Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 07:51

superpony schreef:
Kennen ze elkaar goed? Staan ze samen?

Beter is toch om ze eerst aan de hand samen mee te nemen steeds. En in de bak is een soort veiliger plek om even te oefenen, maar totaal niet hetzelfde, dus grote kans dat je buiten rechtuit minder problemen hebt. Misschien volgende keer even een stukje buiten uitstappen met je trainer erbij.


het zijn moeder en dochter. en ze staan altijd samen. :)
ik haal ze altijd van de wei tegelijk en wandel ook veel buiten met ze, dan heb ik ze meestal ook samen in 1 hand vast. het is gewoon even wennen, vooral voor de jongste want die is nog maar 4. die is niet eens gewend dat ik boven haar hang. gewoon uren maken, dan komen we er wel. :Y)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:17

Komt wel goed, Ik zou beginnen met korte sessies en dan veel belonen. Teveel willen of te lang gebeurt al snel, maar werkt vaak niet.

En de jonge op de grond al aan de hand en op je stem trainen. Dus wandelen, stukje wegdraven op stem en dan stilstaan. etc

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:43

Of met beide los werken in een longeer cirkel en dan commando's als, stap, draf, galop, ho en terug. Je lange zweep bij HO hou je dan wijzend naar de grond, stap wijs je naar de kogel, draf naar de knie en galop nog hoger (heup). Tevens ga je dan "draai om" oefenen en terug.
Je kunt ook eens moeder of dochter achterlaten en in een veldje verder op werken zodat je later ook eens met eentje kunt werken. Verder ook wat Superpony schrijft.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:37

Vanochtend met de paarden heerlijke buitenrit gemaakt. Ik op Hercule en Polie aan de hand en nog eventjes los. Toen ik haar los had, luisterde ze goed en bleef ze vlak bij ons, braaf achter Hercule aan. Totdat we de bocht om kwamen waar bleek dat alle natuurlijke afscheiding rondom de weilanden weggehaald waren -O- :oo , en het ging net zo goed.
Polie keek en ze keek nog eens en het ging zo vlug ze ontplofte gelijk :j *\%/* *\%/* . Wouw alle discipline was in één klap weg en die griet ging me toch bokken, spetteren , galopperen en uit haar plaat :oo . Lieve Hercule luisterde super en op mijn bevel draaide hij zich gelijk om zodat hij weer voorop liep en ze het nakijken had. Uiteraard Hercule flink beloond terwijl Polie op het weiland volledig uit haar plaat ging.
We zijn erg goed met de boeren hier, dus ook al kon het geen kwaad, ik vond het niet netjes om Polie los te laten en te gaan trainen hier, dus haar bij me geroepen en weer vast geklikt. Aan de lijn bleef ze super braaf naast mijn been met haar oortjes, zodat ik haar vaak kon kroelen en kon vertellen hoe braaf ze wel niet was. Ze heeft geen één keer getrokken aan mijn arm.
Ik heb heerlijke rit gehad en enorm genoten van mijn brave Hercule en eerlijk gezegd ook van onstuimige enthousiaste Polie (ook al was ze aan het muiten). Ze zag er zo gelukkig en mooi uit, hartstikke recht in draf en galop, geen moeite met die hoge bokken. Gewoon fantastisch. Ze gaat echt vooruit en als ik dan kijk waar we nog een maand geleden waren en dat ze dit nu al kan. Ik was er gewoon ontroerd van ook al was ze echt aan het muiten en dus heel stout.
De dierenarts die op vraag van dierenarts/ osteopaat foto/ echo had gemaakt had ook alleen maar goed nieuws voor ons. Van haar mogen we na drie weken weer gaan rijden en toen ze mijn verschrikte blik zag zei ze dat ik zelf maar even moest aanvoelen wanneer het weer zou kunnen.
Ik wil Polie gewoon eerst paar maanden weer als een echt gelukkig paard zien die uit haar plaat kan gaan op de wei, volop kan draven en galopperen, zonder gelijk weer een blessure op te lopen. We zijn al twee jaar aan het sukkelen en eigenlijk pas sinds ik de devil relief en MSM gebruik, sinds 6 weken, gaat ze goed vooruit. De nieuwe dierenarts kent deze producten en drukte me op het hart om hier vooral mee door te gaan.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:27


LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 15:30

Nee dit zou ik echt niet durven!

Ten eerste is mijn merrie zuur, die houdt andere paarden liever op afstand,
Ten rweede zou ik altijd stressen dat 1 van de 2 schrikt en het op een lopen zet :+

Niks voor ons dus :D
Maar vind het wel handig indien je meerdere paarden hebt.

