Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oriëntatierit/puzzelrit organiseren

 
Profiel   

Hi!

We zijn erover aan het nadenken in de herfst een oriëntatie rit of puzzelrit te organiseren vanaf onze stal!
Nu zoeken we naar tips en ervaringen om dit zo goed mogelijk op de rit te zetten. Een groep vrijwilligers hebben we al, en we dachten aan een route met 2 lengtes(12/15km en 20/25), zodat mensen niet per se zoveel km hoeven te maken.

Er is plek genoeg om een aantal trailers kwijt te kunnen rondom stal en we willen dan 1 pauzeplek inlassen waar de routes elkaar kruisen.
Bij terugkomst lekkere verse soep met brood/broodje Unox etc.
Uiteraard ook warme chocomel en koffie/thee etc(dit ook op de pauzeplek).

Is er nog iets als verzekering waar we rekening mee dienen te houden? Of is dat niet van toepassing?

Wbt bekend maken in de omgeving hebben we al enkele ideeën maar meer tips mag altijd!

Brand los, alle informatie etc is welkom :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-06-18 20:13 



 
Profiel   

Niemand enige ervaring met het organiseren van zo'n rit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 09:56 



 
Profiel   

Mijn vader heeft vroeger vaak een puzzelrit uitgezet, daar heb ik wel wat ervaring mee. Maar qua verzekeringszaken enzo kan ik je niet helpen. Misschien kun je daarvoor navraag doen bij de KNHS, zij organiseren ook zaken als Enjoy the ride enzo. Zij kunnen wellicht advies geven als het gaat om verzekeringszaken enzovoorts?

Ga je in kleine groepjes laten rijden? Dan bij groepssamenstelling bijvoorbeeld onervaren paard combineren met bomproof verkeersmak paard. Dan is het ook een leuk leermoment voor het onervaren dier. Kleinere groepjes van bijv. 4 paarden had bij mij altijd de voorkeur boven 1 lange stoet van paarden.

Uitzetten rit: ga je met bordjes langs de route werken? Dan 's ochtends voor vertrek nog goed nalopen of alles er nog hangt.
Tijdens de rit: controleur (per auto of fiets, al naar gelang route) rond laten rijden, deze kan bijspringen als er iets mis is onderweg / bij calamiteiten. En eventueel nog weer bordjes herstellen :+

Om overlast te veroorzaken voor de buurt: duidelijke regels opstellen voor de deelnemers, bijvoorbeeld over het opruimen van mest. Maar ook dat ze niet op privé terreinen mogen komen, enzovoorts. Zorgen voor een 'bezemwagen' die de bordjes na afloop weer weghaalt en bijvoorbeeld ook nog de achtergebleven mest opruimt.

Zorg dat alle deelnemers contactgegevens hebben (telefoonnummer) van iemand die goed bereikbaar is, voor noodgevallen.

Pauzeplaats: mooiste is als je daar ruim voldoende ruimte hebt, dat mensen eventueel kunnen afzadelen en dat er voor de paarden water is.
Eventueel kun je nog wat spelletjes organiseren op de pauzeplek als het terrein daar geschikt voor is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-18 10:25 



 
Profiel   

Ik denk dat je ook een vergunning zal moeten hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-18 09:42 



 
Profiel   

Ik werk op een dienst waar we vergunningen leveren voor ruiterroutes, fiets en mountainbiketochten enz..

je zal een vergunning moeten vragen aan de gemeente. Wij hebben op onze site een formulier dat ze moeten invullen.
Vermelding van data, route op papier aanduiden, of er gebruikt wordt gemaakt van bestaande ruiterroutes of er afwijkingen zijn van het pad.
bewijs van verzekeringen ( meestal heeft een club verzekering voor zo'n ritten)
aanvraag om pijltjes te plaatsen is dan ook bij gemeente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-18 10:27 



 
Profiel   

Vroeger een puzzelrit georganiseerd. Destijds gemeld bij de boswachter.
Het nadeel was dat je alleen over de ruiterpaden mag dus puzzelen kwa route viel tegen.
Ik had wel allerlei bedrijven die iets met paardenspullen hadden gevraagd om sponsorprijsjes. Prijsjes varieerden van borstel,halster,zak brok tot waardebon voor vlees(ik stond destijds privé bij iemand die een slagerij had).

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-18 10:58 



 
Profiel   

Hier wel aantal keer gedaan in Amsterdamse bos en rond het Gooi.
De route eerst uitgezocht en zelf gereden met paard zodat je geen paden mist.
Dat is een valkuil.... je mist snel zijpaadjes als je niet oppast.
Ik deed het met bolletje-pijltje uitgaande van alleen ruiterpaden ( al is dat voor mensen soms best lastig)
Het bolletje is waar je vandaan komt en pijlt waar je heen moet.

Ik had vragen onderweg bedacht, zoals het nummer van een ANWB paddestoel, of een nummer van een bord wat je tegenkomt, huisnummers of andere dingen die je op locatie ziet.
Algemene vragen zijn niet meer te doen aangezien iedereen op zijn mobiel het antwoord zoekt.

Wat ook leuk is om een fotovraag te doen, ik had een A4 met 4 grote foto's van iets wat je onderweg tegenkomt, op de route moest je dan aangeven waar je foto 1,2,3 en 4 had gezien ( denk aan een bepaald hek, een bepaald huis of een aparte boom of uitzicht)

Verder op de pauzeplaats een post met drankjes en een puzzel om op te lossen.
Leuk is bv 10 bekende paardennamen op papiertjes nummeren 01 t/m 10 met 10 ruiters op andere papiertjes met letters A t/m J en ze dan laten uitzoeken wie bij wie hoort. Zonder telefoon.
bv 01 Amerigo - D Sinterklaas, 02 Het Ros Bijaard - A de 4 heemskinderen en 03 Trigger - B Roy Rogers... valt nog vies tegen.

Een vergunning had ik niet, was gewoon een buitenrit met een route en wat vragen toch ?? :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-08-18 11:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen