Handpaardrijden, wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:49

Hier gaat het simpelweg op trens, waarbij de teugel van het handpaard door de dichtstbijzijnde ring van de trens wordt gehaald.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:23

Ik heb ook mijn handpaard op trens.
En een leadrope van 4 m eraan. Door de linker bitring met een slag, dan door de rechter bitring en dan aan het touw zelf vast met een karabijn.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 07:29

Ik met een touwhalster, maar omdat het even geleden is en ik voor het eerst met een kuddegenoot van de paarden zeg maar ga rijden doe ik wel even een bitje in met een longeerstukje eraan

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:48

Gewoon aan het halsterdeel van een endurancehoofdstel. Als ik wissel van paard wissel ik zadel en bit.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:08

Ik kom nu pas dit topic tegen! Ik heb toentertijd met mijn verzorgpony's met handpaard gemend toen de ene pony herstellende was van een blessure en de beweging goed gebruiken kon. Met mijn eigen 2 heb ik het nooit geprobeerd, wel over gedacht, maar dan weer in de vergetelheid geraakt. Ik moet er nu echt maar eens aan geloven, het is zo leuk...En met oog op de toekomst met mijn zoon en zijn interesse voor paarden, is dit misschien wel super handig natuurlijk. En gelijk iets anders om de lange, koude wintermaanden door te komen :D

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:21

Gisteren toch maar niet gedaan ga nu echt vandaag haha. :):)

Ga er over een video maken voor mijn YouTubekanaal **\O/**

Eerst werken zo tot 12 uur.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 08:29

Ja, hier ook handpaard. Kocht een 3 jarige en leek mij wel een fijne manier om optimaal gebruik te maken van de invloed van mijn brave nuchtere andere paard en mijn jonge paard onbelast wat te kunnen trainen. En het werkte.
Eerst thuis in de bak, toen in een grote wei getest. Vriend op de fiets mee en proberen. Woon hier vlak naast het bos dus dat doen we vooral.
Mijn oude paard is super betrouwbaar en inderdaad op 1 hand te rijden en goed op de zit en benen te rijden. Ik heb een touw van ca. 3 meter aan een halster of touwhalster zitten. Het zijn wel echt 2 boefjes dus ik hou soms een zweepje rechtop tussen de 2 paarden in. Daar kan ik dan een tikje mee uitdelen als ze denken dat ze onderweg een stoeipartij aan kunnen gaan.
Indirect train ik er zo trouwens 3 want de shetlander die alleen achterblijft rent ook boos rondjes thuis.
Nu doe ik het wat minder omdat mijn jonge paard inmiddels 5 is en zelf meer belasting aan kan.

Ik stap en draaf veel meer een klein galopje durf ik sinds kort ook. Afbeelding

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 19:03

Yess ging weer super vandaag. Zo trots op beide <3. Zelf klein galopje gedaan :D

Volgende keer met iemand anders die andere foto's kan maken of filmen, werkt niet echt alleen
Afbeelding
Ze mocht even naar voren, na de foto weer terug
Afbeelding

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:36

Hier ook regelmatig op pad met mijn 23-jarige merrie aan de hand mee. Paarden zijn samen super relaxed, ze versterken elkaar in goed gedrag, heel leuk!

Afbeelding

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 23:45

Ik heb ooit eens een dressuurproefje gereden met 3 pony's tijdens de wintershow van onze ponyclub.
Helaas zijn daar geen foto's van gemaakt.
Het ging best goed zonder dat we veel hadden geoefend.
De pony's luisterden opvallend goed en leken er echt lol in te hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:37

Vanmiddag weer een rondje van 6,7 km gedaan met de ouwe aan de hand mee.
Ze vinden het beide erg leuk om samen op stap te gaan en ik kan efficiënt 2 paarden tegelijk beweging geven.
Al is het voor Elmo ook echt niet meer dan dat, die loopt zo'n stukje op Jip z'n tempo met 2 hoeven in z'n neus.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 16:56

Ik doe het soms. Hier in de polder vind ik het wat spannend maar wil het wel meer gaan doen.

Afgelopen augustus tijdens mijn weekendje weg ook de shet mee genomen aan de hand.
Ook als ik met zijn ruitertje buitenrijd dan heb ik haar vast (ivm shet nog niet volledig beleerd)
Dat geeft dit effect:
Afbeelding

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:41

hoe beginnen jullie hier aan? met opstappen maar ook voor de eerste keer. ik heb dit nog nooit gedaan maar het lijkt me wel heel leuk. misschien dat ik het een keer ga proberen met het paard van mijn buitenrij maatje, gewoon in de bak. ik weet alleen dus niet echt hoe je de eerste stapjes zet. :Y)

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:46

Aangenomen dat je links opstapt: handpaard rechts van je rijpaard parkeren, halstertouw van je handpaard samen met de teugels van je rijpaard in je linkerhand, en opstappen. Halstertouw overnemen in je rechterhand, teugels van je rijpaard in je linkerhand, en rijden maar. Als het handpaard normaal aan een touwtje kan meelopen, kan-ie dat ook als je op een paard zit.

Jorex

Berichten: 9939
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 21:54

Telt dit ook als handpaard?
Lees straks eens even het topic door, maar ik men onder begeleiding van mijn moeder soms met mijn jonkie als handpaard ernaast. Jonkie is nu 2,5 jaar en wandelt al mee aan de hand sinds 6 maanden. Hij kent de commando knopjes allang ook.
Afbeelding

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-17 23:16

Joyce heel leuk, ben benieuwd naar beeldmateriaal waar jullie alledrie op staan! :j

Simodi, wat een prachtig bont duo heb je daar zeg. Je schrijft dat ze elkaar versterken in gedrag, wil je daar eens wat meer over vertellen?

Elise, dat is echt een schattig beeld. Mijn idee is ook om eventueel mijn jonkie straks als handpaard met ruiter op zijn rug mee te nemen op buitenrit, als tussenstap voor het zelfstandig rijden. Bij jullie bevalt dat goed zo te zien?

Rollyjogered, het opstappen inderdaad zoals Ibbel zegt, al heb ik in het begin veel met de teugels en het touw gestoeid. Belangrijkste is dat je vasthoudt op een veilige manier. Dan een paar pasjes stappen en oefenen met halthouden. Het handpaard moet reageren op jouw (stem)commando's net als met wandelen. Dan is het een kwestie van oefenen tot je eventueel veilig naar buiten kunt. Zelf heb ik de eerste paar keren wandelende begeleiding meegenomen, die kon ingrijpen in een noodgeval.

Fenna, handmennen is echt wel weer een stap verder zeg, wat handig en stoer! Heb het nog nooit eerder gezien, hoe ben je op het idee gekomen?

Hier heb ik gisteren de handpony maar laten staan in verband met gladheid in het bos. Hij is nog niet altijd even handig met zijn benen. :P Hoop later deze week weer een rondje te kunnen doen!

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:38

Wat leuk dit! En dat ik er nooit op gekomen ben :')

Ik heb nu een 2 jarige fries, maar helaas zijn beide pony's overleden dus kan niet handpaard rijden :(

Jorex

Berichten: 9939
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:43

Ik wil ze ooit in tweespan knopen, daar komt het idee vandaan. Handpaard staat qua rang onder mijn menpaard (Alex van 10 jaar, al 7 jaar beleerd). Jorie is nu dus 2 en een half. Eigenlijk zou ik hem niet vast moeten binden aan de sulky, maar ik moet me nog eens verdiepen in het achenbach systeem. Tot die tijd fietst mijn moeder voor de steun voorop mee en helpt bij problemen. Los laten lopen is hier niet vertrouwt. Alex staat overigens super aan de hulpen en Jorie luistert erg goed.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:44

Ik heb de 1ste x eerst even een rondje door de bak gedaan.
Daarna vrij snel naar buiten.Paarden waren direct super braaf.
Opstappen idd met het paard rechts, was ook geen probleem.
De fjord die ik er nu voor gebruik is er ook zo geschikt voor.Met mijn vorige Welsh merrie was het lastiger, die pikt het niet als er 1 boven op haar kont loopt en was wat lastiger buiten.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 00:09

