Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Mijn verzorgpaard verkeersmak maken, tips?

 
Profiel   

Hoi!

Mijn verzorgpaardje is 17 en heeft de afgelopen jaren stilgestaan op een uitloop stal (door tijdsgebrek en blessures). Nu sinds een half jaar ben ik hem aan het trainen op alle vlakken, ook het buiten wandelen. Het is alleen nog niet zo makkelijk, het lijkt alsof hij zo lang op dezelfde vertrouwde plek heeft gestaan dat hij geen nieuwe prikkels gewend is.

De eerste 100m is hij super ontspannen, maar hij laat het niet echt merken zodra hij wel meer spanning krijgt. Totdat hij dan iets engs ziet, dan gaat hij een beetje van 0 naar 100. Daarna is alles eng en ontspant hij pas weer als hij op bekend terrein is.

Het heeft me nu een paar maanden gekost om tot die 100m te komen, erg veel vooruitgang zit er dus niet in. Ik ben ook begonnen met schriktraining, wat goed gaat. Het lijkt alleen nog niet echt voor verbetering buiten te zorgen.

Ik vind het erg jammer dat hij zo gespannen raakt bij alle nieuwe prikkels, want de eerste 100m wandelen vindt hij altijd heel leuk!
Heeft iemand tips om hem wat meer zelfverzekerd te maken buiten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 10:28 



 
Profiel   

Een ander, braaf paard meenemen?
Of een paar mensen die hem af kunnen leiden, vlak voor hem uitsjokken wilt soms bijvoorbeeld ook wel helpen.

En laat de meters los. Ga gezellig die 100 meter op en neer wandelen als dat zo goed gaat, laat hem ergens grazen op commando, laat hem een kunstje doen (als is het maar twee passen aandraven of een stapje achteruit) en beloon hem als hij dat goed doet. Maak het leuk en gezellig :).

Hij hoeft niet élke keer dat je gaat wandelen in kilometers vooruit. De spanning weg krijgen is mentale vooruitgang :).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-18 10:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen