Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 10:45

Skyefate schreef:
Geen idee van Nederland, maar ik ben al twee keer op doortocht geweest in Wallonië :j

Vraag maar raak! Onze laatste was give or take 260 km in totaal, met enorme uitschieters (denk aan 51 km omdat we rond een berg moesten rijden ipv erover konden zoals de kaart aangaf). Als je iemand meeneemt - check of het echt goed klikt tussen jullie. Je leert iemand pas echt kennen in de voorbereiding van een trektocht en de trektocht zelf. Kijk naar ruiters die naar hun paard luisteren ipv alleen denken aan gaan, gaan, gaan. Ik spreek spijtig genoeg uit ervaring.


Ik doe het grootste deel van de rit met mijn dochter van dan 17 samen, dus die ken ik door en door.
Het laatste stuk rijdt er een vriendin van mij mee, op het paard van mijn dochter.
Dus ook daar ben ik degene, die gaat over inspanning en tempo ;)
Verder haakt er een deel van de rit een andere vriendin aan, maar daar rij ik regelmatig mee buiten en wij hebben dezelfde kijk op de manier van rijden.
Verder ben ik degene die gaat over de route, overnachtingsplaatsen etc...

Inmiddels hebben we ook in Loenen een fijn plekje gevonden *\o/*
Dus we zijn bijna rond en ik laat me uiteraard verrassen door de mooie en ook de minder handige dingen die we op onze route tegen zullen komen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:51

Ben ook vooral niet bang om onhandige dingen te doen. Daar leer je van.

De belangrijkste fout zal ik je voor behoeden: gebruik geen rugzak! Dat is voor wandelaars, niet voor ruiters.
Gebruik een buiktasje voor je belangrijkste zaken, zoals geld en telefoon, de rest is minder boeiend.
Waar ik wel goede ervaringen mee heb is zo'n vestje uit de (sport)visserij met allemaal zakjes. Daar kan veel in, je draagt het dicht op je lijf zodat het niet gaat bonken en stoten en het is in jouw reisperiode een nuttig extra laagje.
Laatst bijgewerkt door ikke op 18-09-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 10:55

wat leuk zeg.!
hoe lang ga je totaal onderweg zijn (of wat is in ieder geval de planning?)

komt er iemand achter aan met bv hooi en kleding of neem je alles zelf mee of koop je onderweg bv eten etc?

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:06

Fouten ga ik sowieso maken, ik ken mezelf :+
Rugtas was ik al niet van plan, ik rij al met een bodyprotector (dit ivm een ernstig niertrauma in het verleden), die zit al genoeg in de weg.
Tip van een hesje met zakken is slim, daar ga ik me eens in verdiepen.
Heb ook al een berichtje gestuurd naar dabo’s Design, omdat ik toch wil kijken naar een handig klein zadeltasje voor de hoogst noodzakelijke spullen.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 11:09

connie64 schreef:
wat leuk zeg.!
hoe lang ga je totaal onderweg zijn (of wat is in ieder geval de planning?)

komt er iemand achter aan met bv hooi en kleding of neem je alles zelf mee of koop je onderweg bv eten etc?


De bedoeling is vertrekken op 20-10 en aankomst op 31 oktober.
Rustige planning, ivm mijn lijf en de leeftijd van mijn paard.
Denk dat dit voor ons beiden al pittig genoeg is :D

Van tevoren brengen we overal hooi en voer, zodat de paarden geen voerwisseling hebben.
Daarnaast rijdt mijn man elke avond, na zijn werk, van a naar b om kleding en dat soort spullen langs te brengen.
Verder krijgen we echt Superlieve reacties van mensen, die zelfs voor ons willen koken en zo <3

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 11:13

frisian_love schreef:
Fouten ga ik sowieso maken, ik ken mezelf :+
Rugtas was ik al niet van plan, ik rij al met een bodyprotector (dit ivm een ernstig niertrauma in het verleden), die zit al genoeg in de weg.
Tip van een hesje met zakken is slim, daar ga ik me eens in verdiepen.
Heb ook al een berichtje gestuurd naar dabo’s Design, omdat ik toch wil kijken naar een handig klein zadeltasje voor de hoogst noodzakelijke spullen.

In geval van Dabo zou ik heel erg goed kijken of datgene wat ze aanbiedt ook ECHT past bij wat jij ermee wil.
Punt is namelijk dat ze het zelf maakt en dus relatief simpel kan aanpassen als jij belangrijke details anders wil :D

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-18 15:12

Dat is idd een goede tip! Ik heb medicijnen die ik altijd bij de hand moet hebben, het zou fijn zijn als daar een apart vakje voor is.

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 17:03

ikke schreef:
Ben ook vooral niet bang om onhandige dingen te doen. Daar leer je van.

De belangrijkste fout zal ik je voor behoeden: gebruik geen rugzak! Dat is voor wandelaars, niet voor ruiters.


Ik ben heel benieuwd, waarom geen rugzak? Ik rijd veel buiten en voor lange ritten heb ik een rugzakje voor alle noodzakelijke spullen, gebruik ik ook met trailrunnen, dus sluit goed aan op mijn rug, verschuift niet doordat het op meerdere punten vastzit en is ook goed ademend (het gedeelte tegen mijn rug dan). Heb af en toe wel een schuurplekje op mijn rug, maar dat heb ik met lange afstanden hardlopen ook en dan is het een kwestie van wat vaseline smeren op die plek...

Vind het overigens echt een tof plan TS! Wil ook graag een trektocht gaan maken met mijn paard, dus ik lees graag mee met je voorbereidingen, tips van anderen en straks ook je ervaringen :j

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 19:40

Het lijkt mij dat een zware rugzak je toch uit evenwicht brengt.
Daarnaast vind ik het persoonlijk ook link, als je valt.

Dus voor mij idd geen rugzak.
Ben nog naarstig op zoek naar overnachtingsplekken nabij heino of lemelerveld en ook bij Hoogeveen.
Dus als iemand tips heeft...

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33780
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:52

Waar verblijf je in Ommen? Ik kan je voor die omgeving vast wel tips geven. ;)

Ik heb een FB groep genaamd "ruiters en menners omgeving Ommen" daar kunnen vast mensen je helpen ook met de plekken rondom Heino/Lemelerveld.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:03

@Redkiwi: wat is de toegevoegde waarde van spullen op je rug als je je paard al vol hangt met tassen?

Naast het extra risico bij vallen, kun jij in dat kleine rugzakje niks meer kwijt dan wat ik in mijn zakjesvest kwijt kan. maar om precies de reden dat jij met hardlopen GEEN zakjesvest wil (wat ik heel goed kan begrijpen), wil je op je paard niks op je rug. Wat in je rugzakje zit, heb je onderweg niet snel toegang toe, in tegenstelling tot gebruik bij wandelen, hardlopen en fietsen.


Je hapje en drankje voor onderweg heb je in je voortassen, samen met een hoevenkrabber. Persoonlijke dingen in je zakjesvest en de rest in je achtertassen.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:23

MarlindeRooz schreef:
Waar verblijf je in Ommen? Ik kan je voor die omgeving vast wel tips geven. ;)

Ik heb een FB groep genaamd "ruiters en menners omgeving Ommen" daar kunnen vast mensen je helpen ook met de plekken rondom Heino/Lemelerveld.


Ik verblijf in vinkenbuurt, dus nabij ommen.
Die fb groep ga ik me meteen even bij aansluiten, dank je wel voor de tip
En tips voor de omgeving zijn van harte welkom

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:24

frisian_love schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waar verblijf je in Ommen? Ik kan je voor die omgeving vast wel tips geven. ;)

Ik heb een FB groep genaamd "ruiters en menners omgeving Ommen" daar kunnen vast mensen je helpen ook met de plekken rondom Heino/Lemelerveld.


Ik verblijf in vinkenbuurt, dus nabij ommen.
Die fb groep ga ik me meteen even bij aansluiten, dank je wel voor de tip
En tips voor de omgeving zijn van harte welkom

Oh, Vinkenbuurt? Via de NVVR opgedaan? :D

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:30

Ik verblijf in vinkenbuurt, dus nabij ommen.
Die fb groep ga ik me meteen even bij aansluiten, dank je wel voor de tip
En tips voor de omgeving zijn van harte welkom[/quote]
Oh, Vinkenbuurt? Via de NVVR opgedaan? :D[/quote]

Via de stichting ruiteren en mennen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 20:37

Ik neem aan dat je ook grote stukken over of langs de weg gaat rijden. Hou er rekening mee dat de brug over de Rijn bij Kesteren en Rhenen een heel druk punt is. Je zal voor de veiligheid over fietspad moeten. Dat fietspad is heel smal en ook heel druk met fietsers, scooters etc. Daarnaast moet je een stuk door het Binnenveld, daar wordt erg hard gereden. Ik zou er niet met een paard willen rijden als ik heel eerlijk ben.. Maar goed, je moet ergens het water over. Ik weet niet of je te paard de veerpont op durft of kan. Anders is bij Elst met de pont de Rijn over en dan een stuk over de Heuvelrug rijden ook nog een optie. Kun je bijvoorbeeld via Overberg richting Lunteren gaan.

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 20:54

SusanH schreef:
Ik neem aan dat je ook grote stukken over of langs de weg gaat rijden. Hou er rekening mee dat de brug over de Rijn bij Kesteren en Rhenen een heel druk punt is. Je zal voor de veiligheid over fietspad moeten. Dat fietspad is heel smal en ook heel druk met fietsers, scooters etc. Daarnaast moet je een stuk door het Binnenveld, daar wordt erg hard gereden. Ik zou er niet met een paard willen rijden als ik heel eerlijk ben.. Maar goed, je moet ergens het water over. Ik weet niet of je te paard de veerpont op durft of kan. Anders is bij Elst met de pont de Rijn over en dan een stuk over de Heuvelrug rijden ook nog een optie. Kun je bijvoorbeeld via Overberg richting Lunteren gaan.


Ik weet idd dat de brug bij Kesteren een lastig punt is.
En ik moet idd ergens het water over.
Pont durf ik echt niet aan.
Van de week nog met de auto gedaan en eens extra opgelet.
Slagboom die dicht gaat, flinke bonk, draaiende motor en wapperende vlag.
Ik denk dat de Arabier van mijn dochter dan zelf wel naar de overkant zwemt :+

xsiroccox

Berichten: 1222
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: Riep

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 21:24

Wat leuk zeg, ga je FB volgen. Ben heel benieuwd. Lijkt me heel gaaf om te doen. Heel veel plezier en succes alvast +:)+

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-18 21:47

xsiroccox schreef:
Wat leuk zeg, ga je FB volgen. Ben heel benieuwd. Lijkt me heel gaaf om te doen. Heel veel plezier en succes alvast +:)+


Leuk en dank je wel!

Zilandra

Berichten: 84
Geregistreerd: 17-04-08
Woonplaats: Laag Soeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 14:39

Hoi hoi,

Mag ik me er ook nog even tegenaan bemoeien ;-) ?
Ontzettend leuke trip die jullie gaan maken.

Wat betreft de brug kun je ervoor kiezen om heel vroeg in de ochtend te gaan. Ik ben zelf enkele malen de IJsselbrug bij Zutphen overgestoken, dat doe ik bij voorkeur op zondagochtend bij zonsopgang. Nadeel in oktober is dat je in het donker rijdt als je voor de spits uit wilt rijden. Lijkt me niet geheel veilig. Als het mogelijk is deze oversteek in een weekend te plannen dan heb je al veel minder vrachtverkeer.

Over de overnachtingen kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het heel lastig is om verder dan twee nachten vooruit te plannen. Het kan zijn dat je verkeerd rijdt en dan een heel lange dag maakt, of dat je bijv een ijzer verliest en op de smid moet wachten of door een andere reden besluit om een extra rustdag in te plannen. Als je alle overnachtingen al hebt geboekt zit je vast aan een schema dat zomaar heel veel stress kan opleveren.
Je kunt ook een globale planning doorgeven, "Kan ik tussen donderdag en zondag komen? Dan laat ik twee dagen van tevoren weten wat de precieze datum is." Zoiets....

In ieder geval succes!

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 14:51

In het donker rijden, is idd geen goed plan.
We hebben wel reflectie, maar dan nog...
Dank je wel voor de tips, planning is ruim genomen met iets ruimte om te schuiven.
En wat niet gaat, gaat niet.
Doel is wel om 31 oktober te proberen binnen te komen.

Leuk trouwens ook om jouw verslagen te lezen :)

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-18 22:12

En inmiddels ook een plekje gevonden in lutterveld, nu alleen nog in Hoogeveen en dan zijn we rond! *\o/*

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 18:58

Die brug bij Kesteren is heel druk in de ochtend- en avondspits, dus als je daar voorlangs wil gaan zit je dik in het donker op die brug. Lijkt me geen goed idee. Beter om juist na de ochtendspits te mikken.

agesus

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-10-06

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:18

Als ik het goed gelezen heb ga je zondagochtend over de brug naar Rhenen. Dan is er weinig verkeer. Ik ga er regelmatig op zondag om 7.30-7.45 over naar mijn werk en kom dan maar enkele auto´s tegen.
Volgens mij moet ik die dag dat jullie er over gaan ook werken en ik wil best even meefietsen met jullie over de brug. Maar dat is dus tussen 7.30 en 7.45.

pluisbeer

Berichten: 958
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 19:26

De brug bij Heteren ben ik een keer of 10 overgestoken te paard. Moet wel zeggen zeker 10 jaar geleden.Weet niet of het fietspad nu nog aan beide zijden gebruikt kan worden

Wij gingen aan de hand over het fietspad. was wel altijd in het weekend. We liepen ernaast en de paarden keken eigenlijk niet op of om. Verkeer zit veilige afscheiding tussen.
Pontje ook gedaan en dat ging ook goed(ijzerloos).

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Trektocht van Culemborg naar Aalden (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-18 20:08

Idd komen we zondag over de brug bij Kesteren.
Lief dat je het aanbiedt agesus, maar ik denk idd niet dat we dan al in het zadel zitten.
Maar het idee om iemand te laten mee fietsen, is zo gek nog niet :j

Vanwege de lengte van de rit, heb ik ervoor gekozen om ze wel op ijzers te zetten.
Ik denk dat dat geen succes gaat worden op de pont