Waar mag je wandelen met je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliamne

Berichten: 15
Geregistreerd: 30-01-19

Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 07:07

Hallo, iedereen.

Ik was benieuwd waar je mag wandelen met je pony?
Ik weet hoe het met het rijden zit, maar aangezien ik eind dit jaar een Shetlander ga kopen vroeg ik mij af of je gewoon mag wandelen met je pony, of dat daar regels voor zijn?
Bedankt voor het lezen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:13

Voor wandelen en rijden gelden dezelfde regels.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:18

Hilary schreef:
Voor wandelen en rijden gelden dezelfde regels.

Is dat zo? Ik weet dat ruiters en geleiders van vee en trekdieren allebei bestuurders zijn, en dat voor ruiters expliciet een plaats op de weg is aangewezen, maar is zo'n bepaling er ook voor geleiders van vee en trekdieren?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 07:21

Als bestuurder hoor je op de weg, dus tja... of het veilig is, is natuurlijk een tweede. Of je je aan de regel moet houden is natuurlijk ook twijfelachtig. Ik loop liever op het fietspad dan op de 80 km weg...

Edit: https://www.knhs.nl/buitenrijden/met-je ... n-menners/

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:23

Zover ik weet moet je idd op de weg of berm/gras. Maar aangezien ik 'iets' breder ben lopend en een stuk langzamer dan auto's, heb ik nog geen politieagent horen klagen dat we op de stoep of fietspad lopen. Ze kunnen denk ik zelf ook wel nadenken dat het niet bepaald veilig (en handig) is om met 5 km/U op een weg te lopen. En dan heb je ook nog wegen waar niet ingehaald mag worden. Denk dat je 1 grote ergenis wordt van vele bestuurders dan. :+

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:36

Officieel ben je bestuurder, maar op bijvoorbeeld een openbare weg waar geen ruiters mogen komen wordt het weer gedoogd als je ernaast loopt. Ik zou zeggen, gebruik je gezond verstand. Ik ben met een paard aan de hand nooit weggestuurd, ook. Niet als je daar niet onder het zadel mocht komen.

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 08:57

Dus even heel kort,je mag overal lopen met je paard mits een verbod bord anders aangeeft?
Ik heb eerder gezegd nooit gelet op waar ik loop met mijn pony. En ook nooit commentaar gekregen oid

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:04

Nee, je moet overal met je paard over de weg lopen (en rijden) (tenzij aangegeven dat de weg verboden is voor vee en/of aanspanningen).
Als je je gezonde verstand gebruikt loop je (en rij je) daar waar mogelijk is in de berm ipv op de weg. Maar dat mag officieel dus juist niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33791
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:09

Ik ging in het bos altijd gewoon over de wandelpaden met de shets. Is nooit wat over gezegd. Dit omdat de ruiterpaden daar erg zwaar kunnen zijn. Dat loopt heel rot. :P

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:12

Zelfde regels, maar soms doen wij ook wel eens een stukje over wat makkelijkere route. Zolang als je elke keer netjes je poep naar de berm schopt ga je meestal geen problemen krijgen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:54

In het montferlandse bos mag je met je paard overal lopen, maar niet overal rijden, dat mag alleen op de aangewezen paden. Dit na navraag bij de boswachter.
Ik had verder altijd begrepen dat je met je paard aan de hand weliswaar bestuurder bent, maar ook kwetsbaar en langzaam verkeer, dus kies voor een veilige positie op de weg

Onali

Berichten: 18462
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:58

MarlindeRooz schreef:
Ik ging in het bos altijd gewoon over de wandelpaden met de shets. Is nooit wat over gezegd. Dit omdat de ruiterpaden daar erg zwaar kunnen zijn. Dat loopt heel rot. :P


Idem, somnige ruiterpaden zijn wandelend niet te doen.

Brainless

Berichten: 29730
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:26

Ibbel schreef:
Nee, je moet overal met je paard over de weg lopen (en rijden) (tenzij aangegeven dat de weg verboden is voor vee en/of aanspanningen).
Als je je gezonde verstand gebruikt loop je (en rij je) daar waar mogelijk is in de berm ipv op de weg. Maar dat mag officieel dus juist niet.

En als er een verbodsbord staat voor langzaam verkeer (tractors).

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Waar mag je wandelen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:30

Met mijn shet loop ik op de stoep, officieel mag het niet maar als ik het niet doe hinder ik het verkeer nogal.
Wel heb ik kleine vuilniszakken mee zodat ik de poep netjes op kan ruimen en zorg ik dat ik aan de kant ga als er mensen aan komen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 20:40

MarlindeRooz schreef:
Ik ging in het bos altijd gewoon over de wandelpaden met de shets. Is nooit wat over gezegd. Dit omdat de ruiterpaden daar erg zwaar kunnen zijn. Dat loopt heel rot. :P

Bij ons mag dat dus niet. Eerste keer waarschuwing, 2e keer (binnen een jaar) bekeuring van ca €80.