Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:55

Verdorie ... ben ik sinds vandaag weer in de meeleesmodus, heeft de vakantie zo tot een einde moeten komen ;( . Ik hoop dat jullie er weer goed uitkomen en nog een klein beetje thuisvakantie kunnen vieren. Voor Liesbeth zal dit net zo goed wel een domper zijn.

Ik zal je één dezer dagen weer eens bellen Mariska, was erg gezellig de vorige keer :(:) .

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 09:57



Ik heb haar toch maar weer in de modder gezet.. Is het raar als ik dit niet vertrouw? Gisteren zagen de foto's er goed uit, maar dat zegt niets over nu.. Wat denken jullie, ziet dit er uit als een spierbevangen paard?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:07

Ik heb meer ervaring met hb dan met sb, maar vorig jaar de ellendige combi van beide meegemaakt. Die was rondom hoefbevangen en werd spierbevangen door het steeds proberen te ontlasten / compenseren. Dat kantelen van een hoefbeen bij hb gebeurt volgens mij ook niet van het ene op het andere moment.

Volgens mij is het beleid hetzelfde; pijnstillers (ik gebruik altijd bute), geen gedwongen beweging. Koelen van de voeten is altijd goed.

Er schijnen momenteel wel veel paarden hoefbevangen te zijn.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 10:19

Bedankt voor je reactie! Ik heb novacam gekregen voor haar.

Ik probeer een hoefsmid te vinden die de ijzers er onder uit kan halen, just to be sure, maar nog niet gelukt. Ze heeft voor dubbellips achterijzers gekregen omdat de hoef zo gebrokkeld was en de smid bang was dat een voorijzer niet zou blijven zitten. Maar mocht ze bevangen zijn is dit denk ik wel extra pijnlijk nu?

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:27

Als ze hoefbevangen is zal het pijnlijk zijn om een been op te tillen en dus meer gewicht naar de andere te verplaatsen. Geeft ze nog wel beentjes of wil ze totaal niks optillen?

Welke smid heb je geprobeerd? Misschien kunnen wij met je meedenken want ijzer eraf halen is zo gedaan

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:35

Bij hb zetten ze er soms juist een ijzer onder om de druk van de zool te halen. Wel met zooltjes dan, voor meer demping. Mijn merrie kan niet op ijzers, haar witte lijn is zo verbreed dat elke nagel daar gelijk weer uit valt. Zij staat op plakbeslag.
Zonder ijzers kun je wel wat met piepschuim en ducttape, op YT staan daar wel instructiefilmpjes van, een Amerikaanse smid die dat eronder tapet bij een hoefbevangen pony.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 10:37

Olga89 schreef:
Als ze hoefbevangen is zal het pijnlijk zijn om een been op te tillen en dus meer gewicht naar de andere te verplaatsen. Geeft ze nog wel beentjes of wil ze totaal niks optillen?

Welke smid heb je geprobeerd? Misschien kunnen wij met je meedenken want ijzer eraf halen is zo gedaan

Zo, hoefsmid net gesproken. Hij was een beetje huiverig om de ijzers er onder uit te halen omdat de hoefwand zo gebrokkeld was. Hij is bang dat door het ijzer te verwijderen de hoefwand nog slechter wordt een ze echt op haar zool gaat lopen. We laten het nu eerst zo, maar mocht altijd bellen en langskomen als het echt slechter wordt. Fijn..

Ik zal zo eens kijken of ze voetje wil geven.

Edit: wat jij zegt Hilary zegt de hoefsmid dus ook. Tnx!

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:43

Eindelijk weer even tijd om bij te lezen en dan dit.
Heel veel sterkte en geduld bij de genezing van de paardjes.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 10:49

Mariska_28 schreef:
Olga89 schreef:
Als ze hoefbevangen is zal het pijnlijk zijn om een been op te tillen en dus meer gewicht naar de andere te verplaatsen. Geeft ze nog wel beentjes of wil ze totaal niks optillen?

Welke smid heb je geprobeerd? Misschien kunnen wij met je meedenken want ijzer eraf halen is zo gedaan

Zo, hoefsmid net gesproken. Hij was een beetje huiverig om de ijzers er onder uit te halen omdat de hoefwand zo gebrokkeld was. Hij is bang dat door het ijzer te verwijderen de hoefwand nog slechter wordt een ze echt op haar zool gaat lopen. We laten het nu eerst zo, maar mocht altijd bellen en langskomen als het echt slechter wordt. Fijn..

Ik zal zo eens kijken of ze voetje wil geven.

Edit: wat jij zegt Hilary zegt de hoefsmid dus ook. Tnx!


Fijne smid en een goed advies. Je zou hooguit elk uur eventjes rustig aan de hand 5 minuten met haar kunnen stappen zonder teveel bochtjes. Dan kan het lichaam ook alle afval stoffen afvoeren. Verder zou ik haar arm hooi geven en geen gras (maar volgens mij doe je dat ook al). HEt kan zijn dat ze licht hoef bevangen is, maar het kantelen van het hoefbeen gaat niet van de een op de andere minuut. Dus arm in het voer, voorzichtig met buut (er zijn paarden die daar op reageren met hoefbevangenheid), regelmatige rustige korte beweging en met dit soort pappen en nathouden moet dit toch wel goed komen.
Wij deden ook nog fytomed van Heel geven en dat hadden we altijd op voorraad want wij hadden paarden die gevoelig waren voor hoefbevangenheid cq spierbevangenheid. De fytomed voert eventuele afvalstoffen af en ondersteunt dat proces. Dat was vroeger fytodolor en is al een tijdje van naam veranderd.

Mariska, ik heb goede hoop dat dit helemaal goed komt hoor. Het is allemaal heel licht. Vraag je over je regendeken, is deze ook een beetje gevoerd. Want enkel regendeken dan kan ze de haren niet op zetten en dat is juist extra koud.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 10:54

Bedankt voor je reactie! Ja de deken is gevoerd, 250 grams.
Het is zo sneu haar zo te zien, ze wil wel met de andere twee meelopen maar ze kan het niet.. ;(

Edit: is novacam buut?

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:04

Mariska_28 schreef:
Bedankt voor je reactie! Ja de deken is gevoerd, 250 grams.
Het is zo sneu haar zo te zien, ze wil wel met de andere twee meelopen maar ze kan het niet.. ;(

Edit: is novacam buut?

Nope.

Vanuit pijnstilling gezien is novocam een aai over je bol; buut een knal voor je kop. Veel ingrijpender dus.
Als Novocam werkt (heeft nog meer funkties) is dat te verkiezen. Als het toch niet werkt, kun je altijd nog overstappen naar bute. Ik dacht dat er ook nog wel mogelijkheden zijn die er tussenin zitten, maar dat moet je even overleggen met je dierenarts. Daar weet ik het fijne ook niet van.

Het punt met HB is dat er heel veel gradaties zijn, waarvan de lichte versies niet zichtbaar zijn op foto's. Gekanteld hoefbeen is de laatste gradatie en betekend vaak einde paard. Het kan dus best zijn dat ze wel hoefbevangen is, maar niet heftig. In dat geval is pijnstilling, arm hooi en niet te veel bewegen een goede aanpak tot herstel.
Afgaand op het filmpje heb ik de indruk dat het op het randje is of het wel hoefbevangen is of nog een laat voorstadium.

Daar vanuit gaand heb je een goede aanpak voor dit moment, maar blijf kritisch op het verloop.
Ik snap het advies van je smid. Zou ook mijn aanpak zijn op dit moment.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 11:34

Bedankt voor je reactie!
Ik blijf jullie even spammen met filmpjes, hoop dat jullie het niet erg vinden.



Voetjes wil ze gelukkig gewoon geven, en blijft dan ook gewoon rustig op drie benen staan! Was erg fijn om te zien, bedankt voor de tip dit te testen.

ikke

Berichten: 37549
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 11:49

Hhmm, eigenlijk ziet dat er best goed uit.
Als je niet beter zou weten, zou je zeggen, joh, niks aan de hand.
Genoeg Tinkers die niet beter bewegen dan dit.

Het komt op mij over alsof je aanpak goed is en al eerste tekenen van resultaat geven.

pien_2010

Berichten: 43316
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:05

Blijf maar filmpjes spammen. Ze mag onderweg geen gras eten, dat doe je goed. Ik zou haar daar eventjes helemaal van af halen.
Je ziet dat ze wat stram oogt en het lijkt alsof ze op het zachte iets gemakkelijker loopt als op het harde, maar het is minimaal dus ik zou hier mee doorgaan om elk uur eventjes 5 minuten de beentjes laten strekken. Goed de deken die je gegeven hebt, want warmte nu, met gedoseerde rustige beweging en pijnstilling is goed. Ik zou hier paar dagen mee door gaan en ik verwacht dat het dan goed is.
Als je haar 's ochtends wat slechter vindt dan hoef je daar niet van in paniek te raken, want paarden die pijn hebben staan graag stil. Ik verwacht nl dat ze in de nacht niet gaat lopen wellicht zelfs gaat liggen en dat komt haar soepelheid niet ten goede. Maar dat is nu eenmaal niet anders.
Als je haar 's nachts ergens met vrienden in een royale ruimte kunt houden, bv binnenbak als je die hebt zou ideaal zijn met wat hooi, dan vind ik dat wel aan te bevelen. Waarschijnlijk kan dit niet, en dan is er ook geen man overboord want wij hebben het ook altijd nog goed kunnen krijgen zonder dat de paarden 's nachts binnen gingen staan.
Mariska dit komt goed. Hercule was echt vele male slechter als jouw paard.
Hoe gaat het met Katinka?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 12:24

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Beetje stram maar je ziet haar bij elke stap verbeteren. Kan ook zijn dat ze nog beter gaat lopen als het tempo iets omhoog gaat.

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:02

:D Afbeelding
Special delivery + in de brievenbus

Nope ben geen stalker _O- , moest om de hoek in Westdorp zijn

lukka63
Berichten: 1408
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:06

Ik denk ook dat dit goed komt hoor,2x een spierbevangen paard gehad maar die kon de 1e dagen bijna niet lopen maar gelukkig goed gekomen.

Misschien komende dagen hoeven eens op warmte meten(deden dat met infraroodmeter) of voelen.

Snap de bezorgdheid hoor heel akelig voor het paard.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 13:14

Lijkt mij eerder hb. Mijn paard heeft het net gehad. Naast novacam ook 3 dagen ascal 600mg moeten geven. Hielp de ascal niet, zouden we buut krijgen. Die van mij liep en stond net zo, gelukkig op tijd erbij en direct op de juiste medicatie. Kon er na 5 dagen weer mee rijden. Wel heb ik zijn ijzers eronder uit gehaald, daardoor liep hij gelijk een stuk beter. Hij heeft ook platvoeten, dus kost nu weer even werk om hem rechtop de ijzers te krijgen.

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 14:15

Olga, wat een leuke verrassing! We waren even kort weg, hier vlakbij verkoopt iemand paardenhooi en die had ook mooi arm spul voor Ciara, en bij terugkomst zagen we de zak met worteltjes. Wie? Dachten we.. Maar de hondenkoekjes verraadde het haha
En dan die lieve kaart, dank je wel, gek wijf :D.

@Daantjuh88: dank je wel, dus hb kan er wel zo uit zien.. Wou die van jou nog wel gewoon voetjes geven en op drie benen blijven staan? Ik heb haar nu weer even in de modder staan, vond haar voeten toch wat warm en kwaad kan het niet..

Zucht, wat kan een mens zich zorgen maken..

Roosje01

Berichten: 10727
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 14:19

Hopelijk knapt ze snel op altijd rot als je dieren kinders iets mankeren :knuffel:

Olga89

Berichten: 1999
Geregistreerd: 17-09-04
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 16:52

Mariska_28 schreef:
Olga, wat een leuke verrassing! We waren even kort weg, hier vlakbij verkoopt iemand paardenhooi en die had ook mooi arm spul voor Ciara, en bij terugkomst zagen we de zak met worteltjes. Wie? Dachten we.. Maar de hondenkoekjes verraadde het haha
En dan die lieve kaart, dank je wel, gek wijf :D.

@Daantjuh88: dank je wel, dus hb kan er wel zo uit zien.. Wou die van jou nog wel gewoon voetjes geven en op drie benen blijven staan? Ik heb haar nu weer even in de modder staan, vond haar voeten toch wat warm en kwaad kan het niet..

Zucht, wat kan een mens zich zorgen maken..


Geef je wat liefs, word je een gek wijf genoemd -O- >;)
Geintje natuurlijk := Ben ook wel een beetje gek

Hopelijk snel verbetering, hoe is het met katinka? nog stijf/kreupel?

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-21 17:38

Met Katinka gaat het wel aardig. Deed zelfs een heel kort drafje, nog niet rad maar al wel veel soepeler dan gisteren.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26318
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 18:31

Begrijpelijk hoor Mariska, dat je je veel zorgen maakt om de dames nu! Maar je doet het hartstikke goed met ze, je wilt gewoon dat ze snel opknappen en daar doe je echt je best voor! Jouw paarden mogen zich in de hoefjes knijpen dat ze bij jou staan!

Paulien

Berichten: 2885
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Rotterdam

Re: Huifkarvakantie 2021: Voorpret telt voor 2? Mei en Augustus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 21:33

mariska ik zie als je op harde loopt dat ze wel wat beter gaat lopen kan je niet proberen paar keer per dag 10 min op harde te lopen om spieren toch los te krijgen?

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 22:38

Paulien schreef:
mariska ik zie als je op harde loopt dat ze wel wat beter gaat lopen kan je niet proberen paar keer per dag 10 min op harde te lopen om spieren toch los te krijgen?

Met spierbevangenheid is dat niet aan te raden. Zou dat even overleggen met de behandelend arts dan.