Steppen met paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:38

Nu ik met een blessure zit door het wandelen en paardrijden/fietsen ook niet meteen ideaal zijn wist ik niet goed wat met ponybeest te ondernemen. Nu opperde ze in het wandeltopic hier op BRT dat steppen misschien nog een optie was. Een heel nieuwe wereld voor mij maar vind het wel interessant.

Hier op bokt vooral oude topics tegengekomen, het kickbike-topic ben ik nog aan het doorlezen.
Maar ben vooral benieuwd specifiek naar paarden gericht:
- welke step gebruik jij?
- doe je enkel asfalt of ook bos/veldwegen?
- wat voor afstanden en aan welke snelheden doe je met je paard?
- step je met 2 handen aan het stuur of hou je in 1 hand het halstertouw en dus los van het stuur?

En alle andere info die je nog kwijt wil ;)

Ook ben ik benieuwd hoe het zit met steppen en blessures:
- krijg je door het steppen ergens specifiek last van?
- welke problemen kan je verwachten met steppen?
- hoe zit het met steppen en aandoeningen als bv. bekkenreuma?
- wat als je gevoelig bent voor scheenbeenblessures/hielspoor/... Extra risico met de step?

En algemene step-dingen:
- hoe groot ben je en hoe staat je stuur?
- kan je je step opvouwen en hoe groot is het ding dan?
- makkelijk mee te nemen/parkeren/vervoeren met de auto?

Kortom: alle informatie die je wil delen is welkom.
En natuurlijk als je foto's of filmpjes wil delen is dat alleen maar leuk :D

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:40

steppen lijkt me lastiger dan fietsen, fietsen met 1 hand lukt nog wel maar steppen met 1 hand?

Anoniem

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:42

Ja, lijkt mij ook maar weet het dus niet :+
Nu kan pony prima aan een los touwtje mee dus lijkt me dat ik gewoon 2 handen aan het stuur kan houden met touwtje eronder.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:47

Ik heb de step echt als aanhangwagen. Ik step er niet mee. Loop er hooguit mee aan de hand.

En ik hang met 1 hand aan het paard aan de zijkant en laat me voorttrekken. Voordeel is dat je er binnen no time vanaf kunt stappen en je ook super snel halt kunt houden. Het loopt echt ontzettend licht zo'n pawtrekker, zeker met de juiste banden. Doe het in stap en draf en als ze iets geks doet dan heb ik een langer touw waarmee ik haar snel kan ontrekken maar dat is zelden tot nooit. Maar dan sta ik al stevig op de grond! Kan op allerlei ondergrond tot aan sneeuw toe met spijkerbanden, heb ik in Noorwegen nog gedaan.

Banden zijn met snelsluitingen, stuur kan eraf en er zitten fijne schijfremmen op. Ik ga een filmpje maken voor je!
Laatst bijgewerkt door Willemina_L op 06-12-18 20:54, in het totaal 3 keer bewerkt

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:48

Op paardnatuurlijk werd fanatiek gestept ;-)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:52

Ik step met mijn pony. Ik heb een goedkope step gekocht en ben het gewoon gaan doen. Grote voordeel is dat je snel bij de grond bent, nadeel is dat ik wat minder stabiel ben op de step maar dat went wel. Ik heb 2 handen aan het stuur, dus 1 hand is halstertouw+stuur.
Ik moet dit wel echt opbouwen, anders krijg ik snachts kramp in m'n kuiten. Ik step alleen op asfalt, want iets anders hebben we hier niet. Mijn max ligt tot nu toe op 9 km. Snelheid is vergelijkbaar met fietsen.
Mijn step blijft op stal. Ik kan 'm niet inklappen maar hij is natuurlijk smal dus kan makkelijk ergens tussen gestopt worden.

Anoniem

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:56

Bedankt alvast voor de reacties, leuk om te lezen :)

Zijn die steps op paardnatuurlijk nog steeds te koop? En dat zijn er met kleine wieltjes toch?
Zijn grotere wielen niet stabieler of handiger voor offroad?

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:08

Google eens op pawtrekker en dan zie je veel informatie en filmpjes. Moet zeggen dat de step zich niet anders gedraagt met honden of aan een paard vast.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:17

Ik overwoog horseboarding met mijn shet, maar omdat hij wat doldriest is en je voeten vastzitten is steppen misschien een beter idee(!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:39

Hoe zit het met de grootte en al dan niet kunnen opvouwen?
De meeste gangbare merken (kickbike, pawtrekker, yedoo, kostka) lijken voornamelijk uit niet opvouwbare modellen te bestaan? Ik zou de step wel graag kunnen meenemen in de auto.. heb een koffer van 90 cm diep en +- 90 cm breed.. Het lijkt allemaal zo groot?


Denk trouwens dat ik hier in België de enige ga zijn met een step :+ Dus even proberen is ook niet zo simpel...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:58

Wat gaaf! Ik volg even, ben heel benieuwd hoe je je paard volgt als hij je meetrekt zonder leidsels..

Anoniem

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:21

Het wordt precies toch niet zoveel gedaan :+

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:48

Mijn step is niet opvouwbaar en blijft ook gewoon op stal staan.

Wellicht kan je ergens een step lenen/huren om het eens te proberen?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:48

Ik step af en toe met mijn merrie, maar ik fiets liever. Ik kan veel beter fietsen met één hand aan het stuur dan steppen.
De step is een soort mtb-achtige step. Wat stevigere wielen, groot voorwiel en klein achterwiel. Heeft handremmen, maar is niet opvouwbaar. Zou kunnen dat de wielen er simpel af kunnen, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 05:53

Lijkt me heel tof. Ik heb alleen slechte ervaringen met fietsen, een sprongetje opzij kan best grote gevolgen hebben - mijn fiets was niet meer te gebruiken.
Hardlopen vind ik eigenlijk prettiger, ook goed voor je eigen conditie... Maar ik volg graag voor jullie ervaringen!

Anoniem

Re: Steppen met paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:24

Een step lenen of huren gaat hier moeilijk worden, denk niet dat er iemand in dit land ooit van een step gehoord heeft... :+ Maar ga het wel even bekijken, want moet het ding wel makkelijk in de auto krijgen, anders heb ik er niks aan.

Fietsen durf ik niet goed, inderdaad om de onverwachte dingen. Maar heb ook snel last van mijn bekken op een fiets (hoewel dat in theorie te trainen zou zijn, maar moet het nog gaan zien).
Hardlopen is hier geen optie, dat kan mijn lichaam met mijn reuma niet aan. Ik krijg al scheenbeenvliesontstekingen door te wandelen, laat staan dat ik ga hardlopen :+