Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:26

En zie ik het goed op de foto dat jullie een longeerhulpstukje onderaan het halster van het handpaard klikken? Of anders gevraagd, klik je dan het halstertouw aan het bakstukring van het halster of onder aan het halster van het handpaard?

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:00

Leuk topic!

Ik denk er over om mijn jonge paard vanaf het voorjaar mee te gaan nemen als handpaard. Wat zou een goede opbouw zijn om het te leren?

Anne_GTI

Berichten: 18203
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:25

Ik doe dit ook weleens met de pony. De teugels van het paard in de linkerhand, de pony rechts ernaast en die teugels in de rechterhand. Zou ook weleens a la fleche willen proberen maar zit een beetje te dubben hoe ik die leidsels van het voorpaard aan beide zijden van het hoofd van het achterpaard moet laten lopen. Als iemand daar een duidelijke uitleg of plaatje van heeft zou ik daar erg mee geholpen zijn.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:40

Het loopritme van pony en paard zijn dusdanig anders dat ik ze niet tegelijk mee kan, bovendien houdt mijn paard van dwerg-werpen.

Dit topic is dus een uitstékende reden om een nieuw paard aan te schaffen :+ (nee hoor, twee gehoefde liefdes is meer dan ik ooit had durven hopen!)


Wel erg gaaf om te zien!

anvt_xx
Berichten: 268
Geregistreerd: 11-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 01:47

Ik neem ook regelmatig met mijn jong paard mee als handpaard. Vinden ze allebei erg leuk :D Afbeelding

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 02:18

Paar dingen zijn belangrijk:
Beide paarden wijken voor druk,
Je rijpaard voor jouw druk, je handpaard voor druk van jouw en je rijpaard.
Je handpaard volgt het rijpaard net als veulentje mama.
Beide luisteren naar jouw ipv met elkaar bezig te zijn, er wordt niet gespeeld/gebeten (zeker niet door je handpaard) en elkaar opgestookt. Handpaard wil ik ook daarom bv niet met de neus voorbij mijn knie/rijpaard's schouder hebben.


Rijpaard dat op 1 hand te rijden is, is heel handig, dan kan je makkelijker onafhankelijk sturen.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:26

Ik heb het eigenlijk gewoon gedaan.

Ik begon eigenlijk samen te wandelen om te kijken of het wel klikte tussen die 2.
Afbeelding

Daarna in de bak gedaan ging echt heel goed. Draven ging wat minder toen. Toch een foto gevonden :')
Afbeelding

Dit heb ik dit jaar weer gedaan eerst weer in de bak, daarna wou ik het buiten proberen. Achter onze wei loopt een pad, laten mensen alleen de honden uit. Hier dingen uitgeprobeerd halt, stap naar draf en terug. Als het mis ging kon ik afstappen en weer terug gaan. Maar dat was niet het geval en ging een klein stukje langs de weg en een rondje door het dorpje. Mensen remmen wel eerder af als je zo rijd.

Daarna ben ik een groter rondje gegaan en een galopje gedaan, op een wweiland langs een fietspad. En toen kkreeg mijn rijpaard singelwondjes -O- en heb ik het niet meer gedaan, wil volgende week weer op gaan pakken.

Mijn handpaard wil ik rechts houden en indd niet verder dan mijn knie/schouder rijpaard.
Als we ergens niet door kunnen zet ik mijn handpaard achter mijn rijpaard en daarna er weer naast.

Hebben ook al rondje gedaan met een ander paard trouwens. Ging ook ech super goed

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:37

Wat een leuke foto's komen er langs. Ik wilde dit ook gaan doen met een ezel bij mijn verzorgpony op de boerderij maar die gedroeg zich sowieso al niet en daarna is de ezel verkocht dus het is er nooit van gekomen

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 10:59

Ik ben er ook mee begonnen.Heb op het moment 2 3 jarigen die ik graag mee heb op buitenrit maar nog niet zolang wil belasten.Ze zijn allebei heel verkeersmak en super braaf.Ik leen dan een fjord van iemand en ga er lekker mee het strand op.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AthosjeJarig
Berichten: 99
Geregistreerd: 26-09-17

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 22:11

Ja, het is zo handig en gezellig met twee of drie op pad. Het blijft wel je paarden goed 'lezen' om te zien hoe ver/hard je kan gaan. En dat is ook weer een leuke uitdaging

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:48

Ja, dat doe ik ook!

2 jaar begonnen met mijn toen nog niet goed doorgereden jonkie aan de hand, rijdend op m'n Gouwe Ouwe.

En inmiddels is de ouwe bijna 30 en mag het wat rustiger aan doen, dus nu mag hij aan de hand mee en rijd ik op de inmiddels goed afgerichte jongere.

Afbeelding
Dit is een dikke 1,5 jaar geleden, ik zit op Jip en Elmo loopt er naast.


Afbeelding
Afbeelding
Dit was vanmiddag, hier zit ik op Elmo en Jip loopt er rechts naast.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:05


Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:09

Oh dit wil ik al zo lang eens proberen maar ik durf niet goed. Mijn "rijpaard" en mijn "handpaard" moeten nog een beetje vriendjes worden eerst.
Rijpaard kan ik sturen met 1 hand, handpaard loopt heel braaf mee aan touwtje en beide reageren op stem. Ik mis enkel nog de balls om er aan te beginnen :+

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:13

Ik heb wel inspiratie gekregen en ga het lekker proberen!

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 21:14

JoycexEnya schreef:


Haha wat grappig! :D

Ambre zo over het strand moet echt machtig zijn, wauw! Een strandrit staat echt nog op de wensenlijst, laat staan met mijn beide boeven _/-\o_

Joyce jij hebt ook een mooi koppel koudbloeden zo! Veel plezier met oppakken alvast. :j

Marije het is natuurlijk niet alleen een geschikte manier om een jonkie conditie te geven, maar ook om een ouder dier in vorm te houden... leuk om te zien!

Hier staat er morgen weer een bosronde op het programma, jonkie was snel hersteld van de 10 km afgelopen woensdag. Dus morgen voor mijn werk gaan we nog even op avontuur. *\o/*

Enne voor de mensen die geïnspireerd raken en er ook mee aan de slag gaan: veel plezier! ;)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 21:16

Ja zag het ineens haha.
Dinsdag ga ik weer of misschien morgen al. Hoop met beeldmateriaal :D

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-17 21:17

JoycexEnya schreef:
Ja zag het ineens haha.
Dinsdag ga ik weer of misschien morgen al. Hoop met beeldmateriaal :D


Ben benieuwd hoe het gaat! Ik wil morgen proberen een goede oortjesfoto te maken, maar tot nu toe is me dat nog niet gelukt. :P

NienSCHaap

Berichten: 7604
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: Roden

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:24

Leuk topic, vroeger veel gedaan met klein en grote paarden. Vaak één hand paard heel soms twee :j in de buurt altijd gek aan gekeken maar voor mij toen echt handig, lekker het bos in.
Nu met de wagen wat ik wel wat lastiger vind leren we de pony's dat ook, maar mijn vriend staat achterop en heeft de andere pony aan de hand.
Als we dat nog een beetje beter oefenen dan kan ik straks alleen met een extra pony op pad. :):)

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:10

Wij doen het ook. Volwassen.paarden gaan mee en ook Neo onze jaarling.
Afbeelding
Jong geleerd is oud gedaan zullen we maar zeggen en hij vindt het heerlijk.

Afbeelding
Mijn merrie is gelukkig ook een wijze dame die dit ook heel goed toelaat.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:45

Super leuk!!

Voor mij is dit alweer 2,5 jaar geleden dat ik zo op buitenrit ben geweest. Ik deed dit met de tinker van een vriendin en mijn haflinger, ik ging toen zelf op de tinker en mijn pony als handpaard. De stal waar ik stond had hier niet hele handige uitrijmogelijkheden voor dus heb ik mijn pony geleerd achter de tinker te lopen als een auto, trekker etc moest passeren.

Nu op mn nieuwe stal doe ik het alleen nog maar bij het op de wei zetten smorgens.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:52

Wat een super leuk topic en foto's van jullie. Ik heb 'maar' één paard, dus mij zie je dit niet doen. Maar leuk om even mee te kijken :)

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:34

Hier doen we het ook wel. Eerder als gemakzucht dan als echte training maar het is zeker wel handig dat ze t kunnen. Het liefste doe ik het ook in combinatie met/vanaf Layka aangezien die altijd lijkt te weten wat we verwachten. En wij zijn ook zo op elkaar ingespeeld dat ze prima met zit te sturen is. En omdat we Heidi (van hagelslag) in het begin nog aan het uittesten waren.

Eerst tijdens het wachten en daarna uitstapen in de bak.
Afbeelding
Afbeelding

Nadat we Heidi wat langer hadden heb ik het ook de eerste keer vanaf haar rug gedaan, wederom om ze beide uit te stappen. Dit was in principe de eerste keer dat Heidi echt moest leiden en dat ging ontzettend goed ondanks dat Heidi het af en toe nog wel spannend vond dat het touw haar af en toe raakte.

Afbeelding
Afbeelding

En last but not least, met Boris (van hagelslag). Eerst natuurlijk in de bak geoefend op ernaast blijven en niet te ver naar achter. Te ver naar voor gaan ze naast Layka toch eigenlijk niet. Hij vond het in het begin heel spannend, (hij had er toch al flinke problemen mee als Layka werd gereden terwijl hij bij zijn moeder ook gewoon ging drinken als die an t rijden waren). Maar uiteindelijk vond ie t leuk en snapte ook precies waar hij hoorde te lopen

Afbeelding
Afbeelding

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 16:45

JoycexEnya schreef:
Iemand die ik volg op youtube deed ook haar paard los, volgens mij wel in een gebied waar schapen loopt dacht ik. Zou dat echt nooit durven.
Edit:deze dus
[ Video ]


Dit lijkt me helemaal geweldig!
Dat ze dan gewoon los kunnen lopen en met je mee komen!
Er is ook iemand die dit met haar paard los doet, terwijl zij wandelt door het bos.
Die kwam ook altijd weer terug geraced.
super leuk om te zien!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 17:27

Tinker zorro doet dat indd.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-17 22:36

Wat leuk dat er nog best veel met handpaard gereden wordt!


Monique1963 schreef:
En zie ik het goed op de foto dat jullie een longeerhulpstukje onderaan het halster van het handpaard klikken? Of anders gevraagd, klik je dan het halstertouw aan het bakstukring van het halster of onder aan het halster van het handpaard?


Mijn handpaard neem ik mee met kaptoom (zonder ijzer in de neus) en een iets langer halstertouw. Dit werkt voor ons het fijnst omdat mijn handpaard zo vanuit alle richtingen bestuurbaar blijft. :j

Afbeelding