Mag een hond altijd los op privéterrein?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 18:53

Vanmiddag was ik nietsvermoedend op buitenrit toen ik in het bos een loslopende hond tegenkwam. De eigenaar was in de buurt en dus vroeg ik of hij de hond even vast kon houden, leek me beter voor hond & paard. De man begon tegen me te schreeuwen, dat ik niet zo brutaal moet zijn, dat het zijn zijn eigen bos was en dat hij er niet over dacht zijn hond vast te houden. Ik ben maar rustig doorgestapt :+ . Geen brokken gelukkig.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het desbetreffende perceel bos onlangs is verkocht en inderdaad een nieuwe eigenaar heeft, dat is ongetwijfeld deze man. Wel een beetje vaag, het is geen omheind perceel en het pad loopt grotendeels over terrein van Staatsbosbeheer, maar inderdaad een stukje over zijn terrein.
Ik weet niet of hij recht van overpad moet verlenen, maar vroeg me wel af of een eigenaar inderdaad zijn hond altijd los mag laten lopen op zijn eigen terrein, ook als dat mogelijk een risico oplevert?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:56

Ik denk dat hij zijn perceel moet afzetten zodat hij zijn hond vrij rond kan laten lopen.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:56

Als zijn hond bijt is hij in elk geval verantwoordelijk voor de schade...

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:01

Poekkie schreef:
Als zijn hond bijt is hij in elk geval verantwoordelijk voor de schade...


In mijn geval maak ik me meer zorgen over de veiligheid van de hond := Dus ik vind het een goede vraag. En zelfs al is de eigenaar verantwoordelijk voor de schade dan heb je wel een paard met verwondingen en mogelijk angst voor honden. Dus erg geruststellend is het niet...

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:04

Op je eigen terrein mag je dat zelf bepalen ja

Irrie21
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:08

Wat ik dan niet begrijp is waarom die meneer jou niet gewoon netjes uit kan leggen dat dit zijn bos is en daarom de hond losloopt.

Waarom meteen in de aanval en zo boos...

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:14

Ja lijkt we wel dat dat mag, zou mooi wezen dat jij je hond vast moet doen omdat een ander op jouw perceel komt.

Overigens had hij dat natuurlijk ook normaal kunnen zeggen en vrees jij denk ik ook maar voor zijn hond :+ Misschien dat volgende keer proberen uit te leggen, dat je gewoon niet wil dat de hond een trap krijgt?

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:16

Poekkie schreef:
Als zijn hond bijt is hij in elk geval verantwoordelijk voor de schade...


Roep dat niet te hard. Ik heb een ongeluk met mijn paard gehad dankzij een hond en een hopeloze eigenaar, en we zijn nu meer dan een jaar verder, en nog aan het klooien met aansprakelijkheid.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:16

Ik denk dat het mag, en dat vind ik overigens ook terecht.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:18

Lijkt me dat dit gewoon mag, het is immers zijn grond en jij bent daar 'te gast'. Wat betreft zijn reactie, wie weet was jij die dag wel de zoveelste bezoeker waar zijn hond op reageerde, dat zou ik op een gegeven moment ook zat worden.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:31

Tijd om te investeren in een bordje, je kunt niet verwachten dat iedereen weet dat zo'n stuk eigen terrein is

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:35

Zou toch van de zotte zijn als je je hond niet los mag laten op je eigen terrein, omdat een wildvreemde zijn huisdier daar ongevraagd uitlaat

pipo

Berichten: 8225
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:37

Ik weet niet of dat zomaar mag. Blijkbaar is in de koop meegenomen dat er passanten door mogen en mogelijk dus bepaalde clausules Opgenomen in de koop.

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:38

Volgens mij in dit geval niet, er is geen duidelijk erfscheiding die aangeeft wat vrij is en niet. Maar voor de zekerheid kan je dat bv navragen bij de jachtopziener van dat bos.

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:39

Ligt er ook aan of hij overpad verleend (met bijv vergoeding) en daar andere afspraken in staan.

Hier hebben wij bijvoorbeeld een "klompenpad" over onze weilanden lopen, op die betreffende weilanden mogen wij geen stieren hebben staan ter veiligheid van de wandelaars.
Ik kan mij voorstellen dat er meer dergelijke clausules mogelijk in contracten kunnen staan.

mysa

Berichten: 10456
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:40

Als er ellende van komt, zou je denken dat een bordje 'pas op voor de hond' de eigenaar vrijpleit. Maar zonder dat?

En verder: Die man ging misschien zo te keer omdat hij het pas gekocht heeft en nu zijn territorium aan het afbakenen is, in figuurlijke zin dan. :) Waant zich grootgrondbezitter.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:56

Kendra schreef:
Vanmiddag was ik nietsvermoedend op buitenrit toen ik in het bos een loslopende hond tegenkwam. De eigenaar was in de buurt en dus vroeg ik of hij de hond even vast kon houden, leek me beter voor hond & paard. De man begon tegen me te schreeuwen, dat ik niet zo brutaal moet zijn, dat het zijn zijn eigen bos was en dat hij er niet over dacht zijn hond vast te houden. Ik ben maar rustig doorgestapt :+ . Geen brokken gelukkig.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het desbetreffende perceel bos onlangs is verkocht en inderdaad een nieuwe eigenaar heeft, dat is ongetwijfeld deze man. Wel een beetje vaag, het is geen omheind perceel en het pad loopt grotendeels over terrein van Staatsbosbeheer, maar inderdaad een stukje over zijn terrein.
Ik weet niet of hij recht van overpad moet verlenen, maar vroeg me wel af of een eigenaar inderdaad zijn hond altijd los mag laten lopen op zijn eigen terrein, ook als dat mogelijk een risico oplevert?

Nee, een eigenaar mag niet altijd op eigen terrein zijn hond los laten lopen. Dat ligt aan wat voor grond het is, welke bestemming erop zit en welke bepalingen daarin zijn opgenomen.

Nu kan het in dit geval prima zijn dat het wél mag. Dat zou je na kunnen vragen bij staatsbosbeheer, bijvoorbeeld.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:57

Geen idee waarom die man zou uit zijn plaat ging, maar het lijkt mij inderdaad dat hij zijn hond gewoon los mag hebben op zijn eigen terrein. Schade veroorzaakt door de hond zijn inderdaad voor de eigenaar, maar dat is niet anders dan als je je hond houd in huis of in een afgesloten tuin.

Ik heb zelf een stuk bos aan huis en moet daar ook regelmatig mensen weg sturen. Ik doe dat in eerste instantie wel beleef, maar je wil niet weten hoe brutaal sommige mensen zijn.... Had je bij mij het bos ingereden dan had ik je uitgelegd dat het mijn bos is waar mijn hond gewoon los mag lopen en je gevraagd om hier niet meer te komen.

edit: ik heb trouwens wel overal bordjes met verboden toegang, privé terrein artikel 461

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:00

Jessix schreef:
Geen idee waarom die man zou uit zijn plaat ging, maar het lijkt mij inderdaad dat hij zijn hond gewoon los mag hebben op zijn eigen terrein. Schade veroorzaakt door de hond zijn inderdaad voor de eigenaar, maar dat is niet anders dan als je je hond houd in huis of in een afgesloten tuin.

Ik heb zelf een stuk bos aan huis en moet daar ook regelmatig mensen weg sturen. Ik doe dat in eerste instantie wel beleef, maar je wil niet weten hoe brutaal sommige mensen zijn.... Had je bij mij het bos ingereden dan had ik je uitgelegd dat het mijn bos is waar mijn hond gewoon los mag lopen en je gevraagd om hier niet meer te komen.

Dat is leuk en aardig. Maar niet alle stukken gekocht grond zijn ook meteen privé. Dat ligt helemaal aan wat voor bestemming erop zit en wat er contractueel geregeld is.

Als ik van SBB een stuk grond koop met daarin opgenomen een recht van overpad voor wandelaars, mountainbikers e.d. dan kan ik hoog en laag springen, maar dan mogen die personen daar dus gewoon zijn.

Misschien is bordjes zetten voor jou een optie? Dat heeft een bezitter hier in de buurt ook gedaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:01

Oh, ik zie je edit nu. Jammer dat mensen zo slecht lezen :').

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:10

_San87_ schreef:
Jessix schreef:
Geen idee waarom die man zou uit zijn plaat ging, maar het lijkt mij inderdaad dat hij zijn hond gewoon los mag hebben op zijn eigen terrein. Schade veroorzaakt door de hond zijn inderdaad voor de eigenaar, maar dat is niet anders dan als je je hond houd in huis of in een afgesloten tuin.

Ik heb zelf een stuk bos aan huis en moet daar ook regelmatig mensen weg sturen. Ik doe dat in eerste instantie wel beleef, maar je wil niet weten hoe brutaal sommige mensen zijn.... Had je bij mij het bos ingereden dan had ik je uitgelegd dat het mijn bos is waar mijn hond gewoon los mag lopen en je gevraagd om hier niet meer te komen.

Dat is leuk en aardig. Maar niet alle stukken gekocht grond zijn ook meteen privé. Dat ligt helemaal aan wat voor bestemming erop zit en wat er contractueel geregeld is.

Als ik van SBB een stuk grond koop met daarin opgenomen een recht van overpad voor wandelaars, mountainbikers e.d. dan kan ik hoog en laag springen, maar dan mogen die personen daar dus gewoon zijn.

Misschien is bordjes zetten voor jou een optie? Dat heeft een bezitter hier in de buurt ook gedaan.


Dat schrijf ik ook niet. Ik heb het over mijn bos. :)

Ik ben bekend met het recht van overpad, maar meestal is dat dan ook echt een pad. (klompenpaden zijn daar inderdaad een voorbeeld van) Dat is dan vaak nog weer anders dan dat wandelaars je hele bos door gaan.

Jessix

Berichten: 16428
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 20:13

_San87_ schreef:
Oh, ik zie je edit nu. Jammer dat mensen zo slecht lezen :').

Ja, ze moeten er nu bijna zijwaarts langs bij de ingang en passeren 3 borden en nog lopen ze door. Ook klimmen er mensen over het hek heen. Heel bijzonder.... :roll: En als je daar dan wat van zegt dan krijg je nog een grote bek ook, want ze doen toch niets.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Mag een hond altijd los op privéterrein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:07

Nou ja wij weten niet hoe T’s reageerde en waarom de beste mens uit zijn plaat ging.

Verder hangt eea af van de overeengekomen eisen bij koop van de grond.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-20 21:14

Bedankt voor de reacties.
Ik was inderdaad volledig verrast, heb me gewoon netjes gedragen.
Er staan ook nergens bordjes, het bos was altijd gemeenschappelijk bezit van de 'boermarke', zeg maar een vereniging van boeren die dit samen beheerden - het was dus een beetje van ons allemaal. Ik heb begrepen dat de boermarke een deel van hun grond heeft verkocht.
Het is voor iedereen even wennen. Wel jammer hoor, hier in het dorp maken we nooit veel drukte over dit soort zaken. Wij doen en hebben veel samen met mensen uit de buurt, gaat altijd goed.

Maar dit was duidelijk niet iemand hier uit de buurt (hij zag er ook uit als een Engelse lord, in tweed, compleet met pet en dure jachtlaarzen :) ). Dus die opmerking over territoriumdrift is vast waar.
Maar als ik alles zo lees vrees ik dat het binnenkort einde verhaal is....
Ik zal nog eens navragen bij Staatsbosbeheer hoe het zit met het recht van overpad.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 21:37

Billy schreef:
Zou toch van de zotte zijn als je je hond niet los mag laten op je eigen terrein, omdat een wildvreemde zijn huisdier daar ongevraagd uitlaat


Ja dit, dan ga ik mijn honden ook even uitlaten in de tuin van de buren. :+