Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik zou graag ervaringen van jullie horen als het gaat om wandelen en rijden als ruiter in de bossen van Drenthe! Ik weet dat er in de komende jaren veel kan veranderen, maar misschien geeft het mij iets van richting, aangezien ik van plan ben om ergens in de komende 5 jaar te gaan verhuizen naar deze mooie provincie. Ik heb altijd al van Drenthe gehouden, ging er jaarlijks op vakantie, maar het is nu alweer een tijdje geleden en zeker met paard. Uiteraard ga ik zelf ook ter plekke kijken, maar ik neem graag jullie ervaringen mee!

Ik richt mij tot nu toe vooral op de omgeving Aalden, Gees, Wezup, 't Haantje, Witteveen, Noord Sleen, Odoorn, Exloo, Schoonoord, Eesergroen, Ees, Eeserveen, de kiel, Schoonloo, Elp, Grolloo, Borger, Buinen, Amen en Hooghalen.

Zelf vind ik een variatie van brede zandpaden en smalle slingerpaadjes het leukst. Een bos waar je verschillende routes kunt rijden, uren weg kan zijn, maar ook een leuk klein rondje kan rijden (of lopen :D). Misschien ook dat je van het ene bos makkelijk naar een ander stuk bos kunt komen.

Het zou fijn zijn dat het geen populaire plek voor motorcrossers is en mensen (in zijn algemeenheid) geen hekel hebben aan ruiters (en daardoor wat sneller rekening met je houden, hond aanlijnen e.d.). Ik weet dat er altijd uitzonderingen zijn, maar in de omgeving waar ik sta merk ik dat de tolerantie afneemt en daarmee ook het aantal ruiterpaden. Dit staat overigens los van het gedrag van de ruiters, er is hier sprake van veel nieuwbouw, daardoor veel meer mensen, veel minder ruimte voor ruiters en meer gevaarlijke situaties.

Dus ik ben erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn! En mocht je nog een goede pensionstal in deze omgeving weten, dan hoor ik het ook graag. Kijk ik daarna wel naar een huisje ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 10:35 



 
Profiel   

Hier bij Ees vind ik het fijn dat je overal mag rijden (behalve op de wandelpaden, logisch). Er is een ruiterpad dat lekker door het bos slingert, maar je mag dus ook de brede zandpaden pakken. Volgens mij is het bij Dwingeloo en het Drenths-frieze woud strenger qua alleen op de ruiterpaden.

Het bos rond kamp Westerbork is volgens mij wel weer 'vrij rijden', en vanaf schoonloo kun je daar rijden of de bossen in die tussen schoonloo en schoonoord liggen (en nog verder zuidelijk tot sleen aan toe volgens mij). In Schoonloo zit ook een manege, en vanaf daar kun je dus echt heel veel kilometers rijden in volgens mij vrij rustig bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 10:49 



 
Profiel   

Inderdaad de bossen bij Ees zijn prachtig! (vooral als de hei in bloei staat)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 10:51 



 
Profiel   

Dank voor jouw reactie Mariska_28! Dat klinkt goed! De manege Rijmaaran is gestopt toch? Of is die overgenomen? Ik krijg nu al zin om er heen te gaan haha :o

@ veerxsjimm; Ik wist helemaal niet dat het bos bij Ees zo mooi is! Grappig dat de eerste 2 reacties dit gelijk aangeven, ik ga daar eens heen om te wandelen, ben erg benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 10:53 



 
Profiel   

In Schoonloo zit manege knollegruun. Rijmaaraan is inderdaad gestopt, daar zit nu iets van een camping.

Edit: ik weet niet of je mijn huifkar vakantie topics kent, wij rijden elk jaar in de omgeving waar jij naar kijkt. [BRT] Huifkarvakantie Drenthe 2020: 14-23 Augustus, geniet je mee?
Dit is die van vorig jaar, met links erin naar die van de jaren ervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 10:55 



 
Profiel   

Gasselte zelf niets?

Ik volg daarnaast mee, omdat ik zelf ook op zoek ben, liefst met lange galop paden ivm training.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:03 



 
Profiel   

Jeetje... Nooit geweten dat deze manege bestond. Wat hebben ze ook veel paarden! Heb jij toevallig ook ervaring met deze manege? Ik ben namelijk ook op zoek naar een geschikte pensionstalling :)
Ik ga jouw topic en linkjes doornemen! Dank je!

@ Maralyn; Gasselte lijkt ook mooi inderdaad! Ik weet alleen niet hoeveel bos beschikbaar is? Ivm het Boomkroonpad en DX Adventurepark?

Leuk dat je volgt! Ook op zoek naar pensionstalling? Of paard aan huis?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:06 



 
Profiel   

Wij hebben er alleen een paar keer met de huifkar overnacht. Wel gemoedelijke sfeer, veel land en direct aan de bossen. Maar weet dus niet hoe ze als pensionstal zijn.

Bossen bij Gasselte zijn volgens mij wel drukker door de zwemplas, het boomkroonpad en de vele wandelroutes. En volgens mij niet vrij rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:13 



 

Knollegruun ging ik heel lang geleden op ponykamp. Daar begon de ellende _O- Het zijn andere eigenaren nu, dus geen idee hoe het er is qua pension. Weet dat ze toen veel land hadden, direct bij de manege en iets verderop. Omgeving is iig erg mooi om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:24 



 
Profiel   

AdemoJoey schreef
Jeetje... Nooit geweten dat deze manege bestond. Wat hebben ze ook veel paarden! Heb jij toevallig ook ervaring met deze manege? Ik ben namelijk ook op zoek naar een geschikte pensionstalling :)
Ik ga jouw topic en linkjes doornemen! Dank je!

@ Maralyn; Gasselte lijkt ook mooi inderdaad! Ik weet alleen niet hoeveel bos beschikbaar is? Ivm het Boomkroonpad en DX Adventurepark?

Leuk dat je volgt! Ook op zoek naar pensionstalling? Of paard aan huis?


Qua stalling zit ik perfect op m'n plekje in Wildervank. Maar sinds ik een trailer heb, wil ik natuurlijk ook op pad.

Gieten/Gasselte/ Annen/ Grolloo zijn voor mij goed dicht bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:25 



 
Profiel   

Wij zitten vlakbij het bos van Hooghalen met onze pensionstal.
We hebben eerst een kleiner bosje (Heuvingerzand) met een aantal smallere hoofdpaden en slingerpaadjes tussendoor (ook heuvelpaadjes :D )
Van daaruit kun je doorsteken naar boswachterij Hooghalen waar je meer de grote brede zandpaden hebt, vanuit dit bos kun je weer doorsteken naar Grolloo en Schoonloo.
Heel fijn rijden vind ik zelf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:26 



 
Profiel   

AdemoJoey schreef
Jeetje... Nooit geweten dat deze manege bestond. Wat hebben ze ook veel paarden! Heb jij toevallig ook ervaring met deze manege? Ik ben namelijk ook op zoek naar een geschikte pensionstalling :)
Ik ga jouw topic en linkjes doornemen! Dank je!

@ Maralyn; Gasselte lijkt ook mooi inderdaad! Ik weet alleen niet hoeveel bos beschikbaar is? Ivm het Boomkroonpad en DX Adventurepark?

Leuk dat je volgt! Ook op zoek naar pensionstalling? Of paard aan huis?


Voor fijne pensionstalling zou ik zeker eens gaan kijken bij stal Beekdal in Borger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:51 



 
Profiel   

Als je wilt kun je vanuit het Slenerzand naar boswachterij Schoonloo, vanuit daar weer door naar boswachterij Grolloo en vanuit daar naar boswachterij Hooghalen. Je kunt er uren rijden. In Schoonloo is het vrij rijden maar er zijn ook ruiterpaden. In ieder genoemd bos zijn stukken losloopgebied voor honden ( maar niet super veel ). De meeste mensen, maar er zijn uiteraard uitzonderingen, zijn gewend paarden tegen te komen in het bos. Je merkt nu tijdens de lockdown dat het in alle bossen druk(ker) is met wandelaars. Ik was gisteren een rondje met een stalgenootje en onderweg naar het bos zagen we veel wandelaars die het Pieterpad lopen, maar die route kun je vermijden natuurlijk. Ik ben zowel wandelaar met honden en ruiter dus ken de bossen redelijk goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 11:55 



 
Profiel   

Drenthe heeft ontzettend veel mooie plekjes. Ik sta zelf met mijn paarden net buiten Assen in een klein dorpje. 2 minuten vanaf stal rij je zo de hei op , met heel veel uitrij mogelijkheden naar het bos ( je zou zelfs door kunnen rijden naar Gieten). Alles is met elkaar verbonden en de opties zijn eindeloos. Dit gaat om de omgeving Balloërveld. Ik sta in ieder geval op een hele fijne , kleinschalige pensionstalling heb het daar erg naar mijn zin :j Ik ben nog niet echt verder geweest dat de hei , omdat mijn merrie alleen buiten nog wat kan stappen. Met mijn jonge paard wil ik straks de bossen wel meer gaan verkennen.

Omgeving Gieten vindt ik ook mooi , maar hoe het daar zit met ruiterpaarden weet ik niet zo heel goed. Ik kom er vooral om te mountainbiken momenteel. Het is daar met name druk om de twee plassen bij Gasselte , dat is nogal sinds vorig jaar een mega toeristische trekpleister geworden. Ik heb het vorig jaar ook ontdekt maar het is er eigenlijk een beetje te druk. Zodra je daar wat km's vanaf bent is het echt een stuk rustiger. Als ik op een doordeweekse dag ga fietsen kom ik na de plassen nog amper iemand tegen onderweg. Je moet er wel rekening mee houden dat plekken vaak gedeeld worden door wandelaars , fietsers en ruiters. Omgeving Sleeen vindt ik ook prachtig! En echt een stuk rustiger dan omgeving Gieten/Gasselte terwijl het net zo mooi is. Ook een groot bos aanwezig met veel mogelijkheden. Ook zijn er wel wandelaars en mountainbikers te vinden maar in veel mindere mate dan bij Gieten / Gasselte. Veel meer rust in ieder geval.

Hou er wel rekening mee het is door de lockdown momenteel overal heel druk en mensen krijgen toch wel een kort lontje. Bij mijn paarden staat de parkeerplaats elke dag vol ( helemaal in het weekend). Ik merk dat ik zelf ook sneller gefrustreerd ben wat dat betreft. Maar goed ik weet het is tijdelijk , straks als er weer meer open is zal het hier weer rustige worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 12:12 



 
Profiel   

Gisteren in sleenerzand geweest maar daar zijn e nu volop aan het werk. Er lag zelfs rijplaten in het bos. Veel Pasen stuk gereden en alle ruiterpaden die er vroeger lagen zijn nu voor mountainbikers. Nog steeds een mooi bos en de Pasen waar je wel op kan zijn lekker breed maar de mooiste stukken van het bos mag/kan je nu niet komen

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 12:31 



 
Profiel   

Gasselte heeft veel bos waar je mag rijden, als je google't vind je wel allerlei routes.
Ees heeft ook ruiterpaden en op de verharde paden/zandpaden die niet deel uitmaken van een route mag je ook rijden. Zo ga ik altijd naar de ruiterroute toe namelijk :)
Misschien heb je hier ook nog iets aan!

https://www.routeyou.com/nl-nl/route/se ... uiterroute
Even inzoomen op het goede gebied en overal in Drente zijn routes *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 12:56 



 
Profiel   

Ik ben fan van de bossen van Borger /buinen/exloo zelf voornamelijk veel gereden vanuit les chevaux. Ik durf verder geen pension stallen te noemen maar er zijn zat stallen in de buurt daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 13:02 



 
Profiel   

De omgeving Vries en Peest kan je ook heerlijk rijden, veel bos en heide en lekker rustig. Er zijn ook super veel gewoon lekker lange brede paden om een beetje te crossen door de velden, maar ook de wat kleinere slingerpaadjes door de bossen. Motorrijders en motorcrossers ben ik er nog nooit tegengekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-21 13:12 



 
Profiel   

Gieten/Gasselte is prachtig, maar de ruiterpaden zijn er echt BAGGER de laatste jaren.
Slecht onderhouden, veel boomwortels en heel veel laaghangende takken. Vrij rijden mag er officieel niet, maar het wordt wel gedoogd. Zeker sinds de gecombineerde mountainbike/ruiterroute nu alleen nog maar toegankelijk is voor mountainbikers.

Inderdaad de laatste tijd ook gruwelijk drukker geworden door alle (corona) toerisme rond het blauwe gat, hof van Saksen en DX adventurepark...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 16:36 



 
Profiel   

Sorry voor de late reactie! Echt zo fijn dat jullie allemaal reageren!

@ Mariska_28; manege de Knollegruun klinkt wel aantrekkelijk zo zeg.. Het kriebelt enorm! Ik heb ze begin van de week al even een berichtje gestuurd om te vragen of ik eens vrijblijvend mag komen kijken, ik ben benieuwd! En Gasselte geeft inderdaad de indruk een druk bezet bos te zijn :)

@ Idinn; dat klinkt goed!! Nieuwe eigenaren kunnen veel doen inderdaad, dus dat is even afwachten nog, maar de accomatie/omgeving heeft wel enorm veel pluspunten zo te lezen!

@ Maralyn; hartstikke leuk! Ik geloof dat Schoonloo goed uit de bus komt ;) Mocht je daar eens gaan rijden, dan ben ik benieuwd naar jouw ervaring. Zou je die dan willen delen?

@ sunny16; jij hebt inderdaad een mooie locatie aan Hooghalen zeg!! Je hebt enorm veel bos en uitrijdmogelijkheden. Ik heb het even bekeken op de kaart :D Wat super zeg! Hoe heet de pensionstalling waar je staat als ik vragen mag? En inderdaad; heuvelpaadjes <3 <3

@ veerxsjimm; ah super!! Dank voor de tip! Ik ga de stal zo gelijk even opzoeken en hij komt op mijn lijstje! Mijn lijstje bestaat (voor nu) uit de volgende stallen;
- Manege HRC de Knollegruun in Schoonloo;
- Stal Beekdal in Borger,
- stal de Onthaasting in Zwiggelte;
- Stal Puttershoek in Wezuperbrug;
- Stal Puur Paard in Wezuperbrug;
- Stal Vredenheim in Grolloo.

Nogmaals; ervaringen zijn welkom! Aanvullingen zeer zeker ook!

@har166; hartstikke bedankt voor jouw ervaring! Ik lees dat @ Belle_boef aangeeft dat het Sleenerzand helaas minder mogelijkheden meer heeft voor ruiters, dat is jammer! Maar het is, vanuit jullie beide, goede informatie! Ik neem dit zeker mee!

@ Zebrastreep; ik heb heel veel aan jouw ervaring, dank je wel!! En het delen vind ik niet erg hoor, het bos is voor ons allemaal! Helaas is er alleen bij ons geen sprake meer van delen.. we zijn als ruiters zo goed als bijna nergens meer welkom. Ik vind het eigenlijk juist wel prettig om te delen :) Op loslopende honden na :7

@ Belle_boef; dank voor de info! Hier heb ik veel aan en dit neem ik zeker mee in mijn overwegingen, dank je wel!

@ lies_sparkle; dank voor jouw ervaring, superfijn om te lezen!! En die link.. serieus? Gat in de markt! Ik ga op onderzoek uit :D

@ Indi_Vito; dank voor jouw bericht! Les Chevaux in Buinen heb ik via Internet bekeken, maar lijkt alleen vakanties en lessen aan te bieden en geen pensionstalling (meer)? Ze lijken goed bekend te staan, zijn genomineerd voor hippische ondernemer 2020 :)

@ Eva_de_Beer; dank voor jouw reactie! Je bedoeld dan denk ik het bos bij Norg? Via Google zijn er vele kleine paadjes te zien, heerlijk! En mooi dat de afwisseling er is met brede paden!

@ Sok, ik denk dat ik Gieten/Gasselte inderdaad maar laat voor wat het is. Zonde dat dit het geval is! Ik hoop dat er wat zuiniger omgegaan wordt met het bos bij bijv. oa Westerbork-Grolloo, Schoonloo-Schoonoord en Borger-Odoorn <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 09:46 



 
Profiel   

Mijn merrie komt van de Horperhoeve vandaan, gelegen in Schoonoord (ook pensionstalling). Ben er nog regelmatig te vinden, je rijdt de poort achter uit zo het bos in & kan in het bos direct erachter al úren rijden; maar je kan ook de weg oversteken en vanuit daar echt flinke dagtochten rijden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 09:52 



 
Profiel   

Ik woon in jouw omgeving en wij pakken vaak de trailer naar Gieten/Gasselte (oneindig kilometers aan prachtig bos). Totaal geen last van slechte paden of drukte dus die begrijp ik niet helemaal.
Verder is het ook heerlijk rijden op het balloerveld, in Anloo en idd Schoonloo. Gaan wij binnenkort ook heen, manege Knollengruun :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 09:55 



 
Profiel   

@ Imke95; allemachtig wat een mooie locatie heeft de Horperhoeve! Ik wist oprecht niet van het bestaan af! Zou je iets meer kunnen vertellen over deze locatie? Qua zorg voor de paarden, de sfeer e.d.? Mag ook via PB hoor!

Mochten er nog meer 'verborgen' parels/pensionstallingen in deze omgeving ( Westerbork-Grolloo, Schoonloo-Schoonoord en Borger-Odoorn) zijn, dan hoor ik het graag van jullie!

@ Majabeestje; ah, dat is dan weer een hele andere ervaring inderdaad! Ik ben nu wel benieuwd waar je vandaan komt haha We kennen elkaar toevallig niet? Ik heb helaas zelf geen mogelijkheden om met mijn paard met de trailer op pad te gaan, dus vandaar echt op zoek naar een omgeving waar we beide 'thuis' zijn :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 10:24 



 
Profiel   

Ik woon sinds oktober in Norg. Ik vind het dorp erg leuk en het is omringt met bossen waar je kunt rijden/mennen. En zoals eerder al gezegd is een hoop met elkaar verbonden.

Helaas staat mijn paard in Haulerwijk en is voor het mooie het bos net even te ver weg. Maar de stal ligt wel aan een zandpad en in principe hoef ik niet meer over de weg wil ik een rondje bos doen. Ik zou ook zo naar huis kunnen rijden met het paard.

Kwa pensionstallen vind ik het hier wel wat tegen vallen maar ik heb ook een paard die niet meer op het gras kan. Er zijn plekken genoeg dus als dat geen probleem was geweest had ik misschien wel particulier gestaan of op een stal waar hij gewoon op de wei kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 10:33 



 

Ik zie het niet op je lijstje staan, maar Wateren en Zorgvlied zijn ook erg mooie plekkern om te rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 10:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 82 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen