Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie bel je als je paard buiten alleen wegloopt?

 
Profiel   

Waar ik met mijn oude paard zelden over nadacht, denk ik met mijn jonge pony wat meer over na. Wat als ik er buiten af val? Wie bel ik dan? Politie? Boswachter? Iemand al eens voor deze horror gestaan, en hoe heb je het opgelost?

Heb een sleutelhanger aan het zadel hangen met naam pony, stal en telefoonnr, mijn naam met telefoonnr en met ICE telefoonnr.

Tot nu toe is ze in vergelijking met mijn oude haf enorm braaf, probeert me wel uit, maar gaat er niet vandoor. Bokt wel, maar tot nu goed uit te zitten. En als ze ergens van schrikt kalmeerd ze ook snel. Maar ja, mijn 19 jarige zelf was wat meer onbevangen als mn 41 jarige zelf... :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 23:05 



 
Profiel   

Ik heb het één keer gehad dat ik er buiten af vloog en thuis kwam en het paard daar nog niet was. Toen hebben we de politie gebeld en stallen in de buurt.
Wij hebben vooral veel paarden gevangen omdat we vroeger aan het eind van het ruiterpad woonden dus alle losse paarden kwamen bij ons langs gegaloppeerd. Dan belden we ook de politie, pensionstallen in de directe omgeving en ik legde vaak even een briefje op de auto's die met trailer verderop geparkeerd stonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 23:08 



 
Profiel   

Laatst had ik dit tijdens een fotoshoot. De staleigenaar is gebeld, de politie en de boswachter. Helaas was de boswachter niet bereikbaar omdat het al in de avond was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 23:19 



 
Profiel   

Mag je 112 voor bellen want een los rennend paard is gevaarlijk!
De centralist zal waarschijnlijk politie waarschuwen maar zal voor jou vragen of je ambu nodig hebt en desnoods bellen ook zij de boswachter

(En vergeet stal niet te bellen als je niet met de trailer weg bent want grote kans dat ie die kant op zal gaan)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 23:34 



 
Profiel   

Yep been there. Gelukkig was ik met een stalgenoot maar die stopte eerst om te checken of ik erg in de kreukels zat en heb haar achter mn paard aan gestuurd maar mensen in de buurt zagen een gezadelt paard het bos uit komen het land door sjezen. Gelukkig kwammijn paard terug toen het andere paard begon te hinniken. Ik heb in de tussentijd gecheckt of alles nog bewogen kon worden en mn geliefde gebelt of hij me wilde komen halen. Ben zelf te paard terug naar stal gereden. Was zo blij dat hij zelf terug kwam.
Maar dit is wel iets dat mij angst heeft gegeven. Ik had al wel een tag aan het zadel met naam paard en mijn nummer. Zijn chip staat ook aangemeld op mijn naam. Als iemand die uitleest dan popt gelijk mijn telefoonnummer of die van mijn partner op.
Verder vind in het gewoon eng.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 23:48 



 
Profiel   

Ik ben nog uit de tijd dat er geen mobiele telefoon bestond, maar ik ben niet vaak van 'n paard gevallen en de 2 keer dat ik er buiten af ging hield ik uit reflex mijn teugels strak vast, dus hoefde ik niet naar de manege terug te lopen.

Het lijkt me anno nu wel een veilig idee dat je kunt bellen als je ergens met 'n gebroken been o.i.d. in het bos ligt. Paard loopt doorgaans wel terug naar stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 00:05 



 
Profiel   

Gelukkig nooit meegemaakt.
Mijn plan mocht het met mennen mis gaan:
- geen of lichtgewonden; eerst de stal bellen. En dan zien we wel. Afhankelijk van de situatie.
- mensen gewond; de ambulance bellen. De meldkamer ambulance zet de melding dan waarschijnlijk ook door naar politie en wanneer nodig de brandweer.

Maar iedereen reageert anders in stress, en ik hoop nooit te hoeven ervaren wie ik daadwerkelijk bel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 00:59 



 
Profiel   

Stal. Tenminste dat deed mijn stalgenoot destijds.
Die is meerdere keren eraf gepleurd in het bos. Paard kwam altijd terug naar stal.

Ander stalgenootje is een keer gevallen vlak voor schemer. Maar ook serieus zwaar gewond. Gelukkig gevonden door een hardloper en 2 wandelaars.

Wij werden op stal gebeld door haar vriend dat zij gevallen was en met de ambu meegenomen was maar paard was nog niet terecht. Op het moment dat hij belde, belde de politie ook. Paard was op andere paarden van een stal aangetrokken. Daar hadden ze de merrie afgezadeld, afgespoten en op stal gezet. En ook uiteraard ook politie gebeld. Toen hebben wij direct de trailer gepakt en hebben de merrie opgehaald. Paard was gelukkig helemaal heel en stond netjes op stal met dekentje op. Meisje heeft echt wel een flinke klapper gemaakt. Hoofd letsel aan over gehouden. Zij was niet in staat om zelf te bellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 01:05 



 
Profiel   

Stal. En dan maakt iedereen dat die rap in de auto springt en pakken we allemaal 1 uitgang van het bos. 9 v/d 10 keer komen ze wel ergens tevoorschijn.

1x iemand gehad die niet naar stal had gebeld. Doe dat alsjeblieft wel, want iedereen daar schrikt zich een ongeluk als jou paard wel ineens het erf op komt kletteren zonder jou, en je hebt niks laten weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 07:28 



 
Profiel   

112 want het bos ligt ook aan het spoor. Is destijds gelukkig nooit nodig geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 07:53 



 
Profiel   

Politie bellen. Als andere mensen hem vinden/tegen houden bellen ze ook de politie namelijk.

M’n pony’s waren ooit ontsnapt uit de wei. Ik merkte dat ‘s morgens pas... je weet dan gewoon niet waar je zoeken moet. Rond gaan fietsen maar ook direct politie bellen. Die hadden net daarvoor de melding gehad. Paar straten verderop kon ik ze weer halen.

Ik heb dat toen ook gedeeld op sociale media. Ook voor mensen die dus een loslopend paard zien, bel de politie. Dan weet je op z’n minst welke richting je moet zoeken. Daarbij is het natuurlijk ook gevaarlijk, zo’n loslopend dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 08:11 



 
Profiel   

Daarnaast wil de politie in de regio of de meldkamer inderdaad nog wel eens een social media berichtje uitdoen. Dan heb je meer ogen die meezoeken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 08:20 



 
Profiel   

Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 08:50 



 
Profiel   

pumpina schreef
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..


Gisteren nog gevallen toevallig, de eerste keer in 5 jaar.
Paard op hol, no way dat ik dan de teugels vast blijf houden, dan hang je er onder :x

Als het paard niet bij me was gebleven had ik de stalbaas en mijn weidegenoot gebeld die net bij de paarden was. Politie was nog niet nodig in de eerste instantie omdat er geen wegen in de buurt en tussen wei en valplek waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 08:53 



 
Profiel   

pumpina schreef
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..


Ja dit dus, dit heb ik ook altijd, ben er al wel een paar keer afgevallen en altijd teugels vasthouden, is gelukkig ook mijn eerste reflex.
Wil ook niet weten wat er bij ons gebeurd als ik mijn paard los zou laten, die blijft niet staan daar ben ik van overtuigd, rij ook altijd alleen. En als ze terug naar stal zou rennen zou ze over een groot wildrooster moeten om het bos weer uit te komen.. (om er in te komen nemen wij uiteraard het hek dat er naast zit, maar die kan ze natuurlijk niet zelf openen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:01 



 
Profiel   

Helaas, hier ook meegemaakt... Staleigenaar gebeld voor het geval paard zonder mij terug zou komen en die adviseerde direct 112 te bellen. De politie nam vervolgens contact op met de boswachter. Gelukkig had paard inmiddels bedacht dat hij liever terug kwam naar de kudde :+ Ik hoop het nooit meer mee te maken, verschrikkelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:06 



 
Profiel   

dit is oa een rede dat ik niet alleen durf... wat als er wat gebeurd.... overigens rijden wij meestal dezelfde rondjes we hebben er hier een stuk of vijf... en hij kent ze allemaal wel ondertussen dus ik denk dat hij terug naar stal toe gaat..... maar ik zou denk ik 112 en mijn stal bellen

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:07 



 
Profiel   

Hier ook meegemaakt.
Alle twee gingen ze er vandoor.

Gelukkig was mijn vriend thuis. Die heb ik gebeld omdat ik er zeker van was dat ze naar huis rende.
En dat gebeurde ook. Vriendlief heeft ze aan de rand van het bos op kunnen vangen.

Verder zou ik een naamplaatje met telefoonnummer adviseren aan het zadel. Dat blijft vaak langer liggen dan het hoofdstel.

112 zou ik daarom niet gelijk bellen. Ik weet dat die van mij naar huis rennen.

En ze zijn eerder thuis dan dat 112 actie kan ondernemen.

Gelukkig niet super veel wegen hier.

Destijds zijn ze wel een drukke weg over gerend dus ik was wel in paniek hoor :+


Edit. Bedenk me nu dat het wel handig is dat mijn partner thuis werkt haha. Kan ie ze altijd opvangen. :')

Gelukkig val ik er niet zo vaak af. Is toch beter haha.


Laatst bijgewerkt door Saul op 03-10-20 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:15 



 
Profiel   

Toen m'n paard net ingereden was ben ik er 2 x vanaf gevallen in het bos, en 2 x stond hij direct weer naast me gelukkig! Maar het kan natuurlijk altijd een keer gebeuren dat hij wel wegloopt.. Ik heb een tag aan z'n zadel met mijn telefoonnummer erop en ik hou m'n telefoon altijd bij me als ik alleen rij. Ik zou meteen m'n stalgenoten inlichten en in eerste instantie even afwachten, afhankelijk van waar ik ben in het bos. Hij kent de weg naar huis goed en stal ligt direct naast het bos. Als ik teruggelopen ben naar stal en hij is er nog niet bel ik de politie.

112 zou ik pas bellen als ik in een onveilige omgeving rij en weet dat hij een groot gevaar kan vormen en/of zelf in gevaar kan zijn. Dan zou ik ook niet afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:19 



 
Profiel   

Stal. Ooit ook eens voor gehad en mijn ervaring is dat meeste stalgenoten meteen op pad gaan. Eventueel bij wegen gaan staan voor verkeer tegen te houden, want in de meeste gevallen lopen de paarden richting stal terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:41 



 
Profiel   

Ik heb het twee keer meegemaakt. Ik heb toentertijd eerst de eigenaar gebeld. Toen de boswachter, welke niet opnam. Dus daarna mijn vader, die heeft toen de boswachter te pakken gekregen en mijn locatie doorgegeven. Pony is gelukkig voor een wildrooster opgevangen door wandelaars die ik eerder gepasseerd was. De andere keer is de Shetlander aan de loop gegaan en in het wildrooster gekomen, toen hebben wij 112 gebeld en is de brandweer gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:45 



 
Profiel   

Ik heb ooit eens iemand opgeraapt die inderdaad ook had geleerd om niet los te laten, beest was gaan rennen en meisje tegen het hoofd geslagen, geloof me : je kan beter loslaten.
Ik breng 100x liever ergens de melding dat een paard dood is dan dat je ouders moet vertellen dat hun kind dood is. Dat heb ik ook altijd aan mijn bijrijders verteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 09:58 



 
Profiel   

Faelynn schreef
pumpina schreef
Mij is vroeger altijd geleerd voor het buitenrijden. :')
Regel nr 1. Nooit van je paard afvallen
Regel nr 2. Als je dan toch valt, nooit je teugels loslaten.

Ik probeer me hier buiten overigens wel echt aan te houden. Want het alternatief is toch wel eng := En altijd mobiel bij je, en niet in je zadeltas..


Ja dit dus, dit heb ik ook altijd, ben er al wel een paar keer afgevallen en altijd teugels vasthouden, is gelukkig ook mijn eerste reflex.
Wil ook niet weten wat er bij ons gebeurd als ik mijn paard los zou laten, die blijft niet staan daar ben ik van overtuigd, rij ook altijd alleen. En als ze terug naar stal zou rennen zou ze over een groot wildrooster moeten om het bos weer uit te komen.. (om er in te komen nemen wij uiteraard het hek dat er naast zit, maar die kan ze natuurlijk niet zelf openen)


Teugels hou je vaak vast in reflex, maar soms val je er zo raar af dat je toch los (moet) laten.
Ik heb het wel eens gehad, dat m’n paard rechtsomkeert maakte en dwars door een struik heen liep. Kon hem echt niet meer vasthouden en weg paard.

Wat ik hierna altijd gedaan heb, is op buitenrit de teugels met een haarelastiekje vast maken aan m’n zadel. Zodat de teugels niet over z’n hoofd kunnen gaan. Dit breekt als er erg veel druk op komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 10:09 



 
Profiel   

112 zou ik ook niet bellen, wel politie zodat het gemeld is. Ze hoeven dan nog niet eens in actie te komen maar als er wat gebeurd of je paard is ergens gevonden dan komt die info direct weer bij jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 10:12 



 
Profiel   

Ik viel een paar maanden geleden in het bos. Mijn paard laat zich vaak ook niet vangen. In eerste instantie ging hij gras eten maar liep toen toch weer weg. Op een drafje het bos uit. Ik mijn man gebeld en lokatie door gestuurd. Onderweg kwam ik iemand tegen en heb gevraagd om te helpen mijn paard te vangen. Op het fietspad opweg naar huis had iemand hem weten te pakken en ben ik terug naar de wei gereden. Ik heb een eigen wei dus ik kan ook niemand bellen die daar is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-20 10:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 68 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen