Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wandelen met hond en paard, waar mag je komen?

 
Profiel   

Ik weet niet waar ik deze vraag het best kan plaatsen dus als hij fout staat hoor ik dat graag!

Ik ben bezig met de aanschaf van een eerste eigen paard. Nou lijkt het me heerlijk om zo af en toe hond en paard samen uit te laten en gewoon lekker op pad te gaan (te voet!) het lijkt me leuk om met paard en hond over de normalen voetgangers paden te lopen in het honden bos. Maar mag dit eigenlijk wel? Ik heb nergens gehoord dat je met een paard niet op niet specifiek voor paarden bedoelden paatjes en velden mag lopen. Maar ik zie ook niemand het doen dus het zou me niet verbazen als mensen mij raar aan kijken als ik daar kom aanlopen met paard en hond op het honden veldje.

Ik vroeg mij dus af of dit verboden is of dat het eigenlijk gewoon mag. Of is het misschien risicovol in verband met honden die paard zouden kunnen aanvallen?

We zitten in regio noord holland voor als dat uitmaakt, Ik hoor graag van jullie!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:23 



 
Profiel   

In het PWN duingebied mag je in ieder geval niet met je paard op de wandelpaden komen, ook niet als je zelf te voet bent. Voldoende discussie met boswachters over gehad en uiteindelijk de vraag maar aan de PWN zelf voorgelegd, met teleurstellend resultaat (maar wel duidelijkheid).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:35 



 
Profiel   

Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:37 



 
Profiel   

Polly schreef
Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..


Ja zeker handig om te weten dankjewel! Mmmm waar zou het dan WEL mogen... als nergens word
Gezeg dat het niet mag kan ik er natuurlijk ook gewoon van uit mag dat het dan wel mag maar daar heb ik dan ook weer niet zo’n fijn gevoel bij, heb liever zekerheid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:47 



 
Profiel   

Is mij niks bekend over dat je op een ruiterpad niet mag wandelen. Als ruiter ben je aangewezen op de ruiterpaden. Als wandelaar mag je zover ik weet van alle paden gebruik maken (of het handig is is een 2e). Als wandelaar met paard ben je evengoed bestuurder van een paard en zul je dus gebruik moeten maken van de ruiterpaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:55 



 
Profiel   

Je mag met paard en hond wandelen over ruiterpaden (ruiterroutes) die aangegeven zijn met groene ronde bordjes, vrijwel altijd in de bossen/natuurgebieden. Er is één uitzondering, de ruiterpaden die met een blauw bord met witte ruiter/paard worden aangegeven. Die zijn uitsluitend voor ruiters. Deze paden vind je in verreweg de meeste gevallen in wat meer stedelijk gebied. Ik weet dat ze rond Den Haag en Wassenaar staan bv.

In verreweg de meeste gevallen zal de hond aan de lijn moeten. Er zijn echter hondenlosloopgebieden waar ook ruiterpaden doorheen lopen (ik woon vlak bij zo'n gebied). Ik ben dus ook wel eens met de honden los mee gaan rijden in dat gebied. Meeste hondenlosloopgebieden zijn echter ieniemienie, dus echt lange ritten kun je er niet maken.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-10-20 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 13:59 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Je mag met paard en hond wandelen over ruiterpaden. In verreweg de meeste gevallen zal de hond aan de lijn moeten. Er zijn echter hondenlosloopgebieden waar ook ruiterpaden doorheen lopen (ik woon vlak bij zo'n gebied). Ik ben dus ook wel eens met de honden los mee gaan rijden in dat gebied. Meeste hondenlosloopgebieden zijn echter ieniemienie, dus echt lange ritten kun je er niet maken.


Ik woon inderdaad ook zo ongeveer naast zo’n gebied maar die is hellaas ook iniminie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:01 



 
Profiel   

Paardenvoeten zijn vaak funest voor onverharde wandelpaden, vandaar dus ook dat het niet mag. Komt bij genoeg ruimte om elkaar te passeren en de mest wordt ook steeds meer een puntje.

Loslopende honden zijn ook niet echt fijn met een paard, eigenaar hond heeft lang niet altijd veel over de hond te zeggen (en toch lopen juist die honden vaak los). Zoek liever plekken met berm waar je kan wandelen zonder losse projectielen en genoeg ruimte om elkaar te passeren. Dan maar iets minder mooi uitzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:13 



 
Profiel   

Polly schreef
Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..

Eh wat? Op een ruiterpad mag je zeker te weten wél wandelen.
Als ruiter of met paard aan de hand mag je NIET op voetpaden komen.
Je bent in omgang met een paard ten alle tijden een bestuurder, voet en fietspaden zijn daarom verboden.

Als je echter tussen een fietspad en 80 km moet kiezen word het fietspad gedoogd als ruiter en wandelaar. Dit wanneer er ook geen veilige berm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:13 



 
Profiel   

https://streetwize.nl/rijles-kennisbank ... %20fietsen.

:list:

Staat ook gewoon in het RVV
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2020-01-01

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:23 



 
Profiel   

Is er mischien een plek waar de regels officieel staan? Ik kan deze niet vinden maar aan gezien ik hoor dat op een voetpad lopen NIET mag en op van andere hoor ik weer dat op een ruiterpad lopen niet mag.

Zijn er dus eigenlijk officiële regels vast gelegd voor deze dingen? Dat lijkt me namelijk wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:25 



 
Profiel   

Streetwize is niet volledig met deze informatie. De enige ruiterpaden die echt alleen voor ruiters zijn, zijn degene die aangegeven zijn met een blauw bord met witte ruiter.

https://www.informatiebord.nl/oefenen/v ... ruiterpad/

99% van wat 'wij' ruiterpaden noemen, zijn echter de paden in de bossen die met zo'n klein rond groen bordje zijn aangegeven. Daar mag iedereen komen (ook moutainbikers bijvoorbeeld)

Natuurgebieden zijn ook geen openbare weg natuurlijk, dus daar geldt de wegenverkeerswet ook niet.


Laatst bijgewerkt door Ibbel op 04-10-20 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:27 



 
Profiel   

@Ibbel, in de regio waar ik woon hebben we geen groene bordjes in het bos want we hebben hier geen bos. De enige ruiterpaden die ik hier ooit gezien heb zijn de blauwe borden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:28 



 
Profiel   

Polly schreef
@Ibbel, in de regio waar ik woon hebben we geen groene bordjes in het bos want we hebben hier geen bos. De enige ruiterpaden die ik hier ooit gezien heb zijn de blauwe borden.


Het licht denk ik ook aan de regio! Ik zelf zie wel voornamelijk groenen bordjes, dus dan denk ik dat ik op ruiterpaden in ieder geval kan lopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 14:34 



 
Profiel   

Polly schreef
@Ibbel, in de regio waar ik woon hebben we geen groene bordjes in het bos want we hebben hier geen bos. De enige ruiterpaden die ik hier ooit gezien heb zijn de blauwe borden.

In het Kuinrebos is het vrij wandelen op alle! wegen en paden en voor ruiter/mountainbikerijders zijn er bepaalde paden aangewezen (zelf beide op 1 pad joehoe).
Je mag daar wel wandelen op ruiterpaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 15:12 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Polly schreef
Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..

Eh wat? Op een ruiterpad mag je zeker te weten wél wandelen.
Als ruiter of met paard aan de hand mag je NIET op voetpaden komen.
Je bent in omgang met een paard ten alle tijden een bestuurder, voet en fietspaden zijn daarom verboden.

Als je echter tussen een fietspad en 80 km moet kiezen word het fietspad gedoogd als ruiter en wandelaar. Dit wanneer er ook geen veilige berm is.


Nou sorry, maar in het PWN duin gebied mag je NIET op de ruiterpaden wandelen. Daar zijn wandelpaden voor. En zeker ook niet bestemd voor mountainbikers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 15:20 



 
Profiel   

Polly schreef

Volgens mij lees ik hier uit dat er geen andere bestuurders op ruiterpaden mogen komen, voetgangers dus wel.

Bij ons in het bos geen blauwe borden met paard of groene bordjes, wel kleine rechthoekige donkerblauwe bordjes met een hoefijzer. Voor zover ik weet mag je als je met je paard wandelt wel over de niet-ruiterpaden in 'ons' bos. Tenminste, dat doen we allemaal bij ons op stal en we hebben nog nooit commentaar gehad van de boswachter, wel als we op het paard buiten de ruiterroutes waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 15:31 



 
Profiel   

Polly schreef
Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..



Nou als wij hier op de Utrechtse heuvelrug met een paard wandelen aan de hand, moet dat echt op het ruiterpad

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 15:35 



 
Profiel   

Idd. En op de Veluwe ook :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 16:32 



 
Profiel   

Bralindy schreef
Nou sorry, maar in het PWN duin gebied mag je NIET op de ruiterpaden wandelen. Daar zijn wandelpaden voor. En zeker ook niet bestemd voor mountainbikers.

Met een paard aan de hand mag je niet lopen op plekken voor voetgangers maar hoor je te lopen waar het mag komen. Dus op het ruiterpad.
Met paard aan de hand blijf je ruiter en mag je niet op het trottoir/fietspad enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 17:21 



 
Profiel   

Wettelijk ben je met paard aan de hand een bestuurder, net als te paard of er achter op de menwagen.

Je hoort dus op de weg en niet op de stoep of fietspad.

Wij wonen aan een groot bos welke voor alle verkeer toegankelijk is, dus ook motoren en auto's. Die kom je in de praktijk niet vaak tegen overigens maar het mag wel.
Daarnaast is het losloop gebied voor de honden. Ideaal dus voor paard/hond combinatie.

Mocht je op het ruiterpad willen wandelen dan zou ik eerst goed navragen of dit mag. En bedenken of je dat zelf wilt als het wel mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 17:27 



 
Profiel   

Cinnepin schreef
Polly schreef
Op een ruiterpad mag je ook niet wandelen, is misschien ook handig om te weten..



Nou als wij hier op de Utrechtse heuvelrug met een paard wandelen aan de hand, moet dat echt op het ruiterpad

Dit. En mountainbikers moeten op de mtb-route of op het fietspad, niet op een wandelpad. Wandelaars (met/zonder hond, zonder paard) mogen van alle paden gebruik maken.

Er zijn gebieden in Drenthe waar je met je paard (wandelend en onder het zadel / voor de wagen) op alle paden behalve gemarkeerde wandelroutes mag komen. Dit staat dan aangegeven bij de toegangspaden van zo’n gebied (in het DFW en Dwingelderveld bijvoorbeeld niet).

@Ibbel, er is inmiddels (of al veel langer, maar dan valt het me nu pas op) een wildgroei aan ruiterpadbordjes (de niet-blauwe, zeg maar). Een greep uit de collectie:
- rond groen bordje met wit paard+ruiter en tekst ‘ruiterpad’
- rond groen bordje met wit paard+ ruiter en huifkar
- rond mosgroen bordje met paard en tekst ‘paardenpad’
- blauw geschilderde kop van de paal met een wit opgeschilderd hoefijzer
- rood vierkant bordje met wit abstract paard+ruiter en menpaard
- rechthoekig wit bord met rode bovenkant en rode letters met daarop de knooppunten
- rond geel bordje met zwart wagenwiel
... en dat zijn ze vast niet allemaal...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 17:42 



 
Profiel   

Ja, klopt.
Kern van het verhaal is, er is maar 1 officieel ruiterpad-bord, bord G09, en dat bord kan alleen gelden op de openbare weg (want valt onder de wegenverkeerswet). Alleen bij dat bord geldt dat wandelaars en fietsers er niet mogen komen.

Alle andere bordjes (die meestal veel kleiner zijn, en niet op de bekende metalen verkeersbordpalen staan) worden gebruikt in natuurgebieden en publiekelijk toegankelijke privéterreinen (SBB, Natuurmonumenten, de Landschappen etc). Dat is geen openbare weg, en daar geldt dan ook de wegenverkeerswet niet.
Die landeigenaren hebben - voor zover ik weet - allemaal de regel dat wandelaars overal mogen komen. Dus ook op ruiterpaden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 17:52 



 
Profiel   

Bralindy schreef
Nou sorry, maar in het PWN duin gebied mag je NIET op de ruiterpaden wandelen. Daar zijn wandelpaden voor. En zeker ook niet bestemd voor mountainbikers.

Fout!
Als wandelaar mét paard ben je namelijk een bestuurder en is het voetpad absoluut verboden terrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 18:24 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Die landeigenaren hebben - voor zover ik weet - allemaal de regel dat wandelaars overal mogen komen. Dus ook op ruiterpaden.


Dat geldt in Noord-Holland niet. In de duingebieden zijn er aparte paden voor paden waar wandelaars en fietsers niet welkom zijn. Je mag er overigens, bij mijn weten, wel met je paard aan de hand wandelen. De paden in Noord-Kennemerland lenen zich daar overigens niet echt voor (zeer smal en een groot deel van het jaar staat de begroeiing naast het pad dermate hoog dat je er niet doorheen kunt wandelen).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 19:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen