twee bit ringen te doen.

Nu de update. Ik ben echt heel erg blij. Ik heb zo tof gewerkt met mijn paardjes. Mijn paarden zijn correct opgevoed. Alleen is er de laatste tijd bij Polie ingeslopen dat ik haar te veel vermenselijkte. Dat heeft/ had alles te maken met al die blessures waaronder 1 hele zware die ze opgelopen heeft op de wei, met vallen. Dat is menselijk dat ik te lief was vanuit bezorgdheid, maar is niet goed, want je krijgt een verwende prinses die zich gedraagt als een prinses op de erwt en gewoon slechter en slechter luistert.

Mijn vriendin is een paardenvrouw en zij heeft honden getraind en professioneel paarden en ze fokt merens paarden en werkt veel met hengsten. Dan is ze ook nog "dinnetje" dus hoe fijn kon ik het hebben toen ze deze week met manlief (ml) hier logeerde.

Als voorbereiding op deze trainingsweek was ik al 2 of 3x per dag 20 minuten aan het wandelen met de paarden aan de hand. Ik was al begonnen met stem commando's zoals: "ho, stap, draf". Mijn ruin kent dat goed (menpaard), maar mijn merrie niet zo.

Mijn vriendin reed de ruin en we lieten haar volgen. We begonnen met graas masker op te doen (had ik gekocht voor haar om af te vallen maar daar kan ze absoluut niet mee eten). Dat is nu een voordeel. Mijn vriendin heeft mij alles laten doen en heeft me feedback gegeven. Dus even de puntjes op de "i" gezet. Dit om te voorkomen dat Polie naar haar luistert en niet naar mij. Heel fijn dit.

Ik zal kort uitleggen wat we hebben gedaan en waar ik mee verder ga. Met twee paarden aan de hand rijden, werkt niet voor mij want ik krijg er veel te veel pijn van aan mijn rug. Wandelen is geen probleem maar paardrijden wel.
Dus willen we dat Polie gewoon gaat volgen terwijl ze niet aangeklikt is.

Ik had piep kleine stukjes wortel bij me voor de paarden als beloning. Polie hebben we geleerd dat ze "vrij" ons moet volgen. Ze mag niet voorbij. In het begin passeerde ze elke keer, waarop wij Hercule onmiddellijk omdraaide en in draf weg renden de andere kant op.
Inmiddels passeert ze niet meer. Maar dat was dag 1 en ze had "veel karakter" zullen we maar zeggen, dus we hebben veel gecorrigeerd en zelfs de ruin werd er een ongedurige boze "hengst" van. Niet grappig dus want toen reed ik hem en ik vond het heftig, maar heb wel doorgezet!.

We hebben haar geleerd dat ze moet volgen en wat "ho" betekent, "stap" en "draf". Dat doet ze goed. Ook hebben we haar geleerd dat als ik de zweep dwars doe we stil gaan staan. De bedoeling is in de toekomst dat ze dit doet zonder stemcommando erbij.

In principe roepen we niet, want ze moet zelf de boel in de gaten houden. Als ik roep, of ze komt uit haar zelf na te hebben stil gestaan en ze komt krijgt ze worteltje (de ruin ook). In het begin kwam ze niet, maar bleef ze op een afstandje gaan kijken. Toen hebben we haar verleid door Hercule kleine worteltjes te geven met geluiden als mjammie en wat lekker etc. Dat vond ze niet leuk en gelijk als ze kwam mocht ze meedelen in de pret. Al hadden we 10 minuten gewacht, komen is belonen. We hebben haar geleerd dat de gezelligheid in de groep aanwezig is en dat ze mee doet als ze erbij is.

Ik bepaal in principe waar ze loopt en dat is schuin achter, links of rechts (commando's die we haar aan het leren zijn). Ze mag niet passeren maar het touw moet ook los blijven hangen. Dus ze mag niet trekken en dat werkt goed. Als hulpmiddel doen we beiden paarden de vliegendekens op want dat scheelt een hoop gezeur en getrek en we spuiten ze goed in.

Ik heb de koetsierszweep bij me, zodat als ze niet reageert op "Polie, prrrrr" want het touw staat dan te strak en ze moet meer naar voren zonder voorbij te gaan, ik haar achterbeen of nog liever kont eventjes kan toucheren. Dat begint ze te snappen, is nog niet bevestigd.

De korte commando's die ik heb nu is:
Polie "vrij", losklikken van het touw.
Polie, "achter" en "volgen".
Polie, "komen"
"Prrrr" of "voorwaarts"
"stap, draf".
"Draai om" (kenden beiden paarden al)
"Ho, terug" (kende ze al)
"Voet" (moet ze naast Hercule komen staan met haar gezicht bij de beugel zodat de lijn aangeklikt kan worden) is nog niet bevestigd
En uiteraard de belangrijkste "braaaaaf" met lieve stem als opdrachtje goed wordt uitgevoerd.

Mensen die veel honden trainen of paarden zullen dit wel kennen en vinden dit misschien te overdreven en uitgebreid opgeschreven.

Ik kende het wel, maar had eventjes een wake up call nodig. Of zoals mijn vriendin zei: "je hebt super toffe paarden Pien, en je hebt ze goed opgevoed. Door omstandigheden moesten eventjes wat puntjes op de "i " gezet worden en ze pakten het gelijk goed op. Paarden die echt totaal onopgevoed zijn, hadden nooit in zo'n korte tijd dit al op kunnen pakken".

Genoeg werk aan de winkel nog maar ik heb er het volste vertrouwen in dat ik het vanaf morgen alleen kan doen en genoeg bagage heb, want "dinnetje" is vertrokken naar de keuringen. Deze update doe ik hier omdat dankzij dit topic, jullie tips en trics ik nu weer paardrijd en nu dus een ietwat andere manier zoek dan hele route aan de hand.

Brave merrie die mij volgt :

Afbeelding

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:12

Wat ontzettend leuk, pien_2010!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 13:13

Mijn handpaardje gaat dus wel aan 1 bitring mee. Hij is eerder te vlug dan te langzaam en hiermee kan ik hem het snelst en het veiligst corrigeren en hem de goede kant op sturen.


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:18

Wat ontzettend goed Pien!!

Ik hou me ook niet aan allerlei regeltjes of theorietjes van HMS goeroe's en dergelijke. Ik klets teveel tegen mn honden, katten en paarden, maar als het werkt, werkt het. Ik zeg vaak tegen mensen die heel heftig zijn tegen hun paard dag in, dag uit; HOelang doe je dat al en heb je er iets mee bereikt?

Meeste dieren zijn gewoon goed te trainen, mits je positief erin staat en de tijd neemt waar nodig.

Hoe jij het omschrijft, zou ik ook doen. Andere kant op is zeer effectief vaak. En inderdaad wachten, ook al duurt het soms een tijdje, maar altijd belonen.
Laatst kwam mn ene ruin niet voor het hapje. Ik bleef onbewogen staan ( de rest at al ) hij keek me aan, ik heel blij en hij kwam in volle galop.

Natuurlijk kun je je dat niet altijd permitteren buiten, maar als je weet waar je rijdt en waar je loslaat, kan je veel voorkomen.

@wijslander, als mijn shet heel heftig is doe ik een touw onderdoor bij het halster en heb ik meer invloed. Aan een bit, zeker 1 ring, kan veel teveel schade opleveren. Zeker als je het gebruikt om invloed te hebben.

Je beestjes zijn denk ik niet alleen goed opgevoed, maar ze hebben een nauwe band met elkaar en met jou.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:40

Wijslander, waarom geen bitstukje aan je bit en het touw daar aan vast? Dan trek je nooit aan 1 kant van het bit.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-18 14:06

Ik hoef niet hard te trekken en beestje krijgt ook geen klappen in zijn mond. Op deze manier loopt hij keurig recht mee, helemaal prima dus.

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:22

Wijslander als het werkt dan werkt het. Dat weet je zelf het beste.

superpony schreef:
Ik klets teveel tegen mn honden, katten en paarden,
als alles bevestigd is dan is hier als het werkt, niets mis mee. Ik moet nu minder kletsen en gewoon heeeel consequent zijn en duidelijk. Dus niet teveel wollig geklets.

superpony schreef:
Ik zeg vaak tegen mensen die heel heftig zijn tegen hun paard dag in
mensen die heftig zijn tegenover hun paarden zullen nooit het natuurlijke innerlijke overwicht hebben. Daar geloof ik niet in. Maar de zweep als aanwijsstokje gebruiken op het moment dat het nodig is, maakt de hulpen alleen maar duidelijker. Zeker nu we net begonnen zijn. Als alles bevestigd is, dan kan het allemaal wat soepeler. Maar nu nog even niet.


superpony schreef:
hij keek me aan, ik heel blij en hij kwam in volle galop.
Mooi verhaal Superpony, fijn dat je dit deelt!
Polie komt nu inmiddels in draf als we om het hoekje staan. Ze weet dat er dan een hapje volgt. Ik hoop dat ze spoedig gewoon altijd volgt in principe. Nu stopt ze nog om te kijken of toch te proberen te grazen (dat dus niet lukt) en dan komt ze niet gelijk.

Als we te lang moeten wachten, omdat ze een tijdje op afstand staat te kijken, dan zeg ik opeens hardop : "drrraf," en spuit er met Hercule van door. Dat werkt ook goed, want vaak komt ze dan wel naar me toe voor een stukje wortel. Het is nog broos het geleerde en nog niet bevestigd.

superpony schreef:
Natuurlijk kun je je dat niet altijd permitteren buiten, maar als je weet waar je rijdt en waar je loslaat, kan je veel voorkomen.
Nu maken we haar 50 meter voor de weggetjes waar auto's mogen rijden vast aan het halstertouw. We laten haar pas los als we 100 meter op de paadjes zijn zodat ze niet omdraait richting huis :Y) ~~}> .
Als alles goed bevestigd is dan kan het aanhaken dichter bij de weg. Maar het is nu nog veel leren en oefenen.
Ik zal haar nooit los laten daar waar auto's kunnen komen. Dat vind ik te gevaarlijk.

Visitor schreef:
Wat ontzettend leuk, pien_2010!
Dank je visitor. Ik geniet zo weer van mijn paardjes. Vind het erg leuk dat we het revalideren nu combineren met trainen en daar lijkt muziek in te zitten. :D Daar loop ik dus mee rond hier!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 01:13

Ik bedoelde het niet als kritiek op jouw manier hoor Pien, maar in het algemeen. Als dit werkt zo, is dat prima.
Je ziet menden elke dag achter hun paard aan hangen over het terrein en 100x aan het hoofd sjorren. Dan heb ik weleens gevraagd; dit doe je nou altijd, helpt het? Dan krijg je; ja, maaaaaaar En dan zei ik altijd; Als je dat elke dag zo doet en je hangt er nog steeds achteraan, heeft het dus niks geholpen.

Oke, minder kletsen is een hele moeilijke opgave :) Ik denk dat ik ook wel lange tijd stil ben, zeker met rijden. Maar in de omgang, kan ik wel veel met ze kletsen geloof ik. Maar als mn man en ik samen in bos rijden, is het ook dikwijls een uur behoorlijk stil. We kijken altijd veel om ons heen.

Wijslander, als het werkt, is het prima. Maar ik heb weleens gehad dat er eentje naast even struikelde bijv en dan krijgen ze toch een klap in de mond of aan het hoofd als je ze te strak hebt. Ik probeer daarom vooral een los touwtje te dragen. Dan is het om het even of er een bit of touwhalster aan de andere kant zit. Maar het is 1x wel iets verkeerd gegaan. En niet eens erg, ik pakte over, mn rijpony struikelt en krijgt net die klap in zijn mond. Ik reed hem toen nog met bit, maar nooit straks. Was precies het moment van overpakken dat ik het wat te strak had. Ik voelde hem echt gaan, dus voelde me onwijs rot. Hij heeft er niks aan overgehouden.
Nu met rijhalster had ik het net zo rot gevonden.

O, ja Pien, vooral ook proberen te genieten. Je bent alweer stappen verder en doet het toch maar even!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 07:06

Met halster is die van mij aan de kletter gegaan naast een weg en toen moest ik dus loslaten. Nu met bitje in -en los lijntje- denkt hij daar niet eens aan, dus voorlopig kies ik voor veiligheid.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:00

pien_2010 schreef:
Brave merrie die mij volgt :

[ Afbeelding ]

Helemaal top hoe jullie weer van de nood een deugt maken (tja leg dat maffe hollandse spreekwoorden gedoe maar es uit aan fransen.. ;( ) en samen zo op pad zijn.
Super dat je in Pollie deze leerkant meer aanspreekt, en ze jou lol en vertrouwen terug geeft in haar leerproces.

Doet me goed je weer zo bezig te zien. +:)+

hagelslag
Berichten: 9016
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:00

Mijn zusje net met beide ponys
Afbeelding

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:29

Neo heeft altijd een kaptoom om met leifldtouw aan het boveste ringetje. We zijn hem nu een beetje bitwijs aan het maken en doen een bithoofdstel over de kaptoom. Gaat super goed.
Deze foto is bij terugkomst op stal gemaakt.


Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:57

Hagelslag ziet er leuk uit.
Natascha, kaptoom vind ik een goed idee, zeker bij een jong paard.

Peetstap schreef:
.
Helemaal top hoe jullie weer van de nood een deugt maken (tja leg dat maffe hollandse spreekwoorden gedoe maar es uit aan fransen.. ;( ) en samen zo op pad zijn.
Super dat je in Pollie deze leerkant meer aanspreekt, en ze jou lol en vertrouwen terug geeft in haar leerproces.

Doet me goed je weer zo bezig te zien. +:)+

Dank je Peetstap. Het doet mij ook goed. Ik geniet veel meer van de paarden nu. Ik ben ook gestopt om te navelstaren naar die pootjes van Polie. Ze is onder goede begeleiding en ik voer uit wat me geadviseerd wordt en dat is zonder ruiter, laten bewegen. Ik word er depressief van om haar zo stipt te volgen rond het huis. We zien wel waar het schip strand.

Vanochtend dus alleen wezen paardrijden zonder extra begeleiding. Ik op Hercule en Polie aan de lijn of los. Polie had geen enkele zin :Y) . Dat was dus niet zo handig en ze sloeg goed aan het muiten.
Lang blijven staan terwijl wij verder en verder weg reden in stap en voor haar nog zichtbaar in draf. Net toen ik mijn man wilde bellen met de vraag: "is ze misschien toch terug naar huis aan het lopen? (kon bijna niet)", hoorde ik haar gillen en eraan komen. Zodra ze ons zag stopte ze weer op een afstandje. :n , daar was ik dus niet zo blij mee en ik was blij dat we zo buiten waren, waar absoluut geen gevaarlijke situaties kon ontstaan. Zo reden we hortend en stokkend verder en Hercule en ik gaven geen krimp. Niet aan de voet, dus dan ook geen wortelstukje. Hercule vond het allemaal best, want hij kreeg de wortelstukjes wel, ook/ vooral goed zichtbaar voor Polie.

Op een gegeven ogenblik verdwijnt die dekselse meid het openstaande weiland in om aan de andere kant van de struiken aan te komen galopperen. Gelijk draaide ik me om en ging naar de ingang in draf waarop zij gelijk omdraaide en naar de ingang spetterde (zij wilde als eerste voorop naar huis spetteren), waarop ik toen ze door de ingang vloog, me gelijk omdraaide en keihard riep: "Hercule, draf" en die spetterde gelijk de goede kant op en stak zijn middelvinger naar haar op <3 *\o/* . Waarop Polie zich ontgoocheld (zo van, daar kan ik het toch niet van winnen) omdraaide en achter ons aan kwam gespetterd. Ik riep "ho" en "voet" waarop ze keurig stopte en naast mijn been ging staan <3 , dus lekker wortelstukje voor beiden gegeven. Paar meter stappen en wederom: "voet" en weer wortelstukje en toen was het helemaal over en had ik de rest van de rit een geweldig brave merrie.

We hebben heerlijk gereden en wat me opviel was dat ze toen na opgeven muiterij, vlak bij mijn been bleef draven ik maar 2x zweep klein stukje omhoog moest doen en "naar achteren" zeggen waarop ze gelijk weer afzakte ter hoogte van mijn been. Dus oortjes kon ik lekker aanraken en ik geloof dat ze het wel gezellig vond toen.

In ieder geval was het heel erg duidelijk wie bepaalde hoe het ging :D . Koste me wel paar zweet druppels en van binnen ~~}> prut merrie gedachtes, maar voilà het was een goede les voor ons allemaal en eind goed al goed met een leuke rit.

Fijne zondag allemaal :evaw:

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:46

Jeetje Pien, dat is wel even spannend, maar heel goed opgelost. Ik weet dat je in zulke situaties rustig moet blijven, maar mn hart bonkt als ene gek met dat soort dingen. Mn zeer trouwe reu ging begin dit jaar achter wild aan en kwam echt een tijdje niet terug. Dan kan je mij wegbrengen, maar je hebt er niks aan. Is goed gekomen, maar het is zo menselijk.

De rest van je rit klinkt heerlijk!
Mijn man had vandaag ook even een woordje met de merrie en moest zijn stem verheffen. Hij had gereden, vijlde laatste achterhoef, maar geduld was op, omdat ze de anderen niet meer zag. Toen hij even flink HEY riep, keek ze erg beledigd om, maar kon hij het even afmaken en daarna was het klaar.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:23

Leuk om jullie ervaringen hier te lezen. Ik rijd ook veel met mijn bejaarde merrie aan de hand mee.

Toch zie ik de meerwaarde van los mee laten lopen niet ten opzichte aan de risico’s die je daarmee neemt en het gevaar dat je bewust opzoekt. Het blijft gewoon een vluchtdier en hoe goed je band ook is, bij echte paniek zal het paard aan de kletter gaan. Waarom zou je dat risico nemen, aan een lang touw is net zo gezellig maar wel veel veiliger. Voor je paard voegt los lopen m.i. ook niets toe, want hij moet alsnog luisteren en naast je blijven lopen.
Dus wel benieuwd waarom je voor los meelopen zou kiezen (afgezien van dat je het zelf leuk vind).

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:47

Simode zie een paar posten hier boven, waarin ik schrijf dat haar een lange tijd meenemen aan het touw tot gevolg had dat ik zo'n last van mijn rug had. Dat kan ik me niet permiteren want heb teveel fysiek werk (gîte met parktuin ) en het is hoofdseizoen dus volle bak.
Wat het gevaar betreft, het is hier geen Nederland. Hier kun je uren buiten rijden op het platteland zonder een iemand tegen te komen en zolang ik niet van mijn ruin val, is er niets aan de hand. Dus hier kan ik dat soort dingen goed oefenen. In Nederland zou ik er niet eens aan beginnen. Maar het is of hele stukken los meelopen of ik kan haar niet revalideren.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:02

In Nederland kan het ook wel. Toen we midden in het bos stonden, reed ik met alle 4 en heb er weleens eentje of 2 losgelaten, al dan niet per ongeluk. Of ze komen weer achter je aan, of ze lopen uiteindelijk naar huis.( Echt nog nooit gebeurt, sws op hol slaan en erg schrikken echt nooit ) Je rijdt natuurlijk met een bevestigde ''kudde'' ook al bestaat die maar uit 2. Die blijven echt wel bij elkaar. En ze kennen de omgeving. Ga je nou met de trailer op vreemd terrein rijden, is het wel iets anders.

Vorig jaar stonden ze in de polder in de wei en was gras wat op. Zette ik ze ook buiten de wei op zo goed als nooit gebruikt fietspad en aten ze de kantjes die hoog stonden. Liet ze zo een uur staan. Ze liepen wel hele fietspad af, maar letten ontzettend goed op elkaar. Aan het eind waren weilanden en terug onze wei en bos.

Het is wel een kudde die al 24/7 samen leeft en dus ook de vrijheid en eigen keus gewend is. Paarden die 24/7 buiten lopen, samen zijn, reageren echt anders. Die kiezen zelf of ze ergens op af gaan om te kijken, even stil gaan staan om te observeren of een stukje wegrennen.
Gister schrok mn ene ruin en die deed 2 snelle pasjes. De 2 quarters stonden te eten en keken niet op of om. Dan loopt hij ook weer terug en is het klaar.

Ik besef enerzijds heel goed dat ik risico's neem, maar of ik nou op 1 paard rij, 2, 3 of 4, het zijn altijd dieren en ik heb als zij dat niet willen, nooit iets te vertellen.

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:50

Superpony, ik vind dat je dat heel goed hebt omgeschreven. Hier is dat precies ook zo. Als Polie bang is dan spettert ze ook gelijk naar ons toe. Ze gaat echt niet alleen "het gevaar" tegemoet, het is toch al zo'n angsthaas en ook wel een beetje een drama Queen.

Kijk, ik begrijp haar goed. Polie heeft geen enkele reden/ belang in haar ogen om ons te volgen want:
1. Ze heeft pijn en staat het liefst zoveel mogelijk stil. Dat is heel natuurlijk dat als ze pijn voelt denkt "je bekijkt het maar :Y) ". Op advies van de osteopaat tevens dierenarts revalideren we haar nu aan de hand (of gewoon los) en hij heeft het bij het rechte eind gehad, want elke dag wordt ze beter en soepeler. Zij kan niet bedenken dat bewegen juist goed voor haar is ook al doet het in het begin pijn;
2. Polie is een merrie die de prinsessen status had vanwege haar blessure (menselijk opvoedingsfoutje van mijn kant). Dat weer doorbreken vraagt wat tijd en het is een merrie met karakter, dus die geeft dat echt niet zomaar op hoor. Ook dat begrijp ik heel erg goed.
Dit komt wel goed, want die situatie hebben we met Hercule in 2013 ook gehad toen hij bijna dood was gegaan door een diagnose fout van de dierenarts die vervolgens haar schouders ophaalde van "het is een oud paard, 18 jaar, dus we laten hem gaan". Dank zij mij is ze anders doorgegaan want zijn vader was toen al tegen de 30 jaar en ze mocht niet opgeven van mij. Toen ben ik zo over de mik geweest dat hij al bij de stoel van Petrus had gestaan, dat ik hem ook daarna enorm heb verwend. Even off topic maar wel grappig: Ik zie mijn vriendin (die hem zeer goed kent) en mijzelf nog in de tuin zitten 's nachts om 4.00 uur wachtend op de 1ste magische drol terwijl we keken naar de paarden, opgelucht en inmiddels aardig aangeschoten en zij als een soort gebed elke keer iets opnoemde dat we niet zo fijn vonden aan zijn gedrag, waarna we dan met de flesjes bier tegen elkaar aan klinkte en zeiden (steeds luidruchtiger }> ), "dat vinden we voortaan helemaal niet vervelend" _O- := .
Daarna hadden we een prins en een normale merens in de tuin. Nu is het andersom }> . Prinsen en prinsessen paarden zijn gewoon vervelende paarden :j Maar ook dat is helemaal goed gekomen.

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:16

gister na de les met mijn instructrice voor het eerst geprobeerd om met mijn twee ijslanders te rijden. jemig wat is dat lastig zeg! mijn rijpaard wilde harder en mijn handpaard ging steeds langzamer omdat ze het niet helemaal snapte. we hebben nog heel wat rondjes te gaan in de bak voordat we naar buiten kunnen :')

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:48

rollyjogered schreef:
gister na de les met mijn instructrice voor het eerst geprobeerd om met mijn twee ijslanders te rijden. jemig wat is dat lastig zeg! mijn rijpaard wilde harder en mijn handpaard ging steeds langzamer omdat ze het niet helemaal snapte. we hebben nog heel wat rondjes te gaan in de bak voordat we naar buiten kunnen :')

Gewoon blijven oefenen!

pien_2010

Berichten: 43226
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 18:32

rollyjogered schreef:
gister na de les met mijn instructrice voor het eerst geprobeerd om met mijn twee ijslanders te rijden. jemig wat is dat lastig zeg! mijn rijpaard wilde harder en mijn handpaard ging steeds langzamer omdat ze het niet helemaal snapte. we hebben nog heel wat rondjes te gaan in de bak voordat we naar buiten kunnen :')


Het is lastig maar komt goed als ijskos het eenmaal door hebben.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 19:33

Inderdaad lekker blijven oefenen! Misschien kun je je handpaard iets bijtikken?

Hier vandaag een rondje van 10 km gedaan, dolle pret! We hadden ook wel veel bekijks van wandelaars en fietsers.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 00:52

rollyjogered schreef:
gister na de les met mijn instructrice voor het eerst geprobeerd om met mijn twee ijslanders te rijden. jemig wat is dat lastig zeg! mijn rijpaard wilde harder en mijn handpaard ging steeds langzamer omdat ze het niet helemaal snapte. we hebben nog heel wat rondjes te gaan in de bak voordat we naar buiten kunnen :')


Kennen ze elkaar goed? Staan ze samen?

Beter is toch om ze eerst aan de hand samen mee te nemen steeds. En in de bak is een soort veiliger plek om even te oefenen, maar totaal niet hetzelfde, dus grote kans dat je buiten rechtuit minder problemen hebt. Misschien volgende keer even een stukje buiten uitstappen met je trainer erbij.