Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Buitenrijden met SOS personenalarmering?

 
Profiel   

Ik zal dit weekend testen (niet letterlijk hoop ik) en dan laat ik weten of het werkt :-). Wat ook wel handig is dat er gelijk verbinding wordt gemaakt met je contactpersoon en dat die dus met je kan praten. Mijn vermoeden is dat mijn paard naar het eerste nabije grasje zoekt of idd naar stal loopt (maar gras is waarschijnlijker, Gelderse he ;-)).

NoeskaMoos: mijn ex deed nog wel eens bizarre wandeltochten en heeft toen gesproken over een soortgelijk product, omdat hij alleen ging met een paar honden (tja, iets met onverantwoordelijk en ex zeg maar), dus vandaar dat dat me triggerde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 07:41 



 
Profiel   

NoeskaMoos schreef
Olympia96 schreef
Ik zat meer aan bergbeklimmers te denken die ongetwijfeld ook ‘iets’ bij zich zullen hebben. Ga mijn zoektocht daar even op focussen. En blijf benieuwd naar meningen :-)


De meeste mensen (althans op mijn beginners niveau...) gaan niet alleen de bergen in, dus dan is het voldoende als je buddy/buddies een (satelliet) telefoon bij heeft en je de huttenwaard laat weten wat je plan is.
Ik ken wel personen die vergelijkbare SOS apparaatjes mee nemen als jij hebt aangeschaft. Zelfde principe: knopje indrukken, direct contact met een gekozen nummer en coördinaten doorgestuurd. Gelukkig nog nooit live hoeven meemaken hoe dat werkt.

Valdetectie is wat minder relevant misschien; op de gevaarlijke stukken moet je eigenlijk gewoon niet vallen. Punt. En ook daar geldt weer dat het verstandig is nooit alleen te gaan. En echte klimmers maken zulke gekke bewegingen in alle richtingen dat het apparaatje waarschijnlijk constant denkt dat je valt :')



Deels waar.

Zn kastje heet een personal locator beacon. Een bekende is bijvoorbeeld de DeLorme/Garmin InReach. Het apparaat werkt via satelliet communicatie, zodat er bijna overal ter wereld bereik is. Er zit een gps tracker bij die iedere ( meestal 10) zoveel minuten een signaal stuurt naar een website met daarop een wereldkaart, zodat thuisblijvers bijna live kunnen volgen waar het apparaat en dus de klimmer/ wandelaar/ avonturier zich bevindt.

De PLB (personal locator beacon) heeft ook een noodknop, als die ingedrukt wordt, gaat er een noodsignaal naar de search and rescue van het land waar het apparaat geregistreerd staat. Deze S&R stuurt de noodoproep dan weer door naar de dichtstbijzijnde S&R van de locatie waarvan het signaal is verzonden.

Doordat er elke zoveel minuten een "broodkruimel" op de wereldkaart wordt achter gelaten, kan het thuisfront ook zien of er beweging is bij de reiziger. Als de reiziger ineens gedurende langere tijd op één locatie blijkt te blijven hangen, kan dat duidden op problemen. De moderne PLB's hebben 2 weg communicatie, zodat het thuisfront een berichtje kan sturen naar het apparaat. Is er op geen enkele mogelijkheid contact te maken met de reiziger, kan er vanuit het thuisfront alarm geslagen worden. Zo kan een bewusteloos persoon en/of het lichaam van een overledene in ieder geval gevonden worden.

Natuurlijk moet dit voor vertrek goed met het thuisfront afgesproken worden. Maar als je een reis gaat maken waarbij een PLB nodig is, heb je wel meer dingen goed uit te zoeken.

In de praktijk komt het er dus op neer dat een PLB gebruikt wordt op tochten waarbij een gsm/ smartphone geen bereik gaat hebben, als stukje veiligheid en als gps tracker voor het thuisfront.

Helaas zijn deze dingen nogal duur en redelijk onbekend bij het grote publiek waardoor ze eigenlijk veel te weinig gebruikt worden.

Zo ben ik echt van mening dat als de meiden Kris en Lisanne die in Panama verdwenen een PLB mee hadden, Lisanne nog geleefd had. Zij heeft het ongeval namelijk overleefd en heeft geprobeerd om met haar mobiel hulp in te schakelen, helaas had ze geen bereik.

Een PLB hoeft echt niet alleen voor gevorderde bergbeklimmers te zijn, ook wandelaars die alleen / met een groepje op pad gaan in verlaten gebieden zouden eigenlijk een PLB mee moeten nemen.

En verlaten gebieden vind je dichter bij huis dan je denkt. Eigenlijk zouden mijn ouders zn ding ook bij zich moeten hebben als ze op vakantie gaan, en die gaan vaak niet verder dan de Canarische eilanden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 08:45 



 
Profiel   

Ja ik heb ervaring met de wuzzi zo wordt dat apperaatje op het werk genoemd, ik werk in de ouderen zorg op een speciale afdeling.Het ding zelf is oer sterk en gaat niet zomaar kapot. Bij ons ging die ook wel eens af als hij in een broekzak klem zat of als iemand zich hard in een stoel liet vallen, ben dus benieuwd wat die doet als je licht-rijd, galoppeerd of springt!.

Maar is je paard echt een bangerik of waarom is die zo gevaarlijk buiten? is het een idee om daar iets aan te doen. Je thuisfront heeft natuurlijk wel gelijk omdat ze om je geven, en het zou vreselijk zijn dat ze je moeten zoeken en niet weten waar je bent in geval van nood!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 09:00 



 
Profiel   

Wat betreft nauwkeurigheid van gps. Ze zullen nooit op de meter nauwkeurig zijn. Meestal is er een paar meter afwijking zeker als je in een bos bent. Maar dat moet voor jou doel geen probleem zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 09:14 



 
Profiel   

kwita schreef
Ja ik heb ervaring met de wuzzi zo wordt dat apperaatje op het werk genoemd, ik werk in de ouderen zorg op een speciale afdeling.Het ding zelf is oer sterk en gaat niet zomaar kapot. Bij ons ging die ook wel eens af als hij in een broekzak klem zat of als iemand zich hard in een stoel liet vallen, ben dus benieuwd wat die doet als je licht-rijd, galoppeerd of springt!.

Maar is je paard echt een bangerik of waarom is die zo gevaarlijk buiten? is het een idee om daar iets aan te doen. Je thuisfront heeft natuurlijk wel gelijk omdat ze om je geven, en het zou vreselijk zijn dat ze je moeten zoeken en niet weten waar je bent in geval van nood!


Nee nee mijn paard is zeker geen gevaarlijk dier. Dat heb ik ook nergens gezegd. We rijden veel in het bos en vaak alleen. En los van alles is en blijft het een dier dat schrikt. En ik blijf een mens, die af en toe gewoon niet genoeg oplet of niet snel genoeg is (zoals afgelopen weekend).

Ik ben van plan om hem aan een keycord om m’n hals en onder m’n bodywarmer of jas te dragen zodat ie niet te veel beweegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 11:16 



 
Profiel   

Hij zal niet op dergelijke bewegingen reageren, dat is tenminste niet mijn ervaring.
Ik heb wel eens geprobeerd het vallen te testen door nepvallen, maar daar trapt die ook niet in. Jezelf bewust op de grond knikkeren geeft toch een te langzaam hoogteverschil schijnbaar :D
De keer dat het kastje per ongeluk op de grond viel, reageerde het kastje wel.

Maar hoe dan ook geen fijn gevoel als die de hele tijd mee stuitert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 22:39 



 
Profiel   

Ik gebruik de mandown app. Eigenlijk voor mensen die op hoogte werk en en zo.

Zodra ik 1 min niet beweeg of de sos knop indruk krijgt mijn man een sms met mijn gps locatie.

We hebben hem getest. Werkt goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-19 23:26 



 
Profiel   

probeer de app equilab eens. Is gratis maar als je de safety tracking wilt gebruiken kost je dat €8.34 per maand.je kan m wel 7 dagen op proef gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 00:40 



 
Profiel   

Collega van mij heeft voor haar schoonmoeder een horloge met help knop op.
En deze stuurt een sms als deze ingedrukt word.
Zij kunnen dan ook op de kaart kijken waar ze zich bevind.

Dame in kwestie denkt dat het een stappenteller. Want anders zou ze het niet meer aan doen :7

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 01:04 



 
Profiel   

Ik heb een paar jaar geleden eenzelfde soort "iets" gekocht voor mijn moeder, zij was na lang ziekbed zo zwak dat we ons ook afvroegen; hoe kan ze mij bereiken als ze van de trap flikkert of onderuit gaat in de douche. Toen een GSM gekocht met "noodknop" die mijn nummer belde als er iets was. Gelukkig nooit hoeven gebruiken, wel succesvol "getest". Helaas is mama er nu bijna een jaar niet meer. De telefoon nog wel, dus van plan haar telefoon te gaan gebruiken tijdens ritten in mijn eentje. (Is ze er toch een soort van bij zullen we maar zeggen).

Toch lees ik even mee, want wel benieuwd naar de ervaringen van andere mensen. Een ding is namelijk wel, ik kan die knop niet indrukken als ik niet tot indrukken in staat ben (stel je bent bewusteloos). "Probleem" voor mij is wel; ik heb (bewust) geen smartphone. Mijn GSM is van het model onverwoestbaar, dat dan weer wel. Maar met apps e.d. niet compatible.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 01:07 



 
Profiel   

Dat is wel een mooie gedachte serenity om je moeder zo mee te nemen tijdens de rit.

De button die ik heb werkt. Ben nog aan het ontdekken, want mijn drie alarmpersonen zijn al flink door me gestalkt tijdens het testen.

Hij gaat automatisch contact opnemen met de contactpersoon als ik langer dan een minuut niet beweeg (je stelt zelf minuten of seconden in.) Dan ontstaat er een open telefoonverbinding (zonder dat ik op knop hoef te drukken). Als ik dan niet reageer weet de ander dat het mis is.

Je hoeft zelf geen hippe smartphone te hebben. Deze button werkt op een aparte simkaart en instellen gaat per sms vanaf je eigen telefoon.

Het enige vervelende is dat het steeds zo vies weer was dat ik nog niet het bos ben geweest :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 09:50 



 
Profiel   

Wij gebruiken zo een kastje op het werk, in de nacht zijn we alleen in een gigantisch gebouw. Dit systeem werkt met hoeken, zolang het rechtop of in beweging is, geen probleem (met een klip maak je het vast aan je hemd,of riem of schoen) van zodra het langer dan 30 seconden plat is, begint het te piepen, kan je het zelf afdrukken, druk je het niet af gaat na 1 minuut de telefoon in het hoofdgebouw waar ze met 4 man in de nacht werken, neemt daar niemand op, dan gaat een minuut later de telefoon op 112.

Wij hebben dit systeem dus wel al nodig gehad toen een zwangere collega onwel is geworden. Want zij draagt het systeem overdag.

Ik had er nog niet gedacht om dit in het bos te gebruiken,maar ik ga niet vaak alleen op pad.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-19 10:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen