Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 21:41

Hoi allemaal,

Ik heb een heel leuk paard, maar nu heb ik een heel verhaal; vorig jaar had ze dit gedrag al, dat ze buiten tot een bepaald punt wil en dan geen stap verder wil zetten, ze blijft stilstaan en gaat dan draaien of in de achteruit...

Nu hebben we hier geen last van gehad met andere paarden, tot nu.... Door een gebeurtenis is ze momenteel wel wat schrikkerig maar dat uit zich hier niet in, nu ging ze zelfs terwijl we met een weidegenootje naar buiten waren stilstaan en terwijl die verder liep draaide die van mij zich bij en hoe ik haar ook terugdraaide ze ging gewoon in de achteruit...

Als ze stilstaat is er ook echt geen land te bezeilen, ze gaat dan niet vooruit maar ook niet aan de kant voor bijvoorbeeld een auto, tenzij we helemaal omdraaien...

Aangezien het doel wel is om op buitenrit te gaan, in de toekomst ook alleen zou ik hier heel graag wat aan willen doen en vraag ik dus om tips en ervaringen!

Groetjes,

Shayida (foto is van vandaag)

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:46

Omdraaien en achteruit verder gaan?
Hier ook zo een merrie gehad. Alleen die toonde dit gedrag niet als er een ander paard was. Afstappen, wat passen achterwaarts in de richting dat ze niet op wilde en je kon weer verder

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:56

Wat voor ras is je dier...?

Stilstaan is bijvoorbeeld bij Spanjaarden een schrik/stress reactie - en in principe dus geen verzet of ongehoorzaamheid...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:04

Janneke2 schreef:
Wat voor ras is je dier...?

Stilstaan is bijvoorbeeld bij Spanjaarden een schrik/stress reactie - en in principe dus geen verzet of ongehoorzaamheid...



Het is een Ierse Volbloed

Wel fijn om te weten overigens, mijn jonger paardje is vermoedelijk een Spaanse, dus daar kan ik het dan later bij verwachten

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-23 22:04

Flubberboot schreef:
Omdraaien en achteruit verder gaan?
Hier ook zo een merrie gehad. Alleen die toonde dit gedrag niet als er een ander paard was. Afstappen, wat passen achterwaarts in de richting dat ze niet op wilde en je kon weer verder



Ook aan de hand blijft ze gewoon staan en gaat ze maar een richting in...
:')

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:25

Mijn paard wat geen Spanjaard is, stopte met lopen op buitenrit en mijn Spaanse loopt gewoon door dus denk niet dat je dit perse hoeft te verwachten. Sterker nog, ik denk dat het juist gaat gebeuren als je het verwacht bij je Spaanse. Gewoon gaan en genieten.

Lastig! Ken daar verder geen tips voor

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:34

Iemand meenemen die met een lange zweep achter haar aanloopt. Of zelf met lange lijnen door een schoftje en een zweep voor je uit mennen.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 19:20

Vandaag weer geprobeerd, we zijn een stuk verder gekomen met een aantal keer stilstaan... Mijn vader heeft haar op die momenten geprobeerd weer vooruit te krijgen aan een touw, maar ik vind dit toch wel vervelend...

Woensdag weer een poging, dan kan mijn vader niet mee maar gaan we een andere route proberen...

Ik begin te twijfelen om een zweep mee te nemen zodat ik op zo'n moment die eventueel nog kan gebruiken als hulp...

Anoniem

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:27

Ooit een pony gereden die het ook deed. Wat hielp was afleiden met veel denkwerk onder het zadel en achteruit vond ze op den duur ook niet fijn. Na 3x was het eruit.

prompter

Berichten: 11104
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:33

De oorzaak van dit gedrag is heel vaak een gebrek aan vertrouwen. Er met een zweep achter gaan lopen, gaat het vertrouwen niet vergroten. Dan gaan ze uit angst lopen. Op de lange termijn ben je beter af met het opbouwen van vertrouwen dat jij op een rustige manier de leiding neemt en het paard tegen "gevaren" in die grote boze buitenwereld beschermt.

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:36

Heb je je wel eens verdiept in clickeren/target training? Dat kan een hele fijne manier zijn om dit soort problemen op te lossen :)

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 19:44

prompter schreef:
De oorzaak van dit gedrag is heel vaak een gebrek aan vertrouwen. Er met een zweep achter gaan lopen, gaat het vertrouwen niet vergroten. Dan gaan ze uit angst lopen. Op de lange termijn ben je beter af met het opbouwen van vertrouwen dat jij op een rustige manier de leiding neemt en het paard tegen "gevaren" in die grote boze buitenwereld beschermt.


Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Want als ze achteruit gaat/blijft draaien weet ik niet goed wat ik moet doen, daar wordt ik zelf ook onzeker van, voornamelijk omdat ze dan niet meer door mijzelf gestuurd kan worden want daar doet ze dan volledig niets meer mee...

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 19:44

Ik zou er niet teveel druk op zetten, want anders krijg je een paard wat op de achterbenene gaat staan. Het heeft idd te maken met onzekerheid. Dit moet je doorbreken. Kleine stukjes, weer rustig aan beginnen met eerst 100 meter van stal af en dan uitbouwen. En als ze stil gaat staan, laat maar staan.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:14

TS, jij schrijft: Het is een Ierse Volbloed. Nu bestaan Ierse volbloeds niet. Het kan wel een Engels Volbloed zijn die in Ierland geboren is. Dit is terzijde. Heeft het dier ooit op de renbaan gelopen.? Daarin kan dan een deel van de makke ( problemen) zitten

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 20:18

nikkel schreef:
TS, jij schrijft: Het is een Ierse Volbloed. Nu bestaan Ierse volbloeds niet. Het kan wel een Engels Volbloed zijn die in Ierland geboren is. Dit is terzijde. Heeft het dier ooit op de renbaan gelopen.? Daarin kan dan een deel van de makke ( problemen) zitten


Het is idd een Engelse volbloed uit Ierland, ze heeft geen officiële wedstrijden gerend maar er werd tegen haar getraind op de baan bij de trainer (alleen de ruinen/hengsten werden officieel uitgebracht) dus ze is er wel op getraind...

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:31

Ik denk idd dat dat niets te maken heeft met het ras. Het is - zo lijkt het uit je beschrijving - een angst/stress reactie. Je paard vecht of vluchtreactie niet maar gaat in freeze. Dat gaat niet beter gaan door je zweep te gebruiken, in tegendeel

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:38

Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je daar naartoe gaat zónder het gevoel dat je verder wil? En dan, als ze stil gaat staan, gewoon rustig met haar mee stil te gaan staan en gewoon geduld te hebben en af te wachten? Sommige paarden hebben gewoon de tijd nodig om even te kijken en als het ware moed te verzamelen.

Wij als mensen gaan er dan meteen zoveel druk op leggen dat de barrière alleen maar groter wordt voor het paard. Bij de meeste paarden gebeurt dat stilstaan door spanning, en rust houden en vertrouwen geven zijn dan de beste manieren om dat op te lossen.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:51

prompter schreef:
De oorzaak van dit gedrag is heel vaak een gebrek aan vertrouwen. Er met een zweep achter gaan lopen, gaat het vertrouwen niet vergroten. Dan gaan ze uit angst lopen. Op de lange termijn ben je beter af met het opbouwen van vertrouwen dat jij op een rustige manier de leiding neemt en het paard tegen "gevaren" in die grote boze buitenwereld beschermt.


Precies dit.
Het is belangrijk dat je paard vertrouwen in je gaat krijgen en niet gaat lopen uit angst. Uiteindelijk zal er namelijk altijd iets enger zijn dan jouw zweep en komen/blijven ze niet bij jou voor steun maar gaan ze rennen.

Kleine stukjes opbouwen. Nog voordat ze stil gaat staan ga je weer terug naar stal. Ga schriktraining met enge objecten in de bak doen (paraplu, zeil, vlaggetjes en linten) en beloon als ze telkens een stapje dichterbij durft te komen.

Ze moet vertrouwen in jou als leider gaan krijgen!

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-23 21:10

Captain schreef:
prompter schreef:
De oorzaak van dit gedrag is heel vaak een gebrek aan vertrouwen. Er met een zweep achter gaan lopen, gaat het vertrouwen niet vergroten. Dan gaan ze uit angst lopen. Op de lange termijn ben je beter af met het opbouwen van vertrouwen dat jij op een rustige manier de leiding neemt en het paard tegen "gevaren" in die grote boze buitenwereld beschermt.


Precies dit.
Het is belangrijk dat je paard vertrouwen in je gaat krijgen en niet gaat lopen uit angst. Uiteindelijk zal er namelijk altijd iets enger zijn dan jouw zweep en komen/blijven ze niet bij jou voor steun maar gaan ze rennen.

Kleine stukjes opbouwen. Nog voordat ze stil gaat staan ga je weer terug naar stal. Ga schriktraining met enge objecten in de bak doen (paraplu, zeil, vlaggetjes en linten) en beloon als ze telkens een stapje dichterbij durft te komen.

Ze moet vertrouwen in jou als leider gaan krijgen!



Met schriktraining is ze tot nu toe nergens bang voor... soms ietwat spanning maar niks geks...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:11

Vertrouwen is het sleutelwoord.

Ik zou eigenlijk beginnen met stukjes wandelen aan de hand en belonen als ze het goed doet. Spanning is soms beter te zien als je het paard helemaal kan zien dan wanneer je erop zit... denk hierbij oa aan de gespannen kin/lippen, opgetrokken neusgaten of gespannen kaken. De uitdrukking in de ogen kan ook.

Als ze stilstaat ga jij gewoon stilstaan en zelf ontspannen blijven eventueel ga je op je ademhaling letten. Zodra je paard ontspant beloon je haar en draai je terug naar stal.

Voor ik ergens buiten ga wandelen (vanaf stal/weide) doe ik het altijd eerst aan de hand. Ik vind dat ik dan meer controle heb bij een eventuele schrikreactie.

Herhaal dit regelmatig en je kan heel waarschijnlijk op een paar dagen al een stuk verder komen.

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 21:16

Aan jou om die spanning om te zetten in ontspanning, en dat begint al bij hele kleine beetjes. :) Dan leer je de signalen ook kennen en kun je buiten sneller af laten vloeien ipv het te laten escaleren tot "stilstaan en niet meer verder willen".

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:15

Ik zou als 1e de zweep maar thuis laten. Paarden die alleen op de baan, of bij een trainer met trainingsmogelijkheden getraind zijn, weten over het algemeen niet veel anders dan hun werk. Nu weet ik uiteraard niet hoelang het paard in Nederland is, ook niet hoe lang je het dier in bezit hebt. Omscholing duurt over het algemeen wel enige tijd en enige vorm van ervaring is eigenlijk wel een vereiste. Bij sommige zit het werk ( galopperen) in het hoofd, dat hoef je ( kan je ) er niet zondermeer uit te krijgen. Het stilstaan kan ook zijn, doordat er geen leiding gegeven wordt. Het paard weet het niet meer en blijft staan.

Als je een naam van het paard heb, kan ik even wat opzoeken.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard gaat stilstaan buiten adh en onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:26

Je kan het beste les gaan nemen bij iemand die les geeft in natural horsemanship.
Dan leer je precies hoe je dit aan kan pakken.
Er zijn hier wel goede tips maar het heeft heel veel te maken met dat je precies weet wanneer en hoe je het moet doen adh van kleine signalen die je paard geeft en dat is zo niet uit te leggen.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-23 18:31

MirandaMalik schreef:
Je kan het beste les gaan nemen bij iemand die les geeft in natural horsemanship.
Dan leer je precies hoe je dit aan kan pakken.
Er zijn hier wel goede tips maar het heeft heel veel te maken met dat je precies weet wanneer en hoe je het moet doen adh van kleine signalen die je paard geeft en dat is zo niet uit te leggen.


Dat zal helaas niet gaan, er mag geen extern persoon les geven bij ons.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:32

Sadira schreef:
Heb je al eens geprobeerd wat er gebeurt als je daar naartoe gaat zónder het gevoel dat je verder wil? En dan, als ze stil gaat staan, gewoon rustig met haar mee stil te gaan staan en gewoon geduld te hebben en af te wachten? Sommige paarden hebben gewoon de tijd nodig om even te kijken en als het ware moed te verzamelen.

Wij als mensen gaan er dan meteen zoveel druk op leggen dat de barrière alleen maar groter wordt voor het paard. Bij de meeste paarden gebeurt dat stilstaan door spanning, en rust houden en vertrouwen geven zijn dan de beste manieren om dat op te lossen.


Dit zou ik zeker eens doen en echt de tijd nemen. Zelf ontspannen blijven en wachten. Niet laten omkeren, duidelijk maken dat de weg vooruit is, maar geen haast.