Botsen jullie nooit? :+

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 16:42

Daisy onze paarden zijn een stelletje, dus die botsen niet, slaan niet maar willen bij elkaar blijven. Zelfs als de merrie los is en er vandoor spettert blijft ze in de buurt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:41

Hahaha, wij botsen best vaak. Onze 4 lopen ook 24/7 samen en die lopen ook echt tegen elkaar aan. Dat geeft geen problemen; 1 merrie, 3 ruinen.

Ik doe het ook expres soms in de bak. vd week ging mijn man niet opzij en zet ik mn ruin zijn achterkant wat opzij en botst ie even. Paarden kijken daar niet van op of om. Doen ze zelf ook de hele dag.

Toen mijn broer nog leefde pestte ik hem daarmee. HIj zat in een rolstoel en was gek op paarden. Die hingen helemaal om hem heen en vond hij heerlijk. Ik liet expres mn paard als ik erop zat wat tegen de rolstoel duwen en ging hij wat heen en weer.
Buiten of in de bak galoppeerde ik op hem af en stopte voor zn neus. Maar ze waren echt gek met hem. Bergen filmpjes dat bijv hij met erg veel moeite de shet vasthield en we dan door het bos gingen draven. Shet liep altijd keurig naast de rolstoel.
( ze waren deels ook gek op hem, omdat hij wat kwijlde en morste en ze de restjes graag oplikten )

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 23:11

Ook springen gaat prima met een handpaard! heerlijke lange rit gemaakt, hekken door, snelweg over en onze achtbaan route in duo uitgetest (geslaagd haha). Het handpaardrijden is een mooie afwisseling.

Afbeelding

Afbeelding

Los meelopen gaat iets minder goed, maar Titan komt altijd wel terug voor een koekje :)


Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 00:17

Niksie, gaaf dat springen en wat leuk dat je er foto's van hebt!!

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 13:40

Niksie ik vind je foto's kei gaaf!! Rijd je met merens?

Het aan de hand rijden gaat zo tof dat ik voortaan de paardjes 's ochtends zonaar de wei breng. Ik klim dan op de rug van onze lieve ruin Hercule en neem Polie aan de hand mee. We genieten daar beiden van

Afbeelding

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:04

Ik rij met 2 Merens (want wat is beter dan 1 Merens...juist ja ). Ze lijken er hier ook van te genieten, hoewel het verkeer hier toch wel druk is gaat dat ook erg goed. Morgen gaan we weer een lekkere lange rit maken met de hele kudde!

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:53

Dus toch, wat leuk. Ik vind ze ontzettend stoer die van jou. Echt heel erg mooi.

Wij hebben ook twee merens en ik vind merens zo super tof!! Juist om dit soort dingen mee te doen, want met deze paarden kun je eigenlijk alles. Ze zijn braaf, althans de meeste en juist voor grapjes echt in. Als ik zo als de laatste week 's ochtends op Hercule zijn rug ga (met trapje, tja ben al 60 hé) dan voel ik gewoon hoe hij geniet en hoe hij voorzichtig is met me. Hij is ook heel tolerant als hij moet wachten op Polie of als ze eens wat dom doet.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:21

Merens zijn een Oerras en dat past niet bij iedereen, mijn 2 deugnieten zijn echte projectpaarden met lange verhalen maar ik laat ze in hun waarde en heb geen problemen. Geniet enorm van mijn krachtpatsers, ze zijn meestal braaf maar ook stout (meestal op een leuke manier) maar mijne zijn dus soms wat onbetrouwbaar ;) je moet er gewoon nuchter mee omgaan denk ik. Jouw stel is ook prachtig, heerlijk zo husband & wifey hahaha!

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 21:36

Die van mij kunnen ook stout zijn hoor, maar dat doen ze dan expres om te plagen en daar moet ik dan zo om lachen. Dan is het meestal ook gelijk over.
De merrie was in het begin te fel, te bang, te ......., maar heeft ook al haar merens brevet gehaald (hahaha ).
Maar juist die dingen die jij doet, ad hand en springen, ik op de blote rug naar de wei ea grapjes, dat vinden ze heel leuk. Het zijn karakter paardjes en niet iedereen vindt dat leuk.

Sorry TS voor het ontopic gaan, maar is zeldzaam ras en gebeurt niet zomaar iemand ontmoeten die merens heeft.

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 12:06

rollyjogered schreef:
gister na de les met mijn instructrice voor het eerst geprobeerd om met mijn twee ijslanders te rijden. jemig wat is dat lastig zeg! mijn rijpaard wilde harder en mijn handpaard ging steeds langzamer omdat ze het niet helemaal snapte. we hebben nog heel wat rondjes te gaan in de bak voordat we naar buiten kunnen :')


Vandaag moest ik hier aan denken rollyjogered.

