Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 08:45

Wie denkt er met mij mee?

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen van Aalsmeer naar Putten. En ineens dacht ik: zou ik hem rijdend naar zijn nieuwe plek kunnen brengen? Kortom, een trektocht dus!

De komende tijd wil ik gebruiken om te onderzoeken of dit haalbaar is en hoe de route en overnachtingen er dan uit zouden zien.

Ik ben op dit moment nog niet verder dan op Google Maps de snelste wandelroute intypen. Maar hier op bokt zijn vast mensen die delen van deze route op hun duimpje kennen en ook kunnen adviseren wat de veiligste of mooiste paadjes/wegen zijn en miss zelfs een goede overnachtingsplek kennen.

Dit zegt google:

Afbeelding


Wie vindt het leuk om mee te denken? Alle tips zijn welkom!

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:01

Zoek even contact met Bokker Ikke. Volgens mij is die wel bekend in die regio en ook met trektochten/buitenrijden/met paard overnachten.
Succes!

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 09:03

Misschien kun je routes aan elkaar knopen via ruiterenenmennen.nl?

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:41

@Roodvos: dank, ik zal Ikke een PB sturen!

@Sure_lee: goeie! Heb net al even gekeken, superhandig en zitten hele mooie stukken bij! Bij het verbinden van de gebieden kan ik nog wel wat hulp gebruiken. Ik zal binnenkort een ge-update mogelijke route plaatsen en dan kijken of hier mensen zijn die kunnen helpen de "gaten" op te vullen.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:05

Waar in Putten ga je staan?

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:32

@sim:ik stuur je een pb :)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:55

reina schreef:
@Roodvos: dank, ik zal Ikke een PB sturen!

@Sure_lee: goeie! Heb net al even gekeken, superhandig en zitten hele mooie stukken bij! Bij het verbinden van de gebieden kan ik nog wel wat hulp gebruiken. Ik zal binnenkort een ge-update mogelijke route plaatsen en dan kijken of hier mensen zijn die kunnen helpen de "gaten" op te vullen.

Ach, ik vind je zo ook wel :D

Doe geen moeite op nadenken of het wel kan; het kan gewoon. Kwestie van doen. Opstappen en vertrekken, moeilijker is het niet :D

Even zonder te veel in details te treden lijkt de noordelijke route de aardigste om te rijden.
Het eerste stuk van jouw zuidelijke route heb ik ooit gedaan. Op zich leuk en ik weet dan nog wel een adresje voor je; ze hebben wel een weitje naast de camping....... }:)

Je uitdaging zou kunnen zijn dat je dwars door Ouderkerk ad Amstel moet, de enige manier om de Amstel te kruisen. Ik zal even kijken dat ik het juiste restaurant nog terug kan vinden; die van de koffie met appelgebak en wortels, brood en water voor de paarden :D

Ga je niet voor de noordelijke variant, check dan hoe je het ARK (Amsterdam-Rijn-kanaal) wil kruisen. Er zijn wat opties maar met name die bij Diemen (spoorbrug of langs de A1) zou ik eerst goed bekijken voordat je dat doet.
Die bij Weesp is wel te doen, evenals die bij Vreeland, maar de N201 is retesaai. Niet echt een aanrader. Route is wel veilig, met vrijliggend fietspad en brede bermen, maar er komt geen eind die weg en dan heb ik 'm alleen maar vanaf het Moleneind gedaan (we wilden de dijk over de plas nemen, maar dat ging niet meer) maar Loosdrecht was dan wel weer erg leuk om doorheen te rijden. Je bent dan een bezienswaardigheid :D

Zit ik even te turen op Google Maps: let erop hoe je de Eem wil kruisen!!
Langs de A1, door Eembrugge of in Amersfoort. Andere opties zijn er daar niet! Aandachtspuntje.

Kortom, die noordelijke lijkt zo gek nog niet, al zouden slaapplekken dan wel iets meer een uitdaging kunnen zijn.

Weet je, veel plezier met je voorbereiding en vooral: GA HET GEWOON DOEN!!!!

pjer
Berichten: 1577
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 01:21

je route langs almere stuurt je over de dijk van almere naar zeewolde, dat is gewoon een net fietspad over de dijk of je kunt een weg meer naar links langs boerderijen nemen. Het bos achter centerparks is wel een leuk stukje om door te rijden en dan stuur je aan op de brug naar nijkerk, die is prima te doen met paard als je over het fietspad gaat, daar gingen we met de mencursus ook altijd over. Vanaf daar kun je over het fietspad rechtdoor naar nijkerk en vlak daarvoor de snelweg over steken. Dat is allemaal goed te doen met paard (en wagen). :-) succes!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 01:44

Een oud stalgenootje van mij ( heeft ook in aalsmeer gestaan) heeft nu een huis met stallen en weiland in Oldenbroek. In die omgeving ook veel natuur. Misschien iets voor je om te overnachten?

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:44

Wat gaaf, zeg! Ik kan je niet helpen met een route, maar het lijkt me super! En omgeving Putten is ook leuker om paard te rijden! Veel plezier en succes.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:17

Nicje87 schreef:
Een oud stalgenootje van mij ( heeft ook in aalsmeer gestaan) heeft nu een huis met stallen en weiland in Oldenbroek. In die omgeving ook veel natuur. Misschien iets voor je om te overnachten?


Oldebroek is ongeveer 40 km verder naar het oosten dan Putten... Als je daar in de buurt komt ben je hopeloos te ver doorgeschoten :D

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:30

Ibbel schreef:
Nicje87 schreef:
Een oud stalgenootje van mij ( heeft ook in aalsmeer gestaan) heeft nu een huis met stallen en weiland in Oldenbroek. In die omgeving ook veel natuur. Misschien iets voor je om te overnachten?


Oldebroek is ongeveer 40 km verder naar het oosten dan Putten... Als je daar in de buurt komt ben je hopeloos te ver doorgeschoten :D


Kleinigheidje haha. Ik denk dat het al laat was gisteravond. Ik had googlemaps zelfs nog gebruikt en ik ben niet eens blond.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:52

Dank voor al jullie meedenken en enthousiasme! Het begon als een grapje, maar inmiddels denk ik: ik moet het gewoon maar gaan doen :D

Als ik naar ruiteren en mennen kijk is dit uitgewerkt aan ruiterpaden op onze route. De kruisjes op de kaart zijn begin en eindpunt.

Afbeelding


@Ikke: de noordelijke route had ik eigenlijk nooit als optie gezien! Zo langs de A6 het water over sprak mij niet direct aan. En als ik eerlijk ben, lijkt mij vooral het stuk zo rondom Hilversum te mooi om te willen missen.

Kortom, op dit moment neig ik naar:
Afbeelding

Stukje Amsterdamse Bos doorsteken door Amstelveen naar de ruiterroute door Ouderkerk, langs de Ouderkerkerplas, ten zuiden van Holendrecht, naar Weesp. En daar moet ik dan het Amsterdam Rijnkanaal over op de N236 en die dan heel lang volgen. Om weer prachtig uit te komen op de ruiterroutes bij Hilversumse Meenst. (Vooral het "Luije gat" spreekt mij erg aan _O- ). En dan denk ik nu daar heerlijk een zuidelijke loop te nemen onder Baarn door om lekker te genieten van de Heuvelrug. En dan weer naar het noorden om de saaie N414 te volgen... Ik maak mij vooral zorgen over de dikgedrukt punten.

Wat vinden jullie van deze route? En hebben jullie ideeën voor overnachtingen?

Handig om te weten: Ed Afbeelding (ik zie zo snel niet hoe ik een foto kleiner kan maken :D :o ) is erg braaf en al best wat gewend, zowel qua lange ritten als qua gekke dingen onderweg. Omdat de tocht voor Ed ook leuk moet zijn zoek ik plekken waar hij in ieder geval andere paard(en) dichtbij heeft en lekker languit en droog kan liggen en waar onbeperkt ruwvoer is. Mijn ervaring is dat hij zich op vreemde plekken het veiligst en relaxt voelt in een box. Ik zou het liefst bij hem (in de buurt) overnachten. Vanzelfsprekend betaal ik hiervoor!

Ooooh de voorpret!!

En dan even mijn reacties op jullie:

@ikke: dank dank voor je enthosiasme en kennis! Echt fijn dat je zo meedenkt
@pjer: zoals je ziet neig ik nu naar zuidelijkere route
@Nicje87 en Ibbel: misschien voor een volgende keer, als deze tocht naar meer smaakt! En ik ben net zo, en ook niet blond. Dat wordt nog wat onderweg
@ElskaIsland: dank!

PrincesjJarig

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:05

De Noordelijke route ken ik grotendeels, zeker het stuk door Flevoland. Dit is echt goed te doen met je paard! Ondanks dat het niet ruiter routes zullen zijn, kun je er goed rijden en heb je een fijne omgeving.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:35

ik ben van Weesp/Nigtececht te paard naar Loosdrecht gereden.
is 3.5 uur rijden.
Vanaf de brug bij driemond idd de Loodijk agfrijden tot Bussum.
Vanaf daar is het alleen maar ruiterpad tot loosdrecht!!!!! tot daar kan ik je de route uitleggen bijna uit mijn hoofd.....

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:44

je zou kunnen kijken of je op de kamphorst in Hilversum zou kunnen overnachten die hebben nog stallen vrij weet ik

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 19:05

ElCamino schreef:
ik ben van Weesp/Nigtececht te paard naar Loosdrecht gereden.
is 3.5 uur rijden.
Vanaf de brug bij driemond idd de Loodijk agfrijden tot Bussum.
Vanaf daar is het alleen maar ruiterpad tot loosdrecht!!!!! tot daar kan ik je de route uitleggen bijna uit mijn hoofd.....

Wat leuk! Is dus goed te doen die Loodijk? Ik ga zo op ruiterenmennen naar het stuk ruiterpad kijken. Ik zal het hier ook plaatsen, hoor graag als jij een beter alternatief weet of andere leuke tips hebt.

@Princesj: als ik tóch naar het Noorden ga, kom ik zeker bij je voor advies!
@streep: Dank, ik zet hem op mijn lijstje :D


Het plan is nu:
Dag 1: Aalsmeer -Weesp/Driemond. Zodat we dag 2 fris aan het 'saaie' stuk N236 kunnen beginnen.
Dag 2: Weesp/Driemond - Hooge Vuursche (beetje afhankelijk van de overnachtplek)
Dag 3: Hooge Vuursche - Nijkerk
Dag 4: Nijkerk - Putten

Mocht hij de derde dag superfit zijn, dan doen we het in 3 dagen.

Dus mochten er nog mensen zijn die leuke overnachtingsopties weten in:
Weesp/Driemond
Graag dicht bij de route :)

Afbeelding

Hooge Vuursche/Baarn/Soestdijk
Hoeft niet precies langs deze route, want zoveel ruiterpad dat andere route ook prima is!

Afbeelding


Nijkerk

Afbeelding

Dan hoor ik het graag!

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:55

De brug over de Amstel in Ouderkerk is wel een heel drukke, ik zou die iig in de spits proberen te mijden. ;)

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 19:56

Voor soest overnachtingen kun je proberen bij:
Stal Evers in Baarn
Pensionstal de heidehoek
Manege de zonneveld in Baarn

Maar: ik zou zelf onder Soest door rijden, via de Lage Vuursche naar de Soesterduinen en doorsteken naar Den Treek. Echt veel mooiere routes dan ten noorden van Soest. Bos en hei versus polder...

Dan zou je kunnen overnachten bij:
Soest te paard
Fletcher hotel de witte bergen en paard bij Stal van Helden

Voor een wat langere pauze bij de Lage Vuursche zou ik het theehuis het hoge erf aanraden of "buiten in de kuil".

Check wel even je penningen; deze landgoeden hebben allemaal een eigen dagpenning (landgoed Peijnenburg, Soest, Den Treek - en GNR had je ook al).

Denk wel dat het je route een heel stuk leuker maakt!

Afbeelding

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 23:22

@MyrtheJ: dank voor je reactie! Penningen en je verblijf adressen zet ik op mijn to do lijstje. Zuidelijker zakken klinkt inderdaad heel aantrekkelijk. Maakt de route wel meteen een stuk langer. Aan de andere kant, kun je wel lekker doorrijden. Ken jij het stuk Leusden - Voorthuizen - Putten?

@Pallatin: dank voor de tip. Ik denk niet dat het Ed iets uitmaakt overigens, maar goed, de medeweggebruikers misschien wel :D

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:27

Denk dat het je een dag extra trektocht oplevert... maar dat is niet erg toch? :D

Ik ken het stuk van Hilversum tot Soest, maar helaas niet van Leusden naar Voorthuizen of Putten... maar op de oversteek van de A1 na lijkt het allemaal buitengebied/polder.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:36

Haha, ik geloof je meteen dat Ed de brug braaf neemt :D
De provinciale weg loopt erover met de busroutes....je komt over het fietspad heen en die is middels een hek gescheiden van het autogedeelte, maar ook het fietspad is altijd knetterdruk in de spits, buiten de spits is het denk ik goed te doen. Na de brug kun je ook rechtdoor langs het fietspad naar beneden en dan door Ouderkerk naar de plas of meteen na de brug over door de dorpsstraat langs de bullewijk, dan kom je ook het snelst op het ruiterpad richting abcoude :)
Iig heel veel succes met je tocht, ik vind het super stoer!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:44

Pallatin schreef:
De brug over de Amstel in Ouderkerk is wel een heel drukke, ik zou die iig in de spits proberen te mijden. ;)

Ach, valt wel mee. Je plek kennen op de weg en gewoon het overige verkeer ondubbelzinnig melden wat je wil doen en dat ook doen.
Been there, done that. Ik heb er hoefafdrukken achter gelaten.

@ MyrtheJ: dat voorstel kost zeker een dag extra, maar ik had er ook al op zitten kijken om iets in die richting voor te stellen. Ik zou het zeker overwegen. Wellicht vanaf de A1 meer in een rechte lijn, dwars door dat gebied naar Putten, maar ik ken dat gebied niet genoeg in detail om daar zomaar een uitspraak over te doen.
Aan die kant bij Woudenberg hebben wij toen ook overnacht.

Overigens zou ik dan overwegen om "onze" route in omgekeerde volgorde te rijden. Vanaf Ouderkerk onder de A9 door richting Baambrugge (daar hebben ze dat weilandje naast de camping) en van daaruit naar Nieuw Loosdrecht, waar we bij de stal van een NVVR-lid mochten overnachten. We kwamen daar vanaf die plek bij Woudenberg. Op dat punt ga jij dan naar het noorden richting Putten, waar wij vanaf het oosten kwamen.
Ik zal eens kijken of ik de route nog kan reproduceren, het is alweer enkele jaren geleden dat we die trip gemaakt hebben.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:45

Minstens zo belangrijk als de route, is de fitheid van je paard en jezelf. Zijn jullie gewend om regelmatig lange afstanden te rijden? Onderschat niet wat meerdere dagen achtereen rijden in een vreemde omgeving doet. Zowel fysiek als mentaal een flinke uitdaging. Vooral als je ook veel over verharde wegen moet rijden.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:47

senna21 schreef:
Minstens zo belangrijk als de route, is de fitheid van je paard en jezelf. Zijn jullie gewend om regelmatig lange afstanden te rijden? Onderschat niet wat meerdere dagen achtereen rijden in een vreemde omgeving doet. Zowel fysiek als mentaal een flinke uitdaging. Vooral als je ook veel over verharde wegen moet rijden.

Extra rijdag plannen, eventueel een rustdag.
Hoe denk je dat een paard leert om te reizen?
Juist, door te reizen......