Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:00

Ik meld me ook, wil ook gaan wandelen met mijn paard buiten :) Kon een tijdje niet omdat ze in de winter te gevoelig loopt en in de zomer gaan korte stukjes wel (geen ijzers). Nu komt er zaterdag een hoefschoenpasser en kan ik binnenkort serieus gaan wandelen met mijn dame :) leuk om al jullie wandel avonturen hier te lezen!!!
Lijkt me een leuke afwisseling voor paard en mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 10:45

Welkom nieuwelingen!
Fijn dat jullie hier zijn en ik wens jullie alvast vele fijne wandelkilometers :)

Hier hebben we gelukkig dat 'probleem' van de ruiterpaden niet. Hier heb je wel ruiterroutes, maar dat is hetzelfde idee als fietsroutes: bordjes met cijfers zodat je een bepaalde lus kan rijden, maar dat wil niet zeggen dat je alleen die bordjes mag volgen. Ik wandel dus gewoon overal, tenzij er natuurlijk staat dat je ergens een pad niet in mag, dan doe ik dat niet. Maar zoveel zijn er dat hier niet, dus de keuze is reuze 8-)

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:22

Welkom!

Ik trek mij voor dit jaar even terug. Paard is voorlopig niet wandelbaar door zijn gezondheid. Volgend jaar doe ik heel graag en hopelijk weer mee!!! Veel leuke wandelkilometers aan jullie gewenst, we weten wel wie er “wint” maar maak het alsnog maar even spannend :+

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:40

Oh wat jammer zeg.
Sterkte met hem.

Jorex

Berichten: 9964
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:46

@[***], beterschap met je rug.

@Pino sterkte met je paard.

Hier ga ik zo kijken of ik kan tweespan wandelen met mijn pony's ter voorbereiding op tweespan voor de wagen. Vorige keer wandelen was aan de hand, maar meer cani-cross dan wandelen voor mij. Maar ipv voortgetrokken door de hond werd ik voortgetrokken door twee dravende shetlanders. _O-

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:52

Dank jullie wel!

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:01

Jorex schreef:
Hier ga ik zo kijken of ik kan tweespan wandelen met mijn pony's ter voorbereiding op tweespan voor de wagen. Vorige keer wandelen was aan de hand, maar meer cani-cross dan wandelen voor mij. Maar ipv voortgetrokken door de hond werd ik voortgetrokken door twee dravende shetlanders. _O-


Heel herkenbaar :')

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:44

Welkom nieuwe wandelaars!

Ik meld me ook weer even :D
Heb een tijdje m'n km's niet bijgehouden maar sinds kort zet ik trouw mijn endomundo weer aan als ik ga wandelen!

Jorex

Berichten: 9964
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 22:31

Ik loop trouwens ook gewoon op het fietspad ipv op de weg. Ik men ook op het fietspad met Alex, want ik wil nog niet dood. Alle ruiters hier doen dat. Ik denk ook dat ik er eerder op aan wordt gesproken door politie als ik op de weg blijf mennen (80km weg) ipv op het fietspad ernaast men. Ik ben trouwens een keer door politie aan de kant gehaald, maar die wilden alleen maar een foto maken van Alex :+

Hier een impressie van vandaag.
Afbeelding

Gouden uur zowat:
Afbeelding

Ik heb ook wat filmpjes gemaakt van ze, die moet ik nog even uploaden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:13

paxine schreef:
Welkom nieuwe wandelaars!

Ik meld me ook weer even :D
Heb een tijdje m'n km's niet bijgehouden maar sinds kort zet ik trouw mijn endomundo weer aan als ik ga wandelen!


En nog sta je op kop waarschijnlijk ... _O-




Oh Jorex, wat ziet dat er ge-wel-dig uit! <3
Wat zou het leuk zijn om op die manier beweging te kunnen geven (dan moet ik geen dubbele kilometers doen :P ) maar dat durf ik echt niet aan met die van mij, denk niet dat we het overleven, hahaha.

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:01

Superleuk topic!

Ik wandel al een hele tijd met mijn verzorgpaardje, sinds ik vind dat hij te oud is geworden om bereden te worden. Hij is een ijslander van 28. Door hem ben ik het wandelen gaan ontdekken en heb ik ook ondertussen mijn beeld van op een paard rijden wat bijgesteld.

Foto’s van vandaag;

Afbeelding

Afbeelding

Soms laat ik hem voor de foto ook wel eens los;

Afbeelding

Ondertussen heb ik zelf ook twee ijslanders :+ . Een bijna 3 jarig hengstje die ik vanaf een half jaar heb en sinds 5 maanden “in eigen beheer”. En een 8 jarige ruin, die ik nu 3 maand heb.
Met hen ben ik vooral bezig band opbouwen en we zijn begonnen met kleine stukjes wandelen.
We moeten eerst een stuk langs het kanaal, en dan bedoel ik ook vlak langs het kanaal met 80 km razende vrachtwagens, trekkers etc. We hebben dit met Corona en dus weinig verkeer kunnen oefenen, maar ze waren allebei meteen bomproof te noemen :D , ze staan gewoon rustig gras te eten uit de berm.

De mannen;
Afbeelding

Afbeelding

Leuk om mee te volgen en de vordering bij te houden. En jullie verhalen te lezen en te delen..

Ohja en over op de paden blijven; de mooiste paadjes zijn geen ruiterpaden. En ik ben van mezelf altijd al een beetje de weg kwijt :+ . Dus ik vind het geoorloofd. Mijn paarden zijn niet zwaar en ze poepen op de een of andere manier ook nooit buiten..

paxine

Berichten: 2256
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Tollebeek (NOP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 00:04

[***] schreef:
En nog sta je op kop waarschijnlijk ... _O-



Ehmm....Ja :o :')

Schadows17

Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:37

Helaas heeft de hoefschoenpasser 1 dag van tevoren afgezegd :( heb nu weer een ander iemand gevonden die wilt komen passen, maar dat kan dan pas weer na de volgende bekapbeurt :( dus weer enkele weken wachten voordat we kunnen wandelen vrees ik.

FreeSpirit87
Berichten: 46
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:34

Ik heb het wandelen te pakken met mn nieuweling :):) . Wat een braverik!
Hij is echt precies in karakter zoals ik gehoopt had _/-\o_ . Hij durft alles! Hij doet alles. Nergens van onder de indruk. En hij vindt het allemaal superleuk!
En dat het rijden dan niet kan dat maakt helemaal niks uit. Ik vind het veel fijner en gelijkwaardiger om naast elkaar te lopen. Zo kan ik ook veel beter zijn knappe koppie zien <3 .
Hij vindt alles mooi en interessant. Ja echt een wereldpaard!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:36

Freespirit wat een leuke foto’s! Als ik vragen mag waarom kan je niet rijden?

Jessie2020
Berichten: 779
Geregistreerd: 21-05-20

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 21:22

Hallo wandelaars! Ik vind het echt te gek wat jullie allemaal doen naast of achter jullie paardenbeesten.

Ik heb bedacht dat ik ook wil gaan wandelen. Ik heb twee paarden, 1 ouder dier en een nieuw paard. Het oudere dier daarvan wil ik dmv wandelen de conditie opbouwen en met m’n nieuwe paard dacht ik het (alleen) buiten rijden te kunnen beginnen met alleen buiten wandelen.

Hebben jullie ideeën hoe ik hier mee zou kunnen beginnen? Gewoon op straat beginnen? Of speciaal naar een bos rijden met m’n paardenwagentje? Hoeveel km zouden jullie mee starten?

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:47

Ligt eraan, is je paard verkeersmak?
Als hij dat is dan zou ik gewoon vanaf stal een blokje om doen.

Word je paard verder nog wel gereden? Dan kan je met gemak 5 km of meer aan.
Ik reed/ wandelde altijd gewoon een bepaald rondje geen idee wat toen het aantal km's was. Daar vandaan steeds een groter rondje gemaakt enz.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 17:17

FreeSpirit87 schreef:
Ik heb het wandelen te pakken met mn nieuweling :):) . Wat een braverik!
Hij is echt precies in karakter zoals ik gehoopt had _/-\o_ . Hij durft alles! Hij doet alles. Nergens van onder de indruk. En hij vindt het allemaal superleuk!
En dat het rijden dan niet kan dat maakt helemaal niks uit. Ik vind het veel fijner en gelijkwaardiger om naast elkaar te lopen. Zo kan ik ook veel beter zijn knappe koppie zien <3 .
Hij vindt alles mooi en interessant. Ja echt een wereldpaard!


[ [url=m/hzO0M4.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fMm4OU.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/OuE1Zu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Qc6UaW.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vMDY1U.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leukerd ziet er gezellig uit :D

Mijn elfstedentocht ligt even op een lager pitje. Vanwege corona ook en ook omdat ik toch twijfel of ik hem niet eerst zelf zonder paard moet lopen. Maar het blijft enorm kriebelen :) Zou wel graag deze zomer nog een minder lange tocht willen maken in Nederland maar het liefst samen met iemand aan de hand :)

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:08

Nog een vraagje is er iemand hier die ervaring heeft met het wandelen met een paard op het strand?

Ik wil dit heel graag maar mijn paard is nogal een pittige dus ik ben bang dat ze wild wordt. Maar ik weet dit dus niet en zou niet weten hoe ik dit moet aanpakken. Wat ik wil graag want ik weet helemaal niet of ze wild wordt misschien is ze wel mega braaf, maar wat als ze wel pittig wordt?

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 20:16

Ik ben afgelopen maandag geweest met mn 3 jarige.

Allebei mijn shetlanders waren onder controle.
De enige die er wel van onder de indruk was was mijn 24 jarige fjord.
Die snapte er geen hout meer van.

Mijn shets zijn veel meer gewend om ergens heen te gaan.
Bambam die was gewoon zichzelf toen ik met hem ging.
Liberty (de 3 jarige) kroop in mn broekzak :(:)

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 02:31

Liberty

Afbeelding


Bambam, 2de keer strand

Afbeelding


Norvid

Afbeelding

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:07

Wat een geweldige foto’s <3 ik droom daar ook echt van misschien moet ik het maar proberen en niet de ergste scenario’s in mijn hoofd bedenken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:25

Wat leuk al dat leven hier! Welkom allemaal :)
Zelf ben ik even een weekje op vakantie geweest, maar hoop stiekem nu toch weer te kunnen beginnen, al zijn het maar kleine rondjes .. maar gewoon even rustig veld/bos in .. Hoewel de laatste keer dat ik ging er al dazen zaten, dus ik verwacht die nu helemaal, maakt het wel wat minder leuk :+ We zullen het zien.

Ik las vragen over 'eerste keren' .. Ik zou gewoon kijken wat kan, het handigst is als je gewoon vanuit stal even een stukje op weg kan, of een klein blokje om. Het hoeft allemaal niet veel/spannend te zijn om te beginnen, gewoon even klein stukje/rondje (1 - 2 - 3 km) en dan zie je vanzelf hoe het gaat en hoe je kan uitbouwen. Ook proberen dingen niet spannender te maken als ze zijn, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan :P

Mbt dingen als naar het strand gaan enzo .. ik zou als je daar onzeker over bent mij richten op grondwerk in een piste of op een gekende plaats. Rijden moet je ook oefenen om controle te hebben over de gangen en richting van je paard, dat is met wandelen niet anders. Het is niet omdat er "maar" gewandeld wordt, dat een paard zomaar kan doen wat die wil. Dus ga er hetzelfde mee om als rijden: zorg dat je controle hebt over elke gang, vanuit elke positie en weet wat je moet doen als je paard schrikt. Dat kan je zo niet vertellen want dit hangt van paard tot paard en van situatie tot situatie af. Heb je de basis in orde dan gaat het gewoon letterlijk om kilometers maken, gewoon gaan, beginnen met kleine rondjes, eens een nieuwe plek opzoeken en zo uitbouwen. Op een gegeven moment gaat het strand dan nog maar weinig invloed hebben omdat jullie zo op elkaar ingespeeld zijn dat het haast vanzelf gaat. En indien niet heb je dan wel tools om de situatie goed te handelen ;)






Nog even een algemeen vraagje: hoe zien jullie wandelen vs rijden? Indien je een paard hebt waar je qua grootte/leeftijd/gezondheid wel op zou kunnen zeg maar, anders is het makkelijk ;) Ik merk dat ik vaak in een tweestrijd zit .. Wandelen op zich is natuurlijk super leuk, maar het ene moment denk ik: ja, daar ga ik mij op richten, wandelen is veel gezelliger dan rijden, veel beter voor de band en je pony moet je niet dragen. Maar dan zie ik weer rijfoto's voorbij komen op bv. instagram en denk ik terug aan hoe het voelde om te paard het bos in te trekken en dan wil ik dat ook weer. En om de 1 of andere gekke reden heb ik het idee dat je dit niet kan combineren, en dat ik dus moet kiezen. Want als je wil rijden dan wil je rijden, en 'dwing' je je paard om je te dragen en naar je te luisteren (nu is het met wandelen ook wel handig als die luistert, maar daar zit precies toch meer vrijheid in voor mijn gevoel, ofwel is dat gewoon mijn angst als ik zelf niet op de grond sta, hahaha). Snappen jullie een beetje waar ik naartoe wil? Vraag me af hoe jullie daar naar kijken, als mede-wandelaars :)

Anoniem

Re: Met 6 voeten op de grond – Wandelen met je paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:42

Ik snap je gevoel en bedenkingen. Ik ben al een hele tijd anders gaan kijken naar het rijden op een paard. Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden dus het voelt voor mij niet helemaal goed meer.
Toch denk ik dat je je best af en toe kan laten dragen door een paard. Ik zie het als een eer als een paard mij wil dragen. Ook hierin kun je je paard eigen beslissingen laten nemen natuurlijk.
Het is niet of of, het kan ook en en zijn.
Het enige dat ik je eigenlijk kan zeggen is; volg je eigen gevoel hierin ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:47

Fijn dat je mij begrijpt :)
Mijn eigen gevoel is daarin het grootste probleem.. dat gaat namelijk alle kanten uit _O-