Het is inderdaad gewoon een kwestie van doen en goed oefenen. Na de les rondom de bak uitstappen en commando's aanleren zoals: "naar achteren, prrrr (sneller) , aan de voet (is met hoofd bij het been lopen) e.a.

Vandaag heb ik Polie niet los gelaten, maar heerlijk gereden met haar aan de lijn *\o/* . De lijn heeft vrijwel voortdurend lekker in een boogje gehangen en beiden luisterden goed naar de commando's en Polie liep lekker vlot mee in stap en draf meestal ter hoogte van mijn been. Als ze is zoals vandaag gaat ze ook niet meer los, want hier krijg ik echt geen last van in mijn lichaam.

Of anders gezegd rollyjogered, oefening baart kunst. Ik weet nog dat ik zo'n schrik had de 1ste keer en zo trots was dat ik met een paard aan de lijn had durven rijden. Terwijl nu is het een fluitje van een cent geworden voor beiden paarden en zijn we allemaal heel erg geoefend.

Vandaag ging het 1 keer wat fout toen ik naar de wei reed en ik was nog na aan het denken hoe dat op te lossen. Polie was in plaats van rustig te stoppen toen ze het commando kreeg, helemaal voor langs gegaan bij Hercule en het touw kruiste over zijn neus.
Hercule loste het op, door gelijk om te draaien, waardoor ze mooi weer rechter kant liep en zo maakten we een rondje. Weer wat geleerd }> .
Hoe gaat het nu bij jou? Heb je nog geoefend?

Zijn er ook mensen die galopperen? Nog tips hiervoor? Het kriebelt zo erg om dat erbij te gaan pakken, maar ik durf nog niet, want Hercule kan wel flink bokken en ik ben bang dat het gelijk het startschot is voor een heuse race. Maar ze zijn zo ontzettend braaf dat het enorm kriebelt. Dus als het verhuurseizoen eind oktober is afgelopen, wil ik het wel gaan proberen (durf nu het risico van vallen niet te nemen want heb gewoon veels te veel werk).

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 14:45

Ik galoppeer wel, mits het pad het toelaat en dat is helaas maar weinig het geval. Het is of te smal of te kort of teveel stenen / boomwortels... Vervolgens is de regel dat ik alleen galoppeer als ze in draf beide goed te controleren zijn; mijn merrie (handpony) kan nog wel eens wat heftig gas geven en mijn ruin ging nog wel eens te hard ivm gebrek aan balans. Dat gaat inmiddels echter een stuk beter, dus ik zou het weer eens een keer moeten proberen.
Toen ik het nog redelijk regelmatig deed: rijpaard liet ik harder draven tot de handpony galoppeert, dan laat ik ook het rijpaard aanspringen. Terug naar draf is met stemcommando, rijpaard terugrijden in galop en bij voorkeur tegelijk in draf als ik het goed kan timen.

Stelvio
Berichten: 820
Geregistreerd: 03-12-06
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 16:56

Ik galoppeer op de brede landwegen, maar ben wel heel streng, alleen een rustig handgalopje en het hoofd van m'n handpaard moet achter het hoofd van m'n rijpaard blijven. Doe ik dit niet dan gaan ze er een wedstrijdje van maken en dan wordt het een zooitje ongeregeld en dat is niet de bedoeling ;)

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:48

pien_2010 schreef:
Vandaag moest ik hier aan denken rollyjogered. [...]
Hoe gaat het nu bij jou? Heb je nog geoefend?


bedankt voor de tips. :) ik heb niet meer geoefend, ik had het met mijn instructrice gedaan. het handpaard zat aan twee touwen, 1 hield ik vast en 1 hield mijn instructrice vast. ik heb tussendoor nog geen tijd gehad om het zo met iemand anders te oefenen. ondertussen ook clickertraining gedaan met mijn handpaard en natuurlijk verder oefenen met zadelmak maken. we doen van alles wat en bij dit paard is het heel handig om tussen nieuwe dingen door lange pauzes te doen. je laat haar het 1x zien en na een week pak je het weer op en opeens snapt ze het. heel fijn is dat. :) we gaan binnenkort wel weer verder oefenen. ik moet ook weer verder met het aan de hand wandelen. hele boel dat we nog moeten doen samen haha.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 09:58

Galopperen doe ik met hengstenketting, dan heb ik meer controle als het handpaard besluit grapjes uit te halen. Heel belangrijk om die neus niet voorbij het rijpaard te laten komen, dan gaat het goed. Mocht het handpaard toch gaan trekken, laat ik gewoon los en vang hem later wel weer. Eigen veiligheid eerst. Draf en galop doen we alleen in het bos. Mijn paarden staan samen en zijn een koppeltje, die blijven echt wel samen.

Afbeelding

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:57

Tot nu toe ging ik steeds onder begeleiding van mijn vriend die te voet mee ging (ben nog een beetje bezig met mijn twee paarden op te voeden op dat gebied, als ze dan netjes luisteren zal ik wel zonder begeleiding op stap gaan). Is ook handig dat hij hen kan belonen tegelijkertijd. Nog niet nodig gehad van er eentje los te laten dus. Maar mijn beide paarden zijn ook beste maatjes. Ze staan in een kudde van 10, maar ze staan altijd samen <3 Dus ik denk ook wel dat ze bij elkaar zouden blijven.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 16:28

Ik galoppeer wel met handpaard. Voorheen altijd op mn nf en shet ernaast, wat op zich prima ging. Shet kan iets gaan drammen als we harder gaan, maar heb toen een touwhalstertje aangeschaft en net iets meer te vertellen als het moet.

Nu rij ik meer op mn andere ruin en die kende het niet. Ik ken hem wel al va geboorte, maar reed hem net 2x, toen naar buiten en 2e keer al handpaard mee. De bodem was toen iets bevroren, dus rustig aan. Na dooi shet ernaast en eerste galopje gemaakt.
Normaal zeg ik dan ho, zodat de shet stopt, maar mn ruin stopt ( ex reiner ) best hard en dat was wel even een oef momentje de eerste keer.

Zijn moeder ernaast is ook leuk. Die is 25 en in galop moet zij het tempo bepalen, want mn ruin kan prima verzamelen of verruimen. Nu had zijn vorige baasje wel gezegd dat hij graag voorop wil, maar alles ging goed hele tijd. De eerste keer dat zijn moeder ging galopperen, ging hij even wedstrijdje doen, maar het was een lang zandpad, dus had alle tijd om het te regelen.
Heb daarna een aantal keren achter mn man op de merrie en naast hem gegaloppeerd, want dat moet hij gewoon kunnen.
Ze had ook wel verteld dat hij op terugweg iets vlotter is en was ik vergeten, maar gister was hij erg vrolijk en werd ik eraan herinnerd. Hij doet verder niks, ook niet met paard ernaast. Ik blijf gewoon rustig en hij blijft wel echt bij me, ook als hij zo een bui heeft.

Als je op de merrie zit merk je helemaal niks van wat je naast je mee hebt. Zij is zo ontzettend met de omgeving bezig en snorkelt alleen maar de hele weg. Haar hoofd gaat echt van links naar rechts en ze zal niet snel lelijk doen, zoals haar zoon zich wel als een ''merrie'' lam gedragen als een paard hem voorbij wil.

Teteltee
Berichten: 544
Geregistreerd: 27-06-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:13

Wij zijn ook weer op pad geweest, heerlijk zo met z'n drieën :) Had mijn merrie nu met een bitje in mee, de vorige keer met alleen touwhalster stond ze meer stil gras te vreten dan dat ze meeliep tot grote ergernis van mijn ruin en mijzelf :+ Met bitje was het de eerste paar minuten een paar keer corrigeren dat ze door moest lopen en toen braaf. Ze was ook een hele tijd niet mee geweest omdat ze wisselend wel/niet goed liep (artrose), gelukkig is ze er zo eentje die -na 1 keer duidelijk vertellen wat ook al weer wel en niet mocht- gewoon weer goed luistert, dus volgende keer weer het touwhalster proberen, vind ik toch fijner :) Mijn ruin daar heb je echt geen kind aan, die is op stem en met 1 hand te rijden, wacht geduldig als de merrie weer eens een stil staat, helpt mij richting en tempo te behouden, een echte heer <3 Mijn paarden zijn overigens ook een koppeltje, staan met z'n tweeën. Kunnen beide prima alleen het erf af maar zowel zij als ik vinden met z'n drieën toch gezelliger én ik kan 2 paarden tegelijk beweging geven :j

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:04

Erg leuk om mee te lezen hier. Ik heb een tinkermerrie waar ik nu mee buitenrij maar die het niet leuk vind zonder maatje. Ik wil graag zonder mensenmaatje ( :+ ) maar heb maar 1 paard van mijzelf. De buren hebben een shetje staan en ik heb gevraagd of ik die zou mogen lenen. Dat mocht dus morgen hopelijk uitproberen :D

pien_2010

Berichten: 43281
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:18

Wat leuk Mastrootje. Succes !