Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:03

@ Cowgirl; dank voor jouw reactie! Gelukkig staat je paardje alsnog goed en kun je alsnog mooi rijden! Norg is inderdaad erg mooi! Ik houd het wel in gedachten :)

@ Mindim; nee klopt! Ik ben wel bekend met Wateren inderdaad. Vele vakanties gehad met mijn ouders en ook wel met de paarden, heerlijk en geweldig!! Uiteraard met de paarden naar de Alberthoeve :D Zorgvlied is ook zeker erg mooi! Van wat ik mij van Wateren herinner ligt het redelijk ver van voorzieningen af (en betaalbare woningen), dus vandaar dat ik het nog niet genoemd had, maar het komt toch wel op mijn lijstje, dank!

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:21

Hee TS wij hebben inderdaad geen pensionstalling. Nooit aangeboden ook. In onze omgeving zit wel Beekdal in Borger. Mooie stalling en ook goede uitrijmogelijkheden.

PS ik ben van Les Chevaux

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 11:26

@ Rink; dank voor jouw reactie! Dan kan het kloppen dat ik het niet kon vinden, wel alert van je hoor! En attent :D Dank voor de tip over stal Beekdal in Borger, heb je ook ervaringen met hen? Zijn ze goed voor de paarden, zijn ze wat relaxed en is er wat een goede sfeer?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:06

Hey leuk, mijn omgeving. Borger/Gasselte.
Ik ben het niet eens met Sok. Al moet ik toegeven dat ik nooit zo let op ruiterpaden. Ik rij gewoon en hou rekening met anderen.

Ben nog in opbouw na de winter qua conditie, maar we kunnen hier echt eindeloos rijden.
Dit is dus nog maar een klein rondje van 10km met heerlijk brede paden en kleine heuvelachtige paden en geen ATB.


Afbeelding

Voor wat betreft het onderhoud: de atb routes zijn super net onderhouden omdat ze dat zelf doen. Ruiters zijn niet te motiveren om ruiterroutes te onderhouden. Dat is een probleem waar SBB ook tegenaan loopt (en ja, dat SBB dat niet zelf doet, daar vind ik ook heus wat van, maar ruiters maken gebruik van de paden, waarom niet iets terugdoen in plaats van mopperen op laaghangende takken??)

Bossen van Papenvoort en Schoonloo ook dikke prima! Hooghalen zou ik minder snel heengaan vanwege de bereikbaarheid van heel veel bos.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:14

AdemoJoey schreef:
@ Cowgirl; dank voor jouw reactie! Gelukkig staat je paardje alsnog goed en kun je alsnog mooi rijden! Norg is inderdaad erg mooi! Ik houd het wel in gedachten :)

@ Mindim; nee klopt! Ik ben wel bekend met Wateren inderdaad. Vele vakanties gehad met mijn ouders en ook wel met de paarden, heerlijk en geweldig!! Uiteraard met de paarden naar de Alberthoeve :D Zorgvlied is ook zeker erg mooi! Van wat ik mij van Wateren herinner ligt het redelijk ver van voorzieningen af (en betaalbare woningen), dus vandaar dat ik het nog niet genoemd had, maar het komt toch wel op mijn lijstje, dank!

Vanuit Wateren/Zorgvlied idd altijd een auto nodig om boodschappen te doen.
Maar je kan er wel super rijden

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:22

@TS jazeker Valesca is ook een jonge meid die met veel plezier en liefde voor haar eigen dieren en die van hun gasten zorgt. Ik hoor goede verhalen in ieder geval.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 12:24

Vroeger heeeeel veel op Rijmaaran geweest. Ken het bos (totdat je oversteekplaatsen tegenkomt dan) ook volledig uit mijn hoofd :+ Ik vond het daar altijd geweldig rijden!

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 13:34

iirrssjjee schreef:
Vroeger heeeeel veel op Rijmaaran geweest. Ken het bos (totdat je oversteekplaatsen tegenkomt dan) ook volledig uit mijn hoofd :+ Ik vond het daar altijd geweldig rijden!


Enige herkenbare zijn nog de pijlen op de bomen. Voor de rest ziet het bos er radicaal anders uit. Flink onderhoud waardoor complete stukken zijn veranderd. De heide staat een hek voor en de ruiterpaden zijn opgeslokt of veranderd in ATB route

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-21 13:55

Ow.. Niet alleen het Sleenerzand dus, maar ook achter het vroegere Rijmaaran..? Jeetje |(

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:15

belle_boef schreef:
iirrssjjee schreef:
Vroeger heeeeel veel op Rijmaaran geweest. Ken het bos (totdat je oversteekplaatsen tegenkomt dan) ook volledig uit mijn hoofd :+ Ik vond het daar altijd geweldig rijden!


