Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:56

reina schreef:
Wie denkt er met mij mee?

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen van Aalsmeer naar Putten. En ineens dacht ik: zou ik hem rijdend naar zijn nieuwe plek kunnen brengen? Kortom, een trektocht dus!

De komende tijd wil ik gebruiken om te onderzoeken of dit haalbaar is en hoe de route en overnachtingen er dan uit zouden zien.

Ik ben op dit moment nog niet verder dan op Google Maps de snelste wandelroute intypen. Maar hier op bokt zijn vast mensen die delen van deze route op hun duimpje kennen en ook kunnen adviseren wat de veiligste of mooiste paadjes/wegen zijn en miss zelfs een goede overnachtingsplek kennen.

Dit zegt google:

[ [url=m/yPwJBE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wie vindt het leuk om mee te denken? Alle tips zijn welkom!


Opzich vind ik dit soort trips erg leuk om te volgen. Wel denk ik dat je even na moet vragen hoe je nieuwe stal er tegenoverstaat dat ze een nieuw paard op stal gaan krijgen dat in korte tijd op meerdere vreemde stallen is geweest ivm overnachtingen onderweg.
Als ik naar mijzelf kijk is dat toch wel iets dat ik graag zou willen weten voordat zon dier op stal komt.
Mijn ervaring is dat het verhuizen naar een nieuwe plek soms een dipje geeft in de weerstand en je wil niet dat hij onderweg op een stal iets oploopt en meeneemt naar zijn nieuwe stal.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:35

ajesca123 schreef:
reina schreef:
Wie denkt er met mij mee?

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen van Aalsmeer naar Putten. En ineens dacht ik: zou ik hem rijdend naar zijn nieuwe plek kunnen brengen? Kortom, een trektocht dus!

De komende tijd wil ik gebruiken om te onderzoeken of dit haalbaar is en hoe de route en overnachtingen er dan uit zouden zien.

Ik ben op dit moment nog niet verder dan op Google Maps de snelste wandelroute intypen. Maar hier op bokt zijn vast mensen die delen van deze route op hun duimpje kennen en ook kunnen adviseren wat de veiligste of mooiste paadjes/wegen zijn en miss zelfs een goede overnachtingsplek kennen.

Dit zegt google:

[ [url=m/yPwJBE.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wie vindt het leuk om mee te denken? Alle tips zijn welkom!


Opzich vind ik dit soort trips erg leuk om te volgen. Wel denk ik dat je even na moet vragen hoe je nieuwe stal er tegenoverstaat dat ze een nieuw paard op stal gaan krijgen dat in korte tijd op meerdere vreemde stallen is geweest ivm overnachtingen onderweg.
Als ik naar mijzelf kijk is dat toch wel iets dat ik graag zou willen weten voordat zon dier op stal komt.
Mijn ervaring is dat het verhuizen naar een nieuwe plek soms een dipje geeft in de weerstand en je wil niet dat hij onderweg op een stal iets oploopt en meeneemt naar zijn nieuwe stal.

Ik moet de eerste stalhouder nog tegen komen die met bovenstaande argumenten moeilijk doet over het rijden van wedstrijden.
Beetje fanatieke wedstrijdruiter loopt meer risico's dan een paard dat half Nederland door geklost is.
Daarnaast is het paard van TS geen onervaren reiziger, dus dat dipje zal ook wel los lopen.

De enige tip voor TS in deze context: ga met z'n tweeën op stap. Dan trekken de paarden zich vaak aan elkaar op.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 01:25

Ik zit even te kijken, maar moet nog beter kijken hoor. Wij wonen in Ermelo, maar vroeger altijd rond t Gooi, Lage Vuursche en dergeljke gereden. Persoonlijk zou ik ook zoals je nu schrijft iets zakken en voor de mooie rit met veel ruiterpad gaan. Je paard kan wel braaf zijn, maar de rit mag toch ook mooi zijn? Ook meer kans langs goede stop plekken te komen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 01:32

Ouderkerk a/d Amstel -> Ermelo federatiecentrum was 2006 volgens mij. Ik ben toen de brug over gestoken en groot stuk via Flevoland gegaan. Iets met geen zin in al die kronkels en waar moet ik al die watertjes oversteken. Waren brede bermen, zat gras en rustplekken onderweg. Mooie routes om te rijden zat, maar 1e stuk tot Flevoland in ergens, lastig overnachten, want geen woningen/boerderijen, etc. te vinden eigenlijk, via via van te voren adres geregeld toen (geen flauw idee meer waar, was pension stalling bij boer ergens). Volgende dag bij Nijkerk de brug over en daar ergens bij boer gevraagd waar pony in de wei liep. Route plannen door natuurgebied/over ruiterroutes is zeker mooi rijden, maar slaap en graasplekken voor pauze is een heel ander verhaal.

Let wel dat ondanks box voorkeur je je paard liefst paar uurtjes buiten hebt lopen tot geheel de nacht. 1e nacht niet gedaan (kon ook niet daar) en volgende dag dikke benen. Waren na wat stappen weer weg, maar opgesloten staan na lange dag lopen (ookal liep ik er aardig veel naast) was niet handig.

Mooie route is leuk, maar reken op verkeerd rijden en altijd wat meer km's dan je zo op de kaart dacht. En vergis je niet, je bent heel veel tijd kwijt aan kaartlezen onderweg, mocht je een tomtom achtig ding hebben, reken er op dat ze rap leeg zijn als je ze echt nodig hebt, ook papieren kaart mee dus.
Voordeel zeker tegenwoordig is google maps en zeker google streetview voor aantal stukken. Bermen zijn lang niet alitjd zo toegankelijk voor paarden als je zou denken en ruiterpaden zijn niet altijd goed aangegeven.

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:03

ikke schreef:
ajesca123 schreef:

Opzich vind ik dit soort trips erg leuk om te volgen. Wel denk ik dat je even na moet vragen hoe je nieuwe stal er tegenoverstaat dat ze een nieuw paard op stal gaan krijgen dat in korte tijd op meerdere vreemde stallen is geweest ivm overnachtingen onderweg.
Als ik naar mijzelf kijk is dat toch wel iets dat ik graag zou willen weten voordat zon dier op stal komt.
Mijn ervaring is dat het verhuizen naar een nieuwe plek soms een dipje geeft in de weerstand en je wil niet dat hij onderweg op een stal iets oploopt en meeneemt naar zijn nieuwe stal.

Ik moet de eerste stalhouder nog tegen komen die met bovenstaande argumenten moeilijk doet over het rijden van wedstrijden.
Beetje fanatieke wedstrijdruiter loopt meer risico's dan een paard dat half Nederland door geklost is.
Daarnaast is het paard van TS geen onervaren reiziger, dus dat dipje zal ook wel los lopen.

De enige tip voor TS in deze context: ga met z'n tweeën op stap. Dan trekken de paarden zich vaak aan elkaar op.


Dat jij die nog niet tegengekomen bent wil niet zeggen dat ze er niet zijn.
Je doet het nu af als onzin en vergelijkt op wedstrijd gaan met een verhuizing naar een nieuwe stal in combinatie met een flinke toch met overnachtingen op diverse vreemde stallen.
Die vergelijking gaat gewoon niet op.
Een paard ontwikkeld antistoffen voor de omgeving waar hij zich normaal gesproken bevind.
Een nieuw paard op stal krijgen is altijd een risico en zo zou ik bvb geen nieuw paard laten komen als 1 van de merries hoog drachtig is.
Voor het zelfde geld staan er op de nieuwe stal ook drachtige merries.
En heeft die stal de overweging gemaakt en besloten dit wel toe te laten, maar zouden ze met het verhaal van diverse overnachtingen op vreemde stallen een andere beslissing hebben genomen.
Het hoeft allemaal geen probleem te zijn maar ik zou het kunnen waarderen als nieuwe klanten die bij ons op stal komen dit soort dingen even overleggen.
Kleine moeite toch?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:39

Maar dat blijft hetzelfde. Of je ergens nieuw komt met een paard die al 10jr op een zelfde plek heeft gestaan, of met een paard komt dat elke week op wedstrijd gaat, of in aanraking is altijd met paarden die op wedstrijd gaan, of dat je zo een rit maakt. Een nieuw paard op stal, is een nieuw paard op stal. Elke pensionhouder gaat daar anders mee om. Ik weet stallen die niet eens uitmesten en mensen zo een stal laten betrekken op een potstal met een laagje nieuw stro of vlas bijv. Gooien een paard zo in de wei ergens bij etc.

In Putten zijn niet zoveel hele grote stallen, dus contact hierover zal wel goed zijn.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:03

Bij weesp/driemond kun je Stal Veldhuisen vragen in Nigtevecht voor een overnachting.
Stal Bon Bon ligt bij Bussum aan de Franse Kamp waar je het ruiterpad opgaat na de Loodijk.
Ook zit daar vlakbij de Postkampen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:09

Leusden-Barneveld is een goed te doen stuk. Er is een stuk nieuwe ruiterroute aangelegd langs de Barneveldse beek. Vanaf Barneveld kun je op verschillende plekken onder de A1 door, westelijk van Voorthuizen blijven is wat meer polder en de Appelse Hei (geen ruiterpaden, wel onverharde wegen), oostelijk langs Voorthuizen is bos, oa. Stroesezand en Boeschoten, met veel ruiterpaden.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 16:24

oh ja... Doubel R in Diemen, Pensionstal Zeldenrust of Stal Waveren zijn wellicht nog opties om te overnachten...

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 23:23

Jee wat een hoop reacties, dank allemaal!

Ikke schreef:
Ik zal eens kijken of ik de route nog kan reproduceren, het is alweer enkele jaren geleden dat we die trip gemaakt hebben.
Oh graag, maar alleen als het niet teveel moeite is.

Senna21 schreef:
Minstens zo belangrijk als de route, is de fitheid van je paard en jezelf. Zijn jullie gewend om regelmatig lange afstanden te rijden? Onderschat niet wat meerdere dagen achtereen rijden in een vreemde omgeving doet. Zowel fysiek als mentaal een flinke uitdaging. Vooral als je ook veel over verharde wegen moet rijden.
We zijn wel wat gewend ja! Maar altijd goed om goed voorbereid en voorzichtig op pad te gaan. En het is simpel, als ik twijfel, dan staak ik de tocht en gaan we per trailer. Het belangrijkste is dat Ed fit en tevreden op zijn nieuwe adres aankomt.

ajesca123 schreef:
Wel denk ik dat je even na moet vragen hoe je nieuwe stal er tegenoverstaat dat ze een nieuw paard op stal gaan krijgen dat in korte tijd op meerdere vreemde stallen is geweest ivm overnachtingen onderweg.
Vanzelfsprekend. Dit topic is om te kijken of ik het plan echt wil aanvangen. Voordat ik daartoe besluit zal ik zeker met zijn nieuwe plek overleggen. Er is altijd een risico als je een paard verplaatst (of mensen op stal ontvangt die ook op andere stallen komen), maar ik denk dat het risico wel meevalt. Los van mijn inschatting, zal de nieuwe pensioneigenaar daar natuurlijk hetzelfde over moeten denken.

Ikke schreef:
De enige tip voor TS in deze context: ga met z'n tweeën op stap. Dan trekken de paarden zich vaak aan elkaar op.
Helemaal eens. Dat vind ik ook het minst ideale aan dit plan. Aan de andere kant Ed en ik rijden eigenlijk altijd alleen en ik ben ook vaker met hem alleen op vakantie geweest. Hij lijkt daar altijd weinig van te hebben, ook verhuizen gaat altijd heel ontspannen met hem. Maar goed, dat gaan we al doende ontdekken. Ook daarvoor geldt: als ik denk dat het niet ok is voor Ed, dan staken we de tocht en brengen we hem lekker met de trailer naar zijn nieuwe plekkie.


tamary schreef:
...Ik ben toen de brug over gestoken en groot stuk via Flevoland gegaan. .... Route plannen door natuurgebied/over ruiterroutes is zeker mooi rijden, maar slaap en graasplekken voor pauze is een heel ander verhaal.... Let wel dat ondanks box voorkeur je je paard liefst paar uurtjes buiten hebt lopen tot geheel de nacht. ... Mooie route is leuk, maar reken op verkeerd rijden en altijd wat meer km's dan je zo op de kaart dacht. En vergis je niet, je bent heel veel tijd kwijt aan kaartlezen onderweg, mocht je een tomtom achtig ding hebben, reken er op dat ze rap leeg zijn als je ze echt nodig hebt, ook papieren kaart mee dus.
Voordeel zeker tegenwoordig is google maps en zeker google streetview voor aantal stukken. Bermen zijn lang niet alitjd zo toegankelijk voor paarden als je zou denken en ruiterpaden zijn niet altijd goed aangegeven.

Goeie tips allemaal. Even puntsgewijs:
- De Noordelijke route is voor nu even afgevallen, maar wellicht besluit ik nog anders.
- Grazen onderweg kan altijd wel ergens is mijn ervaring en gezien hij op dit moment niet zoveel gras gewend is, wil ik dat onderweg ook niet teveel doen.
- Ik wil hem zeker ook een paar uurtjes vrij buiten hebben als ik niet aan het rijden ben.
- Kaartlezen (en dus ook lege telefoon, natgeregende kaarten, verkeerd rijden) ben ik mee bekend. Ik neem sws de kaart op mobiel en powerbank mee en de route per dag op papier (gelamineerd) mee.

@ElCamino en Ibbel: dank! Gaat allemaal op het lijstje :)

en tot slot @superpony: gelijk heb je, een mooie route mag zeker :D

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:04

@ Ikke hoe deed jij het ook alweer, had je een tentje mee? Of ging je op de gok en strikte je een bed en wei ergens? Weet wel nog van je tip ga rijden, ga ergens lunchen en laat vallen dat je een slaapplek zoekt (rond lunchtijd)

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:13

Ik ga helemaal mee met de tip van MyrteJ, zo wordt de route langer maar rijd je veeeeeel fijner met je paard. Door de polders rijd je misschien sneller maar ongeveer 1000x saaier :o hooguit zijn de penningen wat gedoe want er wordt zeer streng gecontroleerd in het GNR, op Pijnenburg, in Soest en in Den Treek. Maar prachtige routes daar.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 19:39

Arabesk schreef:
@ Ikke hoe deed jij het ook alweer, had je een tentje mee? Of ging je op de gok en strikte je een bed en wei ergens? Weet wel nog van je tip ga rijden, ga ergens lunchen en laat vallen dat je een slaapplek zoekt (rond lunchtijd)

Wij hadden op die trip (rond het IJsselmeer was de bedoeling) een extra pakpaard met tent mee.

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 22:15

Ben je al verhuisd?? Benieuwd hoe je rit was?

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 07:20

ElskaIsland schreef:
Ben je al verhuisd?? Benieuwd hoe je rit was?



We gaan met Pasen! Ik zal een update geven na de reis :D

ElskaIsland
Berichten: 388
Geregistreerd: 04-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 15:46

reina schreef:
ElskaIsland schreef:
Ben je al verhuisd?? Benieuwd hoe je rit was?



We gaan met Pasen! Ik zal een update geven na de reis :D



Leuk! Fijne rit!

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:03

Dapper, ik ken de omgeving wel.Ik vraag me af of je een groot deel vd route niet enorm saai gaat vinden.Kan je evt opgehaald worden met de trailer?Zitten trouwens ook hele mooie stukken in.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:58

reina schreef:
ElskaIsland schreef:
Ben je al verhuisd?? Benieuwd hoe je rit was?



We gaan met Pasen! Ik zal een update geven na de reis :D

Je mag tussentijds ook wel wat vertellen, hoor :D

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 11:02

@ElskaIsland: dankjewel!

beatje schreef:
Dapper, ik ken de omgeving wel.Ik vraag me af of je een groot deel vd route niet enorm saai gaat vinden.Kan je evt opgehaald worden met de trailer?Zitten trouwens ook hele mooie stukken in.


Zeker, als het nodig is ga ik met de trailer naar de eindbestemming. En idd, er zitten héél saaie stukken bij :Z .Toch denk ik dat dat ok is, als je zo duidelijk een doel voor ogen hebt.

ikke schreef:
Je mag tussentijds ook wel wat vertellen, hoor :D


Ok! Als ik iets leuks te melden heb, laat ik het weten. Hij is in ieder geval fit zat :)

Amado7

Berichten: 10729
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 13:02

Ik heb je topic even niet helemaal doorgelezen. Maar mocht je nog die route nemen via zeewolde , zou ik over de brug gaan en dan links een landweggetje op in plaats van door nijkerk. Ik weet niet waar je in Putten moet zijn, maar door over het landweggetje te gaan heb je lekker rustig stukje en dan hoef je niet over het drukke punt bij de snelweg en je komt gelijk in Putten uit bij de waterweg :)

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-19 23:52

Nou de eerste dag was een succes!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 06:39

Je hebt prachtig weer uitgekozen. Genieten

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:10

Kijk, dat zijn inspirerende foto's! Mooi weer, goed bezig. Bekende brug over het ARK :D
Hij lijkt het prima te doen, zo op de laatste foto.

Let wat beter op, op de derde, vierde dag. Dan krijgen ze soms een dipje.
Goede reis; we lezen gezellig mee.

Getup

Berichten: 8278
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 07:32

leuk en altijd leerzaam om te volgen. Veel plezier,geniet er van. En wat een weer {:}

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Trektocht van Aalsmeer naar Putten, tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 09:32

Leuke foto's! Heb je genoten van de dag? Wel warm zeg ja! Kon je onderweg genoeg aan water komen? Wel heerlijk zo.. Fijne dagen en reis nog, ik volg graag mee!