Situatie met honden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:18

Hoi bokkers

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, gezien het niet onder een buitenrit valt, maar de situatie wel buiten heeft plaatsgevonden.
Dit heeft zich een tijdje geleden afgespeeld, en hoewel ik het eigenlijk alweer had losgelaten, vroeg ik me toch af of ik iets over het hoofd heb gezien.

Al langere tijd ga ik met mijn pony's wandelen, ook regelmatig met alledrie tegelijk en dit gaat prima. Het zijn shetlanders, trouwens. Gezien de beperkte mogelijkheden wandel ik in het parkje in de buurt, dit is onder meer een (heel klein, niet omheind o.i.d.) losloopgebied voor honden en bevat ook fietspaden. Dit parkje grenst direct aan een woonwijk, dus er komen ook veel mensen met honden. Naast de categorieën "Hij doet niks", "Hij heeft nog nooit een paard gezien" (en hond springt als een dolle om de pony's heen) en "Ach, wat leuk" kwam ik laatst iemand tegen die mij niet zo vriendelijk benaderde.

Ik liep dus in het park en als er mensen zijn die hun hond aanlijnen, dan bedank ik deze altijd, gezien de meeste mensen hun hond gewoon laten lopen. Mijn pony's zijn overigens honden gewend, de meesten die op weg zijn naar dit park komen langs de wei met de pony's, dus deze reageren niet op honden.
Ik kwam dus een vrouw tegen met 2 wat grotere honden. 1 los en 1 aan de lijn, het was mij op dit moment niet duidelijk of ze deze al aan de lijn had of niet, dus heb niets gezegd. Iets verderop kwam ik een fietser tegen met een loslopende hond die deze vervolgens aanlijnde, deze was echter ver weg, dus heb ik ook niets gezegd.
Beide mensen liepen trouwens nog niet in het officiële losloopgebied.

Ik liep mijn rondje en gezien het park dus zo minuscuul is, kwam ik beide nog een keer tegen, ze liepen samen en de vrouw had nog steeds een van de honden aan de lijn en de fietser had zijn hond wederom aangelijnd. Ik liep naast het pad in het gras zodat we elkaar makkelijker konden passeren. Deze keer kon ik ze dus wel bedanken, dus ik bedankte voor het aanlijnen (wat meer voor de fietser bedoeld was, gezien de hond van die vrouw nog steeds aangelijnd was). Vervolgens sneert deze vrouw uit het niets: "Dit is dan ook de laatste keer. Want ook al zijn ze zwanger, dan mogen ze bijten" (zwanger doelde op de pony's, die helaas gewoon dik zijn). Ik was zo perplex dat ik niet kon reageren en het duurde ook even tot ik snapte wat ze had gezegd.

Ik snap dus echt niet waar dat vandaan kwam, en nu vraag ik me dus af of ik iets over het hoofd heb gezien. Ik liep met mijn pony's dicht bij mij naast het pad. De pony's en honden waren rustig. Zoals ik al zei, mijn pony's zijn honden gewend en dit waren überhaupt de eerste mensen die hun honden aanlijnden.
Ik heb al gezocht of er eventuele regels zijn in dat gebied die ik niet ken, maar ik heb niets kunnen vinden Tevens loop ik daar al langer en dit is de eerste keer dat ik zo'n reactie heb gehad, de meeste mensen kennen de pony's ook.

Wellicht dat iemand anders nog een verklaring heeft of dat het gewoon een pechmoment was?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:31

Waarom met je pony’s gaan wandelen in een honden losloopgebied?

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:37

Omdat er geen andere mogelijkheid is. Tevens ist dit een heel klein losloopgebied omgeven door fietspaden. Het losloopgebied ben je in 15 minuten doorheen.

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:46

Nouja als ik ruiters tegen kom in het losloop gebeid dan ben ik ook chaggerijnig. Nou lijn ik die van mij wel aan omdat hij soms kan gaan blaffen door angst maar toch.
Met je paard mag je overal in de wijk komen, je hond mag alleen daar los.
Maar aangezien ze nog niet in het losloop gebied waren, is dat ook niet echt van toepassing. Sommige mensen vinden paarden nou eenmaal niet zo tof, zoals deze vrouw waarschijnlijk. Lekker laten gaan en de opmerking vergeten. Jullie mogen beide in het parkje komen dus niks aan de hand. Again, als je in het losloop gebied was is het anders.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:48

Tja, er zijn nou eenmaal mensen die wat asocialer zijn. Ik zou het zelf ook niet ideaal vinden om met paarden in een losloopgebied te gaan wandelen (ik vermijd met mijn paard hondengebieden en met de hond de ruiterroutes), maar ja, volgens mij vind je het zelf ook niet ideaal.

Qua wetgeving weet ik niet hoe het zit. Voor de zekerheid zou ik de gemeente bellen.

Dit soort mensen ga je sowieso vaker tegen komen. Als je het echt vervelend vindt: probeer dan op rustige tijden het park in te gaan of wandel misschien ook wat over de landweggetjes oid in je regio als je die hebt?

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:49

Ik snap dat je van zo'n opmerking even van je stuk bent. Je vraagt wat je over het hoofd hebt gezien.
Je liep met je pony's in een honden losloop gebied. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:21

rien10 schreef:
Ik snap dat je van zo'n opmerking even van je stuk bent. Je vraagt wat je over het hoofd hebt gezien.
Je liep met je pony's in een honden losloop gebied. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.


Zonder de situatie ter plekke te kennen, er zijn behoorlijk veel stukken waar je zowel te paard, fiets, wandelend mag komen en tevens een losloop gebied is. Zul je toch rekening met elkaar moeten houden.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:22

Ja, rekening houden met elkaar is een goed iets. Daarom hadden de honden eigenaren de honden ook aan de riem genomen, weg bij de pony's.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:24

En was die sneer dus ook nergens voor nodig geweest in dit geval. Dan zoek je maar een gebied op waar paarden niet mogen komen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:26

Nee, dan ga je met je paarden niet in een hondenlosloop gebied wandelen.
En zo kunnen we heen en weer blijven gaan. We kijken er anders tegen aan, dat is duidelijk. :)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:29

Als paarden er welkom zijn hebben zij daar net zoveel recht om te lopen als jij dat hebt. Dan is het aan de gemeente om er verandering in aan te brengen.

Dat heeft niets met een andere visie te maken maar het begrijpen van de regels die voor dat gebied gelden.

Aanvulling: hier heb je ook een losloop gebied die tevens een fietspad is, moet je de eigenaren eens horen dat je er fietst. Ja, jij gaat er lopen met honden die als een ongeleid projectiel van links naar rechts vliegen.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 30-03-20 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:29

magda_90 schreef:
rien10 schreef:
Ik snap dat je van zo'n opmerking even van je stuk bent. Je vraagt wat je over het hoofd hebt gezien.
Je liep met je pony's in een honden losloop gebied. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.


Zonder de situatie ter plekke te kennen, er zijn behoorlijk veel stukken waar je zowel te paard, fiets, wandelend mag komen en tevens een losloop gebied is. Zul je toch rekening met elkaar moeten houden.

Dit. En volgens mij geldt bij een losloopgebied nog altijd dat de hond los mag (mág!), mits onder appèl. Een hond die de kans krijgt om te bijten lijkt mij niet onder appèl.

TS: als jij in dat gebied (zowel aanlijn- als losloopgebied) mag komen met jouw pony’s is er niets aan de hand. Ik vind het netjes dat je iedereen bedankt die zijn/haar hond aan de lijn doet, ik merk zelf dat hondeneigenaren daar 9 van de 10 keer ook heel positief op reageren. Blijkbaar had jij de uitzondering te pakken.

Amber_anne

Berichten: 6903
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:37

Ts ik weet hoe je je voelt. Heb zelf vroeger ook een paar keer een sneer gehad om niks.

Je deed niks fout en het is heel aardig dat je bedankte je had gewoon een vervelend mens tegenover je

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 11:45

Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat jij daar officieel niet mag komen met je pony's. Paarden/pony's en hun begeleiders mogen op de weg of op daartoe aangegeven paden.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 11:48

Bedankt voor de reacties.

rien10 schreef:
Ik snap dat je van zo'n opmerking even van je stuk bent. Je vraagt wat je over het hoofd hebt gezien.
Je liep met je pony's in een honden losloop gebied. Wellicht heb je dat over het hoofd gezien.

Ik weet dat het een hondenlosloopgebied is. Zoals ik al zei is dat minuscuul, het is een rondje om een plas water heen en er zit ook nog een begraafplaats, een skatepark en een fietsroute aan vast. Op het moment dat ik ze de eerste keer tegenkwam, zat ik niet in het losloopgebied en liepen de honden dus wel al los. Maar ik had geen last van de honden en zij niet van mij.

Tevens was er dus nergens wrijving. Ik had mijn pony's bij me, en de honden deden ook niks. Vandaar dat ik zo verbaasd was over de reactie.
Dan had ik die fietser ook aan moeten spreken, want daar mag je eigenlijk ook niet fietsen. Maar dat is voor mij geen probleem, dus spreek ik hem daar niet op aan.


GDG schreef:
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat jij daar officieel niet mag komen met je pony's. Paarden/pony's en hun begeleiders mogen op de weg of op daartoe aangegeven paden.

Dit staat nergens aangegeven. Kan ik dat bij de gemeente vragen of wie moet ik daarvoor hebben?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:00

GDG schreef:
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat jij daar officieel niet mag komen met je pony's. Paarden/pony's en hun begeleiders mogen op de weg of op daartoe aangegeven paden.

Als ik zo de "paarden in het verkeer" topics bekijk hebben de meeste paarden eigenaren weinig boodschap aan officiële regels.
Dat terzijde, het lijkt mij erg sterk dat je daar niet met een paard aan de hand zou mogen komen.
En als honeneigenaar moet je wellicht eens bij jezelf te rade gaan als je fikkie niet onder controle kan houden vanwege de aanwezigheid van een paard....

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:08

In het bos waar ik voorheen stond met mijn paard waren meerdere ruiterpaden. Ook was het HELE bos losloopgebied voor honden. Nooit begrepen en af en toe heel erg onhandig. Die van mij is niet bang voor honden maar schrok 1 keer wel heel erg van 2 bepaalde honden die door de bosjes achter hem aan gingen. Vervolgens kreeg ik een sneer naar mijn kop toen ik aangaf dat het niet handig is om deze honden los te laten ook al is het een los loopgebied ze joegen mijn paard gewoon echt op... Mensen kunnen gewoon super naar tegen elkaar doen. Ik heb zelf ook een hond en laat hem ook los maar als er een wielrenner, hardloper, paard of what ever aankomt roep ik hem bij me zo hoort het te zijn. Lekker rekening houden met elkaar maarja daar heeft niet iedereen zin in... Opmerking lekker laten gaan, over de linker schouder! *\o/*

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:12

Kuggur schreef:
Dat terzijde, het lijkt mij erg sterk dat je daar niet met een paard aan de hand zou mogen komen.
En als honeneigenaar moet je wellicht eens bij jezelf te rade gaan als je fikkie niet onder controle kan houden vanwege de aanwezigheid van een paard....

Ook met een paard aan de hand mag je je (officieel) niet op wandel-/fietspaden begeven.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:12

GDG schreef:
Ik denk dat de kans aanzienlijk is dat jij daar officieel niet mag komen met je pony's. Paarden/pony's en hun begeleiders mogen op de weg of op daartoe aangegeven paden.



Ik denk dat je formeel gezien gelijk hebt.

Als je met pony's wandelt, word je gezien als geleider van een last- of trekdier.
En daarmee als bestuurder. Niét als wandelaar.

Formeel mag je dus bijvoorbeeld ook niet op fietspaden en wadelpaden komen.


Overigens kent vrijwel niemand die regel, en zal je er ook zélden een boete voor krijgen.


Maar, als je heel strak gaat kijken, ben is topicstarter hier degene die de regels overtreedt.

Uiteraard is het veruit het prettigst als iedereen elkaar een beetje ruimte geeft.
Maar TS zit formeel gezien fout.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:28

Lastig. Zou fijn zijn als iedereen een beetje rekening houdt met elkaar. Bij wet is het volgens mij nog steeds zo dat je met een paard niet op een fietspad mag. Alleen op de weg. Dat is natuurlijk niet echt handig en het wordt volgens mij overal gedoogd dat je toch op fietspad of berm loopt, rijdt maar als er stront aan de knikker is wordt het juridisch best lastig denk.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:38

@Crow
Maar ergens op het fietspad rijden (naast een drukke weg) is anders dan in een parkje te gaan wandelen met je paard.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Re: Situatie met honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 12:57

Ik ga voor de zekerheid navraag doen bij de gemeente, bedankt voor het meedenken :)

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:06

Geen idee over nl,
Maar in belgie wordt een pony gezien als huisdier en een paard als vee. Dus wandelen met pony staat gelijk aan wandelen met hond of kat, maar wandelen met paard niet.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 13:06

AnnickT schreef:
Ik ga voor de zekerheid navraag doen bij de gemeente, bedankt voor het meedenken :)



Is altijd slim.

Maar houd er rekening mee dat de gemiddelde gemeentemedewerker het wetboek / verkeersreglement ook niet uit zijn of haar hoofd weet!

De kans op goedbedoelde misinformatie bestaat.

AnnickT

Berichten: 1465
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 13:08

Femke_Tweety schreef:
AnnickT schreef:
Ik ga voor de zekerheid navraag doen bij de gemeente, bedankt voor het meedenken :)



Is altijd slim.

Maar houd er rekening mee dat de gemiddelde gemeentemedewerker het wetboek / verkeersreglement ook niet uit zijn of haar hoofd weet!

De kans op goedbedoelde misinformatie bestaat.

Oh oké, waar kan ik dan beter kijken voor informatie?