@wijslander: als ik met een van beiden buiten rijd, kunnen ze wel eens even bedenkelijk naar iets kijken of een piepklein schrikte doen (mijn paints zijn van karakter al vrij cool). Als ik ze samen mee heb, dus de ene ernaast, dan kijken ze eigenlijk nergens van op. Je zou verwachten dat de schrikken verdubbelen, dat ze elkaar aansteken, maar het werkt juist andersom: waar de een misschien zou opkijken merkt hij dat de ander helemaal niet reageert, dus is het blijkbaar niet eng. Ze zijn dan allebei heel ontspannen en lopen heel op hun gemak. Ze zijn ook bijna altijd samen, kunnen wel zonder elkaar, maar voelen zich blijkbaar echt een team.
Mijn rijpaard is mijn 16-jarige ruin, mijn 23-jarige merrie is handpaard. Ruin is de leider van de twee. Andersom gaat niet, dat vind de merrie eng, maar als ze meeloopt naast de ruin gaat dat super.
Je moet dus ook wel uitproberen of de combi goed werkt.

@rollejogered: ik ben begonnen met lopen met twee tegelijk, elk aan beide zijden eentje. Oefenen met netjes samen tegelijk halthouden op commando, achterwaarts etc. Toen dat prima ging (ik wandel ook heel veel met beiden buiten), te paard.
Zorg dat een voldoende lange leadrope hebt voor je handpaard, voor het geval die opeens stil blijft staan of een andere kant oo gaat. Gebruik je een gewoon kort halstertouw, dan wordt je uit je zadel getrokken.
Vervolgens eerst in de bak gereden en toen daar alles goed ging (stappen, draven, halthouden, achterwaarts), stukjes de weg op op een rustig moment.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:04

Inderdaad een voldoende lang touw. Ik heb hier wel eens het uiteinde van het touw vastgehad.

Opstappen doe ik liever eerst en dan het andere paard erbij pakken. Probleem is namelijk dat mijn jonge paard erg graag iets in zijn mond heeft. Teugels of hoofdstel van mijn rijpaard. Als ik die niet in de gaten kan houden sleurt hij zo mijn rijpaard mee.

rollyjogered

Berichten: 200
Geregistreerd: 10-09-16
Woonplaats: Noorwegen

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:14

bedankt voor de tips! :) ik ga eerst gewoon op de grond oefenen. mijn eigen paard luistert perfect naar stem commando's, maar dat andere paard is niet van mij en heeft een andere 'opleiding' gehad. dus daar moet ik dan eerst even aan werken.

zitten jullie zelf meestal op het 'snelle' paard? mijn paard is 2x zo snel als die andere maar ik denk dat dat juist goed is, toch? anders loopt je handpaard je continu voorbij denk ik.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Handpaardrijden, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:21

Ook ik ben begonnen met met z'n drieën wandelen kijken of het wel klikt. Daarna paar keer in de bak en nu dus naar buiten. Helaas nog niemand gevonden die kan filmen. Misschien morgen.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:24

rollyjogered schreef:
zitten jullie zelf meestal op het 'snelle' paard? mijn paard is 2x zo snel als die andere maar ik denk dat dat juist goed is, toch? anders loopt je handpaard je continu voorbij denk ik.


Tempo van beide paarden moet zo veel mogelijk gelijk zijn. Met een groot tempoverschil is handpaardrijden niet leuk. Je moet dan of je rijpaard iedere keer aansporen of afremmen, of je handpaard meesleuren/tegenhouden.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 09:29

Mijne zijn qua tempo niet gelijk. Mijn handpaard is normaal sneller dan mikn rijpaard. Mijn handpaard past haar tempo aan, ze is zo ons gefocusd.

Enige punt is dat mijn handpaard 5 is en alles intressant vind en krijgen we dit
Afbeelding