Paard is sloom op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:09

Hoi,

Ik ga met mijn verzorgpaard vaak op buitenrit, ongeveer 2 keer in de week. Dat doe ik al sinds december en ik ga ook alleen. Hij is mak en schrikt niet. Maar ze wordt heel sloom. Op het begin had ze een aardig tempo erin zitten en als ze met andere paarden is loopt ze ook door. Maar als ik alleen ben is ze sloom. En wil ze niet echt lopen. Iemand tips hoe ik dat kan oplossen? Zodat ze wel weer doorloopt? Ik rijd overigens niet in de bak met haar want daar vind zij niks aan, en ik vind haar zelf niet fijn om in de bak te rijden dus ga ik liever naar buiten.

Overigens liggen bij mijn verzorgpaarden wel sporen. Zou het helpen dat ik sporen ga gebruiken?
Laatst bijgewerkt door Lizderksen op 22-04-21 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kairos
Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:10

Iets verandert aan het voer? Doet ze ook anders aan de hand? Hoe vaak wordt ze gereden?

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:12

Kairos schreef:
Iets verandert aan het voer? Doet ze ook anders aan de hand? Hoe vaak wordt ze gereden?


Nee ze krijgt hooi, en staat sinds kort ook weer op de wei met gras, ze krijgt als ze savonds terug de stal in gaat ook brokken en wortels. Aan de hand loopt ze rustig en loopt ze op mijn tempo mee. Ongeveer 2x in de week word ze gereden, Want ik ben de enige die erop gaat.

Kairos
Berichten: 2712
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:16

Ik zou geen sporen gebruiken, die zijn voor het verfijnen van de hulpen en niet voor het actief rijden van je paard.

Wat voor brok wordt er gevoerd? Hoe oud is ze?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:17

Is dat alleen op de heenweg of ook op de terugweg?
Mijn haflinger loopt bijvoorbeeld op de heenweg niet zo door. Hij loopt wel, maar niet zo vlot. Terwijl de terugweg meer dan dubbel tempo gaat. Mijn conclusie: hij is liever thuis bij zijn maatjes in de kudde :D
En in een groep loopt hij dus ook een stuk vlotter.
Hij vindt het rijden in de bossen heerlijk hoor! Maar is ook graag thuis.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:26

Kairos schreef:
Ik zou geen sporen gebruiken, die zijn voor het verfijnen van de hulpen en niet voor het actief rijden van je paard.

Wat voor brok wordt er gevoerd? Hoe oud is ze?


Ik weet het brok niet, ik ga er vanmiddag heen dus dan kan ik even kijken. Maar ik denk dat ik niet veel aan het brok kan veranderen ivm dat het mijn verzorgpaard is

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 12:26

Daihyo schreef:
Is dat alleen op de heenweg of ook op de terugweg?
Mijn haflinger loopt bijvoorbeeld op de heenweg niet zo door. Hij loopt wel, maar niet zo vlot. Terwijl de terugweg meer dan dubbel tempo gaat. Mijn conclusie: hij is liever thuis bij zijn maatjes in de kudde :D
En in een groep loopt hij dus ook een stuk vlotter.
Hij vindt het rijden in de bossen heerlijk hoor! Maar is ook graag thuis.


Heen en terugweg dat maakt niet veel verschil uit.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:32

De mijne loopt als ze wat onzeker is ook langzamer, ze loopt dan op de rem. En dat is nu eenmaal eerder alleen dan met back up. Mijne kan dan ook wel een stuk treuzelen, mij maakt het niet zoveel uit. Onze regel is, je loopt de gang die ik wil maar het tempo mag je ( tot zekere hoogte ) zelf bepalen.
Zolang ze alert is op mijn hulpen en als ik iets vraag dat keurig uitvoert mag ze ook zelf meer inspraak. Werkt voor ons prima.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 14:27

Lenexa schreef:
De mijne loopt als ze wat onzeker is ook langzamer, ze loopt dan op de rem. En dat is nu eenmaal eerder alleen dan met back up. Mijne kan dan ook wel een stuk treuzelen, mij maakt het niet zoveel uit. Onze regel is, je loopt de gang die ik wil maar het tempo mag je ( tot zekere hoogte ) zelf bepalen.
Zolang ze alert is op mijn hulpen en als ik iets vraag dat keurig uitvoert mag ze ook zelf meer inspraak. Werkt voor ons prima.


Ik denk niet dat ze onzeker is aangezien ze op het begin niet sloom was toen we alleen naar buiten gingen. En ze treuzelt ook niet.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 14:31

Raakt ze uitgekeken op de route die je rijdt? Rij je altijd hetzelfde rondje of kun je ook variëren?

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:18

Mijn pony doorloopt verschillende fases. Een eerste keer zijn dingen echt eng en loopt ze er gehaast langs, een tweede keer gaat ze meer nadenken maar is het nog wel spannend. Dan gaat ze inderdaad treuzelen, langzaam lopen, stilstaan. Pas als iets weer meer bekend is gaat het tempo weer omhoog. Als ze steun heeft aan een andere pony of een wandelaar (ikzelf of iemand ernaast als ik er op zit) vindt ze het makkelijker.
In het bos loopt ze overigens altijd lekker door, dit is vooral in meer cultuurlandschap.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 15:59

Misty12 schreef:
Raakt ze uitgekeken op de route die je rijdt? Rij je altijd hetzelfde rondje of kun je ook variëren?

Dit was ook mijn eerste ingeving.

Daarnaast denk ik aan dressuurmatig oplossen. Het klinkt alsof ze ook niet aan je been is, want anders zou je haar wel naar voren kunnen rijden. Een paard moet wel gehoorzaam zijn, dus ik zou wat dressuurmatige oefeningen mee pakken op buitenrit. In dit geval, veel schakelen in tempo. En dan ook met name binnen 1 gang, dus een keer een paar passen middenstap, paar passen 'verzamelde' stap enzovoort. Zorgen dat je altijd reactie krijgt als je been geeft. :)

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:28

Misty12 schreef:
Raakt ze uitgekeken op de route die je rijdt? Rij je altijd hetzelfde rondje of kun je ook variëren?


Ik rijd meestal wel hetzelfde rondje aangezien er maar 2 wegen naar het bos zijn en naar het bos toe is ruim 30 minuten stappen en draven. Blokje om heb ik veel gedaan maar er rijden best veel autos in de omgeving en dat vind ik best vervelend. Want als je dan draaft moet je al gauw weer terug omdat er een auto aankomt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 20:48

Het is voorjaar.

Verharen, veranderende temperaturen, eerste hengstigheid; vermoeiend.
Dat kost allemaal veel energie, dus als het na het verharen niet beter is kun je eens verder kijken.

Lizderksen
Berichten: 26
Geregistreerd: 28-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-21 20:55

Ninx schreef:
Het is voorjaar.

Verharen, veranderende temperaturen, eerste hengstigheid; vermoeiend.
Dat kost allemaal veel energie, dus als het na het verharen niet beter is kun je eens verder kijken.


Ja ik zou het aankijken. Ze was inderdaad ook laatst weer voor het eerst hengstig dus hopen dat het daaraan lag.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:22

Misschien vind ze het niet leuk dan moet je iets verzinnen wat haar motiveert ....een graas pauze halverwege en een snoepje of onderweg veel belonen .Een keertje er naast wandelen misschien of fietsen met haar ?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 21:46

Na het instappen even wat actiever rijden, ze gaan soms niet even enthousiast alleen van stal weg. Vaak is de terugweg wat vlotter.

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 10:38

Ik zou inderdaad even afwachten en het buiten rijden wat leuker voor haar maken. Neem haar favorieten snoepje meenemen en misschien toch kijken of je soms met andere paarden mee kunt. Maakt het voor haar wat leuker en is voor je zelf denk ik ook wel gezellig. :D

Ook kun je inderdaad veel overgangen (ook in 1 gang) oefenen zodat ze meer op je been gaat letten.
En hoe gaat het nu eigenlijk?

SjonnieZ

Berichten: 2323
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Paard is sloom op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:19

Mijn paard wordt sloom als ik teveel met mijn benen drijf omdat ik vind dat
hij niet doorloopt.
Stop ik met drijven. Loopt hij weer door..
Als een andere ruiter teveel drijft staakt hij zelfs..

Heb je al eens gekeken naar de manier waarop jij hem aanspoort?

Haffie_lover
Berichten: 95
Geregistreerd: 11-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:20

SjonnieZ schreef:
Mijn paard wordt sloom als ik teveel met mijn benen drijf omdat ik vind dat
hij niet doorloopt.
Stop ik met drijven. Loopt hij weer door..
Als een andere ruiter teveel drijft staakt hij zelfs..

Heb je al eens gekeken naar de manier waarop jij hem aanspoort?



Dat is inderdaad ook een goede opmerking!