Enige herkenbare zijn nog de pijlen op de bomen. Voor de rest ziet het bos er radicaal anders uit. Flink onderhoud waardoor complete stukken zijn veranderd. De heide staat een hek voor en de ruiterpaden zijn opgeslokt of veranderd in ATB route


Wat jammer! Jaar na jaar kwam ik er. Uuuuuuren heb ik me er vermaakt! Het was geweldig! Helaas sinds mijn 15e niet meer geweest (1x nadat ik wist dat ze dicht gingen om afscheid te nemen van mn lieverdjes).

Merexa

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 14:57

Zelf ga ik altijd naar het Mensingebos en parkeer dan bij kinderboerderij Roden. Je kunt er zo even een paar uur zoet zijn. Er is ook een heide waar je langs kunt rijden en een vijver waar je met paard in kan, al zijn daar vaak ook mensen met honden. Echter zijn er ook veel ruiterpaden en heb hier nog nooit narigheid ervaren.
Afbeelding
Afbeelding

sunny16

Berichten: 271
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 18:17

Mijn stalling staat al in je lijstje zie ik :D Stal de Onthaasting
Het fijne aan 'ons' bos is dat je dus overal mag komen, er zijn voor zover ik weet geen ATB routes dus zie ik zelden iemand op de fiets hier :))

HopeDreamer

Berichten: 971
Geregistreerd: 17-03-15

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:44

Ik volg ook even mee. Wij staan in de omgeving Drouwen, dus mocht ooit iemand het leuk vinden om een buitenrit te maken. Het is hier erg mooi :)

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 00:58

Dwingelerveld :j
Meerdere goede parkeerplaatsen, prachtige routes, deels net vernieuwd en goede wegbewijzering

Anoniem

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 01:29

Nu zie ik Drenthe vrij weinig met licht. Maar ik vind Dwingeloo echt een mooi stukje (dwingelerveld/lhee) heide en bos.

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 02:16

Manege Gasselte heeft ook georganiseerde buitenritten, dat willen wij misschien nog een keer doen van stal. Dan kunnen de mensen die geen geschikt buitenritpaard hebben mee op een paard van hun als ze dat willen :j Dwingelderveld lijkt mij ook gaaf, ik heb gezien dat daar mooie routes zijn! Dus ik hoop dat ik daar ook mensen van stal mee naartoe krijg, alleen lijkt me dan weer niet zo leuk. Ik ga in de buurt van stal graag een keer alleen een uurtje weg, maar echt ergens naartoe lijkt me toch leuker met in ieder geval één ander persoon erbij :)

belle_boef

Berichten: 10747
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 07:05

HopeDreamer schreef:
Ik volg ook even mee. Wij staan in de omgeving Drouwen, dus mocht ooit iemand het leuk vinden om een buitenrit te maken. Het is hier erg mooi :)


Ga ik onthouden.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 08:26

Excuses, ik zie nu dat ik een aantal reacties gemist heb!

@ Olympia96; wisselende berichten over het bos van Gasselte dus! Fijn om te horen dat je er alsnog fijn kunt rijden! En ja, het onderhoud.. Als ik zie hoe het hier gaat is het misschien wel een idee om "onszelf" beter op de kaart te zetten; wat zijn bijv. de wensen van ruiters, wat is daar voor nodig, wat doen we zelf. Is er geen ruitervereniging die zich hier over wil ontfermen misschien? Het is namelijk echt doodzonde als alles zometeen ATB en ontoegankelijk voor ruiters is. En ik kan me wel goed voorstellen dat het voor het SBB wel aantrekkelijk is als de gebruikers er naast de lusten ook wat lasten voor dragen.

Voor Hooghalen heb ik even op Google Maps gekeken, maar krijg niet helemaal duidelijk waarom veel bos daar niet bereikbaar is. Zou je daar nog iets over willen vertellen?

@ kiki1976; klopt! Het is daar prachtig!!

@ Rink; dat klinkt heel erg goed... Zij staan hoog op mijn lijstje :D Dank!

@ iirrssjjee en Belle_Boef; ik dacht dat Rijmaaran iets onder Schoonloo lag, maar het ligt nog een stuk verder daaronder. Zelfs nog best een stuk onder Schoonoord. Dus inderdaad het Sleenerzand. In die zin 'gelukkig', want ik dacht eerder dus dat er 2 grote bossen waren waar ruiterpaden opgeslokt waren door ATBroutes :)

@ Merexa; dank voor jouw reactie! Wat een heerlijke foto's ook! Ik kende dit bos nog niet!

@ sunny16; zeker! Wat leuk dat je daar staat! Zou je mij evt wat meer willen/kunnen vertellen over jouw ervaring bij stal de Onthaasting? Mag natuurlijk ook via PB hoor! Ik ben dan vooral geintresseerd in de kwaliteit van zorg voor de paarden, flexibiliteit, faciliteiten en sfeer :)

@ HopeDreamer; wat leuk! Leuk ook dat Belle_Boef al op je gereageerd heeft :)

@ cp112; dank je wel!! Ook veel mogelijkheden te paard dus?

@ Marije_1997; Dank voor jouw reactie!! Over Dwingelderveld zijn meer mensen enthousiast, super!

@ Texas02; dat is voor mij zelf ook wel goed om te onthouden. Misschien kan ik op die manier het bos ook een beetje verkennen. Ik gok dat dit bij HRC Knollegruun ook wel kan. Voorlopig kan ik mijn paard helaas toch niet rijden, dus wie weet een goede tussenoplossing :j

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 08:49

Voor zover ik nu informatie heb merk ik dat ik enorm naar deze bossen trek;

Afbeelding

Met natuurlijk uitwijkmogelijkheden naar de bossen daaromheen <3

Heeft één van jullie toevallig ook ervaring met Alles Puur Paard in Wezuperbrug? Of met Stal Vredenheim in Grolloo? Ervaringen met andere stallen in deze omgeving zijn natuurlijk ook welkom!

Ennnn weten jullie ook of er starterswoningen zijn in Schoonoord, Schoonloo, Borger of Grolloo en die dan ook in een prettige wijk/buurt liggen? Ik besef dat de woningmarkt op dit moment een gekkenhuis is hoor, maar ik vind het fijn om mij alvast een beetje te oriënteren :o

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 08:56

Er zijn praktisch geen starterswoningen in Grolloo/Schoonloo, je zult het meeste kans maken in Borger. Daar beginnen de prijzen nu rond 160.000. Gekke markt natuurlijk. Qua stalling ligt het eraan wat je zoekt aan faciliteiten, de stallen die je nu noemt hebben sowieso een wachtlijst/zijn vol. Ik zou gewoon een dagje rondtoeren en stallen bezoeken ( op afspraak) en kijken wat je aanspreekt. De kosten liggen zo tussen de 150 voor half pension en 300 volpension in deze regio.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 09:42

Hier een aantal keer in dwingelderveld gereden daar word de route mooi duidelijk aangegeven.
Rij ook geregeld bij het slenerzand en gaan volgend weekend eens via schooloo rijden.

Kwa huizen kan ik niet helpen ben niet heel bekend daar.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 09:45

@ har166; dank voor jouw info! Ik ga zeker op afspraak een rondje langs de stallen maken en ook door de omgeving ☺️ Zijn er ook buurten in Borger die onveiliger/onrustiger zijn waardoor je daar beter niet kunt gaan wonen? En wat is jouw ervaring met Schoonoord?

@ Evelienn28; dank voor jouw reactie! En veel plezier volgend weekend!

har166

Berichten: 2040
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:08

In zowel Borger als Schoonoord heb je nieuwbouw en oudere woningen. Er zijn geen onveilige of nare buurten, er zijn natuurlijk wel straatjes met goedkopere ( huur ) woningen en daar vind je andere mensen dan in de luxe vrijstaande woningen, dat is niet anders dan in andere dorpen. Maar je kunt gewoon 's avonds met een gerust hart de hond uitlaten. Borger is groter, toeristischer en iets centraler gelegen maar ook daarvoor geldt gewoon lekker gaan kijken wat bij je past.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: Welk bos in Drenthe het mooist/meest paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 10:11

Dank je wel Har166! Ik heb er echt zin in om daar aankomende week even rond te touren :D :D

Adrija

Berichten: 1897
Geregistreerd: 28-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 10:42

AdemoJoey schreef:
Excuses, ik zie nu dat ik een aantal reacties gemist heb!

@ Olympia96; wisselende berichten over het bos van Gasselte dus! Fijn om te horen dat je er alsnog fijn kunt rijden! En ja, het onderhoud.. Als ik zie hoe het hier gaat is het misschien wel een idee om "onszelf" beter op de kaart te zetten; wat zijn bijv. de wensen van ruiters, wat is daar voor nodig, wat doen we zelf. Is er geen ruitervereniging die zich hier over wil ontfermen misschien? Het is namelijk echt doodzonde als alles zometeen ATB en ontoegankelijk voor ruiters is. En ik kan me wel goed voorstellen dat het voor het SBB wel aantrekkelijk is als de gebruikers er naast de lusten ook wat lasten voor dragen.

:j


Als je een gebruikersgroep wilt vormen om routes te onderhouden of je wilt aanmelden voor een gebruikersgroep kan je je melden bij de stichting Paardenroutes Drenthe. Zij hebben de contacten met de terreinbeheerders zoals Staatsbosbeheer. https://paardenprovincie.nl/contact/
Er zijn al verschillende gebruikersgroepen, o.a. voor het Dwingelderveld en Bargerveen. Alleen ligt het wat stil door Corona. Hopelijk is er binnenkort weer meer mogelijk.