Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO] 4 dagen paardrijden in Ijsland!

 
Profiel   

In juni 2019 was ik samen met twee andere bokkers naar Ijsland gegaan voor 11 dagen. Daar hebben we 4 dagen paardgereden, bij Ishestar. We deden de Beach & Mountain Ride. Dat is in het westen van Ijsland.
Wauw, wat was dat gaaf! Behalve de Ijslanders die onder het zadel meegingen, liep er ook een kudde van 95 Ijslanders los mee, voor ons uit! We wisselden 2 a 3 keer per dag van paard. Deze indeling werd zeer zorgvuldig gemaakt. De paarden wisselden dus af met het meerijden onder het zadel en los met de kudde.

Iedere dag was weer totaal anders, met zo'n 5-7 uur per dag op het paard. Zoveel verschillende, prachtige landschappen! Tijdens de tussenstops kon je vaak genieten van heel mooi uitzicht.
En we hadden het geluk dat we alle dagen ook nog eens heel mooi weer hadden! Geen druppel regen tijdens het paardrijden, en een hoop zon en blauwe lucht. Ook viel de temperatuur heel erg mee, met 10-18 graden. De eerste dag waren we zelfs verbrand. :+

Ik heb zulke mooie foto's en video's kunnen maken daar, dat ik deze zeker wilde delen hier!
Het was lastig om een selectie te maken. Ik heb nog veel meer mooie foto's!

Zeer zeker een aanrader!


1. [ img ]

2. [ img ]

3. [ img ]

4. [ img ]

5. [ img ]

6. [ img ]

7. [ img ]

8. [ img ]

9. [ img ]

10. [ img ]

11. [ img ]

12. [ img ]

13. [ img ]

14. [ img ]

15. [ img ]

Video:


Foto's en de videobeelden zijn veelal gemaakt met mijn actioncam (Sony X3000) die ik aan de zijkant van mijn cap had, en enkelen met mijn mobiel.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 14:42 



 
Profiel   

Wow!
Wat ontzettend gaaf :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 14:48 



 
Profiel   

Wat gaaf! Ik wil ook echt eens naar IJsland! Zo mooi
Hoe ben je hier zo op uitgekomen? Het is natuurlijk nog mooier om zo te helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 15:05 



 
Profiel   

AaronYve schreef
Wat gaaf! Ik wil ook echt eens naar IJsland! Zo mooi
Hoe ben je hier zo op uitgekomen? Het is natuurlijk nog mooier om zo te helpen


IJsland stond al hoog op onze bucketlist en we dachten dan is het al helemaal gaaf als we daar ook kunnen paardrijden!
Je ziet dan heel andere gebieden dan wanneer je met de auto rondtourt. De echte natuur.

Gewoon gegooglet en vergeleken. Gekozen voor Ishestar (http://www.ishestar.is). Geen moment spijt van gehad! Hele goede service en guides.

We wilden vooral een rit in een andere omgeving dan waar de standaard bezienswaardigheden te zien waren (de meesten liggen aan een ringweg), omdat we na de tour ook nog 5 dagen rond wilden rijden.


Laatst bijgewerkt door 1234 op 27-10-19 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 15:24 



 
Profiel   

Wat gaaf! Leuk ook dat die hele kudde mee loopt.

Hoeveel km heb je in totaal te paard afgelegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 15:32 



 
Profiel   

elnienjo schreef
Wat gaaf! Leuk ook dat die hele kudde mee loopt.

Hoeveel km heb je in totaal te paard afgelegd?


Denk 140 km ongeveer in 4 dagen. +- 35 per dag, soms iets minder, soms iets meer. Ze moesten soms hun route wat aanpassen door omstandigheden.

Door het berglandschap en ongelijke ondergronden lag vaak het tempo laag. Soms konden we wel op stukken lekker snel tölten en op het strand galopperen :D .

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 15:36 



 
Profiel   

Ik herken het landschap, daar ook een aantal keren gereden toen ik nog op Snæfellsnes woonde (meer dan 17 jaar geleden). Fantastische omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 00:56 



 
Profiel   

1234 schreef
elnienjo schreef
Wat gaaf! Leuk ook dat die hele kudde mee loopt.

Hoeveel km heb je in totaal te paard afgelegd?


Denk 140 km ongeveer in 4 dagen. +- 35 per dag, soms iets minder, soms iets meer. Ze moesten soms hun route wat aanpassen door omstandigheden.

Door het berglandschap en ongelijke ondergronden lag vaak het tempo laag. Soms konden we wel op stukken lekker snel tölten en op het strand galopperen :D .

Pittig, maar te doen als je nog in goeie paardrijconditie bent. In elk geval mooi weer gehad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 07:32 



 
Profiel   

Wat gaaf! Ziet er mooi uit <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 07:34 



 
Profiel   

Gaaf :D ben verliefd op IJsland :) zo een mooie natuur :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 09:52 



 

Dit is wel serieus een bucketlist dingetje hoor.

Hoe is de verdeling stap/andere gangen? Ik zit zelf met een blessure waardoor ik geen uren kan stappen (te paard).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 09:56 



 
Profiel   

elnienjo schreef
1234"
[quote="elnienjo schreef

Wat gaaf! Leuk ook dat die hele kudde mee loopt.

Hoeveel km heb je in totaal te paard afgelegd?


Denk 140 km ongeveer in 4 dagen. +- 35 per dag, soms iets minder, soms iets meer. Ze moesten soms hun route wat aanpassen door omstandigheden.

Door het berglandschap en ongelijke ondergronden lag vaak het tempo laag. Soms konden we wel op stukken lekker snel tölten en op het strand galopperen :D .

Pittig, maar te doen als je nog in goeie paardrijconditie bent. In elk geval mooi weer gehad![/quote]

Ja ik reed niet meer regelmatig, had ook wel spierpijn in m'n benen en rug, maar minder dan normaal. De Ijslanders zitten echt comfortabel! Vooral in tölt.


Robijntjah schreef
Dit is wel serieus een bucketlist dingetje hoor.

Hoe is de verdeling stap/andere gangen? Ik zit zelf met een blessure waardoor ik geen uren kan stappen (te paard).


Er wordt veel gestapt en op vlakke stukken ook draf/tölt. Maar waar wordt gestapt kan ook niet anders dan dat, omdat het vaak rotsachtige ondergrond is.
Enkel op het strand hebben we galop gedaan.
Er wordt heel regelmatig een pauze gehouden waarbij je even van het paard kan en benen strekken, plassen of drinken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 12:55 



 
Profiel   

Prachtig ! <3
Jaloersmakend gewoon :D

Zo bijzonder om te zien hoe die hele kudde gewoon netjes meeloopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 13:00 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
Prachtig ! <3
Jaloersmakend gewoon :D

Zo bijzonder om te zien hoe die hele kudde gewoon netjes meeloopt.


Ja soms glipten er nog wel eens één of meerderen tussenuit die een afsnijroute hadden gevonden. Maar ze kwamen altijd weer bij elkaar. Werden bij elkaar gehouden door farmers van Ishestar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:27 



 
Profiel   

En nu wil ik ook graag naar Ijsland :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 16:48 



 
Profiel   

Pandora2 schreef
En nu wil ik ook graag naar Ijsland :')


Zou t sowieso doen! :P Ik hoorde eerst ook al van iedereen die in Ijsland geweest was, dat het zo mooi was, en ik kan het nu echt beamen! Daar is ook alles wat je op de foto zet gewoon mooi, al is het maar een steen ofzo :+
En te paard is nog mooier omdat je dan door de ongerepte natuur rijdt, midden in de bergen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 20:19 



 
Profiel   

Hehe, wij hebben onze reis voor volgend jaar al vastgelegd ! Te paard door (een stukje) van IJsland ! Ik wou al zo lang eens naar IJsland en als het dan ook nog te paard kan, is het helemaal te gek !
't Is pas in juni, maar ik loop er nu al zenuwachtig voor :j

Het is echt wel merkwaardig dat die paarden in de kudde zo braaf samen en in de buurt blijven. En dat de groep met de ruiters blijkbaar ook zo goed 'bestuurbaar' blijft.
Ik heb nog nooit de tölt gereden, dus ben heel benieuwd ! Om toch wat voorbereid te zijn, ga ik in het voorjaar nog wat lessen nemen hier in de buurt om alvast wat IJslander-ervaring op te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 06:06 



 
Profiel   

Leuk! Waar gaan jullie rijden?
Juni is een mooie tijd om naar IJsland te gaan. Het wordt dan ook helemaal niet donker, dat is wel heel vreemd gevoel haha, dat als je midden in de nacht naar de wc gaat ofzo, het licht is buiten. De temperatuur is dan ook fijn. Hoewel het wel uitzonderlijk warm /droog was voor IJsland toen wij er waren.

En ja het blijft een kudde, en ze worden bij elkaar gehouden door Farmers die voor en achter ze rijden. Bij tussenstops op open vlaktes bleef ook de hele kudde bij elkaar.

Ik had ook nog nooit Ijslanders gereden. Ervaring is ook niet nodig daarvoor. Dat tolten krijg je vanzelf door. Het zit echt lekker. Al verschilt het wel per paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 06:48 



 
Profiel   

wauwww zo gaaaaf!! Ik heb in mei 2020 een reisje naar IJsland gepland staan, echt mega veel zin in! Wij blijven alleen overal ongeveer 2 dagen, dus misschien dat ik wel ergens een dagtocht te paard kan doen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 08:01 



 
Profiel   

Wij gaan rondritten doen met als uitvalbasis Husávik, dus het noorden van IJsland.

Ja, het schijnt dat het een ongelofelijk aangename gang is, die tölt. Benieuwd, benieuwd ...

Vivo_is_lief, ja, je kan niet naar IJsland gaan als paardenmens en niét op een paard gezeten hebben, hé ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:33 



 

Prachtig zeg <3 !
Hoe groot was de groep?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:44 



 
Profiel   

Marie_Anne schreef
Prachtig zeg <3 !
Hoe groot was de groep?


16 ruiters van buitenaf zegmaar en daarbij nog de guide en stuk of 5/6 farmers te paard, die groep bij elkaar hielden. Dus bij elkaar zo'n 115 Ijslanders!


[ img ]
Alle paarden 's ochtends bij elkaar gedreven om ze te verdelen onder de ruiters.

[ img ]
Alle paarden weer een beetje bij elkaar gedreven na een lunchpauze, om paarden eruit te halen die daarna onder het zadel meegingen.

[ img ]

Uitzicht op de hele kudde, tijdens een lunchpauze


Marilu schreef
Wij gaan rondritten doen met als uitvalbasis Husávik, dus het noorden van IJsland.

Ja, het schijnt dat het een ongelofelijk aangename gang is, die tölt. Benieuwd, benieuwd ...

Vivo_is_lief, ja, je kan niet naar IJsland gaan als paardenmens en niét op een paard gezeten hebben, hé ;)

Leuk! Wij hadden ook 1 vaste slaapplaats. Lieten iedere dag op een andere plek de kudde achter, werden vanaf de kudde met een busje naar de farm gebracht waar we overnachtten en de volgende dag bracht het busje ons weer naar de plek waar we de paarden de dag ervoor hadden achtergelaten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 18:51 



 
Profiel   

<3 Wat een kleurrijke bende !
115 ? :wow: Wat eten die zoal onderweg ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 19:05 



 
Profiel   

Herken ik daar Siggi en Haldor?

Wat eten die onderweg, voornamelijk hooi (bij onze tochten)...
Voor iedereen die naar IJsland wil trekken, OPGELET, je zal getroffen worden door een virus, eentje dat de rest van je leven in je lichaam blijft zitten... het IJslandvirus....
Ben er ondertussen al een 9 keer geweest, en zal teruggaan.

Mijn favoriete plaats? Stori Kalfalaekur, bij Siggi... geweldige paarden, goed verzorgd, zeer grote kudde, en Olov, zijn vrouw, kan erg goed koken.

De Kjolur tour ga ik ook nog eens doen, ik deed hem van onder naar boven, en wil hem nu nog eens omgedraaid doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 19:29 



 
Profiel   

Lopen ze allemaal zonder ijzers?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 19:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen