[FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadowstar

Berichten: 339
Geregistreerd: 13-12-14

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 21:02

Wat TantaFlavie zegt, het Ijslandvirus bestaat echt, ik wil weer terug! Zo gaaf daar

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:14

vierspan schreef:
Lopen ze allemaal zonder ijzers?

Nee, hier worden alle rijpaarden beslagen, ik ken niemand die het in zijn hoofd zou halen onbeslagen paarden op dergelijke tochten te rijden. Dit zou ook rampzalig uitpakken op de ondergrond hier (rotsen, met name lavagesteente is érg abrasief).

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 07:47

TanteFlavie schreef:
Herken ik daar Siggi en Haldor?

Wat eten die onderweg, voornamelijk hooi (bij onze tochten)...
Voor iedereen die naar IJsland wil trekken, OPGELET, je zal getroffen worden door een virus, eentje dat de rest van je leven in je lichaam blijft zitten... het IJslandvirus....
Ben er ondertussen al een 9 keer geweest, en zal teruggaan.

Mijn favoriete plaats? Stori Kalfalaekur, bij Siggi... geweldige paarden, goed verzorgd, zeer grote kudde, en Olov, zijn vrouw, kan erg goed koken.

De Kjolur tour ga ik ook nog eens doen, ik deed hem van onder naar boven, en wil hem nu nog eens omgedraaid doen.


Yep, dit is bij Stori Kalfalaekur waar wij overnachtten :D er wordt inderdaad heel goed gekookt en de mensen zijn super gastvrij.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:00

Yayyy eindelijk de foto’s :D ijsland was amazing! <3 Ik was 1 van de 2 bokkers die mee was, haha.

Het is ook super leuk om de foto's weer te zien, ik wil weer terug. En het klopt van dat Ijslandvirus, het staat zeker om de planning om nog eens terug te gaan, en dan waarschijnlijk het Noorden te doen omdat we daar nog niet zijn geweest.

Ik had eigenlijk ook al jaren niet meer gereden, met uitzondering van 1x in de zoveel maanden een paar uur op buitenrit met westernzadel enzo... Maar het is me zo erg meegevallen qua spierpijn! Zodra je weer op het paard stapt is dat oke.

Iemand vroeg nog naar de gangen: dit wisselt per dag. Toen we een dag de bergen in gingen was het vooral stappen, omdat je dan echt goed moet opletten met onregelmatige ondergrond en je wilt niet dat de paarden struikelen. Echter de dagen dat de ondergrond vlakker was (de overige 3) was het voornamelijk tölt, af en toe stappen en alleen de laatste dag op het strand hebben we ook wel een (ren)galopje gedaan (op ons eigen initiatief, we lieten het grootste gedeelte van de groep alvast vooruit gaan en kwamen er dan in rengalop achteraan <3 :D )

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:32

Kuggur schreef:
vierspan schreef:
Lopen ze allemaal zonder ijzers?

Nee, hier worden alle rijpaarden beslagen, ik ken niemand die het in zijn hoofd zou halen onbeslagen paarden op dergelijke tochten te rijden. Dit zou ook rampzalig uitpakken op de ondergrond hier (rotsen, met name lavagesteente is érg abrasief).


Vraag me dan toch af hoe die ijslanders dat overleeft hebben voordat er mensen kwamen :+

Anyhow, prachtig zeg! Ik heb tijdens vakantie in ijsland ook paardgereden maar dan alleen een paar uur. Maar fantastich mooi land en mijn volgendr paard wordt absoluut een ijslander.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 18:00

Nog een paar extra foto's, voor de liefhebbers! :P


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:29

<3 Jaloers :Y)

Gelukkig dat er al een paar keer in het topic gewaarschuwd is voor het ijslandvirus :+
Kan je de topic titel misschien ook aanpassen ? := :')

mino1
Berichten: 361
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 18:39

De mensen (vikinger) hebben paarden meegenomen naar IJsland.
Paarden komen er niet van nature voor. :j

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:29

Heb nog een vraagje voor de ervaren IJslandgangers ;)

Kan een beginnend ruiter 'rijtechnisch' ook makkelijk mee met zo'n tochten ? Dit dus los van de mogelijke spierpijnen. Mijn vriend gaat ook mee, namelijk, en die is niet zo ervaren. Zelf maakt hij er zich in ieder geval geen zorgen over, een bangerik is het zeker niet. Maar ik maak me eerder zorgen over hem in zijn plaats :o Hij heeft al gezegd, dat als het echt niet lukt, dat hij dan wel andere activiteiten gaat ondernemen gedurende de dag. Hij gaat in het voorjaar in ieder geval ook nog lessen volgen, op IJslanders.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:01

Maartje1990 schreef:
Kuggur schreef:

Nee, hier worden alle rijpaarden beslagen, ik ken niemand die het in zijn hoofd zou halen onbeslagen paarden op dergelijke tochten te rijden. Dit zou ook rampzalig uitpakken op de ondergrond hier (rotsen, met name lavagesteente is érg abrasief).


Vraag me dan toch af hoe die ijslanders dat overleeft hebben voordat er mensen kwamen :+

Anyhow, prachtig zeg! Ik heb tijdens vakantie in ijsland ook paardgereden maar dan alleen een paar uur. Maar fantastich mooi land en mijn volgendr paard wordt absoluut een ijslander.

Voor mensen paarden naar Ijsland brachten hoefden ze niet op grasland te wonen terwijl ze op lavavelden/bergen bereden werden. Die discrepantie maakt het héél onverstandig hier onbeslagen paarden te rijden, en dat gebeurt dan ook niet. Geloof maar niet dat ze hier in het verleden voor de lol kostbaar ijzer onder paardenhoeven zouden nagelen zonder dat dat absoluut noodzakelijk was.
Mijn bericht was vnl naar Vierspan op de vraag of deze paarden onbeslagen waren. Niet dus.

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:05

@Marilu
Iedere keer dat ik ging (ik ben fan van de "special tours", die zijn gemiddeld 7 dagen of langer in het zadel) waren er deelnemers die "goed konden paardrijden" want bv de laatste keer "ik deed een tocht met paarden in Egypte tussen de pyramides".... voor de rest had die man gewoon enkele lessen genomen bij "een vriend"...
We hielden ons hart vast, maar tegen het einde van de tocht kon hij fotograferen met een gigantische lens én paardrijden...
Maar even goed, op mijn eerste tocht, een Amerikaanse "Ik heb een privé manège"... is de derde dag naar huis gegaan omdat ze te veel van haar paardje was gevallen...

Als je vriend alle gangen beheerst, en hij is bereid om spierpijnen te doorstaan... dan denk ik niet dat er problemen zijn. Maar persoonlijk vind ik dat je toch meer dan één keer per jaar op een paard moet gezeten hebben (de man uit Hongkong die tussen de pyramides had gereden)... De gidsen kennen hun paarden goed, en kunnen de ruiters ook vrij goed inschatten. Ik heb nog nooit tegengekomen dat er niet gekeken werd naar de capaciteiten van de ruiters. Op top de gidsen van Stori Kalfalaekur...

TanteFlavie

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:11

@Maartje
Onbeslagen op die vulkanische grond is "not done". De voorlaatste keer had één paardje in de kudde een ijzer verloren en was een heel stuk onbeslagen meegelopen (het was niet opgemerkt door de gidsen). Het zijn supersterke paardjes, goede hoeven, maar dat éne paardje is toen opgehaald door een trailer omdat er geen ijzer meer onder kon ...
De gidsen kunnen bijna allemaal de hoeven beslaan, ze hebben ijzers en materiaal bij om onder weg meteen terug een ijzer te plaatsen als het nodig is.


en... om op je laatste opmerking te antwoorden... Voordat er mensen waren .... kwamen er geen paarden voor op IJsland. Die zijn met de Vikingen meegekomen... Alle IJslandse paarden zijn nakomelingen van die paardjes....

Ashlyn
Berichten: 3
Geregistreerd: 31-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 08:54

Zo leuk!

Dieuwke_
Berichten: 4539
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:35

Prachtig! Dit is echt wel een bucketlist dingetje inderdaad <3

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 09:41

Marilu schreef:
Heb nog een vraagje voor de ervaren IJslandgangers ;)

Kan een beginnend ruiter 'rijtechnisch' ook makkelijk mee met zo'n tochten ? Dit dus los van de mogelijke spierpijnen. Mijn vriend gaat ook mee, namelijk, en die is niet zo ervaren. Zelf maakt hij er zich in ieder geval geen zorgen over, een bangerik is het zeker niet. Maar ik maak me eerder zorgen over hem in zijn plaats :o Hij heeft al gezegd, dat als het echt niet lukt, dat hij dan wel andere activiteiten gaat ondernemen gedurende de dag. Hij gaat in het voorjaar in ieder geval ook nog lessen volgen, op IJslanders.

Voor alle tochten zijn er vereisten, die ook op de site erbij staan (iig bij Ishestar). Ik heb even voor je gekeken.. bij Ishestar zijn er 2 'multi-day tours' waarbij de riding skill Easy is. Maar dit is dan met 1 overnachting, dus 2 dagen rijden en dan 3-4 uur per dag in het zadel. Voor de 'echte' multi-day tours wordt als riding skill intermediate of advanced gevraagd. Ik zou het ook echt niet aanraden om als beginner meer dan 2 dagen te gaan rijden. :D
De paarden zijn wel bomproof, maar het zijn lange uren in het zadel en er gebeuren altijd onverwachtse dingen. En daarbij vind ik dat je als beginner ook de groep kunt hinderen als de rest wel allemaal goed kan rijden. Dus mijn advies zou zijn, houd je aan de vereisten die op de site staan genoemd. En misschien eerst eens proberen met zo'n kortere tour, of een dagtour?

SannevThiel
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-11-19

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:52

Ik heb zelf een dag tocht ondernomen met vriend. Dat is goed te doen, hij is ook een beginner. De tochten over meerdere dagen verspreid zou ik inderdaad ook niet aanbevelen voor beginners.

Marilu
Berichten: 1243
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 14:52

OK, we zien wel in hoeverre hij mee kan. Zoals gezegd is mijn vriend van zin op eigen houtje uitstappen te doen als het werkelijk niet lukt te paard.
We gaan met een groep van allemaal al 'wat oudere' deelnemers, dus ik neem aan/hoop dat er onderling geen prestatiedruk gaat zijn :)

AprilLadyfox
Berichten: 12
Geregistreerd: 19-01-18

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 13:01

Fantastisch land en een heerlijke manier om op deze manier te ontdekken volgens mij! Wie weet ooit...haha

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 14:27

Marilu schreef:
Heb nog een vraagje voor de ervaren IJslandgangers ;)

Kan een beginnend ruiter 'rijtechnisch' ook makkelijk mee met zo'n tochten ? Dit dus los van de mogelijke spierpijnen. Mijn vriend gaat ook mee, namelijk, en die is niet zo ervaren. Zelf maakt hij er zich in ieder geval geen zorgen over, een bangerik is het zeker niet. Maar ik maak me eerder zorgen over hem in zijn plaats :o Hij heeft al gezegd, dat als het echt niet lukt, dat hij dan wel andere activiteiten gaat ondernemen gedurende de dag. Hij gaat in het voorjaar in ieder geval ook nog lessen volgen, op IJslanders.



Het ligt een beetje aan zijn handigheid en of hij van zichzelf wat paardengevoel heeft. Over het algemeen zijn IJslandse paarden erg comfortabel, niet zo hoog van de grond als je valt :+ en zijn er genoeg paardjes te vinden die koel in het hoofd zijn, dus het zal grotendeels goed gaan. Maar wat al eerder gezegd, het blijven dieren.
Wordt het een tocht met kudde? Bij mijn tocht (via Eldhestar) werd van ons verwacht dat we mee hielpen de kudde bij elkaar te houden (was erg leuk :D ) en dat vergt toch echt wat meer skills dan een beetje met een groep mee kunnen rijden. Ook is er met kudde een grotere kans dat er een keer wat gebeurt (de kudde "breekt uit" en een aantal paarden rent mee bijvoorbeeld). Dus ik zou aanraden dan liever een dagtocht zonder kudde te doen, of een pakket met meerdere dagtochten waarbij je de mogelijkheid hebt niet alle dagen mee te moeten (bij een meerdaagse tocht kan dat namelijk het geval zijn; als je bijvoorbeeld te ver weg van de bewoonde wereld slaapt kom je niet zomaar weg).
Ook het gebied maakt uit; er zijn delen in IJsland met hele mooie ruiterpaden waar je fantastisch kunt tölten en lekker relaxed rijden, maar zodra je off-road gaat wordt het terrein al snel lastig.
Beste is eerlijk overleggen met de stal over de mogelijkheden.

Pindabear

Berichten: 377
Geregistreerd: 15-11-19

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 00:05

Ooit wil ik ook een keer naar IJsland om zoiezo het land te bekijken maar ook om een tocht te maken. Zeker als ik die foto’s zo zie :) M’n vriend wilt ook wel mee naar IJsland maar ik weet nog even niet hoe ik hem zover krijg om hem mee te laten gaan met een tocht :x hij is niet echt een held met paarden :D

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 22:53

Wow wat een mooie foto's & video van een geweldige tocht.
Nog niet eerder zo gezien met (grote) kudde en buiten de gebruikelijke wegen.
Benieuwd of op de eerste foto dat blauwige lupine's zijn …

Heb het geluk dat ik zelf een töltende IJslander heb :j

Groet Karin.

Anoniem

Re: [FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 23:20

Heel gaaf, zeg! En ze zijn zuinig op hun paarden, zo te lezen. Kan me voorstellen dat dit een geweldige ervaring moet zijn geweest! :))

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-19 07:56

missfalki schreef:
Wow wat een mooie foto's & video van een geweldige tocht.
Nog niet eerder zo gezien met (grote) kudde en buiten de gebruikelijke wegen.
Benieuwd of op de eerste foto dat blauwige lupine's zijn …

Heb het geluk dat ik zelf een töltende IJslander heb :j

Groet Karin.


Ja dat zijn lupines. Die zie je heel veel in IJsland, mooi gezicht!

En we reden inderdaad zeker niet op aangelegde ruiterpaden! :P

Leuk dat er zoveel mensen enthousiast worden van de foto's /video :D veel bucketlists aangevuld haha.
Iedere keer als ik de foto's of video terug kijk geniet ik nog even na.
Soms denk ik wel van, was ik daar echt? :oo